2015-04-04, 22:50
Medlem
Cagliari stödjer sitt lag:

http://www.ansa.it/webimages/img_640/2015/4/4/427c087fdc15e993cdbfe818e8243c37.jpg

Man gör det snyggt och manligt. Självklart kritiserar man. Men står fast vid färgerna, och ger stöd via läktaren.
Citera
2015-04-05, 00:08
Medlem
anteri17s avatar
Resurser och resurser. de Vrij, Biglia, Candreva och Felipe Anderson är europeisk absolut toppklass. Det har Lazio knytit till sig utan vidare resurser. Calcion lever sitt eget liv. Och fan vad glad jag är för Lazios säsong. Jag kände det inför säsongen och det blev så bra jag hoppades. Likt Sveriges Bajen finns det så extremt många olika och fina typer offensivt. Det är omöjligt att försvara emot. All eloge till truppbyggaren och Pioli.
Citera
2015-04-05, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Resurser och resurser. de Vrij, Biglia, Candreva och Felipe Anderson är europeisk absolut toppklass. Det har Lazio knytit till sig utan vidare resurser. Calcion lever sitt eget liv. Och fan vad glad jag är för Lazios säsong. Jag kände det inför säsongen och det blev så bra jag hoppades. Likt Sveriges Bajen finns det så extremt många olika och fina typer offensivt. Det är omöjligt att försvara emot. All eloge till truppbyggaren och Pioli.

Klubbarna som i storleksordning ligger efter Juventus har det tufft. Milan och ännu mer Inter lider ekonomiskt och sportsligt. Roma lider ekonomiskt men har hyfsade sportsliga framgångar, medan Napoli klarar sig bra ekonomiskt och med hyfsade sportsliga framgångar. Men där finns ingen riktig framgångssaga bland de fyra storklubbarna som borde kunna ta upp kampen mot Juventus.

Utan de kommer istället på nästa nivå. Lazio och Fiorentina har byggt starka lag, med en etablerad piazza, och på en sund ekonomisk grund.
Citera
2015-04-05, 16:20
Medlem
Som en komplettering till mitt senaste inlägg.

Lönekostnader ger en någorlunda bild av klubbarnas storlek och ambitioner. För 2015:

Klubbar Serie A:

Juventus – 118 milioni
Roma – 98 milioni
Milan – 94 milioni
Inter – 70 milioni
Napoli – 70 milioni
Fiorentina – 56 milioni
Lazio – 55,1 milioni
Palermo – 30 milioni
Sampdoria – 28 milioni
Sassuolo – 28 milioni
Genoa – 27,4 milioni
Torino – 27 milioni
Udinese – 26 milioni
Atalanta – 24 milioni
Parma – 20,5 milioni
Verona – 20,5 millioni
Chievo – 18,3 milioni
Cagliari – 16 milioni
Cesena – 11,2 milioni
Empoli – 11 milioni

Spelare:

1) De Rossi (6,5 mln)
2) Higuain (5,5 mln)
3) Tevez (4,5 mln)
4) Gomez (4,25 mln)
5) Buffon, Vidal, Torres, Mexes (4 mln)

En bredare och kanske bättre bild på den allmänna ekonomiska situationen för klubbarna i Serie A:
http://images2.gazzettaobjects.it/methode_image/2015/03/05/Calcio/Foto%20Calcio/bilanci1.png?v=<!-- [an error occurred while processing this directive] -->

En åskådlig bild över klubbarnas intäkter:
http://images2.gazzettaobjects.it/methode_image/2014/09/07/Calcio/Foto%20Calcio/ricavi-serieA-new.jpg?v=<!-- [an error occurred while processing this directive] -->
Citera
2015-04-05, 17:11
Medlem
snillet_1s avatar
I skenet av den siffran så blir Inters kräftgång något mer begriplig. Jag tycker som sagt att truppen är rätt bra (försvaret behöver dock absolut uppgraderas), och bör duga till en topp sex-plats, men man skall vara medveten om att man sannolikt har skurit ner på lönekostnaderna med 30-40 miljoner om inte mer. Det är en ganska saftig nedskärning på relativt kort tid.

Dock helt nödvändig, såklart. Situationen känns bättre där än i grannklubben Milan, som jag inte fan vet hur de skall komma ur sin situation. Ny tränare, visst, men det finns ju knappt ett öre till värvningar. Man kan aldrig ro hem en Shaqiri eller Kovavic t.ex., vilket någonstans ändå behövs ifall man vill blåsa liv i ett projekt och skapa framtidstro.

