2015-03-28, 11:46
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
När det gäller den kunskapen skall du nog inte försöka tävla med mig eller har du inte läst mina inlägg....
Ursäkta mig, men du har ingen självdistans alls. Det är just för att vi läser dina inlägg som vi ser dina bristande insikter och kunskaper.

Dina åsikter är ingen mall som ska läggas ovanpå relevanta informationer för att utröna sanningen.

Bara en sån sak som att du kallar AB för "tomte" visar vad du sysslar med.
Citera
2015-03-28, 11:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo Näss har nog en del han kunnat berätta men han har ju blivit ganska skändligen tilltufsad på vägen.

Det vore verkligen en välgärning om han tog bladet från munnen. Idag är det bevisat att hur jävla felaktig Ebbe Carlssons rykteskampanj var . Istället pekar Ebbes nära frändskap med Sverker Åström och Hans Holmer i en helt annan riktning.
Citera
2015-03-28, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det som skulle kunna komma fram från mordplatsen är de anteckningar som poliserna i Norrmalmspiketen bevisligen gjorde. En kvinnlig polis som inte gärna kan vara någon annan än Lena Löhr omnämns av flera olika källor tagit upp anteckningar på brottsplatsen.

Ända sedan mitten av 90-talet har uppgifterna från Sten Anderssons SÄPO-trio och "Björns" SB-kopplade informationer funnits. Som jag skrivit många gånger förut tror jag SÄPO-trion är den ledtråd som ger bästa möjligheten att komma vidare i MOP. Här finns namngivna personer som övervakat Olof Palme och som bör vara i livet.

För om SA skulle ljuga om detta så öppnar perspektiv som är minst lika svindlande som att SÄPO-medarbetare i hemlighet övervakat OP vid tiden för MOP.

SSI-affären, som förmodligen är relaterad till Säpos övervakning av OP, är en annan affär som jag misstänker kan ge oss en nyckel till gåtans lösning.
Citera
2015-03-28, 12:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Det vore verkligen en välgärning om han tog bladet från munnen. Idag är det bevisat att hur jävla felaktig Ebbe Carlssons rykteskampanj var . Istället pekar Ebbes nära frändskap med Sverker Åström och Hans Holmer i en helt annan riktning.

Erik Magnussons "Maktkamp om SÄPO" innehåller mycket intressant information med bäring direkt på MOP. Bland annat är Holger Romander mer frispråkig än i någon annat sammanhang jag sett. Rikspolischefen hävdar att anledningen till Ebbe Carlsson Englands-resa till MI6 var att störa samarbetet mellan sexan och SÄPO. En i mina ögon närmast sensationell uppgift.

Under Hans Holmers tid som SÄPO-chef hade britterna vägrat jobba med denne och istället tagit vägen över Olof Frånstedt. EM visar på att britternas misstänksamhet mot HH även bestod under utredningen av MOP.
Citera
2015-03-28, 12:19
Medlem
Citat:

Skriver inte Ebbe en detektivroman där han pekar ut sitt eget alter ego som öststatsagent? Eller minns jag helt fel.

Trion Ebbe, HH och SÅ tycks ju onekligen kunna utgöra någon slags suspekt ring. Men var kommer CGÖ och livvakterna in i bilden?
Citera
2015-03-28, 12:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
SSI-affären, som förmodligen är relaterad till Säpos övervakning av OP, är en annan affär som jag misstänker kan ge oss en nyckel till gåtans lösning.

Ja , där kan mycket väl en pusselbit finnas. Där finns ju också antydningar om att Joel Haukka övervakat Anders Larsson och i förlängningen att JH skulle bedrivit någon form av skyddspaning på Olof Palme för KGBs räkning.

Men när det gäller JH blir spegellandet rena (o)lustiga huset . SSI, SÄPO, CIA, KGB, Sten Andersson ,Anders Larsson och Bengt Henningsson huller om buller. Men du har rätt, här finns fortfarande massor att reda ut.
Citera
2015-03-28, 12:28
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Jodå, Han har siktfält, vi får göra en rekonstruktion någon gång.
Jodå , jag har läst dina inlägg , just därför jag skriver som jag skriver.

Instämmer! Ser ingen anledning att förminska AD´s färska vittnesuppgifter. När det gäller hans synfält så tog jag en bild från hans ungefärliga position i mittfilen => http://sv.tinypic.com/r/2vjx4rk/8
Citera
2015-03-28, 12:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Skriver inte Ebbe en detektivroman där han pekar ut sitt eget alter ego som öststatsagent? Eller minns jag helt fel.

Trion Ebbe, HH och SÅ tycks ju onekligen kunna utgöra någon slags suspekt ring. Men var kommer CGÖ och livvakterna in i bilden?

Tror den kan spåras i sammanslagningen av Elmers Grupp B och T-kontoret 1965. Då hamnade sossarnas övervakningsorganisation och en del av T-kontorets mer obskyra kontakter under till viss del samma tak. Hur det sedan utvecklats är fortfarande till stor del höljt i dunkel.

