2015-03-17, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Egentligen hör jag väl inte till de kortsiktiga heller. Jag har haft pengarna bundna i aktier ett antal år. Men nu tog jag ut dem nu istället, när börsen har gett mig så mycket i vinst, istället för att vänta ett tiotal år till. Det kan ju ta sådär skitlänge ibland innan aktier som gått ner återhämtar sig.
Hade ingen lust att ha en sån framförhållning igen.

Och som sagt. Jag får väl försöka pricka in uppgångar igen, som jag lyckats med förr. Varför skulle jag inte lyckas med just det. Jag begriper inte det?

Jag kör på samma linje...känns helt enkelt bättre.
Lätt att bli ett förbannat nervvrak av att följa börsen konstant i flera år, sen kanske man inte lever till 65, vem vet.
Citera
2015-03-17, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

Sedan har du ju helt rätt i att ingen kommer att träffa perfekt i toppar eller dalgångar. Men frågan är om man kan träffa tillräckligt bra för att utdelningen skall vara högre än att bara låta kapitalet ligga i aktiefonder som går upp och ner med börsen. Jag har gjort experimentet att dela upp kapital en en del som ligger fast och en del som det "jobbas" med. Trotts en del missar med toppar och dalgångar, så leder "jobbarkapitalet" klart.

Där ser man, där ser man. Man kan kanske till och med tjäna på att gå in och ur.
Men egentligen spelar det ingen roll,
man väljer att gå ur ibland även av en psykisk anledning. Det är en skön känsla att tillgodogöra sig vinsten, sen om man då skulle förlora på det, spelar faktiskt mindre roll.

Men det är nog som du säger, har man tur/är man duktig på att pricka rätt, så kan man säkert i vissa fall tjäna på det?? Men det skulle väl inte långplacerarna någonsin våga tänka på. ?
Citera
2015-03-17, 19:58
Medlem
Celenos avatar
NYTTIGA AKADEMISKA STUDIER

How Many Mutual Funds Routinely Rout the Market? Zero

Does Market Timing Work?

etc...

Har någon på Flashback, förutom Swingtrader förstås, någonsin träffat rätt? Överhuvudtaget?

Ändå fortsätter folk självsäkert spå om framtiden, till och med folk som (verkar det som) knappt vet nånting om investeringar.

Dunning–Kruger effect skulle jag tro.
Citera
2015-03-17, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
NYTTIGA AKADEMISKA STUDIER

How Many Mutual Funds Routinely Rout the Market? Zero

Does Market Timing Work?

etc...

Har någon på Flashback, förutom Swingtrader förstås, någonsin träffat rätt? Överhuvudtaget?

Ändå fortsätter folk självsäkert spå om framtiden, till och med folk som (verkar det som) knappt vet nånting om investeringar.

Dunning–Kruger effect skulle jag tro.

Intressant om Dunning-Kruger-prylen. Känner mig träffad.. haha. Men kanske just det som räddar mig, dvs att jag är medveten om att jag utåt sett kan vara lite besserwisser men innerst inne vet jag ju såklkart att jag inte är felfri. Men är ju f-n så mycket roligare att utmåla sig själv till expert trots att man bara har 75% koll (typ) för att i efterhand kunna gå in och citera sig själv och säga "vad var det jag sa?".. hehe.

Jag har en solklart strategi med att träffa toppar och dalar, både globalt och i vissa regioner. Förr gick det kass men senaste åren har det gått riktigt bra. Kan folk daytrada med aktier etc måste ju en halvkompetent amatör kunna månadstrada eller årstrada med fonder, menar jag.
Senast redigerad av Burkgurka 2015-03-17 kl. 20:45.
Citera
2015-03-17, 22:07
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Tycker ditt påstående "Har någon på Flashback [...]" är lite konstigt. Det är inte direkt som att folk aktivt sitter här och rapporterar in vecka efter vecka vad som gick rätt och fel. Tycker faktiskt det är ganska trevligt att forumet inte är dyngfullt med folk som försöker hävda sin förträfflighet.

Personligen kan jag rapportera att jag i mina egna satsningar de senaste 6 månaderna har haft rätt i två av tre större fall. Att sitta och prata om hur rätt man hade och klappa sig själv på ryggen tycker jag dock är helt ointressant. Finner det personligen mer intressant att läsa och spekulera kring framtiden; med det sagt rör det sig endast om spekulation och givetvis ska man ta det för vad det är. Men att sitta och klanka ned på folk som du verkar ha för avsikt att göra tycker jag är en ganska trist och tämligen värdelös inställning. Bättre att vara hjälpsam om man känner att någon är fel ute istället.
Citera
2015-03-17, 22:34
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Tycker ditt påstående "Har någon på Flashback [...]" är lite konstigt. Det är inte direkt som att folk aktivt sitter här och rapporterar in vecka efter vecka vad som gick rätt och fel. Tycker faktiskt det är ganska trevligt att forumet inte är dyngfullt med folk som försöker hävda sin förträfflighet.
Jag syftar på alla som kommer med bestämda påståenden om framtiden, inte om folk som rapporterar om sina affärer.

