2015-03-28, 20:47
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanata
Någon som kan förklara vad standardavvikelse är?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Normalf%C3%B6rdelning
Citera
2015-03-28, 20:49
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:

Det är en avvikelse som är standard.
Citera
Medlem
Citat:

Spridning...
Alltså, standardavvikelse är hur mycket folk avviker från medelvärdet. Är avvikelsen stor, så är det stor spridning kring medelvärdet (många som får mycket och många som får lite). Är avvikelsen liten, hamnar många runt medel och få i de högre/lägre skikten. Googla normalfördelningskurva så får du se en exempelkurva...2/3 typ faller inom en standardavvikelse från medelvärdet, på HP är väl det typ 0.5-1.4.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KimPim
Kva 50 (inte strålande), Verb 66. Enligt höstens nominering 1,35. Vågar någon gissa vad det hamnar på, och vet någon erfaren om provet i år var "svårt" och vågar gissa på nomineringen.

Har följt tråden ett par timmar nu och det verkar råda oklarheter i hur svårt/lätt det var. Flera hävdar att mattedelen var lätt medan svenskan var svårare jämfört med föregående prov. HT14-normeringen var väldigt hård jämfört med tidigare år. Vissa hoppas på att normeringen idag ska gå tillbaka och vara jämförbara med dessa (2012-2013 ex.), andra menar att normeringen från HT14 blev hårdare i syfte att jämna ut normering/resultat på de olika provdelarna och därför är det den man ska titta på idag.

Jag hamnar också på 1,35 enligt HT14, 1,5 enligt VT14. Hoppas på det bästa
Citera
2015-03-28, 20:51
Medlem
Citat:

Om det har med provet att göra så kanske du menar variationsbredd? Det är iallafall skillnaden mellan det största och det minsta talet.
Citera
2015-03-28, 20:52
Medlem
canibuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakeem
Så illa var de väl inte i år, men en text fick mig att ilskna till och de var den otroligt duktiga och floskelspäckade texten om språkbyte. Riktigt jävla dravel..
Jo det var bättre än i höstas, men fortfarande skevt.
En mångfald av intressen bör spegla högskoleprovet. Jag är helt övertygad om att ordet snöskoter aldrig har nämnts i ett högskoleprov.
Citera
2015-03-28, 20:53
Medlem
Dornroschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IJustCame
Om det har med provet att göra så kanske du menar variationsbredd? Det är iallafall skillnaden mellan det största och det minsta talet.

Kanske menar han bias?
Citera
2015-03-28, 20:54
Medlem
mophrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av canibus
En mångfald av intressen bör spegla högskoleprovet. Jag är helt övertygad om att ordet snöskoter aldrig har nämnts i ett högskoleprov.

Du fick ju en MC-olycka i alla fall, samt något trams om snörullar, vafan nu det är...föll inte det i smaken?
Citera
2015-03-28, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornroschen
Kanske menar han bias?

Det var ett jävla tjat om bias. Jag kommer inte ihåg att standardavvikelse nämndes under provet och tänkte att han kanske blandat ihop dom
Citera
2015-03-28, 20:56
Medlem
Einsteinium99s avatar
folk som inte kan ta reda på sin egen poäng borde automatiskt få minst 0,5 poängs avdrag tbh
Citera
2015-03-28, 20:56
Medlem
För mig kändes det som att verbala var svårare än vanligt. Eller så fungerande inte bara min hjärna som den borde.
Landade på:
Kvant 63
Verb 36

Om man kollar gamla normeringstabeller så borde det hamna på 1,25. Tror ni stämmer in på ett ungefär?
Tror ni normering kommer sänkas på verb?
Citera
2015-03-28, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av canibus
Om de nämns skulle de väl vara nån genusanalys om motståndet mot kvinnliga skoterförare i norrbotten..

Ja gick en förberedelsekurs för hp å ledaren för kursen nämner att det en gång var en text som gjorde honom så irriterad att han knappt kunde fortsätta provet. Luskat fram den nu å den är verkligen ren lyteskomik :

http://www.studeravidare.se/hogskoleprovet/fragor/las/vt2007las1

läs å förundras
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in