Citat:
Ursprungligen postat av
Ådärkomdenja
Man vet inte. Det finns teorier att 'offer-kofta'-attityd vore politiskt gynnsamt, s a s.
Jag tror dock inte att JÅ, inkl ev rådgivare, gjorde en planerad aktion av det slaget. Killen är uppenbarligen rejält psykiskt knockad, och under läkarkonvalescens, medicinskt neddrogad och samtalsterapeutiskt behandlad.
Att då kliva in i en Slaktan, förlåt 'Skavlan'-riggad avrättningsstudio, med iskall beräkning, stämmer inte.
SVT-/Skavlan begick ett planerat och medvetet, politiskt vänster-/PK-angrepp.
När Åkesson skulle återkomma från sin sjukskrivning, så var han (i praktiken) tvungen att göra ett (1) framträdande, annars skulle journalisterna jaga honom dag och natt veckans alla dagar för att få bli den-förste-som-talar-med-Åkesson-efter-hans-sjukskrivning.
Jag läste (minns inte var) att Skavlans produktionsteam - säkerligen jämte många andra redaktioner - hängde på låset under (!) Åkessons sjukskrivning. Det är vidare inte särskilt förvånande att SD *inte* valde någon svensk journalist, när man beaktar hur
skandalöst den svenska journalistkåren som helhet har behandlat partiet i allmänhet och Åkesson i synnerhet.
Att vidare förvänta sig att Skavlan agerar som den mysfamiljeprogramsledare, som han lanserat sig själv som, det är, precis som
TheLucky skriver, helt rimligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheLucky
Den som intervjuar är per se i maktposition. Det är själva utgångspunkten. Annars är intervju meningslös. Varje Intervjun läggs upp i det perspektivet. Därför har reportern ett ansvar.
Kort sagt : Man har som förste position en makt och kan styra samtalets inriktning och i det finns en yrkesetik
Den intervjuade ska veta detta innan intervjun. Skavlan bryter mot detta genom att först lansera sig som familjeprogramsledare, men sedan svänger om till att vara granskande reporter.
Oavsett Sd:s politik har det inte med saken att göra. Inte heller partiets bakgrund. Utan hur intervjun gjordes. Den neutrale observatören kan genast se detta faktum. Vilket är min utgångspunkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ådärkomdenja
Jag tror ändå att Skavlan inte var huvudansvarig, SVT:s kommunistredaktion hade fixat intevjuprotokollet. Skavlans anletsdrag, krampartade beteende, var uppenbara tecken på att han "inte var sig själv". Iaf sorgligt att han lånade ut sig till detta sjask. Kommen från ett super-nationalistiskt land, Norge, som har en markant tuffare attityd mot invandrare och kriminella utlänningar, i jämförelse med Absurdistan.
Det var förmodligen ett kollektivt beslut av produktionsteamet och Skavlan. Jag håller med Oddvar Stenstrøm, att Skavlan "
smile overbærende, og nærmest håne og hovere over intervjuobjektets uttalelser". Vi såg imo en översittare.
Citat:
Oddvar Stenstrøm, som har mange års erfaring som nyhetsanker og programleder i TV2, blant annet for Holmgang.
Han synes Skavlan oppførte seg ufint.
- Ikke fordi han stilte kritiske spørsmål. Men måten han gjorde det på, var ufin. Programlederen gikk over streken, og viste med hele seg, både gjennom kroppsspråket og reaksjonene sine, at han syntes Åkessons svar var dumme, sier Stenstrøm, som også er kritisk til regien på programmet.
- Mens Jimmie Åkesson snakket, ble Skavlans reaksjoner på det han sa klippet inn. Dermed kunne seerne se programlederen smile overbærende, og nærmest håne og hovere over intervjuobjektets uttalelser, opplevde Stenstrøm, som i dag er pensjonist.
- Hvorfor reagerer du så sterkt på det?
- Mitt utgangspunkt har vært at man skal behandle de som stiller i studio med respekt. Det synes jeg ikke Skavlan gjorde. Alle vet hvem som er kongen i et talkshow eller et debattprogram, og at programlederen eier studioet. Hvis du vil, er det ikke noe problem å «drepe» eller overkjøre gjestene.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Oddvar-Stenstrom---Skavlan-bor-legge-seg-flat--7964469.html[/quote]