2015-03-29, 23:26
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Såhär … Det är skillnad på att fylla en yta och att fylla en volym. Egentligen krävs det enorma mängder snö för att fylla en fotbollplan.

4a. Gräsmattan är täckt av snö. — spontant fallande snö
4b. Gräsmattan är täckt med snö. — artificiellt fördelad av något skäl
4c. Gräsmattan är full med snö. — gräsmattans gröna nyttjande är blockerat av/med snö

5. Behållaren är fylld med spolarvätska.

6. Sotaren är full i fan.
HerrGickhan påstår att en gräsmatta kan vara "fylld"...

Om vi bortser från det och koncentrerar oss på det fall när man använder "full" så hävdar jag fortfarande att "av" är den riktiga prepositionen att använda. En googling ger 18.400 träffar för "full av snö" och 18.300 träffar för "full med snö". Jag tänker inte googla på "full i snö" för det fall FRA sitter och signalspanar på mig, eftersom jag inte vill kunna bli anklagad för att vara värmlänning vid en eventuell skenrättegång mot regimkritiker.
Citera
2015-03-29, 23:48
Medlem
egon2bs avatar
Egentligen ska man inte fundera på vad som är egentligt fullt eller fyllt. Följande är fullt begripligt tills man börjar grunna på fysiken:
När jag gick ut till cykeln var den full med snö så jag tog tag i den och skakade den …
Citera
2015-03-31, 21:32
Medlem
87anAxelssons avatar
Är det felaktigt att använda ordet "tills" i tal eller skriftspråk när man avser en plats?

"Fortsätt 4 km längs vägen tills du kommer till ett gult hus. Sväng då vänster."

Det är väl inga konstigheter? Har fått för mig att "tills" är ungefär som "medans", vilket som bekant inte är någon höjdare i skriven text... (eller ens i tal?)
Senast redigerad av 87anAxelsson 2015-03-31 kl. 21:48.
Citera
2015-03-31, 22:16
Bannlyst
Införhandla...

Vad är införhandla för ett ord egentligen.
Är det riktigt ord eller har det skapats på ställen som Flashback för att vara lite finare, typ..

ex. (FB) Införhandla skateboard delar
Senast redigerad av Detevigaaviga 2015-03-31 kl. 22:18.
Citera
2015-03-31, 22:46
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
... Vad är införhandla för ett ord egentligen.
Är det riktigt ord eller har det skapats på ställen som Flashback för att vara lite finare, typ. ...
Konstruktionen är en mindre lyckad korsning mellan att införskaffa och att inhandla / upphandla.

Hade vi kunnat lita på att införhandla är en medveten ordlek, så kunde vi beundrat ordsporten. Nu var där annat som talar emot den tolkningen.
Citera
2015-03-31, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Konstruktionen är en mindre lyckad korsning mellan att införskaffa och att inhandla / upphandla.

Hade vi kunnat lita på att införhandla är en medveten ordlek, så kunde vi beundrat ordsporten. Nu var där annat som talar emot den tolkningen.
haha,, roligt svar Det var som jag befarade mao
Citera
2015-03-31, 22:58
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 87anAxelsson
Är det felaktigt att använda ordet "tills" i tal eller skriftspråk när man avser en plats?

"Fortsätt 4 km längs vägen tills du kommer till ett gult hus. Sväng då vänster."

Det är väl inga konstigheter? Har fått för mig att "tills" är ungefär som "medans", vilket som bekant inte är någon höjdare i skriven text... (eller ens i tal?)
Ordet »tills« kan användas i skriftspråk på hög stilnivå, men vanligen avseende en tidpunkt snarare än en plats.

Samtidigt, på det semantiska planet handlar exemplet om ett förlopp i tiden. Så det fungerar bra med »tills« i en körinstruktion. Uppföljningen »Sväng då vänster« är också formellt formulerad i tid med innebörden »Sväng vänster där«.
Citera
2015-04-03, 09:17
Medlem
Hej.

Är det "ditt egna hus" eller "ditt eget hus"?

Tack!
Citera
2015-04-03, 10:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sourpower
Hej.

Är det "ditt egna hus" eller "ditt eget hus"?

Tack!

Ditt eget hus och dina egna hus.
Citera
2015-04-03, 14:49
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ditt eget hus och dina egna hus.
Ja, i skrift absolut. Singularis -n-form är »din egen cykel«. Ordböckerna bokför adjektivet under -n-formen singularis: »egen«. Strängt taget är nog »egen« ett gammalt perfekt particip.

I viss dialekt och ledigt skriftspråk är det inte sällsynt med din egna dörr / ditt egna hus efter modell av andra adjektiv: »din gröna bil« / »ditt gröna äpple«.

Obs »säregen« böjs vanligen »mitt säregna hus«.
Senast redigerad av egon2b 2015-04-03 kl. 15:10.
Citera
2015-04-04, 15:39
Medlem
” Försvarare försöker allt oftare förskjuta fokus i målet till processuella eller perifera frågor”, skriver Carl V Abrahamsson i sin nyhetsartikel ”Svenska åklagare och försvarare i storbråk”(Svenska dagbladet publicerad 2015-05-13). Han hänvisar till de stora politiska klyftorna som finns, ”klyftor som är svåra att ta sig över” hävdar Abrahamsson.

Är min citat- och referatteknik korrekt?

(Tog en nyhetsartikel på måfå och innehållet speglar inte den riktiga artikeln.)

Ytterligare frågor:

a) Det är väl så att man ska kursivera tidningen, novellsamlingen etc. där en text eller liknande kommer ifrån?

b) Skrivs datumet på det sättet som jag gjort?

Tack på förhand.
Citera
2015-04-04, 17:03
Medlem
BaalZeBubs avatar
Finns det någon term för den omständigheten att människor inte vet hur de uttalar saker? Att de själva är de sämsta vittnena om sitt eget uttal?

Typ:
- Hur uttalar man det är?
- Det är.
- Visste du att man i SFI får lära sig att säga de e?
- De e fel, tycker jag.
- Säger du dem bilen?
- Nej, aldrig, det låter ju groteskt.
- Är det där din bil?
- Nej, inte dem bilen.

och så vidare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem