2015-03-31, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Vilka bygger hus i Sverige? Vita människor.

Går du och besöker en byggarbetsplats idag kommer du att möta människor med yrket stor variation. Så du får nog lära dig leva med ditt hudfärgshandikapp.

Och varken du vill eller inte kommer Sverige ha en större befolkning 2060 än idag. Du ser, framtiden struntar fullständigt i individer som du. 2060 kan Sverige ha 20 miljoner invånare. Och du är en av dem.
Senast redigerad av Wumtata 2015-03-31 kl. 17:53.
Citera
2015-03-31, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Absolut, kärleksinvandring från närområdet har alltid legat mig varmt om hjärtat. Kommer aldrig vara motståndare till det.

Där ser du. Inte heller du är svensk, enligt fanatikernas synsätt, med dina "utomjordiska" rötter. Ofta blir det faktiskt så här när man skala ner det på individnivå.

I den globala värld vi lever i idag blir det som du så vacker kallar för närområde större och större. Världen har krympt avsevärt i takt med teknikutvecklingen. Om Sverige kommer att bli ett nybyggarland i framtiden återstår att se. Men att minst 10 miljoner nya människor skulle kunna bygga upp sina liv här är absolut ingen utopi.

Hur var det nu igen? SCB trodde på 12 miljoner? Men deras statistik har du redan förkastat som underdimensionerat i förhållande till verkliga förhållanden. Återstår att se om du har rätt på den punkten, att Sveriges befolkning kan bli större än vad SCB ser i sin kristallkula. Om du har rätt inträffar kanske min profetia på 20 miljoner, håll tummarna. Ok?
Citera
2015-03-31, 17:55
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Går du och besöker en byggarbetsplats idag kommer du att möta människor med yrket stor variation.

Nix.
Citera
2015-03-31, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Nix.

Ser med stort nöje att dina inlägg tenderar blir kortare.

Du så här är det. Folk med din bakgrund kommer aldrig få chansen att påverka det här landets utveckling. Ju mer du vänjer dig vid den tanken, desto bättre kommer du att ha chans att integrera dig i det samhället som växer fram till trådens magiska årtal 2060.

Både du och jag är bara två personer av alla de miljoner som figurerar i SCB statistik. Du får välja själv om du vill vara ettan eller nollan.
Citera
2015-03-31, 18:51
Medlem
Citat:
Det luktar väldigt konstigt om de där prognoserna. Titta exempelvis på förändringarna mellan 1950-1970. Där förändras andelen utrikes födda med 3,9 procentenheter på 20 år. Mellan 1970-1990 ökade de med 2,5 procentenheter. 1990-2010 med 5,1 procentenheter. Men efter 2010 (då invandringen borde ha beräknats öka?) då tar det 40 år att öka med 2,2 procentenheter, en betydligt lägre ökning om man jämför med de tidigare 20-års-intervallen, vilka dessutom representerar tidsperioder som borde antas ha en lägre invandring än kommande? Såhär inkompetenta kan väl inte SCB vara? Vad är haken?

Det är just detta som gör det svårt att beräkna på rak arm hur den etniska spridningen kommer se ut i Sverige i framtiden, eftersom man inte vet vilka och hur många utlänningar som "gömmer sig" bland "personer med svensk bakgrund" i statistiken.

Vi vet att de etniska svenskarna idag är ca 7 miljoner. Sen tillkommer ju också ett antal hundratusen som kanske har en svensk och en dansk/norsk/tysk/europeisk förälder. Ca 1 miljon av de med utländsk bakgrund är ickesvenska européer, och om dessa får barn med en svensk så lär ju det barnet räknas som en etnisk svensk. Räknar man med dessa som etniska svenskar, d.v.s. framtida barn som har en svensk och en ickesvensk europeisk förälder, så kommer sannolikt etniska svenskar ligga någonstans 7 miljoner även 2060. Är vi 12 miljoner det året är då alltså ca 5 miljoner ickesvenskar, enligt denna mycket spekulativa och enkla uträkning.

I USA har man räknat ut att vita kommer att bli minoritet år 2042. Men där för man också statistik på ras. Sannolikt lär det dock dröja något/några decennier längre innan vita är i minoritet i Sverige, eftersom vita idag utgör en större andel av befolkning i Sverige än vad den gör i USA (och då räknar jag inte MENA-befolkningen som "vita").

Det som gör att vi i dagsläget är i majoritet är vi har otroligt många äldre-svaga som höjer antalet vita svenskar i landet.
De absolut flesta som invandrar till Sverige idag är män (mestadels från mellanöstern och somalia) som kommer försöka få hit sina familjer och släktingar, och det kan man ju förstå.

