• 1
  • 2
2015-04-02, 09:37
Medlem
Hallå, ska just börja programmera och tänkte börja med Python. https://www.youtube.com/watch?v=N4mEzFDjqtA
Har börjat kolla på denna, och jag förstår till viss del grunderna (har programmerat lite i skolan), men man känner ofta att man saknar en grund att stå på - att man inte förstår alls vad han gör, jag kan lista ut det om jag tänker ett tag, men jag känner att jag måste komma in i programmerings tänket, finns det någon basic film som kan berätta mig litegranna, utan att gå in djupt i något språk?
Somsagt, bara kommit 15minuter in i filmen men jag fortsätter iaf titta på den - tips uppskattas.

En till sak, jag är arbetslös men har en stadig inkomst så jag är fri att göra vad jag vill 24h om dygnet, med det sagt, hur länge tror ni det kan ta innan man hyffsad programmering?
Förstår att det är en bedömningsfråga om vad som är hyffsad programmering, och alla lär sig olika m.m, men en någorlunda skarp person som kan lägga 5-15h om dagen på att lära sig.

edit: Kollat lite mer på filmen nu, det tar väldigt länge då för att förstå något, måste jag spela upp det ett par gånger, och analysera allting, då jag inte riktigt kan programmeringsspråk, men jag förstår ändå syftet med det han gör.
Senast redigerad av shemale-rage 2015-04-02 kl. 09:59.
Citera
2015-04-02, 11:52
Medlem
Ok har börjat göra det mest basiska inom Python iaf, tror jag kan förstå mig på det, har en fråga bara.
Om jag har gjort ett script, som har en funktion... t.ex en räknare, den räknar 0-10, och på 10 så går den tillbaka till 0, samt ger någon bekräftelse på att man har nått 10. Går detta att göra i Python?
Och isåfall om jag sitter med ett sådant script, hur gör jag det användbart? Bara för att jag har någonting fungerande i programmet så vet jag inte hur man skulle kunna använda det i ett program. Kan man bygga upp program (i exemplet jag tagit upp, t.ex en knapp för att aktivera räknaren, samt ett litet program så att det blir mer användarvänligt) i Python eller är det bara funktioner?
Citera
2015-04-02, 12:19
Medlem
Kan rekommendera denna siten, om du vill lära dig grunderna.

http://www.codecademy.com/tracks/python

Finns även för andra språk där så som:

HTML & CSS
Javascript
jQuery
Ruby
PHP
Citera
2015-04-02, 17:45
Medlem
Nereons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shemale-rage
Ok har börjat göra det mest basiska inom Python iaf, tror jag kan förstå mig på det, har en fråga bara.
Om jag har gjort ett script, som har en funktion... t.ex en räknare, den räknar 0-10, och på 10 så går den tillbaka till 0, samt ger någon bekräftelse på att man har nått 10. Går detta att göra i Python?
Och isåfall om jag sitter med ett sådant script, hur gör jag det användbart? Bara för att jag har någonting fungerande i programmet så vet jag inte hur man skulle kunna använda det i ett program. Kan man bygga upp program (i exemplet jag tagit upp, t.ex en knapp för att aktivera räknaren, samt ett litet program så att det blir mer användarvänligt) i Python eller är det bara funktioner?

Om du känner dig bekväm med att guider på engelska så finns det en kanal på youtube som heter "thenewboston" som har massa python videos. De har en serie för bara programmering, en för gränssnittsdesign med TKinter och en för spelutveckling med PyGame.

Oavsett om du bestämmer dig för att kolla på dessa eller inte så rekommenderar jag dig att installera PyCharm. PyCharm är en IDE (Integrated Development Envoirement (integrerad utvecklings miljö)) som kommer underlätta något otroligt för dig.

Och ja, det går att göra ett program som räknar till 10, säger något och sedan börjar om.

Lycka till!
Citera
2015-04-03, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nereon
Om du känner dig bekväm med att guider på engelska så finns det en kanal på youtube som heter "thenewboston" som har massa python videos. De har en serie för bara programmering, en för gränssnittsdesign med TKinter och en för spelutveckling med PyGame.

Oavsett om du bestämmer dig för att kolla på dessa eller inte så rekommenderar jag dig att installera PyCharm. PyCharm är en IDE (Integrated Development Envoirement (integrerad utvecklings miljö)) som kommer underlätta något otroligt för dig.

Och ja, det går att göra ett program som räknar till 10, säger något och sedan börjar om.

Lycka till!
Tack så mycket, kommer definitivt kolla in detta, med lite driv så kan man lära sig att programmera själv va? Tänkte utan att ta kurser. Förstår att det inte kommer bli lätt och att resultat inte är garanterade, allt är ju somsagt upp till mig, men idén känns ändå realistisk..
Citera
2015-04-03, 13:59
Medlem
Nereons avatar
Citat:
Tack så mycket, kommer definitivt kolla in detta, med lite driv så kan man lära sig att programmera själv va? Tänkte utan att ta kurser. Förstår att det inte kommer bli lätt och att resultat inte är garanterade, allt är ju somsagt upp till mig, men idén känns ändå realistisk..

