2015-02-06, 22:57
Medlem
Såg att en tråd om VM 2006 poppade upp igen. Jag väljer att svara på frågan här

Citat:
Ursprungligen postat av OttoWallen
Har tittat lite på SVT:s krönika kring fotbolls VM 2006 och mycket handlar givetvis om Zidane:s skalle på Materazzi. Är det klarlagt vad Materazzi sade till Zizou? Någon som vet? Man blir ganska sugen på att få veta...

//Otto

Materazzi är en hjälte. Hans pappa var fotbollsproffs och sedan tränare, medan hans mamma dog då han var i tidig tonår. Dvs ett relativt kringflackande liv med Calcio i fokus.

Han spelade aldrig i några U-lag. Ingen talang som briljerade. Men han lärde sig Calcio från grunden, och genom att utnyttja de fördelar som han hade till det yttersta. Spelade i Serie C då han skulle fylla 24 år...

I VM så var han med som en spelare på bänken. En lojal och trogen spelare bakom världsspelarna Cannavaro och Nesta. Han visste sin plats och var jävligt glad att ens vara med på bänken.

I VM-finalen orsakade han en straff (feldömd eller bara klumpigt?), nickade in kvitteringen och då Frankrike tryckte på mot slutet så vann han den mentala striden mot Zidane. För att sedan i straffläggningen sätta sin straff och naturligtvis vara en viktig del i att Italien erövrade guldet. Välförtjänt på alla sätt och vis.

Och då han nickade in kvitteringen var segergesten att peka upp mot himlen. Mot mamma...

Vackert och fint.

Vad han sa då han fick kapten Zidane att hedersskalla?

Materazzi vann en närkamp genom att delvis hålla i Zidanes tröja. Zidane upprepade flera gånger uppretad att om Materazzi ville ha hans tröja så får han vänta tills efter matchen. Till sist så svarade Marco att han hellre ville ha Zidanes syster.

Svaret kom med den patetiska skallningen. Man kan försöka finna svaret i Zidanes bakgrund, religion, trötthet, stress, personlighet osv, men man kommer nog aldrig att kunna få en vettig förklaring.

Materazzi var 33 år 2006. Och sedan började han samla på titlar med Inter. Som såklart kulminerade med trippeln 2010, då han var 37 år.

Men Materazzi är en hjälte. En stenhård jävla hjälte som agerar fult som fan, men maximerar sitt spel efter sin förmåga. Om han vill så tror jag han kan bli en riktigt bra tränare.
Citera
2015-02-06, 23:23
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Oavsett. Hur ser det ur för Roma. Ställer man upp utan Totti och de Rossi? Eller liknande galenskaper.

Sky hade satt ihop en elva med spelare som på ett eller annat sätt är indisponibla inför matchen mot Cagliari på söndag.

Lobont
Florenzi - Manolas - Castan - Balzaretti
Strootman - De Rossi
Ibarbo
Iturbe - Doumbia - Gervinho

Hyfsat lag man har borta ändå får man säga. Fan nästan bättre än Milan.
Citera
2015-02-06, 23:25
Medlem
Nesta är en av de bästa försvararna genom tiderna. Alla kategorier.

Lite kul när jag läste Pirlos ”Penso quindi gioco”, var att grabbarna grus som alltid hängde var Pirlo, De Rossi och Nesta. Och det visar på gli Azzurris storhet. När du spelar i den blå tröjan så glömmer du varifrån du kommer.

Varför jag funderade på det? För att Materazzi självklart förstod att han stod bakom Nesta i rangordningen, och fick sin chans först då han skadades. Trots att Italiens bästa back skadades så släppte man bara in ett självmål och den tvivelaktiga straffen i finalen. Buffon och försvar.

I VM-krönikan så försöker man få det till att Italien spelade defensivt. Skitsnack. Man besegrade Tyskland i semifinalen genom att slutföra matchen med fyra renodlade anfallare. Den semifinalen som i SVTs krönika symboliserades med en trist låsning vid en närkamp vid mittplan ute vid sidlinjen, är för oss som förstår fotboll numera en av de klassiska matcherna. Och var förmodligen höjdpunkten under ett strålande VM i Tyskland.

