2015-03-29, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pleo
Hur många procent av anmälningarna till Granskningsnämnden står kränkta Sverigedemokrater för? 78%?
Programmet har mottagit extremt många anmälningar till Norges motsvarighet till Granskningsnämnden. Andelen Sverigedemokrater där: ca 0%!
Citera
2015-03-29, 17:06
Medlem
Inledningen var lugn och sansad typisk Skavlan det dröjde dock inte många minuter innan Skav,gick all in och började tjata,avbryta och gå på som en bandhund med lösryckta citat. Men vad skulle han göra? Han är ju anställd av SVT och kanalen är agendasättande. Antingen gör man som SVT säger eller söker man en annan anställning.
Citera
2015-03-29, 17:08
Medlem
fostroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MockFrog
Nu var det ju knappast bara ett citat från 2002 som togs upp så din insinuation att sådant som detta dyker upp sällan faller ju platt. Detta togs upp för att det kom från en SD-politiker i ytterst hög befattning för tillfället. Det är ju knappast någon hemlighet var SD kommer ifrån och vad de sysslade med när t ex Åkesson gick med i partiet, även om han försöker påstå att han inte visste om det.

I detta sammanhang bör man hålla i minnet att svensk media lyfter på varenda sten i förhoppning om att hitta något som är komprometterande för SD. Självklart hittar man ett och annat, som därefter pumpas ut med braskande rubriker. Hade man letat lika nitiskt när det gäller andra partier och publicerat sina fynd med lika illvillig slagsida, så hade situationen åtminstone varit balanserad.
Citera
2015-03-29, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MockFrog
Det kan de absolut få frågor om och besvara. Det är skillnaden mellan mig och de som gråter över att Åkesson fick några svårare frågor. Då får vi sedan se om Löven påstår att han inte visste om det, som Åkesson gör med SD's våldsbrott osv, eller om han har något bättre svar. Politiker bör få svåra frågor eftersom de har så viktigt arbete. Vi behöver så mycket insyn som möjligt så vi vet vilka människor vi väljer att representera oss.

Och nej, juristen, vars citat togs upp, arbetar fortfarande kvar. SD sade att han inte skulle få arbeta kvar när skandalen kom upp men sedan hände ingenting.

Den där juristen är ju dock inte en sverigedemokratisk politiker. Kan ju inte kräva att SD ska ta ansvar för vad alla anställda gör. Det tänker inte jag göra för vad mina anställda gör(utanför arbetstid). Åtminstone inte sålänge det inte finns någon dom.
Citera
2015-03-29, 17:11
Medlem
Scalens avatar
Det verkar som att många i Sverige har blivit arga och ringt in till SVT-tittarservice och klagat på hur Skavlan behandlat Jimmie Åkesson i fredags . Det står så på SVTs första sida, kolla länk.

http://www.svt.se/kultur/tittarstorm-mot-intervju-med-jimmie-akesson
Citera
2015-03-29, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ett familjeprogram är inte tänkt att vara en del i ett drev. Vilket också är själva kritiken. Vad då liksom: bjud in in Löfven till bolibompa och be honom förklara hur S ända in 80-tal försvarade att handikappade barn bodde på äldreboende. Enstaka fall, javisst, men likväl var det ett arv sedan 50-talets steriliseringshysteri.
Fast nu är det inte Bolibompa utan Skavlan, samma Skavlan som klyvde Anna Wahlström längs med fotknölarna.

Dessutom är de aggraverande exemplen långt fler och långt senare än 80-talet vad gäller SD. Själv är jag glad för att ett parti med SD:s rötter behandlas strängt, allt för att de ska göra upp med sina årsskott. Det borde alla, oavsett partitillhörighet (möjligen med undantag av SVP och dess gelikar) vara. De SKA genom stålbadet, tvätta rent igen och åter igen innan de är inflytandeefähiga. Och fortfarande dras de med en alldeles uppenbarligen för smutsig byk. Detta är som jag ser det långt viktigare för vårt land än att JÅ som person blir tillplattad då och då. Det är vårt lands ledning vi pratar om!
Citera
2015-03-29, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Fick Reinfeldt en massa frågor om alla moderater som sagt "svartskallar", "negerjävlar" osv genom åren?