Alltså vad menar du med kurser? Kollar du igenom de klippen och ser till att förstå och inte bara titta igenom så kommer du ha en ganska stabil grund i python. Sen är ju också frågan vad dina mål är?

Kan för övrigt rekommendera http://www.reddit.com/r/learnprogramming. Mycket större community än systemutvecklingsforumet på flashback
Citera
2015-04-03, 20:42
Medlem
Vad roligt att du vill börja med Python!

Tillsammans med de redan befintliga tipsen här i tråden vill jag även rekommendera att du sätter mål för dig själv samt utforskar och experimenterar.

För det första är det jättebra att ha mål för allting i livet. Det skapar motivation och det drivet som du verkar söka efter. Du kan ha som mål att t.ex göra klart hela pythonkursen på www.codecademy.com på 3 veckor. För det andra lär du dig mycket bättre om du mixtrar med koden för att se hur det fungerar än att bara kopiera och utföra program med ett slavliknande beteende. Se även till att använda dina kunskaper! Kunskaper du inte vårdar friskt kommer att försvinna.

Lycka till med kodandet!
Citera
2015-04-03, 23:19
Medlem
Citat:
Alltså vad menar du med kurser? Kollar du igenom de klippen och ser till att förstå och inte bara titta igenom så kommer du ha en ganska stabil grund i python. Sen är ju också frågan vad dina mål är?

Kan för övrigt rekommendera http://www.reddit.com/r/learnprogramming. Mycket större community än systemutvecklingsforumet på flashback
Menade kurser via komvux eller så, tror jag lär mig bättre själv. Reddit levererar alltid!
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfsk
Vad roligt att du vill börja med Python!

Tillsammans med de redan befintliga tipsen här i tråden vill jag även rekommendera att du sätter mål för dig själv samt utforskar och experimenterar.

För det första är det jättebra att ha mål för allting i livet. Det skapar motivation och det drivet som du verkar söka efter. Du kan ha som mål att t.ex göra klart hela pythonkursen på www.codecademy.com på 3 veckor. För det andra lär du dig mycket bättre om du mixtrar med koden för att se hur det fungerar än att bara kopiera och utföra program med ett slavliknande beteende. Se även till att använda dina kunskaper! Kunskaper du inte vårdar friskt kommer att försvinna.

Lycka till med kodandet!
Tack för tipsen, ja kommer gå igenom allt nogra så att jag förstår vad alla ändringar i koden gör och varför den gör så, inte bara att dom funkar.
Citera
2015-04-04, 00:45
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:

Tackar för den länken. Jag har nyligen också börjat bekanta mig med Python. Vad säger du om Stack Overflow då?
Jag har ännu inte laddat ner tolken, jag har bara jobbat i codeacademy. Jag tänker mig att det säkert blir problem när jag skall ladda ner den. Codecademy kör ju med Python 2. Jag tänker ändå ladda ner Python 3. Det är väl så att 3:an gäller nu för tiden? Python verkar vara populärt nu just.
Citera
2015-04-04, 02:50
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Tackar för den länken. Jag har nyligen också börjat bekanta mig med Python. Vad säger du om Stack Overflow då?
Jag har ännu inte laddat ner tolken, jag har bara jobbat i codeacademy. Jag tänker mig att det säkert blir problem när jag skall ladda ner den. Codecademy kör ju med Python 2. Jag tänker ändå ladda ner Python 3. Det är väl så att 3:an gäller nu för tiden? Python verkar vara populärt nu just.
Python befinner sig i ett lite problematiskt läge när det kommer till versionerna. Har egentligen ingen koll men version 2.7 lever och mår bra medan det går trögt för v3.x så det är något som ni måste kolla upp ordentligt.

Stack Overflow hamnar man på ungefär varannan googling om inte mer
Citera
2015-04-04, 15:57
Medlem
Nereons avatar
Citat:
Menade kurser via komvux eller så, tror jag lär mig bättre själv. Reddit levererar alltid!

Tack för tipsen, ja kommer gå igenom allt nogra så att jag förstår vad alla ändringar i koden gör och varför den gör så, inte bara att dom funkar.

Nej nej, kurser på komvux behöver du inte.
Citera
2015-04-04, 16:00
Medlem
Nereons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108

Stack overflow är jättebra, alla problem verkar ju redan vara postade man får svar direkt . Men om du skulle posta något på Stack Overflow så se till att posta all kod.

Ang. versioner så skulle jag råda dig att börja med Python 3. De flesta tutorials som finns är nog fortfarande på version 2. Men det är fortfarande bättre att lära sig det nya från början, så slipper du lära om dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in