Jag är inte jätteförtjust i De Jong, men att han är en nyckelspelare för Milans mittfält, trots skadeproblem i år, går inte att bortse ifrån. Hur skall de ersätta honom i sommar? En fråga bland många andra.
Citera
2015-04-05, 18:13
Medlem
Lazio har alltså välskött ekonomi, bra ungdomsakademi, scouting o.s.v. Jag blev lite förvånad över att Lazio visade gröna siffror, de hade väl ganska taskig ekonomi för inte så längesedan?

Vad är hemligheten bakom Lazios succé?
Citera
2015-04-05, 19:10
Medlem
Snillet och anteri har såklart viktiga poänger, och jag håller med.

Det är nya tider. På gott och ont. De stora Mecenaternas tid inom Calcio är över. Vilket såklart är en förlust. Att sponsra och beskydda artister. Tänk historiskt då Medici och Sforza sponsrade och beskyddade Michelangelo och Leonardo da Vinci. Jämför med Morattis förhållande till Recoba, eller Berlusconis satsning med van Basten. Mecenater som sponsrar och beskyddar. Ur egen ficka för världen att njuta av.

En tid som nu har förvunnit i och med oljepengarnas inträde i den moderna fotbollen. Ryssar och araber måste stoppas. Och därmed försvinner en del av det som skapade den italienska fotbollens tokdominans under framförallt 1990-talet. En tid som nog aldrig kommer att återupprepas. Av någon liga.

Juventus har alltid haft ett framgångsrikt mellanläge. Man har Agnelli som är Italiens mest maktfulla familj, som Mecenat, men drivs som ett företag. Ingen är helig. Alla kan säljas om priset är rätt och det gynnar klubben i stort. Det är en del av anledningen till att Juventus nu dominerar fullständigt inom italiensk fotboll.

Romas amerikanare och Inters filippiner är inga Mecenater. De är investerare. De satsar pengar för att få tillbaka dem med god avkastning. Just nu tar de stora förluster...

Men de har gjort en kalkyl, och de vill åtminstone få bästa möjliga pris vid en exit. Men det är ekonomi.

Och då kommer vi in på en annan galet viktig aspekt av Calcio. Ultras!

För deras betydelse kan fan inte underskattas. Och är svårfångat i ekonomiska kalkyler. Tänker inte fördjupa mig mer i detta. Men jag vet att zach kan ge underbara exempel på hur Romas Ultras agerat under deras upp och nedgång, samt var de är nu. Allt under Tottis era...

Lazios framgång kan till viss del förklaras av Lotitos egensinnade vision. Han har tagit striden med Ultras, och drivit klubben långsiktigt och framgångsrikt. Han har tagit beslut, och anställt personer som han stöttat. Han har nu makt inom Calcio, samt äger och driver en framgångsrik klubb på ett ekonomiskt gynnsamt vis. Imponerande. Men samtidigt har han såklart retat upp jävligt många. Både Ultras och andra.
Senast redigerad av Brille68 2015-04-05 kl. 19:16.
Citera
2015-04-05, 20:25
Medlem
Har jobbat hårt i trädgården. Svalkat strupen med Ballast Point, en ok IPA, och Oppigårds Amarillo, som är en personlig favorit.

Under tiden, typ hela dagen, har jag haft den stora grytan puttrande. Smuttat på Manifesto, en robust, god och billig Nero d’Avola från Sicilien. Tömde en flaska redan före maten...Gick sedan over till Cannonau.

Varför snickesnacka om dryck och mat? Öppna för de som vill göra sig roliga över tråden? Håna för ovanstående och diverse italienska glosor som jag envisas med. För att jag skiter i dem

Calcio handlar om Campanilismo, Ultras, Mecenater, Calciatore, osv i oändlighet. En integrerad del av livet. Alla har en åsikt. Och en vinkling. Om allt.

Tänk il Cavaliere som köper ett Milan på dekis, satsar på stora stjärnor och startar ett parti som heter Forza Italia. Skapar världens bästa lag, tar den politiska makten i Italien och startar den moderna fotbollen där TV styr.

Allt finns där. Man kan diskutera allt. För i Italien så är Calcio en så naturlig och viktig del av livet. I denna tråd kan fan allt diskuteras. Skitsamma att fjantar vill och kan håna det.
Citera
2015-04-06, 14:54
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Har jobbat hårt i trädgården. Svalkat strupen med Ballast Point, en ok IPA, och Oppigårds Amarillo, som är en personlig favorit.

