2015-03-30, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
+1

Dala lite kan den, men riktiga super-ras kommer när i princip alla tror att den skall stiga in i himmlen för alltid.

I så fall vill jag också ta min lilla del.
Citera
2015-03-30, 16:37
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etirdet
Tänkte ta och skryta lite. Skrev detta inlägg 22 oktober förra året. Börsen är upp 24% sedan dess.

Japp, jag hade liknande tankar runt oktober.. det är skönt att ha rätt och en större plånbok har man fått också.
Citera
2015-03-30, 21:16
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Japp, jag hade liknande tankar runt oktober.. det är skönt att ha rätt och en större plånbok har man fått också.

Kul att alla sålde halvvägs ner i oktober-"raset" och har hållit i pengarna sedan dess, för att det skulle ju krascha snart och då vågar man inte ha pengar på börsen, inte.
Citera
2015-03-31, 16:46
Medlem
il-gol-fantasmas avatar
Man ska inte skrika vargen kommer o.s.v. Men det börjar kännas magstarkt när folk ska slänga stora delar av det kapital de har att tillgå, eller börja småspara o.s.v. nu när vi befinner oss i ett läge när börsen är väldigt högt värderad, varför inte ha lite uthållighet?

Eller kommer ni avsluta allt sparande när det börjar ticka neråt sen? Känns som en konstig timing att komma på att man ska börja spara just nu. "Aktier skiljer sig från andra tillgångar eftersom vi helst köper när de är dyra, och säljer när de är billiga. " - Warren Buffet
Citera
2015-03-31, 16:59
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av il-gol-fantasma
Man ska inte skrika vargen kommer o.s.v. Men det börjar kännas magstarkt när folk ska slänga stora delar av det kapital de har att tillgå, eller börja småspara o.s.v. nu när vi befinner oss i ett läge när börsen är väldigt högt värderad, varför inte ha lite uthållighet?

Eller kommer ni avsluta allt sparande när det börjar ticka neråt sen? Känns som en konstig timing att komma på att man ska börja spara just nu. "Aktier skiljer sig från andra tillgångar eftersom vi helst köper när de är dyra, och säljer när de är billiga. " - Warren Buffet

Du vet hur spelet funkar och var glad för det, det är de andra som betalar hela kalaset sen och inte du eller någon av oss andra.
Citera
2015-03-31, 20:31
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Börsen går upp idag, just nu 1.2 % OMX.
Festen tar aldrig slut!
...och större gången av den uppgången utraderas idag. Man kan inte dra några växlar av utvecklingen på en dag.
Citera
2015-04-01, 10:58
Medlem
Minusräntan får ju svenskarna att tro på en stark börs. DN igår. http://www.dn.se/ekonomi/minusrantan-far-fler-att-tro-pa-stark-bors/

Vissa menar på att minusräntan gör att kapital överflyttas till börsen.

"I den andra vågskålen ligger det faktum att börsen stigit stadigt under tre och ett halvt år" Citat DN.

Nu undrar jag över alla dessa "kloka" som kommit in i tråden och sagt: "Det finns inga sådana cykler". Vad har ni att säga om det DN skriver om?
Är DN ute och cyklar då de säger att man ska tänka på att börsen har haft sin uppgång, och troligtvis kommer att ha sin nedgång snart då?
Citera
2015-04-01, 11:20
Medlem
fajvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Minusräntan får ju svenskarna att tro på en stark börs. DN igår. http://www.dn.se/ekonomi/minusrantan-far-fler-att-tro-pa-stark-bors/

"I den andra vågskålen ligger det faktum att börsen stigit stadigt under tre och ett halvt år" Citat DN.

Nu undrar jag över alla dessa "kloka" som kommit in i tråden och sagt: "Det finns inga sådana cykler". Vad har ni att säga om det DN skriver om?
Är DN ute och cyklar då de säger att man ska tänka på att börsen har haft sin uppgång, och troligtvis kommer att ha sin nedgång snart då?

Självklart finns det cykler.. det säger sig självt.
Citera
2015-04-01, 11:22
Medlem
HobartMuddys avatar
Citat:

Det är mycket pengar på börsen, men jag tycker inte det är någon investeringshysteri. Pledpharma som det varit en del snack om till exempel, har ju potential att formligen explodera om något av deras läkemedel blir en framgång, och deras aktie är tillbaka till 36kr idag trots åtminstone hyffsade resultat i forskningen. Fundera på hur en sådan aktie hade handlats i början av år 2000.
Med andra ord, riskviljan förfaller normal trots överflödet av kapital, och förhoppningsvis tänker folk då långsiktigt och överreagerar inte på dipparna som kommer då och då.
Citera
2015-04-01, 13:00
Medlem
Celenos avatar
Citat:

Vem har sagt att det inte finns några cykler?

Vad som sagts är att du inte kan tjäna på att försöka förutspå dem.

Vilket en enorm mängd forskning visar, inklusive den du själv lade fram som argument.

Eller menar du nu att man kommer att tjäna pengar på att investera efter råden i DN?

Lycka till med det.
Citera
2015-04-01, 23:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Håller med. Nu talar t.o.m. ekonomijournalister om att börsen är osäker. Hög tid att gå ur!

Håller också med om detta. Den som försöker pricka in toppen tar en stor risk. Sannolikt har vi redan passerat den. SPX toppade den 25 februari och DJX den 2 mars. Sedan har det ju sick-sackat, mest utför. De försök till rallyn som skett har inte varat mer än 2-3 dagar. Ser väldigt instabilt ut just nu.
Citera
2015-04-03, 12:04
Medlem
zorb89s avatar
Om man ser till P/E tal så ligger de flesta högt.

Kommentar på det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in