VM 2010 dränktes i ett surr, men 2014 var återigen et fint VM. Dock inte för gli Azzurri...
Citera
2015-02-06, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Sky hade satt ihop en elva med spelare som på ett eller annat sätt är indisponibla inför matchen mot Cagliari på söndag.

Lobont
Florenzi - Manolas - Castan - Balzaretti
Strootman - De Rossi
Ibarbo
Iturbe - Doumbia - Gervinho

Hyfsat lag man har borta ändå får man säga. Fan nästan bättre än Milan.

Nu är ju mina "hjältar" inte frånvarande utan bara bänkade. Men visst fan hade den matchen kunnat nå fina höjder?

Fotboll utan passion och engagemang är bara ett spektakel. Ett skådespel som man kan stå och betrakta utifrån... Meningslöst.

Men nog borde Roma bekymra sig över varför de har så många frånvarande? Hur ska de kunna kämpa på två fronter (Europa och Serie A)? Och kanske även CI med så manga och viktiga spelare borta. Afrikanerna får vi väl låta löpa fritt denna gång...
Citera
2015-02-06, 23:42
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:

Men jag håller med. Parma är en klubb som varit fantastisk under de senaste 25 åren. Så många klassiska spelare. Resultaten ute i Europa. Det som händer är bortom skandal. Det är en tragedi.

Man skulle haft IKEA-pengar...
Senast redigerad av TheDarkKniggit 2015-02-06 kl. 23:44.
Citera
2015-02-06, 23:56
Medlem
Citat:
Nesta är en av de bästa försvararna genom tiderna. Alla kategorier.

Lite kul när jag läste Pirlos ”Penso quindi gioco”, var att grabbarna grus som alltid hängde var Pirlo, De Rossi och Nesta. Och det visar på gli Azzurris storhet. När du spelar i den blå tröjan så glömmer du varifrån du kommer.

Varför jag funderade på det? För att Materazzi självklart förstod att han stod bakom Nesta i rangordningen, och fick sin chans först då han skadades. Trots att Italiens bästa back skadades så släppte man bara in ett självmål och den tvivelaktiga straffen i finalen. Buffon och försvar.
...

Finns alltid några som tittade på VM och sedan läste Aftonbladet som opponerar sig att Cannavaro var bäst. Men sanningen är att Maldini och Nesta alltid varit bättre än Cannavaro. Och att det funnits flera italienska backar som varit bättre. Tänk Facchetti, Scirea, Baresi osv.

Cannavaro var en strålande kapten och gjorde en underbar turnering 2006. Men alla som kan fotboll vet att Pirlo var bäst i världen. Man of theMatch både i semifinalen och finalen. Och ledde Milan till CL året efter.
Citera
2015-02-07, 00:20
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
...men 2014 var återigen ett fint VM....

Strålande VM, inte minst pga att brassarna visade upp ett knippe sköna arenor i klassisk stil. Visade att alla nybyggen inte måste vara stöpta i samma form. Där hoppas jag verkligen att italienare kollar om man bygger nytt. Att estetisk karaktär kan få plats utan att annat blir lidande. Palermo mfl har ju arenor där det vore synd om det stuket försvinner.
Citera
2015-02-07, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Man skulle haft IKEA-pengar...

Jag har tidigare snackat om Göran Hägg. Jag beskrev honom i inlägget nedan som ”Hägg är lysande. Ett rörligt intellekt, briljant uppfattning, oerhört kunnig och inte minst underhållande. Det är inte alltid jag håller med honom, men det bara höjer upplevelsen ytterligare. Han hade definitivt platsat i tråden.”

Om böckerna ”Påvarna” och ”Gud i Sverige”:
(FB) Allt om Calcio! 2014/2015

Om boken ”Ett alldeles särskilt land”:
(FB) Allt om Calcio!

Och jag har skrivit om Hägg i många andra inlägg. Om ni vill ha inläggen så sök eller fråga mig så finner jag dem enkelt och snabbt.

Oavsett är den senaste boken jag läste av honom ”Svenska förmögenheter”. Där vi kan konstatera att de som var med från början av boken till slutet är Wallenberg och Bonnier. Och att de är intimt sammankopplade...

