2015-03-27, 14:51
  #7609
Medlem
turdalizers avatar
Har letat ett tag nu men finner inget vettigt.

Jag är på jakt efter en grön sko för att matcha ett bälte, då gröna skor är ganska ovanlig så får man ju rätta mun efter matsäck.
Men jag vill nog hellre ha en ledig sko då färgen är av det ledigare slaget, så en tassel-loafer eller dylikt, skinn eller mocka spelar heller ingen roll, men jag är ändå öppen för de flesta förslag.

Jag har hittat några par, men alla är slutsålda.
Vill gärna att det skall vara en relativt ordentlig sko ändå, så helst ingen driver shoe, mockasin eller så.

Här är en bild på det gröna bältet.
http://sweden.hermes.com/woman/belts/belt-kits/32-mm-1/leatherstrap-32-women-61102.html
Citera
2015-03-27, 15:27
  #7610
Medlem
Vergangenheits avatar
Den här tycker jag är ganska snygg, om du ska ha en grön sko:
http://www.grafford.se/varumrken/crockett-jones/teign-3
Citera
2015-03-27, 15:40
  #7611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannier
Funderar på att köpa dessa skor, något att ha?

http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-chester-dainite-brogue-tan-burnished-calf.html

Kvalitetsmässigt är de bra. 1880-serien är väl ganska rimlig, även om jag kan tycka att den blivit lite väl kostsam med det dyra pundet, men det gäller väl skor generellt. Just den varianten tycker jag inte är särskilt snygg, men det kan väl råda delade meningar om det. Den görs i en något mörkare nyans med, som i vart fall är lite bättre. Det överdrivna brogue-mönstret kommer man förstås inte ifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av JanneK
Loake Pimlico i mörkbrun mocka som säljs på Herringshoes - anser panelen att dessa skor skulle fungera som ett ledigt alternativ som kan bäras till vardags med jeans, chinos, ull- och flanellbyxor? Även om man bara har en t-shirt under tröjan istället för skjorta?

Det är egentligen bara den väldigt mörka färgen som får mig att tveka lite. De kanske är lite för dressade?

Jag vet inte riktigt om jag gillar idén att ha kängor sommartid och så, men är det inget problem fungerar de väl galant. Om inte skinnet ser svart ut torde det vara lugnt.
Citera
2015-03-27, 15:52
  #7612
Medlem
turdalizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vergangenheit
Den här tycker jag är ganska snygg, om du ska ha en grön sko:
http://www.grafford.se/varumrken/crockett-jones/teign-3
Den var ganska bra, inte en exakt matchning i färg, men en penny loafer är ju precis lagom ledigt för en sådan färg.
Konstigt att jag missat den, tycker jag vänt upp och ner på varenda sten.

Gärna mer tips, men den är absolut med på listan.
Citera
2015-03-27, 17:11
  #7613
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazsy
Det går att beställa dessa från Herring eller Pediwear för ca. 1 tusenlapp billigare. (10% rabattkod är lätt att hitta på nätet). Jag har ett par av just dessa som jag köpte för 1,5 år sedan. De är prisvärda (för 2000Kr) men du får exakt vad du får för 2000 Kr vilket är någon form av ingångsnivå i kvalitetsskovärlden.

Ett förslag är att ta reda på hur det är innan man skriver råd. Med dagens valutakurs kostar den modellen från både Pediwear och Herring ca 2950 SEK inkl frakt. Det är inte tusen kronor billigare. Inte ens om man lyckas hitta en 10%-kod är man i närheten av det (vilket jag förövrigt inte håller med om är särskilt enkelt att hitta för dessa, kommer nån gång ibland kampanjer bara). Skulle nästan säga att det är lättare hitta motsvarande kod för Care of Carl... Att folk fortfarande på slentrian slänger ur sig att det är "bättre köpa från England, sparar massa" när det inte alls stämt på länge tycker jag både är tröttsamt och märkligt.
Citera
2015-03-27, 19:42
  #7614
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Kvalitetsmässigt är de bra. 1880-serien är väl ganska rimlig, även om jag kan tycka att den blivit lite väl kostsam med det dyra pundet, men det gäller väl skor generellt. [...]

Jag vet inte riktigt om jag gillar idén att ha kängor sommartid och så, men är det inget problem fungerar de väl galant. Om inte skinnet ser svart ut torde det vara lugnt.
Jag håller med om att Loake tappat en del prisvärdhet det senaste knappa året, just pundet har ju stärkts en hel del mot kronan.

Själv pallar jag inte att ha mina Kemptons när det blir mer än 15-16 grader, det blir en ångbastu i skorna då.
Citera
2015-03-27, 22:56
  #7615
Medlem
Durexs avatar
Funderar på dessa skor: http://www.lester.se/kategorier/premium/sanders-1

Någon som kan kommentera på kvalitén?
Citera
2015-03-28, 17:22
  #7616
Medlem
Durexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durex
Funderar på dessa skor: http://www.lester.se/kategorier/premium/sanders-1

Någon som kan kommentera på kvalitén?

