2015-03-31, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Har folk någonstans att bo i Sverige idag? Vi har en enorm bostadsbrist. Vart skall alla bo?

Känns nästan som du måste ha missat innebörden i trådens rubrik, där man talar om år 2060 och framtidsprognoser. Dessutom känns det som att du inte sett särskilt mycket av det som finns utanför landets gränser.

Att Sveriges befolkning kommer att öka är ingen hemlighet. Jag kan förstå att ett Stockholm med 5 miljoner invånare kan te sig som skrämmande för många personer med ett provinsiellt perspektiv. Dags att vidga vyerna kanske?

Sverige idag har ett antal strukturella problem. Antingen ser man till att lösa dem eller så får man försynt försvinna under den sten från vilken man i tidernas begynnelse krupit fram.

2060 kommer Sverige ha en mycket blandad befolkning. Demografiskt kommer Sverige att påminna om många av dagens tillväxtländer, där de yngre generationerna dominerar.
Citera
2015-03-31, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Det här är jättekonstigt. Hur sjutton kunde man tro att det bara skulle bo 16,5% invandrare i Sverige om 36 år med denna invandringstakt?? Har man ens någon som helst grund för den prognosen?

Hur man kommit fram till just den prognosen känner jag inte till i detalj. Men med all säkerhet har man bortsett från ditt något speciella hudfärgshandikapp.

Enligt mitt sätt att se är man svensk när man fått svensk medborgarskap.

Men för all del, även jag är benägen att tro att andelen invånare i Sverige som har utländskt medborgarskap kan vara högre 2060 än 16,5%, mycket beroende på att jag utgår ifrån att rörligheten kommer att bli större i en allt mer globaliserad värld.
Citera
2015-03-31, 09:14
Bannlyst
Döden kommer att befria mig från den självutnämnda globalisten Wumtata och det mångkulturella Sverige. Alltid något positivt.

Det svenska Sverige kan jag inte försvara, bara ty mig till i det privata och minnas. Det mångkulturella kan jag inte fly, måste arbeta i det och så, men sedan dör jag och det är lycka.

Döden är ljuset och hoppet för svensken.
Citera
2015-03-31, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Hur man kommit fram till just den prognosen känner jag inte till i detalj. Men med all säkerhet har man bortsett från ditt något speciella hudfärgshandikapp.

Enligt mitt sätt att se är man svensk när man fått svensk medborgarskap.

Men för all del, även jag är benägen att tro att andelen invånare i Sverige som har utländskt medborgarskap kan vara högre 2060 än 16,5%, mycket beroende på att jag utgår ifrån att rörligheten kommer att bli större i en allt mer globaliserad värld.

Det spelar ingen roll om du så anser att utomjordingar är svenskar, "utrikes födda" är ett absolut begrepp och det är andelen utrikes födda som avses med prognosen. Är du född utanför rikets gränser är du utrikes född.

Det anmärkningsvärda är ju hur enormt felaktigt SCB har räknat. Som jag skrev, de räknade med en ökning av andelen personer som är utrikes födda på 2,2 procentenheter mellan 2010-2050 (40år), vilket är mindre än alla tjugoårs-intervall innan. Trodde man invandringen skulle minska så mycket? Varför trodde man det? Med facit i hand framstår SCB som ett gäng inkompetenta fånar.
Citera
2015-03-31, 12:36
Medlem
Citat:
Känns nästan som du måste ha missat innebörden i trådens rubrik, där man talar om år 2060 och framtidsprognoser. Dessutom känns det som att du inte sett särskilt mycket av det som finns utanför landets gränser.

Att Sveriges befolkning kommer att öka är ingen hemlighet. Jag kan förstå att ett Stockholm med 5 miljoner invånare kan te sig som skrämmande för många personer med ett provinsiellt perspektiv. Dags att vidga vyerna kanske?

Sverige idag har ett antal strukturella problem. Antingen ser man till att lösa dem eller så får man försynt försvinna under den sten från vilken man i tidernas begynnelse krupit fram.

2060 kommer Sverige ha en mycket blandad befolkning. Demografiskt kommer Sverige att påminna om många av dagens tillväxtländer, där de yngre generationerna dominerar.

Det är ingenting som jag har missat, jag undrar hur du förväntar dig att vi skall kunna fördubbla invånarna när vi inte satsar på bostäder under rådande bostadsbrist 2015? Vart skall alla bo och i vilka bostäder? Baracker som vi sätter upp och blir till rejäla jävla kåkstäder? Är detta framtidsvisionerna så har vi gjort bort oss rejält.

Vidga vyerna, lägg ner, jag skiter i vad som sker i Sverige men istället så reflekterar jag över situationen du drömmer om och försöker se hur det skall kunna gå till. Teoretiskt fungerar det men praktiskt fixar vi inte ens att ta hand om 9.6 miljoner invånare och inte ens löser vi bostäder åt alla så jag undrar enbart; hur fan skall det gå till med 25 miljoner invånare.... För som vi handskas med bekymmer och problematik i Sverige idag så är detta bara ett jävla önsketänkande.
Citera
2015-03-31, 13:19
Medlem
infidels avatar
Citat:

Alltså idag är ju invandringsnivåerna på rekordnivåer, och kommande år kommer genomsnitts(netto)invandringen vara mycket högre än den var per år mellan åren 2000-2014, vilka är de år jag har utgått ifrån i mina beräkningar, men även om det alltid är Kaoz i Mellanöstern och Afrika så kanske nivåerna sjunker igen om några år? Jag menar, det är ganska osannolikt att denna takt håller i sig i 45 år. Så om det blir samma ökning som mellan 2000-2014, så kommer Sverige ha ca 12,5 miljoner invånare om 45 år. Det tycker jag ändå låter som ett ganska rimligt antagande.

