2015-04-01, 13:42
Medlem
Det hade ju varit bra om de haft lite mindre kända artister som tjänar dåligt men ändå är förhållandevis bra. Dessa hade kanske tjänat något på dealen med Tidal jmf med Spotify. Nu handlar det alltså enbart om att miljardärerna ska bli ännu rikare utan att erbjuda något som helst nytt.

Låter som ett simpelt affärsprojekt utan egentligen substans i. Jay-Z är numera businessman...
Citera
2015-04-01, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Det hade ju varit bra om de haft lite mindre kända artister som tjänar dåligt men ändå är förhållandevis bra. Dessa hade kanske tjänat något på dealen med Tidal jmf med Spotify. Nu handlar det alltså enbart om att miljardärerna ska bli ännu rikare utan att erbjuda något som helst nytt.

Låter som ett simpelt affärsprojekt utan egentligen substans i. Jay-Z är numera businessman...
Jay Z har varit businessman redan innan hans första platta.

Poängen med Tidal är att de kommer betala bättre till ALLA artister per spelning som folk lyssnar på genom Tidal. Inte bara till ägarna.
Citera
2015-04-01, 14:16
Bannlyst
Synd att ingen har gjort det här tidigare, nu förstår jag inte hur man har tänkt förutom att man vill ha "sin" andel och samtidigt låtsas bry sig om sina fans och vara banbrytande på samma gång. Är det här verkligen såpass nytt och fräsch för att det ska vara värt att lyssna på bussen? Pinsam upptaktsträff dessutom, riktar man sig till dumma amerikaner eller vad är det frågan om?

"music makes the world go round"

"feeling the energy in the room"

"a moment that will forever change the course of music history”

"we take it back from where it all started" ?!?!

Hur många är såpass måna om ljudet? Som artisterna verkar tro, har själv ett par studiolurar så jag skulle nog höra skillnad på ljudet men hur många har utrustningen? Lite sent att börja tänka på entreprenörskap nu. Vågar inte svara på hur många av dessa artister vi hade känt till utan management dock, men mycket vill ha mer. Uppenbarligen. Bara det ger en dålig eftersmak.

Jag gillar dock att äga min musik, som fler har varit inne på. Så detta är inget för mig.

Vi kan väl summera lanseringen av Tidal med denna gif föreställandes Deadmau5 och Madonna. Semi-fiasko som det känns.
Citera
2015-04-01, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011

Poängen med Tidal är att de kommer betala bättre till ALLA artister per spelning som folk lyssnar på genom Tidal. Inte bara till ägarna.

Källa? Jag har inte sett några uppgifter om hur mycket man tänker betala ut per stream.
Citera
2015-04-01, 14:33
Medlem
Citat:

Hur fungerar det? Artisterna äger inte sin musik, de ägs av skivbolagen.
Om skivbolagen sedan släpper några procent mer till artisterna från Tidal-intäkterna jämfört med Spotify-intäkterna får man gratulera Tidals förhandling, men det pekar snarare på korruption än att Spotify har en dålig modell bara för att de betalar de som ska betalas.

För övrigt verkar produkten undermålig, självklart genom utbud och enligt tester jämförbar eller undermålig ljudkvalitet.
Dubbla kostnaden mot Spotify, hög fokus på musikvideos och stora artistnamn pekar på en ganska fundamental oförståelse inför hur musik konsumeras.
Senast redigerad av lorddesh 2015-04-01 kl. 15:00.
Citera
2015-04-01, 14:52
Medlem
Mamarketels avatar
Citat:

Poängen med Tidal är att framförallt kommer ägarna tjäna mer pengar.
Citera
2015-04-01, 15:32
Medlem
Mervärdet med Tidal förefaller mycket begränsat. Finns något mervärde överhuvudtaget? Visst, lite HD-kvalitet för den som slantar upp 20 dollar per månad. Men hur länge kommer Tidal att vara "ensamna" om en sådan tjänst?

Kanske kommer vissa artister att låta ny musik ligga exklusivt på Tidal i tre månader innan den når resten av marknaden. Men vem tror på allvar att Rhianna och Beyonce kommer att lägga nya låtar exklusivt på Tidal i tre månader innan man går vidare på marknaden? Musik är ju färskvara, och att vänta i tre månader medan hypen blåser förbi är det nog väldigt få artister som är beredda på.

Lady Gaga finns inte med bland Tidals nya "ägare". Kanske blev hon inte inbjuden? Själv säger hon på twitter att det viktigaste är att få ut musiken till fansen så fort som möjligt. Det låter ju fint, men hur är det egentligen med den saken...?
Citera
2015-04-01, 15:39
Medlem
maxzs avatar
Dags att plocka fram Winamp igen.
Citera
2015-04-01, 15:50
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Hur fungerar det? Artisterna äger inte sin musik, de ägs av skivbolagen.
Om skivbolagen sedan släpper några procent mer till artisterna från Tidal-intäkterna jämfört med Spotify-intäkterna får man gratulera Tidals förhandling, men det pekar snarare på korruption än att Spotify har en dålig modell bara för att de betalar de som ska betalas.

För övrigt verkar produkten undermålig, självklart genom utbud och enligt tester jämförbar eller undermålig ljudkvalitet.
Dubbla kostnaden mot Spotify, hög fokus på musikvideos och stora artistnamn pekar på en ganska fundamental oförståelse inför hur musik konsumeras.
Tror mer det handlar om att artisterna skulle kunna göra sig fria från skivbolagen till mycket högre utsträckning.

Jag tycker själva "appen" är snyggare än spotify. Mer cleant på något sätt. Undermålig ljudkvalite kan jag inte hålla med om efter att ha testat 12 timmar. Mycket mer rymd i ljudet och det låter klart annorlunda och är betydligt behagligare att lyssna på all musik. Sen sitter jag på ett finare hifi system också iofs så geneme man kanske inte märker lika tydligt.

Angående videos tycker jag du är ute på hal is. Jag har länge saknat att kunna se musik videos till all musik jag lyssnar, som på mtv back in the day. Nu finns youtube men hade ju vart smidigare att kunna klicka en symbol när en låt spelas för att få upp videon om man nu vill se den.

Det som jag tycker är sämre är att det verkar finnas väldigt få bra spellistor och listor av artister och låtar verkar väldigt random. Liksom svårt hitta bra musik om man inte söker efter specifika låtar/artister. Det och priset så klart.

Lyckades ändra min 7 dagars till 30 dagars trial nu efter mailkontakt med dom så det är nice!

Jag tycker dom borde sänka priset på HIFI till 9 dollar, Premium till 5 dollar, och någon form av gratisversion. Då skulle dom kunna konkurrera på riktigt för gemene man skulle få en anledning att byta pga bättre ljud.
Citera
2015-04-01, 15:51
Medlem
Vapenhandlarens avatar
Bara för att ljudet är bättre betyder inte det att jag kommer gilla skitartister som Rihanna och Kanye West mer. De får skaffa ett bättre utbud innan de håvar in mig och troligen många andra.
Citera
2015-04-01, 15:52
Medlem
TheBITs avatar
Citat:
Nej! Jobbar du på Spotify?

Du inser att du har 20 kommentaren i den här tråden som alla går ut på att försöka lyfta den här tjänsten till skyarna? Rejält engagemang för gemene man
Citera
2015-04-01, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBIT
Du inser att du har 20 kommentaren i den här tråden som alla går ut på att försöka lyfta den här tjänsten till skyarna?
Jag har knappast lyft tjänsten till skyarna medans många här har sågat den och dissat utan att ha någon direkt koll på Tidal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in