När jag läser Anders Sundelins stycke om Sverker Åströms olika turer i närheten av KGB får jag närmast ont i magen av att SÅ kunde behålla sin position så länge som han gjorde. Om SÅs uppgift att han och Ebbe Carlsson bjuder hem Olof Palme för en stunds skvaller övergår det i kolik. Men möjligheten finns att EC/SÅ ljög och överdrev detta och OP kan ju av kända skäl inte försvara sig.
Citera
2015-03-28, 12:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Jo en märklig , mångtydig bok. En polishjälte i boken är ett porträtt av hans gamle nemesis från ambassad-dramat Sven Thorander. "Liket i lådan" heter boken och jag köpte den på en boklåda för en tia för något år sedan.
Citera
2015-03-28, 13:59
Medlem
Litet halvt off topic:

I länken nedan anges det att Erik Magnusson har skrivit en bok vid namn "Spionaget i Sverige". Den officiella författaren på enda bok med det namnet är "Mikael Rosquist".

Någon som vet om Magnusson skrev den under pseudonym?

http://lokaltidningen.se/mycket-tid-i-morka-kallarskrubbar-/20100114/artikler/100119804
Citera
2015-03-28, 15:39
Medlem
Citat:
Litet halvt off topic:

I länken nedan anges det att Erik Magnusson har skrivit en bok vid namn "Spionaget i Sverige". Den officiella författaren på enda bok med det namnet är "Mikael Rosquist".

Någon som vet om Magnusson skrev den under pseudonym?

http://lokaltidningen.se/mycket-tid-i-morka-kallarskrubbar-/20100114/artikler/100119804

Jo, Rosquist var en pseudonym. Jag har läst Rosquists bok. Den gav inget bestående minne trots att tiden (1988) är intressant.
Citera
2015-03-28, 16:39
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Erik Magnussons "Maktkamp om SÄPO" innehåller mycket intressant information med bäring direkt på MOP. Bland annat är Holger Romander mer frispråkig än i någon annat sammanhang jag sett. Rikspolischefen hävdar att anledningen till Ebbe Carlsson Englands-resa till MI6 var att störa samarbetet mellan sexan och SÄPO. En i mina ögon närmast sensationell uppgift.

Under Hans Holmers tid som SÄPO-chef hade britterna vägrat jobba med denne och istället tagit vägen över Olof Frånstedt. EM visar på att britternas misstänksamhet mot HH även bestod under utredningen av MOP.
Ja, att Ebbes englandsäventyr och efterföljande smugglingsmisslyckande från samma land inte hade med PKK och kurder att göra har jag begripit. Intressant uppgift från Romander och följdfrågan infinner ju sig då omedelbart. I vems intresse eller på vems uppdrag agerade Ebbe för att sabotera samarbetet mellan Säpo och SIS? Vem eller vilka ville ha ensamrätt på det samarbetet eller bara gynnades rent allmänt av en misstro mellan tjänsterna? Är det militära underrättelsetjänsten, någon halvseparat gren av säkerhetstjänsten eller rentav en okänd parallellorganisation? Är det såhär man skall se Holmérs, Ebbes och t o m Åströms huvudsakliga mandat? De agerar på uppdrag av en parallell säkerhetsapparat som måste hållas hemlig till varje pris.

Så länge man inte vet orsaken till britternas misstänksamhet mot Holmér så kan man ju enbart spekulera. Intressant nog finns en liknande historia om misstro mot en chef för de hemliga tjänsterna. Men då rörde det sig om Elmér. Thede Palm skriver i sin bok om T-kontoret att Elmér sågs med misstänksamma ögon av bl a britterna. Kanske är det färgat av Palms åsikter om Elmér och ilskan över hur han tvingades bort från T-kontoret vid sammanslagningen 1965. Kanske är det de hemliga tjänsternas normala reaktion inför nykomlingar. Hemlig verksamhet verkar ju ha byggt på personliga kontakter och om då en nykomling kommer tar det tid innan förtroendet skapats. Kanske är det så enkelt.

Många av de personer vi talat om har ju en lång karriär bakom sig och ibland också framför sig. Det skapar friktioner och årsringar av olika slag och kvalitet. Ingen vill ju visa att virket varit murket eller t o m genomruttet vid någon punkt i karriären. Jag tror vi måste börja se helheten ur ett långt, mycket långt perspektiv. I t ex Sverker Åströms fall börjar det ju redan före andra världskriget och det faktum att han parallellt med UD-karriären jobbat tätt inpå underrättelsetjänsterna, t ex C-byrån, torde leda till eftertanke. SÅ rekryterades till C-byråns analys och bearbetningsgrupp i krigets inledningsskede av Gunnar Jarring. Thede Palm var en annan akademiker som rekryterades till C-byrån av Jarring. Jarring gick sedan precis som SÅ till UD. Jarring behöll livet ut ett nära förhållande till underrättelsetjänsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in