Det pågår just nu en befolkningsexplosion i Afrika och Mellanöstern. Mellan 2010 och 2050 så beräknas befolkningen i svarta Afrika fördubblas och befolkningen i MENA öka med 50%. Det sker ingen motsvarande ökning av BNP/capita i dessa områden utan allt fler måste överleva på allt mindre. Det enda som kan stoppa denna befolkinngsökning är svält och som konsekvens ökad barnadödlighet.

Det kommer alltså att råda ett enormt migrationstryck på Sverige i framtiden och det kommer att vara högre än idag. När sossar och borgare gemensamt beslöt sig för att öppna gränserna på 60talet så skar de halsen av sina egna barnbarn till förmån för miljontals medelhavsmänniskor och afrikaner. Svenskar kan helt enkelt inte hantera rikedom utan att förfalla till ett dekadent tillstånd.
Citera
2015-03-31, 13:26
Medlem
infidels avatar
Citat:

I USA har man räknat ut att vita kommer att bli minoritet år 2042. Men där för man också statistik på ras. Sannolikt lär det dock dröja något/några decennier längre innan vita är i minoritet i Sverige, eftersom vita idag utgör en större andel av befolkning i Sverige än vad den gör i USA (och då räknar jag inte MENA-befolkningen som "vita").

I USA har man ingen folkbokföring över hur många vita som finns. Man räknar ihop vita europeer, MENA, centralasiater, zigenare, judar, ljusa mulatter med mera i kategorin "caucasians". USA består till 45-50% av vita europeer idag.
Citera
2015-03-31, 13:54
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll om du så anser att utomjordingar är svenskar, "utrikes födda" är ett absolut begrepp och det är andelen utrikes födda som avses med prognosen. Är du född utanför rikets gränser är du utrikes född.

Det anmärkningsvärda är ju hur enormt felaktigt SCB har räknat. Som jag skrev, de räknade med en ökning av andelen personer som är utrikes födda på 2,2 procentenheter mellan 2010-2050 (40år), vilket är mindre än alla tjugoårs-intervall innan. Trodde man invandringen skulle minska så mycket? Varför trodde man det? Med facit i hand framstår SCB som ett gäng inkompetenta fånar.

Som jag skrev tidigare har jag inte gått in i detaljerna på SCB:s statistik. Med tanke på att du i en annan tråd deklarerat att även du har utomjordiska (som du väljer att kalla det) rötter tycker jag att du gärna kan hålla en något mer ödmjuk svansföring.

Hur som helst. Precis som du tror även jag att andelen medborgare kommer att öka. En stor del av dem kommer naturligtvis ha sin födelseort utanför Sveriges gränser. Och tur är väl det, annars hade vi inte haft dig här.
Citera
2015-03-31, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
jag undrar hur du förväntar dig att vi skall kunna fördubbla invånarna när vi inte satsar på bostäder under rådande bostadsbrist 2015?

Att ​man i Sverige bygger alldeles för lite hus idag betyder inte att man gör likadant imorgon. I trådens rubrik frågar man hur många svenskar som kommer att bo i Sverige 2060 och mitt svar är 20 miljoner. Skulle man fortsätta med samma politik som man har idag får man dock snarare minska antalet invånare om man vill att pusslet ska gå ihop.

Med internationella mått skulle Sverige redan idag kunna ha 25 miljoner invånare, varav 5 miljoner bosatta i Stockholm. Det kan vara bra att ha i åtanke när man riktar blicken framåt mot åt 2060.
Citera
2015-03-31, 14:10
Medlem
Citat:
Att ​man i Sverige bygger alldeles för lite hus idag betyder inte att man gör likadant imorgon. I trådens rubrik frågar man hur många svenskar som kommer att bo i Sverige 2060 och mitt svar är 20 miljoner. Skulle man fortsätta med samma politik som man har idag får man dock snarare minska antalet invånare om man vill att pusslet ska gå ihop.

Med internationella mått skulle Sverige redan idag kunna ha 25 miljoner invånare, varav 5 miljoner bosatta i Stockholm. Det kan vara bra att ha i åtanke när man riktar blicken framåt mot åt 2060.

En lättnad att jag passerar innan 2060, jag vill inte uppleva detta paradiset.
Citera
2015-03-31, 14:20
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Att ​man i Sverige bygger alldeles för lite hus idag.

Vilka bygger hus i Sverige? Vita människor.

Vilka kommer knappt att existera i Sverige år 2060?

Vita människor.

Det var inte så svårt, eller hur?
Citera
2015-03-31, 15:02
Medlem
Citat:
Som jag skrev tidigare har jag inte gått in i detaljerna på SCB:s statistik. Med tanke på att du i en annan tråd deklarerat att även du har utomjordiska (som du väljer att kalla det) rötter tycker jag att du gärna kan hålla en något mer ödmjuk svansföring.

Hur som helst. Precis som du tror även jag att andelen medborgare kommer att öka. En stor del av dem kommer naturligtvis ha sin födelseort utanför Sveriges gränser. Och tur är väl det, annars hade vi inte haft dig här.

Absolut, kärleksinvandring från närområdet har alltid legat mig varmt om hjärtat. Kommer aldrig vara motståndare till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in