2015-03-31, 22:23
Medlem
mirandakerrs avatar
Som svar på frågan så kommer Tidal förhoppningsvis floppa. Just av den anledningen att majoriteten av både Jay-Z, Kanye, Taylor Swift och Beyonces fans är fattiga studenter från USA. Dom kommer helt enkelt inte ha råd med tjänsten och den kommer nog inte klara sig i mer än något år.

Länge leve Spotify!
Citera
2015-03-31, 22:25
Medlem
MaxDLs avatar
http://www.techtimes.com/articles/43086/20150331/tidal-vs-spotify-everything-need-know.htm

Det jag tycker är bra med Tidal är att det verkar främja lite mindre kända artister väldigt mycket. Dom kan nog leva på att göra bra ifrån sig enbart på Tidal och släppa sin musik där.

MEN man får ju dålig eftersmak efter detta pr jippot. Svindrika människor som är ute efter mera pengar. Man såg girigheten i deras ögon. Det kändes så falskt. Inte falskt rakt igenom, men dom försökte få det se ut som "en kul och fantastisk grej" men i själva verket vet nästan alla med sig som står där att det handlar minst lika mkt om enbart pengar. Därför blev det denna inkongruiditet där som sken igenom och gav dålig eftersmak.

Får se vad jag gör med detta. Prenumererar spotify för 100kr/mån. Där går smärtgränsten för mig också. Har iofs hifi system, men 200kr/mån vet i fan om jag vill lägga. Ska dock testa ljudet och se om det är så himla stor skillnad under gratismånaden i 200kr abonnemanget. Utan en klar förbättrning i upplevelse kommer jag bojkotta Tidal så länge jag kan.
Citera
2015-03-31, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Det jobbiga är om man får upp ögonen för en enskild låt av en viss artist som man inte annars lyssnar på, dessutom är Spotify smidigt om man har flera enheter. När det kommer till kvalité så saknar 99% av alla svenskar den utrustning som krävs för att höra skillnad på FLAC och 320 kbit/s.

Det skulle vara tråkigt om Spotify försvinner. Men antagligen så finns det rum för alla. Och det inkluderar pirat-verksamheten idag som idag har gått över till 320 mp3 och FLAC. Piratverksamheten vilar ju fortfarande på att det finns en del som köper musik.
Spotify-gratis-versionen använder jag bara till att kolla in musik till. Det är den ju superbra för. Gratis också.

Anledníngen till att jag kör piratmusik, är att datorn idag är min huvudcentral för konsumtion av ljud och bild; och har ett ljudsystem för 40k kopplat till den (inklusive ljudkort...DAC dvs). Den flexibilitet som datorn har med sitt lagringssystem, programvara, komminukation osv, är helt överlägset. Jag kan koda om nedladdat FLAC med min vanliga mediespelare som t.ex. Foobar eller Winamp. Till flickvännens system, eller till bil, eller whatever.
Att ha all musik, och att äga den, och att man har en känsla av Control på alla nivåer, är oslagbart. Okej, det kräver en del kunskap. Men tänk på alla som bara har och har haft Spotify. De har ju egentligen ingenting - om det händer något med Spotify, och det verkar som det håller på just med det.

Så småningen om, så blir Spotify "tvungna" att höja månadsavgiften. Räkna med minst en fördubbling. Att betala 200 kr för Spotify kanske då inte är så lockande längre då...
Jag tror att skivboligen och Spotify's taktik är att "köra in" folk på streamat och på Spotify. För att döda piratverksamhet. Men kommer kommer antagligen aldrig att gå; iaf inte så länge det finns CD's.

Vi får se hur det blir. Men jag tror piratverksamheten kommer att fortsätta sjunka (för det för den va? för musik). Sen höjer man priserna för Spotify rejält.

