2015-03-28, 21:02
Medlem
Tep-NOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Efter ett tag börjar skolelever strömma in i klassrummet. Jag ber dem att kolla ifall de finns med på listan. Det gör de. De var väldigt duktiga, satt tysta och spända. Efter ett tag börjar jag ta närvaro på dem i klassrummet. Faktum är att alla som anmält sig dök upp, vilket förvånade mig lite, men jag lyckades ordna upp med bänkar även för dem som kom lite sent.

Efter närvaron går jag igenom informationen för samtliga provdeltagare. Jag berättar om provets struktur och upplägg, går in på ordningsregler, vad som är tillåtet som hjälpmedel, berättar om dagens schema och betonar extra att det är viktigt att ringa in svaren i provhäftet ifall man sedan vill överföra dem till personliga kontrollpapperet, en uppmuntran som de ändå inte tycktes förnimma. Efter att jag gått igenom informationen har vi fortfarande mycket tid till godo. Klassrummet blir väldigt stillsamt och en tystnad installerar sig. Här sitter ett gäng 97or och 98or och de ser ut som småbarn men ändå för de inte oväsen. Det förvånar mig. Samtidigt blickar jag tillbaka till mina tidigare provtillfällen och kan minnas att samma anspänning och stillhet infann. Det väckte en nostalgisk känsla inom mig, själva stämningen och lukten av provhäftena (det är en speciell lukt jag kopplar till dem).

Jag skrev HP för första gången tidigare i dag och jag upplevde detsamma, en väldigt koncentrerad och tyst stämning genom hela provet, även fast medelålder var 18-19~. Blev även tilldelad en plats på främsta raden. Lyckades zone:a ut omvärlden genom i stort sett alla provdelar vilket var väldigt skönt.

Nu är det väl 4 veckors väntan innan man får reda på sitt resultat? Latade mig och orkade inte skriva ner mina svar.

Hela Sverige gör väl för övrigt provet i samma ordning med de olika delarna? Fick höra av provledaren i slutet av sista passet att det var dagens första del som var "provdelen" som inte räknas med i ens resultat. Det var en mattedel som morgonen drog igång med om jag inte minns fel?
Citera
2015-03-28, 21:03
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakeem
Om de nämns skulle de väl vara nån genusanalys om motståndet mot kvinnliga skoterförare i norrbotten..

Ja gick en förberedelsekurs för hp å ledaren för kursen nämner att det en gång var en text som gjorde honom så irriterad att han knappt kunde fortsätta provet. Luskat fram den nu å den är verkligen ren lyteskomik :

http://www.studeravidare.se/hogskoleprovet/fragor/las/vt2007las1

läs å förundras

Du kan inte vara seriös. Det där måste vara ploj! Vad fan är det där för skit? De säger att ett oändligt antal apor med skrivmaskiner förr eller senare kommer printa fram Shakespeares samlade verk... För det där? En apa, tio minuter.
Citera
2015-03-28, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Spridning...
Alltså, standardavvikelse är hur mycket folk avviker från medelvärdet. Är avvikelsen stor, så är det stor spridning kring medelvärdet (många som får mycket och många som får lite). Är avvikelsen liten, hamnar många runt medel och få i de högre/lägre skikten. Googla normalfördelningskurva så får du se en exempelkurva...2/3 typ faller inom en standardavvikelse från medelvärdet, på HP är väl det typ 0.5-1.4.
Det var detta jag var ute efter!
Citat:
Ursprungligen postat av Dornroschen
Kanske menar han bias?
Det nämns i normeringstabellerna. http://studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/normeringstabeller/norm14b_kvant.pdf
Citera
2015-03-28, 21:05
Medlem
canibuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mophr
Du fick ju en MC-olycka i alla fall, samt något trams om snörullar, vafan nu det är...föll inte det i smaken?
hehe jo, men jag har ju den turen att jag tycker det mesta är intressant att läsa. Det är fascinerande hur människor kan bli så intresserade av vislare eller vad krypet nu hette som fältbiologen skrev om. Men hade läs bara handlat om snöskotrar och gruvor så hade jag var varit högaktuell för Svenska Akademin =)
Citera
2015-03-28, 21:06
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av canibus
hehe jo, men jag har ju den turen att jag tycker det mesta är intressant att läsa. Det är fascinerande hur människor kan bli så intresserade av vislare eller vad krypet nu hette som fältbiologen skrev om. Men hade läs bara handlat om snöskotrar och gruvor så hade jag var varit högaktuell för Svenska Akademin =)

Vivlar, har jag för mig att det var. Den texten var ju inte sååå ointressant. Jag visste inte ens vad en vivel var (tveksamt om jag vet det nu heller i och för sig men...)
Citera
2015-03-28, 21:07
Medlem
Någon mer än jag som ångrar grovt att man inte skrev ner sina svar? lat som man är..

Det fanns en uppgift i DTK som handlade om två stycken byar. Uppgiften gick ut på att t.ex mäta hur långt det är från A till B...

Vilken by (eller hus, watever, ni förstår nog) ligger i nordnordvästlig riktning, vad är skillnaden mellan nordvästlig och nordnordvästlig riktning? Har tidigare hört det, men aldrig fattat galoppen. Tacksam för klargörelse.
Citera
2015-03-28, 21:08
Medlem
Helt irrelevant att spekulera om nomineringarna. Vill som alla andra att det ska luta mot vårens, tror dock inte det skiljer sig speciellt mycket jämfört med höstens.
Citera
2015-03-28, 21:10
Medlem
Ni som skriver bra på den verbala delen, läser ni mycket? Vad för litteratur?
Citera
2015-03-28, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edic
Någon mer än jag som ångrar grovt att man inte skrev ner sina svar? lat som man är..

Det fanns en uppgift i DTK som handlade om två stycken byar. Uppgiften gick ut på att t.ex mäta hur långt det är från A till B...

Vilken by (eller hus, watever, ni förstår nog) ligger i nordnordvästlig riktning, vad är skillnaden mellan nordvästlig och nordnordvästlig riktning? Har tidigare hört det, men aldrig fattat galoppen. Tacksam för klargörelse.

Det är inte svårare än så att nordnordvästlig är närmare nord än nordvästlig. Ett mellanting mellan nordlig och nordvästlig.
Citera
2015-03-28, 21:12
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:

Du får dela upp lite. Om du har nord, väst, syd, öst har du fyra bitar. Om du har nordväst, sydöst etc har du åtta bitar. Har du nordnordväst och så, då har du istället sexton bitar. Nordnordväst är mittemellan nordväst och nord. Liksom västnordväst hade varit mitt emellan väst och nordväst istället.
Citera
2015-03-28, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kloverdukar
Helt irrelevant att spekulera om nomineringarna. Vill som alla andra att det ska luta mot vårens, tror dock inte det skiljer sig speciellt mycket jämfört med höstens.

Irrelevant vet jag inte om det är. Meningslöst, däremot.

e: Sedan heter det normering, inte nominering.
Senast redigerad av BendingSwine 2015-03-28 kl. 21:17.
Citera
2015-03-28, 21:13
Medlem
mophrs avatar
Citat:

Inte helt 100 men tror att det har att göra med att nordnordvästlig är riktigt nordvästlig ritktning, dvs nästan rakt år norr, medans bara nordvästlig avser typ 45%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in