Ok, jag svarar på min egen kommentar då!

De är väldigt snygga och sköna
Citera
2015-03-29, 11:40
  #7617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Ett förslag är att ta reda på hur det är innan man skriver råd. Med dagens valutakurs kostar den modellen från både Pediwear och Herring ca 2950 SEK inkl frakt. Det är inte tusen kronor billigare. Inte ens om man lyckas hitta en 10%-kod är man i närheten av det (vilket jag förövrigt inte håller med om är särskilt enkelt att hitta för dessa, kommer nån gång ibland kampanjer bara). Skulle nästan säga att det är lättare hitta motsvarande kod för Care of Carl... Att folk fortfarande på slentrian slänger ur sig att det är "bättre köpa från England, sparar massa" när det inte alls stämt på länge tycker jag både är tröttsamt och märkligt.

Jag får faktiskt be om ursäkt här för jag tänkte inte på valutakursen. Sista inköpet jag gjorde var i Sverige och så har jag tittat på lite RM Williams i Australien i januari som var runt motsvarande 2000Kr och hade för mig att det brukar vara liknande priser från England tidigare.

Däremot är då även EUR ganska lågt så andra europeiska tillverkare i rätt prisklass kan komma i fråga.
Citera
2015-03-29, 12:32
  #7618
Medlem
Kära skokonässörer och vänner, är relativ nybörjare inom denna djungel och nu gett mig ut på jakt, efter ett åtminstone ett par svarta oxfords, ett par bruna brogues och ev. derbyskor.
Läst AlistarGs eminenta sammanfattning i början av tråden men där är budget begränsad till 2500kr. Tar gladeligen emot tips på sidor man kan vända sig till för en inblick i vad som gäller. Budgeten är inte oändlig men upp mot 4-5k/sko kan jag sträcka mig. Bor i Stockholm och skulle kunna gå in på NKs skoavdelning eller liknande men vill gärna ha lite kött på benen innan man beger sig dit för ett inköp. Förstått att Loake 1880 är ett gångbart märke, tips på både skor och vidare vägledning mottages hjärtligt!
Citera
2015-03-29, 12:57
  #7619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av criztal
Kära skokonässörer och vänner, är relativ nybörjare inom denna djungel och nu gett mig ut på jakt, efter ett åtminstone ett par svarta oxfords, ett par bruna brogues och ev. derbyskor.
Läst AlistarGs eminenta sammanfattning i början av tråden men där är budget begränsad till 2500kr. Tar gladeligen emot tips på sidor man kan vända sig till för en inblick i vad som gäller. Budgeten är inte oändlig men upp mot 4-5k/sko kan jag sträcka mig. Bor i Stockholm och skulle kunna gå in på NKs skoavdelning eller liknande men vill gärna ha lite kött på benen innan man beger sig dit för ett inköp. Förstått att Loake 1880 är ett gångbart märke, tips på både skor och vidare vägledning mottages hjärtligt!
Yanko( enbart på nätet)
CJ
Carmina
Enzo bonafe
Alfred Sargent (osäker om de finns i butik)
Vass (enbart nätet)
Allen Edmonds

Det är väl några tips, AE och CJ är väl inte i dagsläget vidare prisvärda pga bla valutakurser
Citera
2015-03-29, 14:17
  #7620
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av criztal
Kära skokonässörer och vänner, är relativ nybörjare inom denna djungel och nu gett mig ut på jakt, efter ett åtminstone ett par svarta oxfords, ett par bruna brogues och ev. derbyskor.
Läst AlistarGs eminenta sammanfattning i början av tråden men där är budget begränsad till 2500kr. Tar gladeligen emot tips på sidor man kan vända sig till för en inblick i vad som gäller. Budgeten är inte oändlig men upp mot 4-5k/sko kan jag sträcka mig. Bor i Stockholm och skulle kunna gå in på NKs skoavdelning eller liknande men vill gärna ha lite kött på benen innan man beger sig dit för ett inköp. Förstått att Loake 1880 är ett gångbart märke, tips på både skor och vidare vägledning mottages hjärtligt!

Nu vet jag inte vad du jobbar med, om det är så att du ofta bär mörk kostym i jobbet och därför behöver använda svarta oxfords ofta får du ta det här svaret med en rejäl nypa salt. Annars skulle jag säga att svarta oxfords inte behöver vara de allra dyraste skorna eftersom de troligen inte används så ofta. Jag skulle rekommendera ett par Loake Aldwych eller ett par Yanko. Om du vill ha ordentligt med hjälp till skoköpet och bor i Stockholm borde du verkligen gå in till Skoaktiebolaget! Där kan du få ett par Enzo Bonafé eller Carmina i din budget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in