2015-03-28, 19:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag tror att trion Holmer, Åström och Ebbe C är central i den här soppan, särskilt efterspelet. Ta bara det faktum att Ebbe på ett mycket tidigt stadium får i uppdrag (av HH?) att ta fram ett PM om OP:s liv och leverne, vad som var på gång i hans liv såväl privat som arbetsmässigt och för övrigt vad spännande saker OP kan ha haft för sig. Detta framgår av bl a Granskningskommissionen.

Han presenterar ett PM-utkast över detta redan på söndagen 2/3. Det tyder enligt mig på att stora delar av den granskningen påbörjats redan innan mordet. Även med Ebbes omvittnade arbetskapacitet är det otroligt snabbt marscherat. Det kan enbart betyda att Ebbe var del av en organisation (rentav ledde den?) som vakade över OP och hade sammanställt en akt över stort och smått i hans liv och arbete.

Andra mars , ja det är raskt marscherat med tanke på att han är I Paris m Carl Lidbom när MOP och enligt egen utsago ägnar lördagen åt att få hem Mattias Palme från Chamonix. De landar enligt uppgift vid sex-sjutiden på lördagskvällen och sedan åker EC med yngste sonen hem till Lisbeth Palme på Västerlånggatan.

Även om Förlagsdirektören EC är erkännt energisk. Blir det väldigt lite tid för att sammanställa uppgifter redan söndagen andra mars.

Hans Holmér påstår att han är i Falun, EC i Paris, CLär hos sin konstärs-älskarinna i Paris på 60årsdagen när Buster von Platen ringer hans fru i Ambassadörs-residenset och berättar MOP. Har någon sett var Sverker Åström befann sig vid tiden för MOP?
Senast redigerad av mvagrippa 2015-03-28 kl. 19:45.
Citera
2015-03-28, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag tror att trion Holmer, Åström och Ebbe C är central i den här soppan, särskilt efterspelet. Ta bara det faktum att Ebbe på ett mycket tidigt stadium får i uppdrag (av HH?) att ta fram ett PM om OP:s liv och leverne, vad som var på gång i hans liv såväl privat som arbetsmässigt och för övrigt vad spännande saker OP kan ha haft för sig. Detta framgår av bl a Granskningskommissionen.

Han presenterar ett PM-utkast över detta redan på söndagen 2/3. Det tyder enligt mig på att stora delar av den granskningen påbörjats redan innan mordet. Även med Ebbes omvittnade arbetskapacitet är det otroligt snabbt marscherat. Det kan enbart betyda att Ebbe var del av en organisation (rentav ledde den?) som vakade över OP och hade sammanställt en akt över stort och smått i hans liv och arbete.

Det beror väl på hur omfattande pm:et var? Om det är ett pm på 2-3 sidor som i huvudsak rapporterar skvaller så kan väl i princip Ebbe ha skrivit det på bara någon timme.
Citera
2015-03-28, 20:35
Medlem
Hoppas någon har några tankar kring följande fråga, om man utgår från att Björkmans vittnesmål är i stort sett korrekt, vilka slutsatser kan man då dra?
Citera
2015-03-28, 20:57
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Eller att EC var en del av OP´s liv och leverne. Men det vill vi inte veta av.
Jag aktar mig för sängkammarskvaller.

Jag har svårt att finna minsta respekt för EC och HH, men SÅ är något av en gåta.
– Skälen till att polisen uppmärksammade mig var väl kombinationen av att jag varit i Ryssland, att jag var chef för ryska avdelningen i UD och att jag i tjänsten umgicks med sovjetiska diplomater. Och så att jag var homosexuell. Dessutom hade polisen självklart vetskapen om de engelska spionerna Burgess och MacLean, som var intellektuella, homosexuella och arbetade vid UD. Sammantaget ledde detta till den här misstanken mot mig. Jag slog då bort detta som löjligt.
Ingen vanlig homosexuell spion skulle kunnat undkomma svenska säkerhetspolisen under så lång tid om det funnits den minsta antydan till bevis för oegentligheter. Där skulle varken Tage Erlander eller Olof Palme kunnat skydda honom.
Senast redigerad av iesho 2015-03-28 kl. 21:03.
Citera
2015-03-28, 20:58
Medlem
Jag vet inte om den här länken file:///C:/Users/Hem/Downloads/Stay%20Behind%20i%20Sverige,%20Ganser%20och%20Dela nd%202010.pdf, varit uppe förut men jag tar chansen/risken och lägger ut den.

