Har läst en del facklitteratur i minnesteknik de senaste veckorna och insett att mycket av det som står där är metoder som jag använt intuitivt. Jag har aldrig reflekterat över det, men det verkar som att många inte gör det så det kanske är något att bidra med i tråden!
När jag läser eller hör något så framkallar jag direkt bilder som föreställer det jag hör. Jag tar kunskaperna och sätter dem i nya sammanhang, funderar på hur de kan användas i praktiken, och omformulerar dem i mitt huvud innan jag slutligen (ibland) skriver ner dem på ett papper eller ritar en liten bild av konceptet i anteckningsblocket. När jag var liten brukade jag ligga över bänken med huvudet ner i armarna (som om jag sov över bänken), och läraren brukade alltid tro att jag var ofokuserad - tji fick hon, för när lektionen var slut mindes jag ord för ord vad som hade sagts. Anledningen till att jag låg över bänken var nämligen att det var lättare att minnas när det var helt mörkt och synen inte stördes av andra intryck, då såg jag lättare framför mig det som berättades om. Med åren har jag förstås vant mig vid att lyssna fokuserat med ögonen öppna!
Det finns stöd för det i alla sorters modern studielitteratur; se framför dig det du hör (om du hör någon berätta om medeltiden så ser du riddaren framför dig, berättar de om ett slag så ser du riddaren dra sitt svärd, osv.) och koppla det till så mycket fakta som möjligt som du redan känner till (om någon berättar att Gustav Vasa kröntes den 6 juni år 1523 så kopplar du det till Sveriges nationaldag, du kopplar det till att Sverige blev svenskt, du kopplar det till Stockholms blodbad, du kopplar det till protestantismen och du funderar på hur kröningen förhöll sig till och påverkade allt detta) och slutligen drar du egna slutsatser utifrån det du lärt dig. Sedan kan du rita en bild av det eller skriva en kort anteckning där du omformulerar faktan i egna ord för att vara säker på att du förstått exakt vad du lärt dig och att du kan dra fram dina minnesbilder och minnas exakt när du repeterar faktan vid ett senare tillfälle.
Då har du skapat en mängd associationskedjor som är lätta att dra fram när de behövs. Jag förstår inte att inte fler använder de här metoderna intuitivt.
Trevlig helg!