2015-04-01, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
"Musiker" producerade på löpande band ser jag inte som en förlust.

Spotify i mobilen är fan det bästa som hänt sedan mp3-spelaren. Självklart är det winamp som gäller för datorn. Köper ju såklart också skivor från band och musiker som jag supportar. Tror förövrigt att du älskar rixfm .

Tycker faktiskt det är kul att förstå tekniken på alla nivåer - och behärska den. Allt ifrån hur musik diskreteras matematiskt: - hur mp3 och FLAC-teknik är uppbyggt - och även den vanliga CD-skivan. Det stora dilemmat för mig är att inte kunna betala för mig på ett smidigt sätt - när jag vill det av moraliska skäl... faktiskt.

Jag vet att inte alla gillar den tekniska sidan, och för dem är ju Spotify framtiden. Helt klart så är Spotify framtiden. Men frågan är lite speciell när det gäller prissättningen. Vill folk betala dubbelt mot vad de gör idag med Spotify?
Jag tror inte många vill det, och därför är Tidal dödsdömt. Musik är inte hur mycket som helst värt. Och att ändra prisbildningen är på tok för sent. I o m att mp3 och sedermera FLAC släpptes lös, släpptes anden ur från flaskan... Det stavas "gratis": och det är inte lätt att slå. Vi användare kan alltid återgå till mp3 och FLAC om Spotify blir för dyrt...

Förmodligen så kommer mp3 och fildelning å ena sidan att fortsätta att existera, samtidigt som å andra sidan Spotify kommer att fortsätta existera och förhoppningsvis växa.

Det är en jättebra uppdelning av verkligheten. Tjuvarna å ena sidan, och andra sidan de verkliga latmaskarna som bara vill betala för att kunna söka upp vilken musik som helst som finns (i princip).
Jag föredrar att vara tjuv. Det är ingen som tvingar musiker att musicera.

Men för Tidal ser jag inget utrymme.
Citera
2015-04-01, 23:34
Medlem
mirandakerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Sorry men du har tokfel de artisterna har fans i alla samhällsklasser. Sen kostar ju faktiskt denna tjänst inte mer än Spotifys dito.

Visst har dom fans i alla samhällsklasser, men majoriteten är fattiga studenter och low level gangsters.
Visst, tjänsten kostar inte mer än Spotifys dito, men hur många studenter tror du ens väljer att betala för en sådan tjänst när dom lika gärna kan ägna 10 sekunder i sitt liv åt lite reklam och sedan fortsätta lyssna?

Det är inte värt det.

Tidal kommer floppa.
Citera
2015-04-01, 23:50
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Kul(?) att du skryter med att du blåser musiker och andra som producerar sånt du gillar.
Knappast jag som blåser musiker, spotify verkar sköta det jobbet.
Dom flesta musiker som jag gillar är döda jazz, blues, soul osv.
Inte många som blir blåsta pga mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
"Musiker" producerade på löpande band ser jag inte som en förlust.

Spotify i mobilen är fan det bästa som hänt sedan mp3-spelaren. Självklart är det winamp som gäller för datorn. Köper ju såklart också skivor från band och musiker som jag supportar. Tror förövrigt att du älskar rixfm .

Gillar inte att vara låst vid ett program. Itunes, spotify, osv
Youtube funkar ibland när man ska kolla på nån musikvideo snabbt.
Friheten med mp3 är större.
Sen är musiken för dyr.

Säg såhär:
Visa mig en sida som låter mig ladda ner enskilda låtar i ej låsta format ex. mp3 för max 3kr st som har ett stort utbud av allt från 50-tals musik till dubstep så slaskar jag villigt med stora plånboken.

Lyssnar aldrig på radio för jag står inte ut med fjortismusik och all förbannad reklam, därav ad-block på youtube.
Radio 88 partille går an för dom spelar hyfsad musik och deras reklam får man svälja.
Citera
2015-04-02, 00:03
Medlem
AsburyPerks avatar
Jag tycker att man är en riktig lodis om man fortfarande laddar ner i stor utsträckning.

Självklart borde alla tycka att det är rimligt och betala en liten slant för att få tillgång till något man värderar så högt, musik, film etc. Dessutom kommer smidig mjukvara på köpet.

Spelar musik via telefonen, söker och streamar direkt när man vill höra något nytt. Kör Netflix, hyr filmer osv direkt via smart Tv. Smidigt som fan och billigt. Ingen stora summor att betala för det man får tillbaka.

Sitta och ladda ner, föra över till mobiltelefoner, USB-stickor, springa till datorn och pausa och allt vad det i regel innebär... Lodisaktig som sagt!

Mvh
AsburyPerk
Citera
2015-04-02, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirandakerr
Visst har dom fans i alla samhällsklasser, men majoriteten är fattiga studenter och low level gangsters.
Snacka om fördomar men även de du skriver om har självklart råd med typ 99 kronor i månader.

[quote=mirandakerr|Tidal kommer floppa.[/QUOTE]
Återstår att men se jag tror inte det.
Citera
2015-04-02, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Knappast jag som blåser musiker, spotify verkar sköta det jobbet.
Dom flesta musiker som jag gillar är döda jazz, blues, soul osv.
Inte många som blir blåsta pga mig.
Nej säkert inga stora summor p.g.a. dig men tyvärr så är du ju inte ensam. De som blir blåsta är kanske mest efterlevande till de (döda) musiker du lyssnar på men dom kanske inte du tycker är värda att få några skärvor?
Citera
2015-04-02, 00:19
Medlem
KitabAlAzifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk
Jag tycker att man är en riktig lodis om man fortfarande laddar ner i stor utsträckning.