Jag vet inte vad du menar med att försöka hävda sin förträfflighet, men jag är den första att erkänna att jag inte har en aning om framtiden.

Är det att hävda sin förträfflighet?

Vad sägs om först det här inlägget och sen det här, är det såna inlägg du vill läsa istället?

Den som lyssnade på rådet att vänta tills börsen når 700, hur länge får den personen vänta tror du?
Citat:
Personligen kan jag rapportera att jag i mina egna satsningar de senaste 6 månaderna har haft rätt i två av tre större fall. Att sitta och prata om hur rätt man hade och klappa sig själv på ryggen tycker jag dock är helt ointressant.
Ja, det finner jag också ganska ointressant.
Citat:
Finner det personligen mer intressant att läsa och spekulera kring framtiden; med det sagt rör det sig endast om spekulation och givetvis ska man ta det för vad det är.
Att spekulera kan vara kul.
Citat:
Men att sitta och klanka ned på folk som du verkar ha för avsikt att göra tycker jag är en ganska trist och tämligen värdelös inställning. Bättre att vara hjälpsam om man känner att någon är fel ute istället.
Vem är mest hjälpsam i forumet tycker du, då?

Är det överhuvudtaget hjälpsamt att komma med säkra påståenden om framtiden som är dragna ur arslet?

Erfarna skrattar åt det och nybörjare blir lurade eller förvirrade.
Citera
2015-03-17, 23:22
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Jag syftar på alla som kommer med bestämda påståenden om framtiden, inte om folk som rapporterar om sina affärer.

Jag vet inte vad du menar med att försöka hävda sin förträfflighet, men jag är den första att erkänna att jag inte har en aning om framtiden.

Är det att hävda sin förträfflighet?

Nej, att inte vara definitiv tycker jag är en sund inställning.

Citat:
Vad sägs om först det här inlägget och sen det här, är det såna inlägg du vill läsa istället?

Nej, då de är skrivna på ett sätt som är lite för definitiva för min smak och det är förmodligen det du reagerar negativt på. Tar det inte på särskilt stort allvar dock. Allt som skrivs här bör alltid ses som högst spekulativt oavsett; att det finns folk som möjligtvis köper det andra säger rakt av får stå för dem.

Citat:
Den som lyssnade på rådet att vänta tills börsen når 700, hur länge får den personen vänta tror du?

Jag gissar på lång tid.

Citat:
Att spekulera kan vara kul.

Ja, det är trots allt det enda som är vettigt att göra på ett öppet forum a Flashback.

Citat:
Vem är mest hjälpsam i forumet tycker du, då?

Den som verkar ha en vilja att förklara varför den tror på något istället för att komma med förslag likt de poster du länkade. Har inte direkt någon favorit; alla som motiverar saker gillas dock oavsett om jag nu håller med personen eller inte; då har den åtminstone försökt göra något vilket är ganska bra på internet.

Citat:
Är det överhuvudtaget hjälpsamt att komma med säkra påståenden om framtiden som är dragna ur arslet?

Nej, om man inte kan motivera varför man säger som man gör har man gjort ett sämre inlägg. Tycker dock man bör kunna ha överseende med att inte alla har viljan att ta sig tid att skriva spaltmeter i varje inlägg som görs. Valet finns trots allt att hoppa över inlägg man tycker verka hålla en lägre nivå.

Citat:
Erfarna skrattar åt det och nybörjare blir lurade eller förvirrade.

Jaha? Det finns alla möjliga som skrattar åt allt möjligt i de flesta branscher. Att de som är bättre på något "skrattar" åt de som inte är det är inte direkt någon världsomvälvande.
Citera
2015-03-18, 00:19
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Tycker dock man bör kunna ha överseende med att inte alla har viljan att ta sig tid att skriva spaltmeter i varje inlägg som görs.
Jag har nog varit här för länge nu för varje gång jag har besvarat samma fråga om tex ISK så har svaret blivit kortare. Jag vet att folk inte söker, men det är tröttsamt att skriva utförligt när samma fråga dyker upp igen på nästa sida i tråden. Nu lyckades nån moderator slarva bort hela gamla nybörjartråden in i CSN-tråden också, så nu börjar det om igen. Ibland undrar jag om det står nåt i DI eller nåt, när samma fråga plötsligt dyker upp fem gånger på samma dag. Frågor som alltid blivit utförligt besvarade tidigare. Jag hade efter annanmedlem flest svar i gamla nybörjartråden och har flest i den nya.

Men ja, jag är faktiskt ärligt talat trött på att skriva samma saker om och om igen och det bidrar säkert till min korta ton.

