2015-04-04, 18:40
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
- Säger du dem bilen?
Jag tror att jag i så fall säger "denm bilen", alltså att n:et övergår till ett m när jag sluter läpparna för att uttala b.

Men för att svara på din fråga är folk ofta omedvetna om uttalslättnader och liknade, ja. (Så jag kanske har helt fel i det jag skrev ovan...)
Citera
2015-04-04, 18:50
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
... Är min citat- och referatteknik korrekt?

Ytterligare frågor:

a) Det är väl så att man ska kursivera tidningen, novellsamlingen etc. där en text eller liknande kommer ifrån?

b) Skrivs datumet på det sättet som jag gjort?
Spontant skulle jag istället kursivera artikelns titel i det här fallet.

Så kallat tekniskt datum blir allt vanligare, det du har alltså: 2015-05-13. Redaktörer på dagstidningarna brukar pilla dit 13/5 i exempelvis repliker i en öppen debatt. Där har man visserligen alltid en fullständig datering överst på tidningssidan.

Svenska Dagbladet skrivs med stort D och förkortas gärna SvD.
”Försvarare försöker allt oftare förskjuta fokus i målet till processuella eller perifera frågor”, skriver Carl V Abrahamsson i sin nyhetsartikel Svenska åklagare och försvarare i storbråk (SvD 2015-05-13). Han hänvisar till de stora politiska klyftorna som finns, ”klyftor som är svåra att ta sig över” hävdar Abrahamsson.
Citera
2015-04-04, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Spontant skulle jag istället kursivera artikelns titel i det här fallet.

Så kallat tekniskt datum blir allt vanligare, det du har alltså: 2015-05-13. Redaktörer på dagstidningarna brukar pilla dit 13/5 i exempelvis repliker i en öppen debatt. Där har man visserligen alltid en fullständig datering överst på tidningssidan.

Svenska Dagbladet skrivs med stort D och förkortas gärna SvD.
”Försvarare försöker allt oftare förskjuta fokus i målet till processuella eller perifera frågor”, skriver Carl V Abrahamsson i sin nyhetsartikel Svenska åklagare och försvarare i storbråk (SvD 2015-05-13). Han hänvisar till de stora politiska klyftorna som finns, ”klyftor som är svåra att ta sig över” hävdar Abrahamsson.

Tänkte först kursivera titeln men läste igenom ett nationellt prov och i anvisningarna stod det att man skulle kursivera tidningen. Även språkrådet säger det om jag inte minns fel. (Försöker inte misstro dig, tycker du har ett ruggigt bra språk)
Citera
2015-04-04, 20:00
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Tänkte först kursivera titeln men läste igenom ett nationellt prov och i anvisningarna stod det att man skulle kursivera tidningen. Även språkrådet säger det om jag inte minns fel. (Försöker inte misstro dig, tycker du har ett ruggigt bra språk)
Det var tur att jag angav reservationen »spontant«. Alltför spontant, tydligen.

Om det finns aktuella anvisningar för dagens skolmiljö, så följ dem.

I en källförteckning kursiverar man gärna namnet på böcker. När det finns en källförteckning bör man följa något av de namngivna systemen för referenser. I instruktioner för källförteckning skriver Språkrådet i Svenska skrivregler (2008):
författare ... Dagens Nyheter 1.2.2008.
Det datumformatet får stå för Språkrådet.
Citera
2015-04-06, 20:42
Medlem
von.Jekwels avatar
Tycker ni att man ska börja stor eller liten bokstav på arbetsförmedlingen, systembolaget och posten? Kan inte riktigt bli klok på vad som gäller. Jag tror att de flesta svenskar skriver stor bokstav där men enligt en sida på nätet så ska man bara skriva stor bokstav när man menar Systembolaget AB och inte en enskild butik. Hur gör ni?
Citera
2015-04-06, 21:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von.Jekwel
Tycker ni att man ska börja stor eller liten bokstav på arbetsförmedlingen, systembolaget och posten? Kan inte riktigt bli klok på vad som gäller. Jag tror att de flesta svenskar skriver stor bokstav där men enligt en sida på nätet så ska man bara skriva stor bokstav när man menar Systembolaget AB och inte en enskild butik. Hur gör ni?

I praktiken bör man kunna skilja på företaget (egennamn), där det ska vara stor bokstav, och själva köpstället. Detta precis på samma sätt som man gör med Länsstyrelsen i N-län/länsstyrelsen.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-04-06 kl. 21:28.
Citera
2015-04-06, 23:10
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von.Jekwel
... Hur gör ni?
TT-språket anger arbetsförmedlingen och posten med liten bokstav. Eftersom de nämner posten under funktioner så bör systembolaget räknas dit också. Det krävs en rätt avgränsad kontext för att systemet ska avse det svenska systembolaget.

Just i följande exempel visar det sig att systemet är PPM-systemet. SvD:
Fonderna flyr systemet – anser att rabatterna är för stora
Ref. http://info.tt.se/tt-spraket/navigation/versaler/versal-eller-gemen/
Ref. http://info.tt.se/tt-spraket/navigation/versaler/exempellista/
Citera
2015-04-07, 00:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det krävs en rätt avgränsad kontext för att systemet ska avse det svenska systembolaget.

Det är till exempel en värdering av Systembolaget AB.
Citera
2015-04-08, 08:39
Medlem
von.Jekwels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I praktiken bör man kunna skilja på företaget (egennamn), där det ska vara stor bokstav, och själva köpstället. Detta precis på samma sätt som man gör med Länsstyrelsen i N-län/länsstyrelsen.

Citat:
TT-språket anger arbetsförmedlingen och posten med liten bokstav. Eftersom de nämner posten under funktioner så bör systembolaget räknas dit också. Det krävs en rätt avgränsad kontext för att systemet ska avse det svenska systembolaget.

Just i följande exempel visar det sig att systemet är PPM-systemet. SvD:
Fonderna flyr systemet – anser att rabatterna är för stora
Ref. http://info.tt.se/tt-spraket/navigation/versaler/versal-eller-gemen/
Ref. http://info.tt.se/tt-spraket/navigation/versaler/exempellista/

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är till exempel en värdering av Systembolaget AB.

Okej, då vet jag. Det är liten bokstav som gäller om man inte avser Systembolaget AB eller liknande. Tack så mycket.
Citera
2015-04-08, 08:46
Medlem
87anAxelssons avatar
"Vart och ett" eller "var och en" ?

"Var och en av soldaterna befinner sig på regementet prick 07.00 för en rejäl avhyvling!"

Tycker "vart och ett" låter lite märkligt överlag?

"Vart och ett av fotbollsklubbarna.."
Citera
2015-04-08, 08:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 87anAxelsson
"Vart och ett" eller "var och en" ?

"Var och en av soldaterna befinner sig på regementet prick 07.00 för en rejäl avhyvling!"

Tycker "vart och ett" låter lite märkligt överlag?

"Vart och ett av fotbollsklubbarna.."
Med tanke på att det heter "en fotbollsklubb" är det inte alltför konstigt att du tycker att "vart och ett" inte passar särskilt bra.
Citera
2015-04-08, 09:06
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 87anAxelsson
"Vart och ett" eller "var och en" ? ...
... var och en av fotbollsklubbarna ... (utrum)

... vart och ett av äggen ... (neutrum)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in