2015-04-01, 08:48
Bannlyst
Är du rasist? (dina barn kommer dö, din kabelteve blir indragen, det regnar när du har semester).

Nej, låt dem vara.
Citera
2015-04-01, 09:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Fast, även om det låter långsökt så ska man väl aldrig säga aldrig. Ponera t.ex. att gubben som är 82 och kanske ivägskickad på valfri pensionärskryssning har några riktigt godhjärtade barn i 50-årsåldern som gör allt för utsatta EU-migranter, exempelvis förser dem med gubbens stuga när han ändå inte är hemma.

Vilket scenario som är mest troligt är kanske en annan femma, men ett klargörande från ägaren, eller åtminstone någon som känner ägaren, skulle på ett ganska enkelt sätt slå hål på alla spekulationer en gång för alla.
Man skulle ju även tycka att det är rimligt att snuten kollar om det finns brytmärken på dörren eller huruvida zigenarna har någon nyckel till ytterdörren.
Citera
2015-04-01, 09:40
Medlem
duqus avatar
Den här husockupationen röjer en större kriminell verksamhet.

Det är nu allmänt accepterat att brottsoffrets hus är beläget på Brovallavägen 235 utanför Asmundstorp, av foton från 2009 och 2011 var huset i bra skick, men har av okänd anledning blivit "nedklassad" av polisen själva till "ödetorp". Det är här som några av de romer som kastades ur parken ska finnas.

Men sen kommer det ett tips på en Saab 9-5 kombi med regnummer KMK938, som ska ha synts vid denna husockupation. Denna bil ägs idag av Billeberga Bildemontering sedan 2014-11-28, och denna bildemontering ligger endast 1,6 km från detta hus, här börjar iaf jag att skönja ett samband. Reglerna för bildemonterare är kristallklara, bilen skall skrotas direkt eller göras obrukbar. Denna bil fick körförbud pga utebliven skatt 2015-01-01, de senaste 2 ägarna var också utomeuropeiska personer.

Billeberga bildemontering har följande data: http://www.allabolag.se/5568723166/befattningar
Hemsida: http://www.billebergabildemontering.se
Karta hus och bildemontering: http://www.ladda-upp.se/bilder/cdolxblbixxzi/

Killarna som har bildemonteringen kan alltså köra förbi detta hus varje dag när de ska ut på väg 110, dom har också en "affärsverksamhet" att hyra/låna ut ut bilar till romer som ska skrotas och har körförbud, bilen ifråga saknar stöldanmälan. Låt oss anta att en polis svänger förbi och ser bilen utanför huset, då bör ju reaktionen bli varför en bil som lämnats in för skrotning och låsts in bakom inhägnad, helt plötsligt står utanför ett ockuperat hus i fullt funktionsdugligt skick och är inte ens stöldanmäld.

En enkel slagning av polisen hade räckt i detta fall, men dom har istället klassat ner Lundgrens hus till "ödehus", med dito skrotbilar med obetalda skatter. Frågan är nu hur många vrak som Billeberga hyr ut och som aldrig gick till skrotning, och om dessa personer "tipsat" om huset som dom kör förbi varje dag.
Bilskroten i sig själv borde rymma hela Malmö och Landskronas samlade romerförläggningar, eftersom dom nu har affärer ihop kan dom väl flytta in där bakom staketet, då bör de ju få hemkänsla och trivas i den omgivningen.....
Senast redigerad av duqu 2015-04-01 kl. 09:43.
Citera
2015-04-01, 09:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Tror/tycker du att sveriges rättssystem är rustat för sam-/framtidens "utmaningar"?

Det tycker jag inte nödvändigtvis. Däremot är jag av åsikten att utan rättssäkerhet är vi sämre ute än eljest. Det betyder förstås inte att det (för mig) verkar rätt och riktigt att romerna bosatt sig i stugan.

Det är ju då mer konstruktivt att tänka ut och föreslå regelverk för den här situationen. Fundera då på om det är OK att ha regler som tillåter polisen att göra razzior i folks bostäder för att kolla om de har rätt att uppehålla sig där. Jag tror personligen att de flesta skulle anse att man då går för långt.

För att spetsa till det: Skall polisen få lov att göra på annat sätt mot romer än de skulle få göra mot hederlig svensk?. Tänk om det skulle uppstå en situation där polisen börjar besöka zigenare, negerinvandrare, araber, romer etc) för att undersöka så de bor där de har rätt att bo och att det inte finns misstänkta föremål i deras hem, som kofötter, stämjärn och att nycklarna kan redovisas. Det skulle (med rätta) ta hus i helvete i så fall. (Den som jublar byter ut kategorierna ovan mot invandringskritiska personer, så trillar polletten genast ner).

