Jag ville veta när ett antal begrepp som rör människans sinne blivit vanliga i språkbruket. Men problemet är att när jag slår upp sådana saker så hittar jag uppgifter om när begreppet först användes, vilket jag upplever kan vara ett halvt eller ett helt sekel innan det blivit en del av vanliga människors medvetande.
Exempel:
empati
http://sv.wikipedia.org/wiki/Empati#Empatibegreppets_historia
"Edith Stein fördjupade sig i begreppet i sin avhandling On the problem of empathy 1912, under handledaren Edmund Husserl. Det var också året då ordet empati introducerades i engelska ordböcker, medan det i Sverige har använts sedan mitten av 50-talet"
Personligen kommer jag ihåg ordet först från 1998, då någon använde det och jag tyckte att det var ett främmande begrepp. Som man så ofta gör slog jag inte upp det, utan lät det mogna intuitivt och till slut tolkade det som en synonym till sympati. Vilket det kanske är i vissa språkbruk, men som vetenskaplig term betyder det snarare något helt annat.
Andra begrepp som iallafall jag upplever ha introducerats från mitten av 90-talet, men som givetvis har en bakgrundshistoria: EG, social kompetens
Så min fråga är inte bara att få veta när dessa tre begrepp blivit vanliga, utan om det finns något sätt att själv utreda liknande.