2015-03-02, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Dels dialektala skillnader (i Örebro säger man "i" olika stadsdelar, men i Västerås "på"), dels en generationsfråga.

"I" som lägesbestämning är definitivt. Om något är i burken eller på burken är en jäkla skillnad.
Däremot kan man säga att "gurkorna finns på burk". Som örebroare vill man dessutom gärna se gurkorna hackade

I toaletten och på toaletten är också stor skillnad

När det gäller lokal geografi om man uttrycker det så, då är det mer av hävd vissa kombinationer tillämpas, om nu ingen kommer på någon bättre förklaring.
I Umeå (man bor alltid i Umeå, inte på!) finns ett antal stadsdelar, flertalet av dessa bor man på, men några åter bor i. Exempelvis: Bor på Haga, på Teg, på Västerhiske, på Sandbacka - däremot bor man i Röbäck, i Holmsund och även i Centrum.
Finns motsvarigheter även i andra städer?
Citera
2015-03-02, 00:17
Medlem
I vissa delar av landet heter det "leta på" om man skall söka något, på andra håll "leta efter". Säger man "leta i" så följs det av exempelvis huset, bilen eller köket, alltså var man ämnar leta.
Citera
2015-03-02, 00:19
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Alltså för att man här [repetera glosorna hemma på kammaren] uttrycker aktivitet, eller vad menade du?
Nej, det funkar lika bra med enbart lokalen:
Kalle är på kammaren.
Att hemma på kammaren är en allitteration har visserligen hållit ihop kombinationen.
Senast redigerad av egon2b 2015-03-02 kl. 00:24.
Citera
2015-03-02, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
När det gäller lokal geografi om man uttrycker det så, då är det mer av hävd vissa kombinationer tillämpas, om nu ingen kommer på någon bättre förklaring.
I Umeå (man bor alltid i Umeå, inte på!) finns ett antal stadsdelar, flertalet av dessa bor man på, men några åter bor i. Exempelvis: Bor på Haga, på Teg, på Västerhiske, på Sandbacka - däremot bor man i Röbäck, i Holmsund och även i Centrum.
Finns motsvarigheter även i andra städer?

Ja det finns motsvarigheter i andra städer. Men sedan är det väl individuellt också vad man säger. För att använda Borås som exempel, jag skulle alla dagar i veckan säga att jag är Sjöbo istället för i Sjöbo (vilket enbart får mig att tänka på orten i Skåne) På Göta, i Trandared och på Hulta är exempel på vad jag säger i alla fall.
Citera
2015-03-02, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Man kan träffa många intressanta människor i arbetet som resande konsulent. Det var det jag menade att träffbilden på "i arbetet" inkluderar situationer utöver platser.
Då är jag med!
Citera
2015-03-02, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av septemberunge
Ja det finns motsvarigheter i andra städer. Men sedan är det väl individuellt också vad man säger. För att använda Borås som exempel, jag skulle alla dagar i veckan säga att jag är Sjöbo istället för i Sjöbo (vilket enbart får mig att tänka på orten i Skåne) På Göta, i Trandared och på Hulta är exempel på vad jag säger i alla fall.

Det finns en möjlig koppling att "i" före platsen används till det som är eller har varit en egen ort tidigare, stämmer dock inte konsekvent eftersom "i centrum" inte passar in där, centrum är ju dessutom inte en plats med eget namn, snarare en antydan om att det ligger centralt, i fallet som jag exemplifierade centrum av Umeå liktydigt med centrala delarna av staden ifråga.
Citera
2015-03-02, 10:07
Medlem
Dialektalt i Västsverige så är "I" ett ord som vi ibland använder istället för att säga du eller ni.
"Va ska i göra idag?" Vi språkar ju lite annevessare här dä va gevet!
Citera
2015-03-02, 12:04
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brynolftomteflis
Dialektalt i Västsverige så är "I" ett ord som vi ibland använder istället för att säga du eller ni.
"Va ska i göra idag?" Vi språkar ju lite annevessare här dä va gevet!
Formen »I« (pronomen, 2 pers plur) är äldre än »ni«. Det där n:et har kommit av verbets pluralform presens.

– Hwa sko’n I göra ida’ ? — skriftspråk: Hvad skolen I göra idag?