När våra äldre svenskar går bort så kommer antalet vita svenskar sjunka mycket fort och högst troligt bli i minoritet om bara 15-20 år.
Vilket annat land skulle acceptera detta förutom godhjärtade och sorgligt naiva Sverige?
Senast redigerad av anteW 2015-03-31 kl. 18:55.
Citera
2015-03-31, 20:41
Medlem
Citat:
Där ser du. Inte heller du är svensk, enligt fanatikernas synsätt, med dina "utomjordiska" rötter. Ofta blir det faktiskt så här när man skala ner det på individnivå.

I den globala värld vi lever i idag blir det som du så vacker kallar för närområde större och större. Världen har krympt avsevärt i takt med teknikutvecklingen. Om Sverige kommer att bli ett nybyggarland i framtiden återstår att se. Men att minst 10 miljoner nya människor skulle kunna bygga upp sina liv här är absolut ingen utopi.

Hur var det nu igen? SCB trodde på 12 miljoner? Men deras statistik har du redan förkastat som underdimensionerat i förhållande till verkliga förhållanden. Återstår att se om du har rätt på den punkten, att Sveriges befolkning kan bli större än vad SCB ser i sin kristallkula. Om du har rätt inträffar kanske min profetia på 20 miljoner, håll tummarna. Ok?

Nu vet jag inte vilka "fanatiker" du pratar om, men jag tror de allra flesta accepterar mig som etnisk svensk. I mina ögon är även den av mina föräldrar som har utländsk bakgrund, svensk, eftersom h*n är uppvuxen i en svensk kontext, med svenska som (enda) modersmål och med svenska värderingar och i en svensk kultur. Jag accepterar den inkluderingen, och sanningen är ju att det svenska folket alltid har haft lite invandring från närliggande länder.

Citat:
Vi vet att de etniska svenskarna idag är ca 7 miljoner. Sen tillkommer ju också ett antal hundratusen som kanske har en svensk och en dansk/norsk/tysk/europeisk förälder. Ca 1 miljon av de med utländsk bakgrund är ickesvenska européer, och om dessa får barn med en svensk så lär ju det barnet räknas som en etnisk svensk. Räknar man med dessa som etniska svenskar, d.v.s. framtida barn som har en svensk och en ickesvensk europeisk förälder, så kommer sannolikt etniska svenskar ligga någonstans 7 miljoner även 2060. Är vi 12 miljoner det året är då alltså ca 5 miljoner ickesvenskar, enligt denna mycket spekulativa och enkla uträkning.

Bara för att jag och min förälder befinner oss i ytterkanten av den färg på färgskalan som utgörs av etniska svenskar så är det inte något som rättfärdigar ett förnekande av färgens existens och en totalt utblandning av den.

Nu ser jag din profetia på 20 miljoner som ganska osannolikt, men får jag fråga var du tror att ökningen kommer komma ifrån? Afrika? Mellanöstern? Kina? Några större mängder européer blir det i alla fall inte, för de har redan fri rörlighet inom Sverige.
Citera
2015-04-02, 05:29
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte vilka "fanatiker" du pratar om, men jag tror de allra flesta accepterar mig som etnisk svensk. I mina ögon är även den av mina föräldrar som har utländsk bakgrund, svensk, eftersom h*n är uppvuxen i en svensk kontext, med svenska som (enda) modersmål och med svenska värderingar och i en svensk kultur. Jag accepterar den inkluderingen, och sanningen är ju att det svenska folket alltid har haft lite invandring från närliggande länder.

Bara för att jag och min förälder befinner oss i ytterkanten av den färg på färgskalan som utgörs av etniska svenskar så är det inte något som rättfärdigar ett förnekande av färgens existens och en totalt utblandning av den.

Nu ser jag din profetia på 20 miljoner som ganska osannolikt, men får jag fråga var du tror att ökningen kommer komma ifrån? Afrika? Mellanöstern? Kina? Några större mängder européer blir det i alla fall inte, för de har redan fri rörlighet inom Sverige.

Du, släpp nu dina grubblerier om din etnicitet. Du har svenskt pass och därmed är du svensk. Att du ursprungligen har "utomjordiska" rötter är faktiskt av väldigt litet intresse, eftersom din familjära bakgrund är så lik så många andra vanliga svenskars (kronprinsessan och Zlatan t ex).

Ok, då tar vi det där med Sveriges befolkning 2060. Som jag ser det föreligger det en samstämmighet angående SCB och deras prognoser.

