Citat:
Ursprungligen postat av
Ghana
Nu vet jag inte vilka "fanatiker" du pratar om, men jag tror de allra flesta accepterar mig som etnisk svensk. I mina ögon är även den av mina föräldrar som har utländsk bakgrund, svensk, eftersom h*n är uppvuxen i en svensk kontext, med svenska som (enda) modersmål och med svenska värderingar och i en svensk kultur. Jag accepterar den inkluderingen, och sanningen är ju att det svenska folket alltid har haft lite invandring från närliggande länder.
Bara för att jag och min förälder befinner oss i ytterkanten av den färg på färgskalan som utgörs av etniska svenskar så är det inte något som rättfärdigar ett förnekande av färgens existens och en totalt utblandning av den.
Nu ser jag din profetia på 20 miljoner som ganska osannolikt, men får jag fråga var du tror att ökningen kommer komma ifrån? Afrika? Mellanöstern? Kina? Några större mängder européer blir det i alla fall inte, för de har redan fri rörlighet inom Sverige.
Du, släpp nu dina grubblerier om din etnicitet. Du har svenskt pass och därmed är du svensk. Att du ursprungligen har "utomjordiska" rötter är faktiskt av väldigt litet intresse, eftersom din familjära bakgrund är så lik så många andra vanliga svenskars (kronprinsessan och Zlatan t ex).
Ok, då tar vi det där med Sveriges befolkning 2060. Som jag ser det föreligger det en samstämmighet angående SCB och deras prognoser.
Om siffran i befolkningsökningen stannar på "mina" 20 eller blir 19, 18, 17, 16, 15 eller 14 miljoner invånare kommer vi att se den 1 januari 2060. Sveriges ekonomiska utveckling kommer att styra det här alldeles galant.
Eftersom jag inte delar din förtjusning att älta om etnicitet kommer jag inte gå in mer på det än att åter igen lyfter fram det faktum att jag är globalist och tycker om öppna gränser, på bredden och på tvären.
Tyvärr är Sveriges migrationspolitik väldigt "monokorom" idag vilket man inte annat kan än att beklaga. Sverige tycks ha en något för smal attraktivitet idag. Låt oss hoppas att det kommer att förändras i positiv riktning i en snar framtid.