Citat:
Ursprungligen postat av
Cognitive Dissident
De är ju såklart inriktade på andra marknader än bara den svenska.
Visst, att svenskar kanske streamar musik i högre utsträckning än andra.. just nu. Men det kommer snart ändras. När folk i USA väl tar till sig det här med streaming av musik så handlar det om stora pengar för den som tar marknaden. Spotify lär knappast göra det.
(själv laddar jag dock ner musik, eller köper fysiska skivor(och sen laddar ner musiken, för vem fan orkar använda skivor?))
Fast jag har svårt att tro att svenskar streamar musik högre grad än något annat land, visst för 5-6 år sedan när spotify lanserades av Svenskar för den svenska marknaden. Men spotify har funnits sen 2011 i usa och har 15 millioner prenumeranter + 35 miljoner till som lyssnar gratis (eller bara en massa oanvända registrerade konton?) enligt wikipedia, i världen då.
Hittade en rapport om digital musik från förra året och har bara scrollat genom den en snabbis så kanske har missat något vitalt men det finns över 450 musikstreamingstjänster i över 100 länder där Sverige har ca 20 och grovt uppskattat så har USA tillgång till 80-100. Dock så är tjänster som Napster medräknade så vet inte hur aktuell listan är i övrigt. Men den rapporten kanske är intressant ändå, står en del relevanta saker i den som hur Sverige har påverkar musikindustrin om streamande musik och annat kul.
http://www.ifpi.org/downloads/Digital-Music-Report-2014.pdf
Fysiska skivar var det hur länge som helst jag köpte också, har dock köpt ett par låtar på beatport som jag inte hittat att streama eller ladda ner.
Edit: Det är tydligen 60 miljoner aktiva användare totalt på Spotify. Usa har ynka 3 miljoner(om man räknar per capita) användare men verkar ändå vara den största streamingtjänsten för musik i usa. För typ ett år sedan
http://www.billboard.com/biz/articles/news/digital-and-mobile/6092226/spotify-now-has-10-million-paid-subscribers-3-million
Fast jag håller med att det blir intressant att se om det är någon som kommer och tar USA med storm som spotify har gjort i Sverige. Känner typ 1-2 personer som jag vet inte har spotify.