Någon som kommer på något matnyttigt utav den?
Citera
2015-03-28, 21:05
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag vet inte om den här länken file:///C:/Users/Hem/Downloads/Stay%20Behind%20i%20Sverige,%20Ganser%20och%20Dela nd%202010.pdf, varit uppe förut men jag tar chansen/risken och lägger ut den.

Någon som kommer på något matnyttigt utav den?
Jag kan inte ladda den. Den filen ligger väl på din dator?

Jag antar att du menar denna?
http://www.danieleganser.ch/assets/files/Inhalte/Publikationen/Fachzeitschriften/Journals%20JIPSS_Ganser_Deland_Sweden_November2010 .pdf
Senast redigerad av iesho 2015-03-28 kl. 21:22.
Citera
2015-03-28, 21:21
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det beror väl på hur omfattande pm:et var? Om det är ett pm på 2-3 sidor som i huvudsak rapporterar skvaller så kan väl i princip Ebbe ha skrivit det på bara någon timme.

Men med lite foliehatt över flinten: Ebbe kanske hade ett dokumentarkiv fullt med ständigt uppdaterade mappar, för bra-att-ha-situationer. Där rymdes såväl vänner ("för deras eget bästa"), fiender ("för att det gagnar mig") och före detta vänner ("för att hjälpa dem att komma tillbaks").

Ebbe tycks ju ha haft en faiblesse för underrättelsetjänst och många människor tycks ju ha haft ett behov att lätta sitt hjärta just inför honom. Så varför inte sammanställa dessa fragment?
Citera
2015-03-28, 21:21
Medlem
Jag vet inte vad som gått fel men jag provar en gång till file:///C:/Users/Hem/Downloads/Stay%20Behind%20i%20Sverige,%20Ganser%20och%20Dela nd%202010.pdf

Som reserv lägger jag ut den här också som blir en kort sammanfattning på den ordinarie länken
http://www.dn.se/debatt/hemlig-motstandsrorelse-kopplas-till-palmemordet/

Hoppat att det fungerar nu annars vet jag inte vad som är galet...
Citera
2015-03-28, 21:25
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Jag vet inte vad som gått fel men jag provar en gång till file:///C:/Users/Hem/Downloads/Stay%20Behind%20i%20Sverige,%20Ganser%20och%20Dela nd%202010.pdf

Som reserv lägger jag ut den här också som blir en kort sammanfattning på den ordinarie länken

Du länkar till din lokala hårddisk. Du måste ladda upp filen någonstans på nätet och klistra in dess adresslänk i ett inlägg här på FB.
Citera
2015-03-28, 21:26
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Men med lite foliehatt över flinten: Ebbe kanske hade ett dokumentarkiv fullt med ständigt uppdaterade mappar, för bra-att-ha-situationer. Där rymdes såväl vänner ("för deras eget bästa"), fiender ("för att det gagnar mig") och före detta vänner ("för att hjälpa dem att komma tillbaks").

Ebbe tycks ju ha haft en faiblesse för underrättelsetjänst och många människor tycks ju ha haft ett behov att lätta sitt hjärta just inför honom. Så varför inte sammanställa dessa fragment?
Eller så hade EC en stab av medarbetare med ett stort arkiv till sitt förfogande i vissa fall. Jag är alltid misstänksam mot personer med jättekapacitet - i infiltrationssammanhang.
Citera
2015-03-28, 21:27
Medlem
ieshos avatar
Citat:

Citat:
Du länkar till din lokala hårddisk. Du måste ladda upp filen någonstans på nätet och klistra in dess adresslänk i ett inlägg här på FB.
Den finns nog redan på nätet:
http://www.danieleganser.ch/assets/files/Inhalte/Publikationen/Fachzeitschriften/Journals%20JIPSS_Ganser_Deland_Sweden_November2010 .pdf
Citera
2015-03-28, 21:27
Medlem
Citat:

oj då , har du något förslag var man kan ladda upp den isåfall ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in