I dagens läge anmäler fastighetsägaren eller dennes ombud (fullmakt) intrånget och polisanmäler intränglingarna för vad som nu kan vara befogat - skadegörelse till exempel. Sedan vräker man de som finns på platsen (i den mån de inte kan avhysas direkt, dvs en utredning visar att rätten att bo där inte skulle kunna ha någon sorts grund - ett avtal eller ett påstående om att "jag har fått lov" som inte kan motbevisas omgående) via kronofogden som får hjälp av polisen (om det behövs).

Det som folk har så svårt för verkar vara att inse att samhällets tvångsapparat har inbyggda säkerhetsmekanismer och att det är (och skall vara) svårt för myndigheterna att gripa in i folks privatliv. Här skiljer lagen inte på om det är EU-migranter, invandrare med uppehållstillstånd eller medelsvensson.
Senast redigerad av Bergakungen 2015-04-01 kl. 10:06. Anledning: Stavfel
Citera
2015-04-01, 09:51
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Den här husockupationen röjer en större kriminell verksamhet.

Det är nu allmänt accepterat att brottsoffrets hus är beläget på Brovallavägen 235 utanför Asmundstorp, av foton från 2009 och 2011 var huset i bra skick, men har av okänd anledning blivit "nedklassad" av polisen själva till "ödetorp". Det är här som några av de romer som kastades ur parken ska finnas.

Men sen kommer det ett tips på en Saab 9-5 kombi med regnummer KMK938, som ska ha synts vid denna husockupation. Denna bil ägs idag av Billeberga Bildemontering sedan 2014-11-28, och denna bildemontering ligger endast 1,6 km från detta hus, här börjar iaf jag att skönja ett samband. Reglerna för bildemonterare är kristallklara, bilen skall skrotas direkt eller göras obrukbar. Denna bil fick körförbud pga utebliven skatt 2015-01-01, de senaste 2 ägarna var också utomeuropeiska personer.

Billeberga bildemontering har följande data: http://www.allabolag.se/5568723166/befattningar
Hemsida: http://www.billebergabildemontering.se
Karta hus och bildemontering: http://www.ladda-upp.se/bilder/cdolxblbixxzi/

Killarna som har bildemonteringen kan alltså köra förbi detta hus varje dag när de ska ut på väg 110, dom har också en "affärsverksamhet" att hyra/låna ut ut bilar till romer som ska skrotas och har körförbud, bilen ifråga saknar stöldanmälan. Låt oss anta att en polis svänger förbi och ser bilen utanför huset, då bör ju reaktionen bli varför en bil som lämnats in för skrotning och låsts in bakom inhägnad, helt plötsligt står utanför ett ockuperat hus i fullt funktionsdugligt skick och är inte ens stöldanmäld.

En enkel slagning av polisen hade räckt i detta fall, men dom har istället klassat ner Lundgrens hus till "ödehus", med dito skrotbilar med obetalda skatter. Frågan är nu hur många vrak som Billeberga hyr ut och som aldrig gick till skrotning, och om dessa personer "tipsat" om huset som dom kör förbi varje dag.
Bilskroten i sig själv borde rymma hela Malmö och Landskronas samlade romerförläggningar, eftersom dom nu har affärer ihop kan dom väl flytta in där bakom staketet, då bör de ju få hemkänsla och trivas i den omgivningen.....
Att bilen fick körförbud i januari är ganska ointressant i och med att bilen är avregistreras samma datum som bildemonteringen tagit över bilen, och som jag skrivit tidigare därmed även har användandeförbud.

Hur och varför dom har kommit över bilen, det är intressant dock.
Citera
2015-04-01, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man skulle ju även tycka att det är rimligt att snuten kollar om det finns brytmärken på dörren eller huruvida zigenarna har någon nyckel till ytterdörren.

Precis! Lagens intention kan knappast förhindra polisen att undersöka huruvida zigenarna har fått ägarens tillstånd att ta huset i besittning. Vem är det som fått tillstånd, vem har ni fått tillstånd av osv. Polisen hade ju med självklarhet agerat på detta vis om ett gäng pundare tagit huset i besittning. Jag är fullständigt övertygad om att lagen ger polisen möjlighet att agera. Polismyndigheten fungerar inte alls längre vare sig i stort eller smått. Kapten Klänning inspirerade chefer tycks numera styra skutan. Polisen tillvaratar inte allmänhetens rätt till beskydd mot kriminalitet. Jag kan knappast vara den ende som nu på allvar ser över möjligheten att lämna landet, hur långt ska detta vansinne få fortgå innan någon sätter ner foten?
Citera
2015-04-01, 10:12
Medlem
FelixSotizs avatar
Jösses detta måste få ett stopp. Jag förstår Romerna till viss del som gör vad dom kan för att överleva, jag minns själv vilka idiotsaker man hittade på för att få tag i lite pengar. Dock så löser vi inga som helst problem med att acceptera deras beteende bara för att de är fattiga och förtryckta. Kan EU börjar ställa lite jävla krav på Rumänien och hjälp dom att bygga upp sitt land så att Romerna slipper dra ner sitt redan usla rykte ännu mer.