Men han tar det i kronologisk ordning och slutar i princip med H&M och IKEA. Återigen fakta, men beskrivet på ett fyndigt och underhållande vis. Och låter läsaren själv dra slutsatser utan att skriva på näsan.

Just nu läser jag bl a ”Opera” av Eddie Persson. En läkare som skriver passionerat om opera som därmed självklart har den italienska kopplingen. Kul och annorlunda.

Samtidigt börjar jag nu på ”Kejsare och Generaler” av Adrian Goldsworthy. Billiga pocketböcker som man kan läsa på resande fot.

Täcker därmed in passion och strategi. Calcio!

Men Parmas tragedi visar på att snabba pengar utifrån inte nödvändigtvis är av godo. Jag vill gärna att det ska finnas en lokal förankring i ägarskapet. Och framförallt så är det viktigt att Ultras röst hörs.

Vi i Sverige har kanske fortfarande lite annorlunda syn? Osäker eftersom min plats på läktaren är familjeläktaren sedan minst tio år. Men upptäckte att det fanns en patetisk tråd här på Flashback om nissar som i princip kör fem mot fem-matcher osv. Mer eller mindre proffs på att slåss. Vafan i helvete. Vad har det mked fotboll att göra?

Men tillbaka till Ultras så är de en spärr mot att förändringar sker mot fansens vilja. En möjlighet att kämpa mot och göra sin röst hörd.
Citera
2015-02-07, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Strålande VM, inte minst pga att brassarna visade upp ett knippe sköna arenor i klassisk stil. Visade att alla nybyggen inte måste vara stöpta i samma form. Där hoppas jag verkligen att italienare kollar om man bygger nytt. Att estetisk karaktär kan få plats utan att annat blir lidande. Palermo mfl har ju arenor där det vore synd om det stuket försvinner.
Jag håller med. En fin turnering som speglade passionen på plats. Jag har förstått att SVT hade hittat en skön svennebananbrasse, själv följde jag det via utländsk media. Och det var en strålande turnering.

Sydafrika var skit. Alltid tvungen att ha ljudet på mute. Spaggarna fan en lösning genom att ta bort publiken fullständigt och bara höra kommentatorerna. Lät som en högtidlig begravning.... Men det var den enda lösningen för att ta bort idioternas surrande. Med idiotier menar jag negrer. För er som undrade om jag plötsligt blev politiskt korrekt.

Jag stängde av TVn och sysslade med annat, och har i efterhand fått kolla upp via youtube vafan som egentligen hände.

Men 2014 var strålande. Precis som 2006, men annorlunda. Briljant. Det är så jag vill ha det.

Nu lär det dröja. Vet inte när nästa riktiga VM kommer att gå. Men jag lär vara en gammal gubbjävel. Araber och ryssar... vafan i helvete?! Så länge de inte tutar eller surrar så kanske det kan fungera?
Citera
2015-02-07, 19:39
Medlem
J.R.s avatar
Är det realistiskt att Milan ska ha någon som helst chans att vinna ikväll?
Är det överhuvudtaget rekommendabelt att se matchen .?, en förnedring är trolig och kommer att hända (med största sannolikhet).
Citera
2015-02-07, 20:32
Medlem
L.jaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Är det realistiskt att Milan ska ha någon som helst chans att vinna ikväll?
Är det överhuvudtaget rekommendabelt att se matchen .?, en förnedring är trolig och kommer att hända (med största sannolikhet).

Finns en anledning till att oddsen ser ut så här: http://gyazo.com/5ef13215ea458bc29b4016203f39a167

Så jävla tragiskt.
Citera
2015-02-07, 22:43
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Nu lär det dröja. Vet inte när nästa riktiga VM kommer att gå. Men jag lär vara en gammal gubbjävel. Araber och ryssar... vafan i helvete?! Så länge de inte tutar eller surrar så kanske det kan fungera?
Vanligtvis vart fjärde år, så 2018
Ryssland blir säkert bra. Påkostat och i vettigt väder (även om det kan bli asvarmt i Ryssland på sommaren).
2022 blir det ju Qatar. Om det nu blir det.

Ryssland kan man ju enkelt åka till (går ju färjor mellan Stockholm och St. Petersburg, en av spelplatserna), men Qatar ser jag nog på TV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in