2015-03-31, 02:16
Medlem
ccoonnyys avatar
Det är väl ingen som lämnar? Står ju i artikeln som postas i början av tråden att all ny musik släpps på Tidal först, för att sedan komma till Spotify...
Citera
2015-03-31, 03:49
Medlem
swimmingpools avatar
Varför gillar dom inte andra tjänster typ Spotify? Får dom inte tillräckligt betalt?
Citera
2015-03-31, 06:02
Medlem
Läste bara de två första sidorna på tråden så någon har säkert redan nämnt dessa saker.

Tidal har funnits i europa med wimp i flera år. Så "flopp" är de nog inte påtal om då de redan har en marknad.

I övrigt spotify har inte fått genomslag i USA än, har väl bara funnits där i ca 1 år. Samma gäller Canada. Så hela nord amerika är en helt öppen marknad. Europa leds utan tvekan av Spotify, dock är wimp ledande i Norge samt att Deezer (liknande streaming tjänst) har väl ett mindre grepp om Frankrike, Spanien och Portugal om jag minns rätt.
Citera
2015-03-31, 06:25
Medlem
2anRuless avatar
På hur sätt är Tidal bättre än Spotify, alltså för musikerna själva? Genererar Tidal mer inkomster, eller vad?
Citera
2015-03-31, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2anRules
På hur sätt är Tidal bättre än Spotify, alltså för musikerna själva? Genererar Tidal mer inkomster, eller vad?

Osäker på hur utbetalningaran ser ut jämfört med spotify per play. Kan kolla upp det med vårat bolag, vet att vi får ut mer totalt från Spotify än Wimp (tidal) i dagsläget iaf. Men det kan bero nog på att vi får mer plays där än på wimp.
Senast redigerad av iowa88 2015-03-31 kl. 07:16.
Citera
2015-03-31, 07:21
Medlem
svulles avatar
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article20552649.ab

Som redan nämnt inte speciellt dramatiskt, då det i realiteten innebär att de släpper musiken först på Tidal och därefter på Spotify.

Annars var Mike Kroegers uttalande rätt intressant:
Citat:
– Det blir bättre för artister och upphovsmän när ens musik inte finns tillgänglig gratis. Det blir en större kompensation. Intäkterna i branschen har gått ner 85 procent på tio år. Ingen industri kan överleva det, säger han till Nöjesbladet.

Intäkterna och hur mycket som branschen kan tillskansa sig beror i mångt och mycket på hur mycket konsumenterna är villiga att betala. Av dessa 10 år har 6-7 år varit rent stiltje där ingen tjänst har varit fullgod, varför folk har laddat ned musik illegalt. Nu har Spotify funnits ett bra tag, men det är först de senaste par åren som det blivit väl använt på ett brett spektra. Vi har nu äntligen nått ett läge där fildelning av musik i mångt och mycket har raderats ut. Nu kan industrin så sakteliga växa tillbaka till (för artister) önskvärda nivåer.

Jag hoppas film- och tv-seriebranschen tar samma runda. Vi är förstås på god väg med allehanda tjänster. Men regionsbegränsningar och släpp behöver bli bättre.
Citera
2015-03-31, 07:29
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iowa88
Osäker på hur utbetalningaran ser ut jämfört med spotify per play. Kan kolla upp det med vårat bolag, vet att vi får ut mer totalt från Spotify än Wimp (tidal) i dagsläget iaf. Men det kan bero nog på att vi får mer plays där än på wimp.

Tack, det vore uppskattat.
Citera
2015-03-31, 08:29
Medlem
zobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Varför gillar dom inte andra tjänster typ Spotify? Får dom inte tillräckligt betalt?

Spotify betalar i vanliga fall ut 0.004 dollar per spelning. Vilket betyder att om du har en låt med hela 1 miljon spelningar så får du bara ut 4000 dollar. Om det är före eller efter skatt vet jag inte. Men det är inte speciellt mycket egentligen.
Citera
2015-03-31, 08:34
Medlem
Tänkte skulle testa Tidal, se hur det står sig mot Spotify... men blir fel med kortnumret när jag ska regga en fri månad.... har mastercard...
Måste man regga sig på Wimp kanke..?
Citera
2015-03-31, 09:18
Medlem
Skyggedanss avatar
PR grejen med artisterna var bland det lojligaste jag sett. Den PR konferensen representerar fan det samsta med USA; hela grejen om together, art, inspire, love och annan skit som niggas tryin' to hustle tar till. Fan det ar val bara West och Jay Z som faktiskt producerar sin egen musik? Kom inte och snacka om art och da music that we as artists make, nigga you ain't makin' shit. Storsta mediahoran, Madonna, skulle saklart spela hipp men det blir liksom bara ackligt.

Jag vet inte om resten av USA men har i NorCal ar spotify populart. Amazon ar ocksa ratt populart.
Citera
2015-03-31, 09:35
Medlem
zobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
PR grejen med artisterna var bland det lojligaste jag sett. Den PR konferensen representerar fan det samsta med USA; hela grejen om together, art, inspire, love och annan skit som niggas tryin' to hustle tar till. Fan det ar val bara West och Jay Z som faktiskt producerar sin egen musik? Kom inte och snacka om art och da music that we as artists make, nigga you ain't makin' shit. Storsta mediahoran, Madonna, skulle saklart spela hipp men det blir liksom bara ackligt.

Men det är ju klart att invånarna i USA köper detta
Citera
2015-03-31, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sappy
Låter som en värdelös tjänst, precis som Spotify.

Varför betala för något som har ca 1/10 av utbudet som finns på soundcloud? Enda anledning skulle väl vara kö-funktionen i spotify.
Jag har aldrig förstått grejen med att betala för att streama. Vad händer den dagen flera artister lämnar? Eller något annat händer? Då har man betalat i månader, kanske år, för något som man fortfarande inte äger.

Bättre att köpa eller ladda ner!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in