Vad jag vänder mig emot är idén om att PUA(i grunden en samling beteendeändringar) etc. på något sätt är en mindre falsk yta än mäns beteende idag. Skillnaden ligger bara i att dessa beteenden inte är lika djupt förankrade.
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Inte helt lätt att förstå ditt inlägg....
Tyvärr men jag håller inte med inställningen.
Varför skulle en kvinna vilja ha en man som "identifierar" med det feminina? Det tror jag är helt taget ur luften. Hon vill nog hellre ha en man som åtminstone är bra på att laga bilen och bygga om i hemmet än en feminin velare. Hade hon velat ha en feminin velare hade hon kunnat bli lesbisk.
Nej, det vill dem naturligtvis inte. Vad jag vill belysa är att alltför många män upprätthåller denna föreställning. Så vi ser exempel på män som kompromissar sina intressen till att bättre passa intressen hos tjejer de intresserar sig för, för att underlätta detta behov av intimitet(dvs sex). Leka låtsaskompis i månader, val av högskola med flest tjejer och så vidare. För att motivera dessa val så kommer han att ändra sin
identitet och personlighet genom att skapa motiveringar och nya mentala schema för att validera detta "beslut" för sig själv. Det blir ett 'egoskydd' för ett beslut som han, på något plan, vet gjordes för honom.
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Om man tycker om en person som person, så gör man saker för den personens skull. Man behöver inte fokusera för mycket på sin egen fasad.
Jag förstår inte vad du menar här men jag vill ändock belysa att du definitivt behöver fokusera på din egen fasad. Det är frestande att tro att man helt enkelt kan dra sig ur ekvationen när det gäller att underhålla(utseende/beteende/status/etc) kvinnor. Vad som är viktigt att förstå är just de prestandakrav män nödvändigtvis föds in i. Gilla det eller inte, spelar det eller ej, som man så kommer du
alltid att utvärderas utifrån din prestation(eller uppfattningen av det).
Så även med en " fuck it , jag ska bara vara mig själv "så kommer du fortfarande att utvärderas på hur väl "du är precis dig själv".
Den enkla sanningen är att du faktiskt måste
vara din prestation - det måste internaliseras. I verkligheten
är du redan den prestationen oavsett om du dikterar och styr det, eller om du tror att du kan glömma det och hoppas att din naturliga oriktade prestanda kommer att uppskattas av kvinnor (och andra), men oavsett vilket så kommer kvinnor filtrera baserat på hur väl du ansluter med vad de tror att de har rätt till i en man i relation till sin egen uppfattning om sitt marknadsvärde.