2015-03-31, 16:03
Medlem
Awesomegreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Står namnet för något? Låter ju väldigt svenskt-inspirerat.

Tidal wave på engelska betyder tidvatten men har ingen aning om det är någon referens dit.

Konkurrens är alltid bra men själv är jag skeptisk till att det här kommer slå igenom. Artister som ska driva en distributionsplattform... Motivet sägs vara högre royalties vilket säkert känns bra för vissa artister men det bygger trots allt på lyssnarvolym. Bättre med fler lyssnare per period med lägre intäkt än högre intäkt med färre lyssnare. Någonstans tror jag att dom tjänar med på att finnas på Spotify. Betalningsviljan hos oss konsumenter verkar ligga någonstans runt 100kr/m - se bara på motsvarande filmstreamingtjänster som Netflix och HBO som båda fås för under 100kr/m. För 200 kr/månaden laddar jag hellre ned dessa artisters låtar som komplement till mitt Spotify.

I slutändan är musik en "commodity" idag. Vill du ha en extra musikupplevelse är det konsert som gäller.
Citera
2015-03-31, 17:17
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
royalties för artisterna är tre gånger högre på tidal, så enkelt är det. ni hade gjort samma sak själva

Och priset är dubbelt så högt. Så i slutändan blir det inte så himla mycket mer. Frågan är hur mycket Jay-Z sitter och stoppar ner i egna fickor.
Citera
2015-03-31, 18:38
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awesomegreat
Tidal wave på engelska betyder tidvatten men har ingen aning om det är någon referens dit.

Konkurrens är alltid bra men själv är jag skeptisk till att det här kommer slå igenom. Artister som ska driva en distributionsplattform... Motivet sägs vara högre royalties vilket säkert känns bra för vissa artister men det bygger trots allt på lyssnarvolym. Bättre med fler lyssnare per period med lägre intäkt än högre intäkt med färre lyssnare. Någonstans tror jag att dom tjänar med på att finnas på Spotify. Betalningsviljan hos oss konsumenter verkar ligga någonstans runt 100kr/m - se bara på motsvarande filmstreamingtjänster som Netflix och HBO som båda fås för under 100kr/m. För 200 kr/månaden laddar jag hellre ned dessa artisters låtar som komplement till mitt Spotify.

I slutändan är musik en "commodity" idag. Vill du ha en extra musikupplevelse är det konsert som gäller.

Sen finns allt på Youtube, adblock på telefonen med blockerad video + Youtube's spellista. Finns alltid möjligheter.
Citera
2015-03-31, 18:48
Medlem
sappys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Soundcloud är ju helt värdelöst om man vill hitta album och allmänt värdelöst att göra spellistor och enkelt surfa olika artister i. Soundclouds storhet ligger i att användare kan lägga upp live set, diverse skumma musikfiler och allt konstigt indie men det gör också att det ligger extremt mycket skräp där.

Wow alltså! Att du inte kan se tjänsternas olika styrkor är häpnadsväckande. Jag använder båda lika mycket och betalar gärna för Spotifys enkelhet och stringens.

Tidal känns än så länge helt ointressant dock.

Äh, du som är kass på att leta. Allt finns och oftast i högre kvalite på soundcloud än på spotify dessutom. Listorna i soundcloud är segare att navigera i än i spotify, å andra sidan finns mer info och kommentarer på varje låt.

De små fördelarna med spotify är att det flyter på bra och är lättnavigerat + att man kan köa låtar vilket man inte kan i soundcloud. Men tycker knappast det är värt 100 kronor i månaden när soundcloud ändå har fler fördelar.

Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
finns de offline mode på soundcloud???

Inget jag bryr mig i *host*2015*host*
Citera
2015-03-31, 18:57
Medlem
Demonss avatar
Blir riktigt förbannad på dem. Spotify Premium kostar väl 100 kr/månad och Tidal ska kosta 200 kr/månad? Dessa stjärnor säger att de bryr sig om sina "fans" men så är det fan inte. Det här är väldigt själviskt gjort av dem alla (som är fucking miljonärer allihop). Aldrig i livet att jag byter från Spotify, börjar hellre ladda ner gratis. Det tar längre tid, men är trött på att rika människor ständigt ska försöka bli rikare medan de kräver att deras fans som de "älskar" får bli fattigare.

