Citat:
Ursprungligen postat av
Jirki88
Mja jag tycker väl inte att B är ett perfekt svar heller, men jag tycker inte alls att D är ett särskilt mycket bättre svar. Det enda i den som klart framgår i texten är ju "scientific insights". "Rich and comprehensive" känns inte heller som en synonym till "enjoyable". Brott & Straff är en "rich and comprehensible" bok men inte fan var den i närheten av att vara "enjoyable".
Tycker bara den frågan är luddig och svaret känns oerhört beroende av hur man värderar orden där... Vilket kan skilja sig radikalt från person till person.
Jag svarade också D på frågan ni diskuterar men håller inte alls med dig i diskussionen. Jag insåg redan på rasten efter provet att jag valt fel.
Precis som du säger beror det helt på hur man värderar orden. Det är väl hela poängen med läsförståelsetestet: att se vilka som kan värdera orden korrekt. Personligen anser jag att du väljer att lägga in mer värde i vissa ord:
1) Clear / tydlig har inget med "stylistic brilliance" att göra, många gånger är stilistiskt briljanta texter motsatsen till tydliga; hur många nobelpristagare har vunnit priset för att de varit lätta att förstå? Trots det har de allra flesta kunnat sin stilistik. Du hakar upp dig för mycket på att det är en komplimang på författarens skrivförmåga. Att ge en kvinna en komplimang för att hon har vackra ögon betyder inte på något sätt att du också tycker att hennes öron är vackra ...
2) Occasionally / Ibland eller av en händelse/olyckligtvis. Ifall något händer 1 gång på 1 miljon så händer det ibland. Bara för att vi i dagligt språkbruk oftast menar och antar något som händer lite nu och då, betyder det inte att det är ordets definition.
Samtidigt undervärderar du andra ord. Enjoyable har en vid användning och personligen tycker jag det står ganska klart att skribenten har uppskattat boken. Läs texten som helhet och fråga dig själv "did he enjoy this book or not?". Att döma av ditt höga resultat i övrigt så tror jag du också tycker det är ganska självklart att han "enjoyed it". Det är en annan del av läsförståelse: att kunna läsa mellan raderna, och inte stirra sig blind på enstaka ord eller bristen på desamma, det är summan av orden som bär den riktiga betydelsen. Det är därför man kan ta citat ur sitt sammanhang ...
Observera att jag också svarade fel på frågan i stridens hetta. Det är definitivt inte ett givet alternativ, man måste tolka nyanserna för att det ska urskilja sig som det bästa alternativet.