Citat:
Ursprungligen postat av
Mattelol
Det jobbiga är om man får upp ögonen för en enskild låt av en viss artist som man inte annars lyssnar på, dessutom är Spotify smidigt om man har flera enheter. När det kommer till kvalité så saknar 99% av alla svenskar den utrustning som krävs för att höra skillnad på FLAC och 320 kbit/s.
Det skulle vara tråkigt om Spotify försvinner. Men antagligen så finns det rum för alla. Och det inkluderar pirat-verksamheten idag som idag har gått över till 320 mp3 och FLAC. Piratverksamheten vilar ju fortfarande på att det finns en del som köper musik.
Spotify-gratis-versionen använder jag bara till att kolla in musik till. Det är den ju superbra för. Gratis också.
Anledníngen till att jag kör piratmusik, är att datorn idag är min huvudcentral för konsumtion av ljud och bild; och har ett ljudsystem för 40k kopplat till den (inklusive ljudkort...DAC dvs). Den flexibilitet som datorn har med sitt lagringssystem, programvara, komminukation osv, är helt överlägset. Jag kan koda om nedladdat FLAC med min vanliga mediespelare som t.ex. Foobar eller Winamp. Till flickvännens system, eller till bil, eller whatever.
Att ha all musik, och att äga den, och att man har en känsla av Control på alla nivåer, är oslagbart. Okej, det kräver en del kunskap. Men tänk på alla som bara har och har haft Spotify. De har ju egentligen ingenting - om det händer något med Spotify, och det verkar som det håller på just med det.
Så småningen om, så blir Spotify "tvungna" att höja månadsavgiften. Räkna med minst en fördubbling. Att betala 200 kr för Spotify kanske då inte är så lockande längre då...
Jag tror att skivboligen och Spotify's taktik är att "köra in" folk på streamat och på Spotify. För att döda piratverksamhet. Men kommer kommer antagligen aldrig att gå; iaf inte så länge det finns CD's.
Vi får se hur det blir. Men jag tror piratverksamheten kommer att fortsätta sjunka (för det för den va? för musik). Sen höjer man priserna för Spotify rejält.
Citat:
Ursprungligen postat av
1stSIR
TIDAL=ASPIRO=WIMP

Det är ju konstigt att de där skit-musikerna´- som vänder sig med sin trall till barn; att den musiken nu ska förenas med HiFi-ljud i streamad form. Jag tror ju inte den målgruppen beaktar kvalité öht. Så jag fattar inte hur de tänker. Kanske är det ett sätt att sätta press på Spotify och dess ägare som främst är skivbolagen: att man vill ha mer pengar! Men jag tror det är kört för dem att slåss med skivbolagen.