Att ta upp en groda från 2002 är bara löjligt och desperat och uttjatat och dålig journalistik.

Då han genomfört en förändring av moderatisk invandringspolitik till en mer positiv inställning så hade det knappast varit aktuellt. Det kan väl ändå inte vara speciellt svårt att räkna ut? De svårare frågor man har till Reinfeldt ligger i andra områden, exempelvis om hur deras politik gynnade de redan förmögna, ökade klyftorna, osv.

Jag håller inte med. Det var bara ett av exemplen och det togs upp som direkt svar på att Åkesson sade att de som häver ur sig rasistiska kommentarer åker ut, medan det även gjorts av en nuvarande SD-höjdare. Det kommer upp då Åkesson väljer ett dumt sätt att bemöta det, istället för att försöka ta i tu med frågan på allvar.
Citera
2015-03-29, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Den där juristen är ju dock inte en sverigedemokratisk politiker. Kan ju inte kräva att SD ska ta ansvar för vad alla anställda gör. Det tänker inte jag göra för vad mina anställda gör(utanför arbetstid). Åtminstone inte sålänge det inte finns någon dom.

Och varför sade de inte det från början? De valde istället att ljuga om att han skulle få lämna sitt arbete och sedan lät allt vara med den förmodade förhoppningen att ingen skulle kolla upp det.

I övrigt är det inte ovanligt att man är begränsad i vad man får säga som anställd. Det är vanligt att man kan bli uppsagd om man pratar negativt om företaget då det kan vara skadligt, och i det här fallet är det såklart negativt för SD om någon anställd uttalar sig rasistiskt eftersom SD brottas med synen om att de är rasister.
Senast redigerad av MockFrog 2015-03-29 kl. 17:21.
Citera
2015-03-29, 17:18
Medlem
JustZlatans avatar
Hoppas att SVT och Skavlan gör en offentlig ursäkt. Redan när alla andra blev "tvungna" att lämna studion förstod jag att det skulle bli förnedrings-tv. Det är så jävla uppenbart och fult gjort av SVT.

Skriv av er på deras Tittarservice.

http://www.svt.se/tittarservice/tyck-till/dialog/782254?page=10
Citera
2015-03-29, 17:18
Medlem
Norska Kringkastingsrådet har fått över 1000 anmälningar mot programmet. Nytt rekord!

http://www.vg.no/rampelys/sverige/klagerekord-mot-skavlan/a/23425700/

Nu är det dags att skicka in anmälningar till Granskningsnämnden så att vi får nåt liknande här i Sverige!!!
Citera
2015-03-29, 17:23
Medlem
Ja, låt oss inte pressa politiker med svåra frågor, och har de en gång svarat på en fråga ska de aldrig behöva göra det igen! Fram för mer lättkränkthet och omognad!
Citera
2015-03-29, 17:23
Medlem
Innan detta hade jag bara sett ett avsnitt av Skavlan. Var lite väl mycket klappa och applådera för min smak men nu verkar det som att han bytt agenda? Kommer nog börja titta på detta program om det fortsätter i denna stil. Oavsett vem man har som gäst så är ju obekväma frågor roligare att se på än bara gull i gull. Speciellt roligt är tv när programledaren blir arg.

Gissar ingen vill vara gäst om man tror man ska bli granskad så förmodligen kommer klapparna på huvudet tillbaka i nästa avsnitt? Jag ska följa utvecklingen av programmet från flashback från nu. Kanske tittar jag på ett avsnitt inom snar framtid? Spelvärdet borde dock vara lågt på att Skavlan blir intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in