Kan tillägga igår att jag satt på Burger King och åt, bredvid mig satt fyra romer och blängde på mig. När jag väl ätit upp försökte dom få mig att skänka pengar, när inte det fungerade ville dom att jag skulle gå och handla mat till dom. Jag menar vadfan ingen ska väl behöva sitta och förödmjuka sig själv sådär och tigga mat på Burger King men vadfan hjälper det om jag skulle ge dom 5000kr var, dom kommer sitta där imorgon och i övermorgon också. Lös problemen i deras land istället och tvinga Rumänien att ta lite jävla ansvar.
Citera
2015-04-01, 10:14
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Även en idiot borde kunna förstå vad jag menar så problemet ligger hos dig. Be din mamma eller
särskolefröken om hjälp med att tyda texten.

Du är alltså den första typen av idiot. Check

Citat:
Det går inte att bortse från den möjligheten. Sen att det är helt uteslutet för en rasse att endast på en sådan premiss komma till slutsatsen att brott har begåtts är ju ingenting man kan bry sig om.

Polisen måste ha lite mer på fötterna innan man kan agera.

Jo, det går faktiskt att bortse från den möjligheten. På samma sätt som det går att bortse från möjligheten att en pundare, med kofot i hand, inne i någon annans hus inte har rätt att vara där.

Men jag förstår att det kan vara svårt för en jubelidiot som du själv att förstå logisk följd. Däremot så borde du hålla din idioti för dig själv om du vill slippa skämma ut dig.

Citat:
Man kan ha hyrt stugan och det kanske är en zigenarlover som tyckt synd om de stackars hemlösa och låtit dom bruka stugan som ändå stod tom hyresfritt.

I verkligheten så kan det inte vara så nej. I din fantasivärld så kan det kanske vara så.

Citat:
Snarare Tvärtom. Det är en omständighet som inte ger anledning att tro ett skit utan ytterligare utredning. Ägarens inställning har ju en avgörande betydelse i sådana här fall.

Nej, din idiot... Om zigenarna precis har blivit bortkörda från en boplats och plötsligt befinner sig i ett hus vars ägare inte går att få tag i, så betyder det för någon som inte är efterbliven att de inte fått lov av ägaren att vistas i huset. Ägarens inställning? Tror du att polisen ringer ägaren till ett hus om de avbryter ett pågående inbrott för att dubbelkolla så att han inte vill ha sina prylar stulna också eller?

Citat:
Du saknar ju uppenbarligen all form av kunskap på hur polisen arbetar.

Polisen ska givetvis åka till platsen och avgöra sannolikheten för om de fått tillåtelse att vara där. Tiggare + bortkörda från boplats i skogen + grannar som säger att de ockuperar + oanträffbar ägare + brytmärken(förutsätter jag att det finns, enkelt att kolla upp om polisen lyft på arslet) = olaga intrång. Men som sagt, jag kan förstå att du inte klarar att dra kopplingen, du verkar helt seriöst vara ordentligt jävla korkad.

Saknar kunskap "på" ja. Tillbaka till skolbänken kanske?
Citera
2015-04-01, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
För att spetsa till det: Skall polisen få lov att göra på annat sätt mot romer än de skulle få göra mot hederlig svensk?. Tänk om det skulle uppstå en situation där polisen börjar besöka zigenare, negerinvandrare, araber, romer etc) för att undersöka så de bor där de har rätt att bo och att det inte finns misstänkta föremål i deras hem, som kofötter, stämjärn och att nycklarna kan redovisas. Det skulle (med rätta) ta hus i helvete i så fall. (Den som jublar byter ut kategorierna ovan mot invandringskritiska personer, så trillar polletten genast ner).

Nej, fast i det här fallet är det grannarna som börjat ana oråd, och säg om samma sak skulle ske med etniska svenskar.

Det kommer dit en främmande etnisk svensk jättefamilj och börjar leva rövare, som dessutom kör omkring i avregistrerade bilar och bosätter sig i ett hus som av polisen är klassat som ödehus.

Då hade iallafall jag blivit misstänksam oavsett etnicitet och kontaktat polisen.
Citera
2015-04-01, 11:01
Medlem
Citat:
Tänk nu till en smula:

Polisen har regler för hur de kan och får arbeta mot allmänheten. Det är också de reglerna som gör att man inte hur man vill kan gripa vem som helst på vag misstanke och fula skor, inte låsa in kreti och pleti i fångläger och deportera dem, inte spöa upp fyllos och idioter eller välja själv var och hur man vill ingripa. De reglerna är en del av att Sverige är en rättstat.

