Citat:
Efter ett tag börjar skolelever strömma in i klassrummet. Jag ber dem att kolla ifall de finns med på listan. Det gör de. De var väldigt duktiga, satt tysta och spända. Efter ett tag börjar jag ta närvaro på dem i klassrummet. Faktum är att alla som anmält sig dök upp, vilket förvånade mig lite, men jag lyckades ordna upp med bänkar även för dem som kom lite sent.
Efter närvaron går jag igenom informationen för samtliga provdeltagare. Jag berättar om provets struktur och upplägg, går in på ordningsregler, vad som är tillåtet som hjälpmedel, berättar om dagens schema och betonar extra att det är viktigt att ringa in svaren i provhäftet ifall man sedan vill överföra dem till personliga kontrollpapperet, en uppmuntran som de ändå inte tycktes förnimma. Efter att jag gått igenom informationen har vi fortfarande mycket tid till godo. Klassrummet blir väldigt stillsamt och en tystnad installerar sig. Här sitter ett gäng 97or och 98or och de ser ut som småbarn men ändå för de inte oväsen. Det förvånar mig. Samtidigt blickar jag tillbaka till mina tidigare provtillfällen och kan minnas att samma anspänning och stillhet infann. Det väckte en nostalgisk känsla inom mig, själva stämningen och lukten av provhäftena (det är en speciell lukt jag kopplar till dem).
Efter närvaron går jag igenom informationen för samtliga provdeltagare. Jag berättar om provets struktur och upplägg, går in på ordningsregler, vad som är tillåtet som hjälpmedel, berättar om dagens schema och betonar extra att det är viktigt att ringa in svaren i provhäftet ifall man sedan vill överföra dem till personliga kontrollpapperet, en uppmuntran som de ändå inte tycktes förnimma. Efter att jag gått igenom informationen har vi fortfarande mycket tid till godo. Klassrummet blir väldigt stillsamt och en tystnad installerar sig. Här sitter ett gäng 97or och 98or och de ser ut som småbarn men ändå för de inte oväsen. Det förvånar mig. Samtidigt blickar jag tillbaka till mina tidigare provtillfällen och kan minnas att samma anspänning och stillhet infann. Det väckte en nostalgisk känsla inom mig, själva stämningen och lukten av provhäftena (det är en speciell lukt jag kopplar till dem).
Jag skrev HP för första gången tidigare i dag och jag upplevde detsamma, en väldigt koncentrerad och tyst stämning genom hela provet, även fast medelålder var 18-19~. Blev även tilldelad en plats på främsta raden. Lyckades zone:a ut omvärlden genom i stort sett alla provdelar vilket var väldigt skönt.
Nu är det väl 4 veckors väntan innan man får reda på sitt resultat? Latade mig och orkade inte skriva ner mina svar.
Hela Sverige gör väl för övrigt provet i samma ordning med de olika delarna? Fick höra av provledaren i slutet av sista passet att det var dagens första del som var "provdelen" som inte räknas med i ens resultat. Det var en mattedel som morgonen drog igång med om jag inte minns fel?

lat som man är..
Har tidigare hört det, men aldrig fattat galoppen. Tacksam för klargörelse.