Självklart borde alla tycka att det är rimligt och betala en liten slant för att få tillgång till något man värderar så högt, musik, film etc. Dessutom kommer smidig mjukvara på köpet.

Spelar musik via telefonen, söker och streamar direkt när man vill höra något nytt. Kör Netflix, hyr filmer osv direkt via smart Tv. Smidigt som fan och billigt. Ingen stora summor att betala för det man får tillbaka.

Sitta och ladda ner, föra över till mobiltelefoner, USB-stickor, springa till datorn och pausa och allt vad det i regel innebär... Lodisaktig som sagt!

Mvh
AsburyPerk

USB-stickor? Har du inte hört talas om molnet, pöjk?
Citera
2015-04-02, 02:22
Medlem
wastaahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk

Mvh
AsburyPerk

Nu finns ju musik i ex spotify i bara 320kbp/s, vilket är en begränsning. Själv har haft spotify premium konstant sen det kom, men har jävligt mykt nedladdad musik som jag lagt in i spotify. Det jag skulle vilja ha en tjänst som spotify där man får tillgång till all musik men man inte behöver spela upp all musik i spotify-tjänsten.

Sen ang. netflix är det ju helt sämst i Sverige om man inte använder sig av vpn mot usa (vilket inte går att göra på smart tvs, bara pc media-center).

Sen är det väll ingen tekniskt kompetent människa under 45 år som använder sig av usb minnen till torrents nuförtiden. De allra flesta routrar har support för usb lagring eller så har man bara mediacenter + nas server. Jag laddar hem filmer i 4+mb/s och har allt lagrat på nätverket, det enda som är lite jobbigt är gränssnittet på mitt mediacenter, men det kostade 300kr så det kan jag leva med.

Samma sak gäller folk som lägger över musik på mobilen, bara använda en cloud tjänst och lägga över allt smidigt som tusan.
Citera
2015-04-02, 03:12
Medlem
Den enda musikkatalogen jag i dagsläget saknar på Spotify är The Beatles, så jag lär inte byta till Tidal.
Känns även inte som om att jag kommer sakna JayZ, Daft Punk eller Madonna heller för den delen. Kommer floppa, tro mig.
Citera
2015-04-02, 05:38
Medlem
Citat:
Vet inte om man kan kalla Daft Punk, Jack White, Arcade Fire m.fl. riskkapitalister. Väldigt stor skillnad i hur Spotify och Tidal ägs.
Vore väldigt oväntat om Tidal inte ger musikerna bättre avtal än konkurrenterna.
Poängen var att de snarare representerar sina bolag, det är inte artisterna själva som säger "Ja! Vad bra!". Deras skivbolag ger dem tillåtelse att vara med i jippot.

Citat:
Du missar poängen att Tidal ägs och styrs av musiker.
Nåja, det tror jag på när Markoolio får samma rösträtt och vinstprocent som Kanye West.
Just nu är det bara ett sätt att fräscha upp en stagnerad marknad, ytterligare en inkomstkälla för bolagen som inte är nöjda med att Spotify och mer eller mindre bara Spotify äger musikströmmande.

Citat:
Det är ju precis det Tidal handlar om nämligen att musikerna tar kontrollen.
Ja, punkt ett igen. Det är knappast artisterna själva som går med i detta initiativ, såvida de inte själva äger sitt skivbolag.

Citat:
Klart de finns då, detta är en storsatsning som man inte lägger ned på så kort tid.
Haha, ja.. Selektiv glömska är behagligt förstås, de tusentals projekt som läggs ner är svårare att minnas än de få som överlever.
Citera
2015-04-02, 07:43
Medlem
Eftersom att man nu är van vid att ha nästan all musik på ett och samma ställe så tror jag att början på fallet för streamingtjänsterna kommer att vara att vissa artister är exklusiva för vissa tjänster. Tidal kommer knappast vara det första företaget som försöker att slå sig in på denna relativt nya marknad, och för att stå från de andra tjänsterna marknadsföra sig med exklusiva artister osv.

Att folk har gått från att ladda ner helt gratis i flera års tid till att betala 99 kronor i månaden för Spotify och 79 eller 89 kronor i månader för Netflix är ett stort steg för många. Detta har tydligt visat att folk är villiga att betala för en smidig tjänst(kanske snarare än materialet i sig?).

Problemet är att snart så kommer detta inte alls vara smidigt längre. Man sitter där med Spotify, Tidel, Netflix, HBO Nordic, ViaPlay, SF Anytime och alla andra appar som kan tänkas dyka upp på marknaden. Allt ligger inte längre på ett och samma ställe vilket gör att det inte är särskilt smidigt längre och utöver det så börjar det bli väldigt mycket dyrare. Ska man betala krävs det en väldigt låg tröskel.

Om utvecklingen fortsätter åt detta håll, att man ska behöva ha flera tjänster för att komma åt det man vill, så kommer nog många gå tillbaka till att börja fildela då det helt enkelt är smidigare, lättare och framförallt gratis.
Citera
2015-04-02, 08:29
Medlem
walkietalkiekungens avatar
Är folk så jävla fattiga att dom inte kan pröjsa 200 kr i månaden för lossless musik?

Det är klart att din vanliga Svensson som använder "beats" och ett rykande hett ljudsystem från siba för 4000SEK (sammanlagda vikt på 7kg), inte kan höra någon skillnad, men det är ju inte direkt så konstigt. Dessa människor kan glatt hålla sig till Spotifys påstådda "320kbps" kvalitet.

Använt wimp i över 4 månader och varit väldigt nöjd hittills, hoppas inte detta har någon större påverkan på min alldagliga användning av tjänsten..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in