Under tiden, typ hela dagen, har jag haft den stora grytan puttrande. Smuttat på Manifesto, en robust, god och billig Nero d’Avola från Sicilien. Tömde en flaska redan före maten...Gick sedan over till Cannonau.
Gah!

Jag sitter och bläddrar i kompendier och böcker och försöker sammanställa någon slags lapptäcke de envisas med att kalla "examensarbete", men som rimligen borde kallas för någonting med begynnelsen "Sisyfos-"...

Överlag jävligt svag koll på calcion från min sida nu, vilket om inte annat avspeglar sig i Fantacalcion. Tydligen har t.ex. Roma vunnit två i rad utan att jag märkt det.

Mancini tvingade tydligen laget till extraträning på Påskdagens morgon efter att man misslyckats med att slå Parma. Känns adekvat.
Citera
2015-04-06, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Gah!

Jag sitter och bläddrar i kompendier och böcker och försöker sammanställa någon slags lapptäcke de envisas med att kalla "examensarbete", men som rimligen borde kallas för någonting med begynnelsen "Sisyfos-"...

Överlag jävligt svag koll på calcion från min sida nu, vilket om inte annat avspeglar sig i Fantacalcion. Tydligen har t.ex. Roma vunnit två i rad utan att jag märkt det.

Mancini tvingade tydligen laget till extraträning på Påskdagens morgon efter att man misslyckats med att slå Parma. Känns adekvat.

Åh fy fan. Avlägsna och något dimmiga minnen från då jag höll på med dylikt.

Har tagit helt jävla ledigt under påsken. Varit med på ett par möten och tagit några telefonsamtal, men inte gjort ett skit. Började med dagens måltid direkt efter frukosten. En köttfärssås som jag vårdat och matat under dagen. Kom precis upp från ett varmt bad, där jag avnjutit en god bok och iskallt Bohemia Sekt.

Inter förtjänar däremot bestraffning i form av extraträning. Såg inte matchen mot Parma, men vi snackar om Inter på Meazza mot ett desillusionerat Parma som står inför en sportslig och ekonomisk ruin.

För visst är det som snillet påpekar som så att Inter har ett spännande lag. Men det har kostat att köpa dem, och deras löner är relativt höga. (Jämför med Milan som inte betalat för sina spelare, vilket förklarar deras relativt höga löneläge)

Men allt detta måste utmynna i resultat. Behöver inte vara bländande resultat, men något resultat.

Jag har tidigare beskrivit Mancini som djupt religiös, med ett sinne för moral och etik. Och matchen mot Parma sammanfaller med den religiösa högtiden där Jesus lider för människans synder. Och där ute på planen så springer löjligt överbetalda divor runt och vill inte slita ont. Vaffanculo!

Samtidigt ska såklart den gode Donadoni hyllas:
http://www.inter.it/img/221983-800.jpg

PS
Många reagerar kanske på att jag använder Vaffanculo och Vafan (som jag skriver ihop just för det syftet) lite hipp som happ. Jag gillar de båda traditionerna. I Italien så är det ofta förbjuden sex typ Vaffanculo (ta den i röven), medan i Sverige så är religion det som gör folk mest upprörda typ fan eller jävlar. Har förmodligen med då vi protesterade mot att katolikerna inte var tillräckligt fundamentaliska och puritanska.

Som alltid i sådana här sammanhang kan jag rekommendera Göran Häggs böcker. Inte minst hans ”Gud i Sverige”. Utmanar på ett intellektuellt vis hur vi ser på oss själva.
Senast redigerad av Brille68 2015-04-06 kl. 18:39.
Citera
2015-04-07, 22:24
Medlem
anteri17s avatar
Allegri går mot trippeln...

Faktum är att sedan Serie C1-året med Sassuolo så har en dålig halvsäsong (den senaste i Milan). Annars väldigt bra säsonger varvade med bara bra säsonger. Säsongen nu med Juve är extremt bra. Överlägsen Scudetto, CL-kvart som kan bli mer, och så en Coppa Italia-final.
Citera
2015-04-08, 00:04
Medlem
Saandros avatar
Nu ska den tionde titeln hem! Trodde aldrig att Juve kunde vände ett 1-2 på Franchi. Man slutas aldrig bli förvånad över det där laget . Tror många Juventini är med mig på att, en stor anledning till varför man vill vinna den så mycket är att man blir först med 10 titlar samt en silverstjärna på bröstet. Efter en eventuell Coppa Italia vinst kan jag inte bry mig mindre om den. Förutom att det kan bli fina möten att se framemot.

MOT TIONDE TITELN!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in