Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
MR är ändå skapade kring nåt slags västerländsk idévärld. Den är inte så universell som vi i väst vill göra den till.
Nej, som vi redan diskuterat är det snarast en önskan att den ska vara universell och gälla alla människor. Inget säger ju t.ex. att du eller jag har ett högre inneboende värde än en dissident i saudi arabien, eller hur?
Citat:
Ska vi verkligen uppmuntra var och en att ha religioner som kan vara skadliga?
Nej givetvis inte, det är heller inte vad Artikel 18 säger. Den säger att man har rätten till att ha vilken religion/trosuppfattning man vill. Det står ingenting om att det ska uppmuntras.
Citat:
Islam är ett exempel. Nu råkar ju islam vara en god religion som är bra för mänskligheten, men många anser att islam är en ondskefull religion som vill förstöra samhället.
Öööh? Agree to disagree kanske. Islam är på intet sätt bra för mänskligheten lika lite som kristendomen är bra för mänskligheten. Endast antiintellektuella tror att islam har någon sorts egen vilja, givetvis "vill" inte islam förstöra samhället. Väldig många som bekänner sig till ideologin islam, dvs många muslimer, vill däremot omstöpa samhället så att "guds lagar", dvs sharia gäller och ta bort västerländska demokratier, de tycker det skulle vara en förbättring av samhället. Från ett västerländskt perspektiv är det snarast en försämring av samhället.
Citat:
Anta att en religion faktiskt har detta syfte. Varför ska vi tillåta den?
Dåliga religioner har gjort så mycket ont i historien.
Religionsfrihet. Du får tro och tycka vad du vill, men du får inte göra inskränkningar på andras fri- och rättigheter. Låter inte det rimligt? Du får tro och tycka att alla kvinnor måste bära burka, men du får inte tvinga någon att bära burka. Du får tro och tycka att guds vilja är att var tredje människa ska vandra i mörker, men du får inte sticka ut ögonen på var tredje människa du träffar. Låter inte det rimligt?
Citat:
Verkligheten är ändå att man "måste göra det man måste göra". USA ägnar sig åt tortyr i guantanamo för att de anser de måste.
Jag tror inte det sker längre. Och det är lite fel att säga USA gör det, delar av de som styr USA gör det. Det var också amerikanska journalister som avslöjade det och missförhållandena i abu gharib (stavning?) fängelset.
Citat:
[
Vore bättre tror jag om vi faktiskt accepterade att vissa religiösa yttringar är olämpliga. Hur bestämmer vi det? Ja vi får införa nån slags omröstning, äldste-råd eller liknande. Varför har vi inte tilltro till äldsteråd? Vi har tilltro till "demokrati" , varför inte till äldsteråd?
För att en människas intellekt bestäms inte av hennes ålder allena. I någon form förekommer givetvis "äldsteråd". Högsta domarna i HD tillsätts ju t.ex. på detta viset mer eller mindre. Det är inte direkt demokratisk omröstning, utan meriter som är det viktiga där.
Citat:
Wahhabismen är ett exempel på en religion som sprider sig pga "religionsfrihet" och som inte gör särskilt mycket gott. Nu föreslår jag inte att man ska förfölja wahhabister men som det är nu får hatimamer t.ex. säga nästan vad som helst eftersom det råder "religionsfrihet". Vi hade klarat oss bättre i Sverige utan wahhabism. Svart på vitt så är det svårt att påstå annat. Blir vi "berikade" av en ideologi som har som grundprincip att hata och förakta väst/svenskar, och missionera ut sina åsikter offentligt på stan?
Detta håller jag med om.
Citat:
Jag kanske också skulle bli imam eller präst så jag kunde sprida mina åsikter obehindrat. Vad tror du om det? Pga religionsfrihet kan jag ju ge mig själv min egen titel i min egen frikyrka, för att kunna vara skyddad av lagen i mina åsikter.
Jag håller med om att så fort någon säger "det är min religion" så åtnjuter denne mer skydd av lagen än den bör få. Jag tycker inte alls vi ska tolerera de intoleranta i någon högre utsträckning. Men vi ska också komma ihåg att uppvigling inte är tillåtet, fast religionsfriheten kanske går lite väl långt i detta fallen, jag är osäker.
Citat:
Vi får väl se vad detta leder till. Jag vet inte, framtiden är ju ännu oskriven. Historian visar oss att får man in en större folkmängd av en viss religion så brukar det bli uppror efter ett tag. Detta eftersom minoriteten kommer kräva rättigheter som de inte har. Det innebär inte en kollaps av landet men innebär en politisk förändring. Bara så att man är medveten om det.
Svenska politiker är obotliga optimister, övertygade om att alla människor är goda och tillför bra saker. Den som växt upp bland muslimer är kanske inte lika övertygad om detta. Och många muslimer är nog snarast övertygade om motsatsen. Ja, det finns något hatiskt intolerant inom sunni-islam så som den är idag.
Jag säger detta för att stötta de sunnimuslimer som växt ut ur tankekontroll, shiamuslimer, sufier, och andra som upplevt att fundamentalistisk islam kan vara fascism. Ska vi uppmuntra fascism maskerad som "religion"?
Absolut inte, vi ska motarbeta dem utan att förbjuda eller förtrycka dem IMO.