Gäller överseendet mig också?
Citat:
Valet finns trots allt att hoppa över inlägg man tycker verka hålla en lägre nivå.
Gäller ju även mina.
Citat:
Jaha? Det finns alla möjliga som skrattar åt allt möjligt i de flesta branscher. Att de som är bättre på något "skrattar" åt de som inte är det är inte direkt någon världsomvälvande.
Det handlar inte om att de som är bättre skrattar åt dem som är lite sämre, utan om att de som är bättre skrattar åt de som sitter på toppen av Mount Stupid.

Antingen är man villig att lära sig eller så är man det inte. Är man villig att lära sig spelar det ingen roll hur okunnig man är, det är ingen som skrattar då.

Jag började inte skriva här för att vara besserwisser utan för att lära mig maximera min avkastning. Min avkastning är för mig viktigare än mitt ego. Men det verkar inte gälla alla.

Fakta: Ni kan inte tajma marknaden med "känsla". Deal with it. Innan ni når den insikten kommer ni att underprestera eller enbart leva på tur. Sorry att ni inte vill höra det, men så är det. Är egot viktigare än avkastningen?
Citera
2015-03-18, 00:52
Medlem
Citat:
Fakta: Ni kan inte tajma marknaden med "känsla". Deal with it. Innan ni når den insikten kommer ni att underprestera eller enbart leva på tur. Sorry att ni inte vill höra det, men så är det. Är egot viktigare än avkastningen?

Håller inte med men.. läser och tar till mig.. är inte så korkad att jag tror mig veta bäst utan inser att jag lär mig mer och mer genom livet.
Jag menar att man i många sammanhang kan träna upp sin "känsla" genom motgångar, erfarenhet och praktik. När man nått en viss nivå inom ett område kan ett känslointryck många gånger vara bättre än att lita på den fakta som finns att tillgå. Kan vara t ex när man skall anställa en ny medarbetare. Precis allting i CV och allt annat om personen verkar kanonbra men man har en "känsla" av att det är fel person. Man kan inte sätta fingret på det men man "vet". Har gjort tabben att inte lyssna på detta och anställt och efter en tid ångrat mig för det visar sig att känslan hade rätt och fakta hade fel. Jag menar att man kan bygga upp en liknande känsla när det handlar om börsens svängningar hit och dit. Man uttrycker sig som "jag vet" men man kan inte förklara varför man "vet". Har man aktivt hängt med på börsen i 20 år och har ett intresse både för politik och ekonomi så kanske man faktiskt har byggt upp en bakomliggande kunskap inkl via sina misstag, all fakta man läst, alla goda råd man fått osv. När man drar till med viktigpettersiffror hit och dit så bygger den indirekt på historik, kunskap och en massa annan input men det låter som rent blajblaj eftersom man inte kan förklara sin "vetskap" med vettig fakta eller analys. Är det bara korkat av mig att inbilla mig att jag skulle vara någon j-a "känsloexpert" bara för jag lyckats bra senaste åren? Tillhör jag kategorin "turpersoner" som i längden kommer underperforma? Hmm - jag skall ta mig en allvarlig funderare på det där.
Citera
2015-03-18, 01:12
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Om någon har en strategi som den tror ger bättre timing kan den väl få tro det. Ser inte riktigt problemet med att någon tror på något även om man inte håller med om resonemanget. Det fina med diskussionsforum är att det är fritt fram att diskutera saken.

För övrigt smått lustigt att du säger dig inte gilla att att folk här är så tvärsäkra samtidigt som du kastar ur dig detta med saker som "så är det", "deal with it", "ni kan inte" osv.
Citera
2015-03-18, 04:33
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Personligen kan jag rapportera att jag i mina egna satsningar de senaste 6 månaderna har haft rätt i två av tre större fall.
Fast gjorde du mer pengar 2014 än den som bara lät pengarna vara?
Citera
2015-03-18, 04:36
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Om någon har en strategi som den tror ger bättre timing kan den väl få tro det. Ser inte riktigt problemet med att någon tror på något även om man inte håller med om resonemanget. Det fina med diskussionsforum är att det är fritt fram att diskutera saken.

För övrigt smått lustigt att du säger dig inte gilla att att folk här är så tvärsäkra samtidigt som du kastar ur dig detta med saker som "så är det", "deal with it", "ni kan inte" osv.
Vem fan som helst kan ju sälja när det faller (definierat som utbrott neråt exempelvis) och köpa när det stiger (definierat som utbrott uppåt exempelvis.)

Problemet är ju bara att i ovanstående fall kommer man ju alltid sälja när det redan har fallit en bit och alltid köpa när det redan har stigit en bit.

Har man då otur så görs köpen över tiden på i genomsnitt högre nivåer än försäljningarna och visst, då slapp man åka med i djupare fall men man fick även lägre avkastning eftersom man missade bitarna däremellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in