Citat:
Ursprungligen postat av 1stSIR
TIDAL=ASPIRO=WIMP

Det är ju konstigt att de där skit-musikerna´- som vänder sig med sin trall till barn; att den musiken nu ska förenas med HiFi-ljud i streamad form. Jag tror ju inte den målgruppen beaktar kvalité öht. Så jag fattar inte hur de tänker. Kanske är det ett sätt att sätta press på Spotify och dess ägare som främst är skivbolagen: att man vill ha mer pengar! Men jag tror det är kört för dem att slåss med skivbolagen.
Citera
2015-03-31, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirandakerr
Som svar på frågan så kommer Tidal förhoppningsvis floppa. Just av den anledningen att majoriteten av både Jay-Z, Kanye, Taylor Swift och Beyonces fans är fattiga studenter från USA. Dom kommer helt enkelt inte ha råd med tjänsten och den kommer nog inte klara sig i mer än något år.
Sorry men du har tokfel de artisterna har fans i alla samhällsklasser. Sen kostar ju faktiskt denna tjänst inte mer än Spotifys dito.
Citera
2015-03-31, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilog1
Det är ju konstigt att de där skit-musikerna´- som vänder sig med sin trall till barn; att den musiken nu ska förenas med HiFi-ljud i streamad form. Jag tror ju inte den målgruppen beaktar kvalité öht.

Menar du på allvar att du tror att Jack White, Daft Punk, Arcade Fire, Coldplay, Jay Z m.fl. ägnar sig åt trall för barn?

Jag tror att de flesta musikälskare gillar att lyssna med så bra ljud som möjligt men klart är att många nöjer sig med mindre.
Citera
2015-03-31, 22:59
Medlem
Det måste bara bli ett Southpark-avsnitt av detta. Presskonferensen och hela stohejet är som gjort för ett avsnitt.
Citera
2015-03-31, 23:06
Medlem
Klappars avatar
IDG skriver:

Citat:
När kontraktet väl var påskrivet - superstjärnorna har gjorts till delägare - så stod stjärnorna kvar under någon minut utan att riktigt veta var de skulle ta vägen, med stelnade leenden och obekväma poser. Sen försvann de ut från scen och det hela var över.
http://www.idg.se/2.1085/1.619384/spotify-konkurrenten-tidal-superlanserad-med-superstel-och-supermarklig-presskonferens
Citera
2015-03-31, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Menar du på allvar att du tror att Jack White, Daft Punk, Arcade Fire, Coldplay, Jay Z m.fl. ägnar sig åt trall för barn?

Jag tror att de flesta musikälskare gillar att lyssna med så bra ljud som möjligt men klart är att många nöjer sig med mindre.

de flesta artisterna på den tillställningen tror jag har tjänat sina pengar på barn ja, och i vissa fall tonåringar och "lågintelligenta vuxna" - om man nu ska generalisera
Citera
2015-03-31, 23:32
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
IDG skriver:

http://www.idg.se/2.1085/1.619384/spotify-konkurrenten-tidal-superlanserad-med-superstel-och-supermarklig-presskonferens

Ja, det var en extremt obekväm syn.
Citera
2015-03-31, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilog1
de flesta artisterna på den tillställningen tror jag har tjänat sina pengar på barn ja, och i vissa fall tonåringar och "lågintelligenta vuxna" - om man nu ska generalisera

Haha, så himla patetiskt med folk som anser sig ha lite finare musiksmak än andra. Jag var dock exakt likadan när jag var 14-15. Jag säger inte att allt som spelas på radio är bra. Men alla konsumerar inte musik på samma vis. Det är ungefär som att en chokladälskare skulle kalla dig lågintelligent för att du köper en Marabou när det finns "finare" choklad.
Citera
2015-03-31, 23:35
Medlem
Jag registrerade mig för en gratis provmånad. Ljudkvaliteten är klart bättre än spotify. Det är faktiskt inte det minsta svårt att höra det. Vad gäller utbudet, i tråden har ni bara nämnt de där artisterna som gick ut stort. Knappt någon av dem intresserar mig. Men det finns ett stort utbud av andra artister. Jag kan inte säga nu om utbudet verkligen är bättre än spotify. Men ljudet är det.
Citera
2015-03-31, 23:40
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Jag registrerade mig för en gratis provmånad. Ljudkvaliteten är klart bättre än spotify. Det är faktiskt inte det minsta svårt att höra det. Vad gäller utbudet, i tråden har ni bara nämnt de där artisterna som gick ut stort. Knappt någon av dem intresserar mig. Men det finns ett stort utbud av andra artister. Jag kan inte säga nu om utbudet verkligen är bättre än spotify. Men ljudet är det.
25miljoner låtar vs 30miljoner lr nåt är det. Så förvånande många faktiskt. Frågan är vad det är för låtar som saknas. Vill ju kunna köra mina listor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in