2011-10-05, 23:53
Medlem
Har ni något särskilt system för när ni tar anteckningar? Både från föreläsningar och när ni läser böcker. Ostrukturerad text rakt och upp och ner? Mindmaps? Kortare eller längre anteckningar? Känns som att jag är sjukt dåligt på att komma ihåg vad jag läst och att jag går tillbaka till boken hela tiden, vilket slöar ner allting.
Citera
2011-10-06, 15:16
Medlem
Jeckes avatar
Historia -> Utbildning och studier.

Tror den hör bättre hemma där.

/mod
Citera
2011-10-06, 20:28
Medlem
AbsentEmcees avatar
Extern redovisnings tenta om 1 månad

Har en tenta om en månad och vill börja plugga till att få ett VG, problemet är att jag känner att jag inte kommer ihåg det jag läst med min studieteknik. Hur ska jag plugga på bästa sätt?
Citera
2011-10-06, 20:51
Medlem
Tlagnojs avatar
Tricket för mig för att lära sig text är att bearbeta texten på flera sätt.

1. Läs och gör understrykningar
2. Renskriv understrykningar
3. Läs det som du har renskrivit
4. Skriv det i ett dokument på datorn
5. Läs det högt för dig själv/diskutera i grupp

Efter man har gjort detta brukar saker och ting sitta stenhårt.
Citera
2012-03-20, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xarplin
Följande brukar jag göra (utb: läkare):

-Snabbläsa igenom vad som kommer på föreläsningar så att man har lite koll.
-Lyssna på föreläsningar, rita i anteckningsboken samt spela in allt professorn säger i min diktafon.
-På kvällen snabbantecknar jag på min dator vad som är viktigt från diktafonen samt ritningarna i ett program som kallas Evernote. Alla anteckningar synkas automatiskt i min surfplatta och den använder jag för att plugga när jag är på bibblan eller i skolan. Den är lätt och ljudlös vilket underlättar. I surfplattan har jag alla anteckningar kategoriserade samt kurslitteratur i PDF/epub från library.nu
-Pluggar varje dag förutom fredagarna då jag är ledig och kollar på film/festar/chillar osv...

berätta mer, mer och mer! Hur gör du när du pluggar in allt i bibblan? Hur strukturerar du dina anteckningar? Vad prioriterar du? Vad har du med i anteckningarna? hur tenta-pluggar du? Hur läser du ur litteraturen, läser du allt eller hur förhåller du dig till böckerna? etc etc..
//läkarstudent
Senast redigerad av Kallenallepalle 2012-03-20 kl. 18:09.
Citera
2012-06-19, 19:36
Medlem
Prokastinering

Hur lyckas ni med att plugga först och belöna er sedan?

Gör ni hela studiepasset för en dag i ett svep eller belönar ni er med något litet efter varje timme?

När jag har satt upp en belöning som jag ska få efter en lyckad dag distraherar det mig när jag studerar, eftersom jag tänker på belöningen och inte på den faktiska uppgiften. Och visst händer det att jag belönar mig själv innan jag är klar med studiepasset.
Citera
2012-06-21, 14:53
Medlem
Hur gör ni?
Citera
2012-06-21, 15:04
Medlem
Carlos88s avatar
Jag går en teknisk utbildning, så detta fungerar inte för saker där
man bara ska banka in massa fakta, men det fungerar mycket bra
för logiska saker:

Det allra viktigaste är att få en bra inre bild av hur saker och ting
är ihopkopplade. Ibland kan det hjälpa att skissa ner något, men
fokusera på att bolla omkring konstruktionerna i huvudet. Det
gäller inte när man ska utföra beräkningar förstås, men annars.

I övrigt: det är guld värt att samarbeta med någon, även om den
personen är sämre än dig.
Citera
2012-06-24, 16:27
Medlem
Fortsätt ge förslag!!!
Citera
2012-12-04, 21:58
Medlem
educationists avatar
Under min gymnasietid var det följande som var det vinnande konceptet.

1. Valde helt rätt linje så brann verkligen för fysik, matematik etc.

2. Tiden.
Gick upp tjugo min innan jag åkte till skolan. Började kvart i nio men var där halv sju. Detta innebar extremt effektiv studietid för mig. Med kaffe och frukost med mig hade jag fokus till halv nio då de andra kom. Alltså hade jag studerat 2h innan de ens kommit till skolan.
Hade med mig en massa matsäck på dagarna, frukt, matlådor etc.
Stannade kvar i skolan till halv sju, åkte hem, åt middag och läste sedan naturvetenskaplig litteratur.

