2015-03-04, 09:23
Bannlyst
Ingen har knäckt denna nöt sedan i förrgår åtminstone: varför förekommer I i bohuslänska och åtminstone vid ett tillfälle i en av de mest norska dikter som finns?
Citera
2015-04-05, 08:43
Medlem
Stadsdelar - "i" eller "på" före?

Befinner mig i Umeå. Här, som nog i alla andra städer i landet, finns ett antal stadsdelar som borde vara likvärdiga när de kopplas till ett påstående att någon bor där eller har sin verksamhet där. Så är således ej fallet; några exempel: "Han bor på Haga", "företaget ligger på Ersboda" eller "vi är på Teg". Däremot blir det genast "Han bor i Röbäck", "företaget ligger i Sävar" eller " vi är i Ersmark".
Någon som har en förklaring till bruket av "på" respektive "i" till dessa platser?
Är det på motsvarande sätt i andra städer?
Bytes ett "i" ut mot "på" eller omvänt där det förväntas vara ett vist ord låter och ser det väldigt fel ut, det är dock från vår synvinkel, vi som har vår hemvist i Umeå, uppfattas det på motsvarande sätt av övriga som konfronteras med dessa kombinationer?
Citera
2015-04-05, 08:49
Medlem
thewellovedones avatar
Det är likadant i Malmö! Man säger på rosengård och i rörsjöstan och den enda förklaring jag kan komma på är språklig tradition.
Citera
2015-04-05, 09:38
Medlem
FirstAidss avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/I_eller_p%C3%A5
Citera
2015-04-05, 09:39
Medlem
Nostradumbasss avatar
När det gäller geografiska platser så är man "på" avgränsade, relativt stora platser. Tänk öar eller gårdar. Man är undantagslöst "på Lidingö", "på Öland", "på Tjörn" osv. Stadsdelar som också råkar vara öar är man också undantagslöst "på". Man bor "i Stockholm, på Kungsholmen". Om man flyttar bor man "i Bromma, inte på Lilla Essingen".

Vad beträffar det lite humoristiska felaktiga användandet av "på", i meningar som "han bor på skogen" osv. innefattar enligt mig ett avståndstagande, antingen att man föraktar området eller personen man talar om.

En person du respekterar bor på Oxtjärns gård mitt i skogen. Hans granne, som är "lite eljest" och är byfånen bor "fan mitt på skogen", trots att det är samma skog.

Det faller tillbaka på storlek och kontext. Öar och gårdar är i kontextet ganska stora när man talar om vad folk bor. "I huset på Öland" ... " I gäststugan på gården Oxtjärn".

Jämför "i bilen" och "på färjan" osv. Man är i det mindre och på det större

"I jaktstugan på berget"
"I stolsfickan, på flygplanet"
"I bilen på bildäck på Finlandsfärjan"

Och för att slå sista spiken i storleksteroin, så glömmer man surfplattan på flygplanet men glömmer sina solglasögon i privatjeten.

Ungefär så...
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-04-05 kl. 09:49.
Citera
2015-04-05, 10:26
Medlem
BigFatCones avatar
Man bor i Irland. Fast det ligger på Irland.
Citera
2015-04-05, 11:02
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Man bor i Irland. Fast det ligger på Irland.

Ah, nationalstater.

Man bor på Irland. Om man bor i Dublin, på Irland, är man kanske medborgare i Irland. På samma sätt som det bor folk som är medborgare i Danmark på Grönland. Eller för den delen, både personer som är medborgare i nationalstaten Island, och andra länders medborgare bor i Reykjavik, på Island.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-04-05 kl. 11:11.
Citera
2015-04-05, 11:10
Medlem
rayraviolis avatar
Jag har fått för mig att på-formen är vanligare uppåt i landet. Kan det stämma?
Citera
2015-04-05, 11:13
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag har fått för mig att på-formen är vanligare uppåt i landet. Kan det stämma?

I formen "på byn" och "på skogen" och "åka ner på byn" så håller jag med dig. Det kan absolut finnas dialektala skillnader hur det används.

Sen kan man fråga sig om man åker "ner på stan" eller "upp på stan", men det är en annan tråd
Citera
2015-04-05, 11:55
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Det är likadant i Malmö! Man säger på rosengård och i rörsjöstan och den enda förklaring jag kan komma på är språklig tradition.

Gör man en snabb sökning på google förefaller i Rosengård var något vanligare än Rosengård.

Däremot säger man på Augustenborg och i Västra Hamnen...samt självklart på Limhamn.
Citera
2015-04-05, 11:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Befinner mig i Umeå.

Här befinner sig en tråd som diskuterat detta ett tag:

(FB) PÅ eller I - på Sparta, i Fittja, i Japan, på Färöarna, på Nya Zealand, i Indonesien
Citera
2015-04-05, 12:01
Medlem
Bollregs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Gör man en snabb sökning på google förefaller i Rosengård var något vanligare än Rosengård.

Däremot säger man på Augustenborg och i Västra Hamnen...samt självklart på Limhamn.

Vi malmöbor säger Rosengård.
Augustenborg (på) och Västra Hamnen (i) har du dock rätt i/på. ( )
Däremot säger man i Limhamn.

Fast:
Såhär står det på Wikipedia:

”En egenhet med Limhamn, liksom för andra sydsvenska fiskelägen, är att prepositionen ”på” ofta används, i både tal och skrift, istället för den utanför Skåne vanligare prepositionen ”i”. Man bor eller arbetar alltså på Limhamn.”

På Malmö stads hemsida skriver de såhär:
”Limhamn fungerar som en egen stad i staden och många invånare menar att de inte bor i Malmö – utan de bor ”på Limhamn”

Alltså, man säger ”på Limhamn”

Källor: http://sv.wikipedia.org/wiki/Limhamn

Märkligt. Kanske är det Limhamnsborna själv som säger "på" medans vi riktiga Malmöbor säger "i".
Senast redigerad av Bollreg 2015-04-05 kl. 12:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in