Om siffran i befolkningsökningen stannar på "mina" 20 eller blir 19, 18, 17, 16, 15 eller 14 miljoner invånare kommer vi att se den 1 januari 2060. Sveriges ekonomiska utveckling kommer att styra det här alldeles galant.

Eftersom jag inte delar din förtjusning att älta om etnicitet kommer jag inte gå in mer på det än att åter igen lyfter fram det faktum att jag är globalist och tycker om öppna gränser, på bredden och på tvären.

Tyvärr är Sveriges migrationspolitik väldigt "monokorom" idag vilket man inte annat kan än att beklaga. Sverige tycks ha en något för smal attraktivitet idag. Låt oss hoppas att det kommer att förändras i positiv riktning i en snar framtid.
Senast redigerad av Wumtata 2015-04-02 kl. 05:34.
Citera
2015-04-02, 22:37
Medlem
Citat:
Du, släpp nu dina grubblerier om din etnicitet. Du har svenskt pass och därmed är du svensk. Att du ursprungligen har "utomjordiska" rötter är faktiskt av väldigt litet intresse, eftersom din familjära bakgrund är så lik så många andra vanliga svenskars (kronprinsessan och Zlatan t ex).

Ok, då tar vi det där med Sveriges befolkning 2060. Som jag ser det föreligger det en samstämmighet angående SCB och deras prognoser.

Om siffran i befolkningsökningen stannar på "mina" 20 eller blir 19, 18, 17, 16, 15 eller 14 miljoner invånare kommer vi att se den 1 januari 2060. Sveriges ekonomiska utveckling kommer att styra det här alldeles galant.

Eftersom jag inte delar din förtjusning att älta om etnicitet kommer jag inte gå in mer på det än att åter igen lyfter fram det faktum att jag är globalist och tycker om öppna gränser, på bredden och på tvären.

Tyvärr är Sveriges migrationspolitik väldigt "monokorom" idag vilket man inte annat kan än att beklaga. Sverige tycks ha en något för smal attraktivitet idag. Låt oss hoppas att det kommer att förändras i positiv riktning i en snar framtid.

Nu ska detta inte bli en diskussion kring svenskhet, men det är ju min egenskap av svensk som ligger som grund för mina sympatier för Sverige och det svenska folket. Å andra sidan är det mitt rationella tankesätt som ligger som grund för de etnonationalistiska åsikter jag har. Så ditt försök att reducera etnicitet på demografisk nivå till något obetydligt biter inte på mig. Du kanske missade att just detta var trådens topic, att förutspå hur den etniska spridningen kommer att se ut 2060?

Och jag är inte lika förtjust i att älta öppna gränser som du är. Ja, vi har förstått att du tycker det är förträffligt med möjligheten att kunna bygga dig en egen bajshydda i Kalahariöknen eller öppna en bingohall i Phnom Penh. Förutom att det rent av är ett bisarrt önsketänkande att kombinera öppna gränser med välstånd så tror jag att du kommer få problem att övertyga resten av jordens befolkning om dina planer. Det kommer nog inte bli så mycket till "öppna gränser", utan mest en herrans massa enkelbiljetter till Sverige.

Dina åsikter är naturligtvis bara en samling dogmatiska idéer som låter bra och fint i teorin, men som i praktiken skulle vara totalt förödande för allt vad välfärd, trygghet och ordning heter.
Senast redigerad av Ghana 2015-04-02 kl. 22:41.
Citera
2015-04-03, 00:17
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
... ditt eländiga svammel om att försörja andra ...
... jobbar man inte ska man inte heller ha mat på bordet ...
Där hör ni, svenskar! Jobbar ni inte och försörjer nyanlända så får ni inte äta heller!
Citera
2015-04-03, 08:53
Medlem
Citat:
Nu ska detta inte bli en diskussion kring svenskhet, men det är ju min egenskap av svensk som ligger som grund för mina sympatier för Sverige och det svenska folket.

Och det Sverige är under ständig förändring. Förr var det "utomjordingar" som du som berikade Sverige, idag är det andra som gör det, och imorgon blir det ytterligare andra influenser som kommer att sätta sin prägel på det här landet (som 2060 förmodligen är en del av ett federalt Europa).
Citera
2015-04-03, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Där hör ni, svenskar! Jobbar ni inte och försörjer nyanlända så får ni inte äta heller!

Du, så här är det. Om ni svenskar fortsätter att behandla migranter som om de var små hundvalpar kommer det att gå helt åt helvete för er. Går det åt helvete för Sverige tappar jag en av mina inkomstkällor. Och det vore väl synd. Inte sant?
Citera
2015-04-03, 10:50
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Går det åt helvete för Sverige tappar jag en av mina inkomstkällor.
Ryker socialbidraget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in