3. Var extremt uppmärksam på lektionerna, satt längst fram och frågade konstant läraren saker.

4. Antecknade på ett sätt som gjorde att jag lärde mig mer.

5. Såg till att alltid vara i fas med alla arbeten.

6. Hade tydliga mål i livet.

7. Listade alla skoluppgifter, skrev ner exakt hur många tal i matematiken jag skulle räkna varje dag etc.

Med denna struktur pluggade jag så måndag-torsdag då min pojkvän kom hel från jobbet och kunde sedan festa, umgås med honom etc. torsdag kväll-måndag morgon.
Citera
2012-12-04, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av educationist
Under min gymnasietid var det följande som var det vinnande konceptet.

1. Valde helt rätt linje så brann verkligen för fysik, matematik etc.

2. Tiden.
Gick upp tjugo min innan jag åkte till skolan. Började kvart i nio men var där halv sju. Detta innebar extremt effektiv studietid för mig. Med kaffe och frukost med mig hade jag fokus till halv nio då de andra kom. Alltså hade jag studerat 2h innan de ens kommit till skolan.
Hade med mig en massa matsäck på dagarna, frukt, matlådor etc.
Stannade kvar i skolan till halv sju, åkte hem, åt middag och läste sedan naturvetenskaplig litteratur.

3. Var extremt uppmärksam på lektionerna, satt längst fram och frågade konstant läraren saker.

4. Antecknade på ett sätt som gjorde att jag lärde mig mer.

5. Såg till att alltid vara i fas med alla arbeten.

6. Hade tydliga mål i livet.

7. Listade alla skoluppgifter, skrev ner exakt hur många tal i matematiken jag skulle räkna varje dag etc.

Med denna struktur pluggade jag så måndag-torsdag då min pojkvän kom hel från jobbet och kunde sedan festa, umgås med honom etc. torsdag kväll-måndag morgon.

Jag förstår mig verkligen inte på människor som du. Hur kan man rimligtvis orka med allt det där? Misstolka mig inte, jag beundrar hur du kan ha sådan framförhållning, men jag själv skulle aldrig någonsin orka med det.

I gymnasiet (NV) pluggade jag bara veckan innan deadline. Gick på alla lektioner och så, men lärde mig allt gjorde jag när paniken slog in. Det funkade överkomligt bra, men någon särskilt välfungerande studieteknik var det väl inte.

Nu på högskolan (ingenjör) körde jag inledningsvis på samma taktik som på gymnasiet. Det fungerade inte. Fick underkänt på första tentan och tänkte att jag nu var tvungen att skärpa mig. Började därefter försöka mig på något i stil med educationist's taktik: Inte missa en föreläsning, strikt pluggschema varje dag, strävan efter att alltid vara i fas. Denna taktik insåg jag fungerade ännu sämre!

Slutligen landade jag (och är kvar där än) på en taktik som går ut på egenstudier. Det har alltid varit min grej insåg jag, så jag slutade helt gå till skolan och började plugga hemma. Har inte failat en tenta sen dess. I och med att jag då inte har några schemalagda lektioner längre har jag HUR mycket fritid som helst och kan väl i kort säga att jag gör lite vad jag vill nu för tiden och pluggar när helst jag känner för det. Det fungerar bra så länge man har någon form av intresse för de ämnen man läser och om man har en god förmåga att förstå saker på egen hand.

Ni som har problem med er studieteknik kan jag inte annat råda än att prova er fram. Det finns inget universellt sätt som magiskt får alla människor att klara av sina studier. Grunden till all framgång är motivation.
Citera
2012-12-05, 12:12
Medlem
educationists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OB-
Jag förstår mig verkligen inte på människor som du. Hur kan man rimligtvis orka med allt det där? Misstolka mig inte, jag beundrar hur du kan ha sådan framförhållning, men jag själv skulle aldrig någonsin orka med det.

Ni som har problem med er studieteknik kan jag inte annat råda än att prova er fram. Det finns inget universellt sätt som magiskt får alla människor att klara av sina studier. Grunden till all framgång är motivation.

Tror att det mest handlade om att jag var tvungen. Satt med i många olika styrelser osv. så behövde strukturera min vardag för att få ihop det med möten etc. Sedan har jag alltid gillat att vara effektiv. Det är när jag gör som mest som jag mår som bäst.

Sedan håller jag med dig till 100% ang. att motivation är grunden till framgång, jag har alltid älskar de "tunga" ämnena så antar att jag fått mycket gratis via det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in