Och Jay-Z som går och leker en Gud som ska förändra hela musikindustrin slår nog alla på den fronten. Han får en rejäl vinst av det här, vilket är fine, men gå inte och lek en Gud som bryr sig om fans.
Citera
2015-03-31, 19:21
Medlem
JutomenPepsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
finns de offline mode på soundcloud???

Citat:
Ursprungligen postat av sappy
Äh, du som är kass på att leta. Allt finns och oftast i högre kvalite på soundcloud än på spotify dessutom. Listorna i soundcloud är segare att navigera i än i spotify, å andra sidan finns mer info och kommentarer på varje låt.

De små fördelarna med spotify är att det flyter på bra och är lättnavigerat + att man kan köa låtar vilket man inte kan i soundcloud. Men tycker knappast det är värt 100 kronor i månaden när soundcloud ändå har fler fördelar.

//Offline mode
Inget jag bryr mig i *host*2015*host*

Fast ang. kvaliteten så är jag ganska säker på att soundcloud komprimerar all musik som läggs upp till 128/kbs om det inte är filer tillgängliga för nedladdning då är det i originalkvalitet som artisten lägger upp. Har för mig att jag läst det på deras sida för något år sedan, dock så har jag extremt svårt att höra skillnad på olika ljudkvaliteter så du kanske har bättre koll än jag?

Det finns dock ett antal program för att ladda ner musik från soundcloud om man inte vill lyssna online. Skitbra om man vill ladda ner långa dj-set eller så. Har dock inte provat på windows så vet inte hur det funkar där men har laddat ner med mac och andriod med dessa program.
mac: http://www.macupdate.com/app/mac/39855/soundcloud-downloader
andriod: http://m.parsi.store.aptoide.com/app/market/com.smus.scdownloader/4/2247267/SoundCloud%20Downloader

Förresten så förstår jag inte vad vi ska ytterligare med en musiktjänst som kostar dubbelt så mycket som spotify. Finns ju både wimp hifi o deezer o allt vad dom heter. Precis som många andra så laddar jag hellre ner deras musik än o betalar 200/månaden i tillägg till spotify, som jag inte har några som helst problem att betala för btw.
Citera
2015-03-31, 19:25
Medlem
rotfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
Eller...

så har man lite yrkesstolthet och tjänar sina pengar genom att arbeta. Exempelvis genom konserter. Du vet, som riktiga artister gör.

Den inställningen hade jag länge.. Musik är en slags konst. Om jag hade varit musiker hade jag nog föredragit att man lyssnade på den inspelade musiken. Det
Fullbordade konstverket som man kan avnjuta i lugn och ro.

Konserter dras det enligt mig för mycket uppmärksamhet till själva artisten istället för musiken. Vilket har sin charm det också.
Citera
2015-03-31, 19:31
Medlem
rotfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
Eller...

så har man lite yrkesstolthet och tjänar sina pengar genom att arbeta. Exempelvis genom konserter. Du vet, som riktiga artister gör.

Den inställningen hade jag länge.. Musik är en slags konst. Om jag hade varit musiker hade jag nog föredragit att man lyssnade på den inspelade musiken. Det
Fullbordade konstverket som man kan avnjuta i lugn och ro.

Konserter dras det enligt mig för mycket uppmärksamhet till själva artisten istället för musiken. Vilket har sin charm det också.
Citera
2015-03-31, 19:36
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JutomenPepsi
Fast ang. kvaliteten så är jag ganska säker på att soundcloud komprimerar all musik som läggs upp till 128/kbs om det inte är filer tillgängliga för nedladdning då är det i originalkvalitet som artisten lägger upp. Har för mig att jag läst det på deras sida för något år sedan, dock så har jag extremt svårt att höra skillnad på olika ljudkvaliteter så du kanske har bättre koll än jag?

