2015-03-28, 22:43
Medlem
Updowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 121111
Är för trött för att tänka nu, snälla förklara så jag kan sova.

Det här är det första felet jag fått på NOG-delen sedan 2011. Förstår inte hur (2) kan vara tillräcklig information, hur vet jag hur många flickor/pojkar det finns i klassen?

28. I en klass med 24 elever har hälften av pojkarna moped. Hur många flickor i klassen har moped?

(1) Det är lika många flickor som pojkar i klassen. 14 elever har inte moped.

(2) Av dem som inte har moped är flickorna 2 fler än pojkarna. Av flickorna är de
som inte har moped 4 fler än de som har moped.

Det är det som är det kluriga med NOG , ibland kan man göra en ekvation utan att få fram svaret och det kan vara rätt medan ibland går det att göra en ekvation utan att få fram svaret men man får fel. Tråkigt men det är så det är.
Citera
2015-03-28, 22:44
Medlem
Är så otroligt less. Idag var fjärde gången jag skrev högskoleprovet och det gick skit. Hade siktat på 1,55 för att ha en chans att komma in i ett visst program, men jag tror jag hamnade på 1,35. Mitt bästa hittills är 1,5 och det räcker fan i mig inte till något av det jag verkligen vill ha. Har varit arg/förbannad/ledsen ända sedan provet och vet inte vad jag ska göra. Det har gått ut över alla omkring mig, som är pissförbannade på mig med. Helvete, det känns så surt att ha 0,05 för lite när jag vet att det bara behövdes 2 poäng den gången för att fixa 1,55.
Citera
2015-03-28, 22:45
Medlem
G.W.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underdogsomfan
26. Tre dörrar är 70, 80 respektive 90 cm breda. En dörr är vit, en är blå och en är grön. Den minsta dörren är inte vit. Vilken färg har respektive dörr?

(1) Den största dörren är inte blå.

(2) Den mellanstora dörren är inte grön.

Enligt facit är rätt svar E och jag får verkligen inte till det. Borde enligt mig vara C.

När man väljer C, att de kan lösa problemet tillsammans, så får man 2 olika alternativ på varje dörr.
Den lilla kan vara antingen blå eller grön.
Den mellanstora kan vara antingen vit eller blå.
Den stora dörren kan vara antingen vit eller grön.
Citera
2015-03-28, 22:47
Medlem
Updowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yellowraincoat
Är så otroligt less. Idag var fjärde gången jag skrev högskoleprovet och det gick skit. Hade siktat på 1,55 för att ha en chans att komma in i ett visst program, men jag tror jag hamnade på 1,35. Mitt bästa hittills är 1,5 och det räcker fan i mig inte till något av det jag verkligen vill ha. Har varit arg/förbannad/ledsen ända sedan provet och vet inte vad jag ska göra. Det har gått ut över alla omkring mig, som är pissförbannade på mig med. Helvete, det känns så surt att ha 0,05 för lite när jag vet att det bara behövdes 2 poäng den gången för att fixa 1,55.

Sånt är livet , bara att acceptera och söka nåt annat. Själv så pluggade jag flera månader och förbättrade endast med få poäng och jag har gjort provet 5 gånger nu dock så ska jag sluta göra hp nu när jag fått det poäng jag velat. Men livet är tufft! Det är bara att anpassa sig till stormen.
Senast redigerad av Updown 2015-03-28 kl. 22:51.
Citera
2015-03-28, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Updown
Det är det som är det kluriga med NOG , ibland kan man göra en ekvation utan att få fram svaret och det kan vara rätt medan ibland går det att göra en ekvation utan att få fram svaret men man får fel. Tråkigt men det är så det är.
Ja är inte superbra på resten av kva men NOG har jag inga problem med. Enbart denna som ja är riktigt jävla vilse på i år å de är så jävla frusterande, vanligtviss brukar jag komma på hur man gör efter jag sett svaret men inte här ;T
Citera
2015-03-28, 22:49
Bannlyst
1,5 låter ju väldigt bra i mina öron? Vad för Program är det egentligen du sökt dig in på?!
Citera
2015-03-28, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jirki88
Jag vill också veta... jag fattar verkligen inte hur det går ihop om man inte använder både 1 och 2. Bara 2 får jag fan inte ut nåt av. o.O

(1) tycker jag är ganska enkel.

"Det är lika många flickor som pojkar i klassen" = 12 flickor/12 pojkar. Vi vet från frågan att hälften av pojkarna har moped, alltså har 6 pojkar moped.

"14 elever har inte moped." 6 pojkar har inte moped, alltså är det 8 flickor som inte har det, således måste 4 kjoltyg komma farande till skolan på moppe.
Citera
2015-03-28, 22:50
Medlem
Är det bara jag som tycker att den verbala delen var otroligt lätt i år? KVA var svårare än förr. Är det vi som blivit smartare eller varför gör dom provet så mkt lättare? Vill dom att fler ska söka högskola?
Citera
2015-03-28, 22:52
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 121111
(1) tycker jag är ganska enkel.

"Det är lika många flickor som pojkar i klassen" = 12 flickor/12 pojkar. Vi vet från frågan att hälften av pojkarna har moped, alltså har 6 pojkar moped.

"14 elever har inte moped." 6 pojkar har inte moped, alltså är det 8 flickor som inte har det, således måste 4 kjoltyg komma farande till skolan på moppe.

Mja okej, bra poäng. Men 2 då? Kan inte få det att gå ihop alls.
Citera
2015-03-28, 22:53
Medlem
Updowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amaryllis92
Är det bara jag som tycker att den verbala delen var otroligt lätt i år? KVA var svårare än förr. Är det vi som blivit smartare eller varför gör dom provet så mkt lättare? Vill dom att fler ska söka högskola?

Många här i tråden tyckte att verbala var svårare, jag personligen tyckte också det men allt är relativt och det beror ju på om hjärnan hängde med raderna eller inte. Kvantitativa var definitivt svårare än förra högskoleproven.
Citera
2015-03-28, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakeem
Hade också fel på denna. får fan inte ihopp de

Pojkar med moped=x
Pojkar utan moped=y
Flickor med moped=z
Flickor utan moped=w

x+y+z+w=24
x=y (hälften av pojkarna har moped)
w+2=y => w=y-2
w+4=z

y+y+((y-2)+4)+y-2=24
4y=24
y=6 (pojkar utan moped är alltså 6 stycken)
osv…sen går den att lösa
Inte världens bästa förklaring kanske, men hoppas du förstår.
Senast redigerad av BrBa 2015-03-28 kl. 22:58.
Citera
2015-03-28, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Updown
Många här i tråden tyckte att verbala var svårare, jag personligen tyckte också det men allt är relativt och det beror ju på om hjärnan hängde med raderna eller inte. Kvantitativa var definitivt svårare än förra högskoleproven.

Jag är inte så insatt, men kan det leda till att normeringen höjs? Eftersom så många verkar ha fått "lägre" på VERB än vanligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in