Fritt spånat om I som pronomen ... off topic.
Citera
2015-03-02, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av doievenlift
Någon som vet hur man kan skilja på dem?

"Jag är på stan" eller "Jag är i stan",
"Jag ligger i soffan" eller "Jag ligger på soffan", liknande meningar brukar vara konstiga ibland, eller är det bara jag?

Det är intressant. I latin är det ofta in där svenskan hade haft på. Man sitter i hästen - in equo sedet och inte på den. "På rummet" är nog från början riktning inlånad från tyskan: "Ich gehe auf das Zimmer". Själv gillar jag inte " rummet" eftersom man befintlighetsmässigt är i det.

"I stan" är väl i motsats till på landet eller någon annan stad. "På stan" är väl att du är i centrum ungefär. Svenskan har ett finurligt sätt att använda prepositioner. När det gäller soffan tror jag antingen att det bara är olika språkbruk eller att det är graden av vad man gör där. Den som ligger i soffan är kanske tröttare, ligger bekvämare eller djupare. När det gäller sängen är det enkelt. Man ligger en säng om man ligger ovanpå lakan, täcke och överkast. Ligger man under detta ligger man i sängen.
Citera
2015-03-02, 16:44
Bannlyst
Citat:
Formen »I« (pronomen, 2 pers plur) är äldre än »ni«. Det där n:et har kommit av verbets pluralform presens.

– Hwa sko’n I göra ida’ ? — skriftspråk: Hvad skolen I göra idag?

Fritt spånat om I som pronomen ... off topic.

Varför finns detta i Bohuslän? Hade man det redan innan Roskildefreden eller är det från danskan eller är det infört av svenskarna under försvenskningen, för I började ju i talspråket trängas ut av ni ungefär runt år 1700 i svenskan. På norska däremot hette det redan då De eller Dere.

Samtidigt har jag sett minst en gång att Ibsen skriver I och verkar då ironiskt nog ha tagit detta från svenskan. Det hette þeir redan i fornvästnordiska. Förvirrande värre med andra ord.

Se själva näst sista meningen i denna väldigt kända dikt.

De siger, jeg er bleven ”konservativ.”
Jeg er, hvad jeg var i mit hele liv,

Jeg går ikke med på at flytte brikker.
Slå spillet overende; da har De mig sikker.

En eneste revolution jeg husker,
som ikke blev gjort af en halvheds-fusker.

Den bær for alle de senere glorien.
Jeg mener naturligvis syndflods-historien.

Dog selve den gang blev Lucifer luret;
Thi Noah tog, som De ved diktaturet.

Lad oss gøre det om igen, radikalere;
Men dertil kræves både mænd og talere.

I sørger for vandflom til verdensmarken.
Jeg lægger med lyst torpedo under Arken.
Citera
2015-03-02, 19:44
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EWerner
Varför finns detta i Bohuslän? ... I började ju i talspråket trängas ut av ni ungefär runt år 1700 i svenskan. ...
Här vittnar jag utifrån (men inte från) treriksröset Västergötland / Småland / Halland.

Signaturen Brynolftomteflis (inlägg i dag 10:07) har tidigare citerat äldre pronomen från Vara och Skara i Västergötland.
Citera
2015-03-02, 20:06
Bannlyst
Citat:
Här vittnar jag utifrån (men inte från) treriksröset Västergötland / Småland / Halland.

Signaturen Brynolftomteflis (inlägg i dag 10:07) har tidigare citerat äldre pronomen från Vara och Skara i Västergötland.

Jo, men Västergötland är ju ursvensk mark och du talar om landsbygden, antar jag. Bohuslän är ju däremot urnorskt fram till 26 februari 1658, åtminstone statsrättsligt sett. Gustav Vasa ska ha ockuperat en del av landskapet från 1523 till 1532 men jag har en känsla av att det inte var då bohusläningarna började säga "I".

I Bohuslän används detta mest av gamla människor. Jag tror någon skrev >50 eller >60 års ålder i en annan tråd men jag tror att det börjar närma sig >70 eller >80, men det var alltså talspråk i det mesta av det landskapet för 100 år sedan, alltså i städerna också, utom i Göteborg där ju själva staden ligger i Västergötland. Men varför förekommer det alls i ett kulturellt västnordiskt område?
Senast redigerad av EWerner 2015-03-02 kl. 20:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in