Givetvis kan man gissa riskfritt att det i det här fallet handlar om något som grannar och kanske husägaren inte godkänt, men innan man ger sig in på privat område och griper in mot (i det här fallet) romer behöver man ha på fötterna. Kan man inte få bekräftat från ägaren att det handlar om ett övergrepp kan man inte ingripa om det inte är uppenbara lagbrott. Nu handlar frågan enbart om romerna befinner sig på platsen med eller utan tillstånd, och den som kan berätta detta är, såvitt vi vet, inte gripbar av någon anledning.

Därav problematiken.

Fula skor och fångläger? Du är ju inte ens med i diskussionen.

Och så är du fruktansvärt trög och okunnig om polisens befogenheter och vad de får göra vid misstanke om brott. De får göra rätt mycket. Och åter igen. POLISENS BEFOGENHETER GÄLLER INTE BARA PÅ ALLMÄN PLATS! Kan du få in det i tröga hjärna?

Anledningen att polisen inte agerar är inte lagen eller befogenheter.

Anledningen är att det rör sig om romer och då skiter polisen på sig för de kommer få varje PK tidning i hela Sverige efter sig om de agerar.

Polisen är så fega att de inte ens vågar svara om det här gäller i alla situationer.

http://www.friatider.se/polisen-fritt-fram-tiggare-som-vill-bryta-sig-i-och-ta-over-ditt-hus

Citat
När Fria Tider återigen ber myndigheten svara på om detta gäller alla typer av hus och om det även gäller svenskar som får sina hus ockuperade av tiggare, exempelvis en villa i ett bostadsområde, får vi veta att "vid pågående brott ska givetvis polisen agera direkt" men att det samtidigt är en "hypotetisk frågeställning" som polisen inte kan svara på.

Näe, för de vet att svaret är att de skall agera. Även i detta fall. Men det kan han ju inte säga. För då erkänner polisen tjänstefel.
Citera
2015-04-01, 11:03
Avstängd
scips avatar
Vi får väll hoppas att ägaren till fastigheten har försäkring fullt ut. Då det historiskt sett brukar uppstå oförklarliga bränder i just zigenar läger.
Citera
2015-04-01, 11:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det tycker jag inte nödvändigtvis. Däremot är jag av åsikten att utan rättssäkerhet är vi sämre ute än eljest. Det betyder förstås inte att det (för mig) verkar rätt och riktigt att romerna bosatt sig i stugan.
Problemet här är din definition av rättssäkerhet. Den omfattar uppenbarligen bara misstänkta eller folk som skulle kunna bli misstänkta. Den omfattar inte alls målsägare eller folk som skulle kunna bli målsägare. Dessa ska lida och tåla varjehanda intrång, och att på minsta sätt tillgodose deras intresse på bekostnad av ett eventuellt eller teoretiskt intresse att en rätt uppenbar förbrytare möjligen skulle ha rätt till det h*n har satt sig i besittning av skulle vara rättsosäkert. Kort sagt är din definition av rättssäkerheten ett tjyvsamhälles rättssäkerhet.

Citat:
Det är ju då mer konstruktivt att tänka ut och föreslå regelverk för den här situationen. Fundera då på om det är OK att ha regler som tillåter polisen att göra razzior i folks bostäder för att kolla om de har rätt att uppehålla sig där. Jag tror personligen att de flesta skulle anse att man då går för långt.
Det är den obotfärdiges tramsförhinder som du här framför. I det här fallet rör det sig om objektivt sett mycket starka misstankar, som polisen inom det nuvarande regelverket alldeles självklart skulle kunna agera på, men väljer att inte agera på eftersom det både arbetsmässigt och publicitetsmässigt är otacksamt. Det skulle inte vara något som helst rättsäkerhetsproblem att skärpa till lagstiftningen så att polisen var tvungen att utreda om det förelåg sannolika skäl för att någon olovandes tagit annans bostad i besittning, så att de inte hade möjlighet att välja bort det. Och ett besök på platsen skulle kunna fastslå huruvida också skadegörelse hade begåtts, vilket i sig är ytterligare ett brott, och som rimligen rent mänskligt är en försvårande faktor för den olovliga besittningen.

Och du får väl lov att medge att om i orten inte hemmahörande migranter har flyttat från ett uppenbart olovligt boende till ett hus där fastighetsägaren inte självklart går att få tag på för folk på orten, så föreligger sannolika skäl för att bostaden olovandes är tagen i besittning. Detta gör inte situationen för hederligt folk som bor över hos bortresta bekanta på enbart muntlig tillåtelse ett dugg mer osäker eller problematisk.
Senast redigerad av Hamilkar 2015-04-01 kl. 11:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in