Det finns dock ett antal program för att ladda ner musik från soundcloud om man inte vill lyssna online. Skitbra om man vill ladda ner långa dj-set eller så. Har dock inte provat på windows så vet inte hur det funkar där men har laddat ner med mac och andriod med dessa program.
mac: http://www.macupdate.com/app/mac/39855/soundcloud-downloader
andriod: http://m.parsi.store.aptoide.com/app/market/com.smus.scdownloader/4/2247267/SoundCloud%20Downloader

Förresten så förstår jag inte vad vi ska ytterligare med en musiktjänst som kostar dubbelt så mycket som spotify. Finns ju både wimp hifi o deezer o allt vad dom heter. Precis som många andra så laddar jag hellre ner deras musik än o betalar 200/månaden i tillägg till spotify, som jag inte har några som helst problem att betala för btw.

De är ju såklart inriktade på andra marknader än bara den svenska.
Visst, att svenskar kanske streamar musik i högre utsträckning än andra.. just nu. Men det kommer snart ändras. När folk i USA väl tar till sig det här med streaming av musik så handlar det om stora pengar för den som tar marknaden. Spotify lär knappast göra det.

(själv laddar jag dock ner musik, eller köper fysiska skivor(och sen laddar ner musiken, för vem fan orkar använda skivor?))
Citera
2015-03-31, 19:50
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vilket struntprat, de flesta av musikerna på scen är mycket kreativa skriver och producerar en hel del av sin musik själva.

lol du er-la-go du.

Listan kan goras lang.
Citera
2015-03-31, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grasstomouth
Sitter redan med WIMP som är samma sak som Tidal. Anledningen till varför jag väljer betala 199kr/mån är för att det är lossless.

Daft Punk, Coldplay och Deadmau5 kanske tycker det är en skymf mot dem att spela deras musik i rutten 320kbit/s?

Måste dock erkänna att jag ryggade tillbaka när jag såg att Jay Z köpt Wimp/Tidal. Ogillar verkligen när smaklösa negerrappare ger sig in i näringslivet. Men jag kanske bara är fördomsfull. Känns som deras varumärke är yta och nada innehåll.
sen när började deadmau5 göra musik?
Citera
2015-03-31, 20:00
Medlem
JutomenPepsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
De är ju såklart inriktade på andra marknader än bara den svenska.
Visst, att svenskar kanske streamar musik i högre utsträckning än andra.. just nu. Men det kommer snart ändras. När folk i USA väl tar till sig det här med streaming av musik så handlar det om stora pengar för den som tar marknaden. Spotify lär knappast göra det.

(själv laddar jag dock ner musik, eller köper fysiska skivor(och sen laddar ner musiken, för vem fan orkar använda skivor?))

Fast jag har svårt att tro att svenskar streamar musik högre grad än något annat land, visst för 5-6 år sedan när spotify lanserades av Svenskar för den svenska marknaden. Men spotify har funnits sen 2011 i usa och har 15 millioner prenumeranter + 35 miljoner till som lyssnar gratis (eller bara en massa oanvända registrerade konton?) enligt wikipedia, i världen då.

Hittade en rapport om digital musik från förra året och har bara scrollat genom den en snabbis så kanske har missat något vitalt men det finns över 450 musikstreamingstjänster i över 100 länder där Sverige har ca 20 och grovt uppskattat så har USA tillgång till 80-100. Dock så är tjänster som Napster medräknade så vet inte hur aktuell listan är i övrigt. Men den rapporten kanske är intressant ändå, står en del relevanta saker i den som hur Sverige har påverkar musikindustrin om streamande musik och annat kul. http://www.ifpi.org/downloads/Digital-Music-Report-2014.pdf

Fysiska skivar var det hur länge som helst jag köpte också, har dock köpt ett par låtar på beatport som jag inte hittat att streama eller ladda ner.

Edit: Det är tydligen 60 miljoner aktiva användare totalt på Spotify. Usa har ynka 3 miljoner(om man räknar per capita) användare men verkar ändå vara den största streamingtjänsten för musik i usa. För typ ett år sedan http://www.billboard.com/biz/articles/news/digital-and-mobile/6092226/spotify-now-has-10-million-paid-subscribers-3-million

Fast jag håller med att det blir intressant att se om det är någon som kommer och tar USA med storm som spotify har gjort i Sverige. Känner typ 1-2 personer som jag vet inte har spotify.
Senast redigerad av JutomenPepsi 2015-03-31 kl. 20:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in