Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Hoppas någon har några tankar kring följande fråga, om man utgår från att Björkmans vittnesmål är i stort sett korrekt, vilka slutsatser kan man då dra?
För det första kan man själv testa hur nära han egentligen bör ha befunnit sig. Mät upp hur långt 3-5 meter är och kolla själv vad du ser av folk ute på sta´n. Det är mycket nära, t o m maxavståndet 5 m är obehagligt nära om de där framme börjar skjuta eller stöka till det. Jag förstår att han hoppade in i porten.
Sedan så får man nog ändå ta i beaktning hans alkoholintag även om jag inte tycker det diskvalificerar hans vittnesmål. Nyanserar det, skulle jag nog anse snarare.
Han ser tre människor som han tycker verkar vara i sällskap. Det är inget fakta, det är en tolkning. De kan verka gå i bredd men behöver inte vara i sällskap. Han gör också bedömningen att de är av samma längd, det är mer fakta. Han tror att det är en man till vänster och två kvinnor till höger.
Den tolkningen gör han för att han tycker sig se att mannen till vänster håller om personen i mitten. Den här tolkningen är väl rätt så vanlig för män att göra, om än fördomsfull; män håller om kvinnor inte tvärtom. Alltså är personen som håller en man och den som har armen om sig en kvinna. Men detta är en högst subjektiv tolkning, alltså inget fakta.
Armhållningen då? Ja det kan ju vara så att Björkman ser skjutarmen lyftas och i lyft läge misstar han den för en omfamning. Det verkar ju vara rätt så nära inpå som skotten går av och Björkman kastar sig in i porten. Fanns ju ingen anledning för någon att tro att någon skulle bli skjuten just där och då. Tolkningarna blir också därefter.
Björkman ser alltså inget möte, hur kort ett sådant än skulle kunna ha varit.
Men, och det är ett viktigt men. Han kan vid något tillfälle haft sikten skymd av den där reklampelaren och vad som kan ha skett där vet ju ingen.
Läser man ihop Björkmans, Delsborns och Morelius vittnesmål skymtar en svag bild av något som
kanske kan ha varit ett kort möte vid reklampelaren. Som jag skrivit ett flertal gånger tror jag absolut inte på ett förutbestämt möte. OP skulle aldrig i livet gjort något sådant samtidigt som han visste att hans hustru skulle vara med. Han smög med telefonintervjuer så inte Lisbet skulle bli förargad. Så, nej jag tror inte för ett ögonblick på ett bestämt möte.
Men ett spontant möte? Som det Skandiamannen spekulerar om i tidningsartikeln som är länkad till tidigare i tråden. Att någon säger något till OP, blir avsnäst av någon av dom (Lisbet eller Olof) och i ilskan över att ha blivit kränkt, skjuter ner OP. Jag tyckte det var en högst märklig spekulation han gjorde i artikeln och man kan ju fundera en del över den.
Varför minns då inte LP något av detta? Kan ju finnas förklarliga skäl till det. Det närmast till hands liggande är ju att hon inte kan få fram något alls av det som skett runt mordet. Något som är ganska vanligt förekommande hos sådana som varit med om traumatiska händelser. De minns ingenting. Ibland kommer minnet tillbaka, helt eller delvis. Ibland är det borta för alltid. Det har ingen som helst betydelse hur väl utbildad man är, hur förberedd man är eller hur van man yrkesmässigt är att göra observationer. Glömskan är hjärnans sätt att skydda sig själv och är närmast automatisk, inte viljestyrd. Naturligtvis kan det finnas andra skäl till glömskan men de tänker jag inte gå in på utan andra fakta som stöder sådana teorier.