Citat:
Ursprungligen postat av
jalokin
Först vill jag be om förlåtelse för att jag gjort dig upprörd. Det har aldrig varit min avsikt. Jag ska försöka ge så bra svar jag kan, och om det inte gör dig nöjd, så vore det tråkigt. Vill också säga att jag inte har svar på alla frågor, det finns mycket t.ex. i Bibeln som jag inte förstår. Men bara för att man inte förstår något betyder det inte att någonting är motbevisat eller felaktigt.
1. Har ingen bra förklaring. Ej studerat astronomi. Varför vill du veta det?
2. Evoultionsteorin = t.ex. hur en typ av sort utvecklas till en annan. Från fåglar till hästar, från hästar till katter. Apa till människa. Osv. Hur saker och ting förändras genom tid. Survival of the fittest helt enkelt.
3. Big Bang. Här råder det lite olika uppfattningar beroende på vem man frågar. Men det vedertagna är att en viss energi, eller massa, eller någonting annat, ska ha orsakat världens början och därmed varit starten på t.ex. evolutionsteorin.
Anledningen jag frågade var för att du har har uttalat dig negativt och dementerat både evolution och big bang, men det visar sig ju i dina svar här att du inte har en susning om vad dessa saker är för nått. Har du tänkt på att det kanske vore bättre att lära sig om vad det är för nått istället för att prata goja som du gör? Vad solsystemet, rymden, en galax och big bang är, det är faktiskt dagis och förskolenivå i kunskap. Därför förutsatte jag att du hade i alla fall en grundläggande förståelse för hur verkligheten vi lever i ser ut i detta när du började kritisera big bang.
Det är inte olika uppfattningar om vad Big Bang är för något. Det handlar enbart om universums expansion och att all materia i universum var samlad på en punkt i universum en gång i tiden, men eftersom du överhuvudtaget inte vet vad en galax är så förstår jag att du sitter som ett frågetecken när jag säger detta.
Gör så här, gå på bibblan och fråga efter någon pedagogisk bok med bra bilder och text om universum och dess uppkomst som passar till barn, sen läser du den själv. Om du avslöjar hur okunnig du själv är i ämnet så dumförklarar du dig själv, så jag rekommenderar att du låtsas att boken är till något barn istället. Du kan säga att det är till en 7-åring, men att det vore bra att hans lillasyster kan förstå också.
Jag tänker inte diskutera med dig. Jag orkar helt enkelt inte argumentera med någon som har din låga kunskapsnivå. Jag hoppas att du läser på lite istället. Det finns otroligt mycket häftigt som du kan lära dig om verkligheten. Jag är nästan lite avis, för detta var verkligen roligt att lära sig om när jag gick på dagis.