2016-01-25, 23:49
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det finns ju trådar att dra i, bland annat från Sten Andersson. Och han var ju ändå utrikseminster. Inget geni, förståss, men inte någon pajas heller.

Syftet med att hålla koll på Palme begriper ju vem som helst. Inget komplicerat eller svårt alls.

Jag tycker att det är att dra en för snabb slutsats.
Vi vet inte alls vilket syfte de wt-män som observerades under mordkvällen spanade.

Spanade de på OP pga en övning?

Spanade de på OP för att mörda honom?

Hade OP ett "extra skydd" som följde OPs steg?

Det vi vet är landets polisledning inte drog sig för att offentligt smutskasta vittnen, komma med den ena bortförklaringen efter den andra, och att det tog nästan 30 år innan någon person med anknytning till OP som var med om händelserna den kvällen faktiskt "erkänt" att wt-männen fanns i området.
Citera
2016-01-25, 23:56
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Mattis vittnesmål har väl drag av påhitt, eller? Väldigt längesedan jag läste det.

Att Lingärde pekar ut LT som skytt säger inte så mycket egentligen. Det har inget med vittnesmål eller annan känd information att göra, mer än att Lingärde påstår det.

Som han använder för att kommunicera med sin flickvän när de går i skogen, samt en hjälm som blev över efter en blöt fest på landet med kollegor. LT talar förmodligen inte sanning men det har inte givet något alls med mordet att göra. Radioutrustningen fanns i en lägenhet, till vilken Norrmalmspolisen hade nyckel. Någon form av sambands- eller avlyssningscentral, kanske, men frågan är om den har nåt med MOP att göra. Polisen hade säkerligen en hel del sådana lägenheter förr, och kanske idag, fast tekniken så klart blivit bättre och mer lätthanterlig idag.

Att LT och TP skulle vara inblandade i MOP "operativt" känns helt orealistiskt.
De här 2 som då var i "riks(ö)kända" sedan RMs syster talat i SVT om vilka de poliser var som "mördade" hennes bror var.

Skulle en grupp konspiratörer välja en av Stockholmspolisens mest kända "bad boys" som skytt och dessutom att stå exponerad på MP?

Föga troligt.
Citera
2016-01-26, 00:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Sen har vi "bip","bip","bip"-damen med leksaksaffären på Kungsholmen. Hon säger sig ha hört något som lät som radiotelegrafi från vinden samma natt som MOP.

jadå, leksakstanten var med i länken. Gillade hennes intensitet när hon härmade ljudet
Citera
2016-01-26, 00:18
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Jo, jag vet...det var mitt ironiska jag som skrev förra inlägget.
Inget nytt vad jag kunde se i artikeln.

Ögnade som hastigast igenom expressen nyss. I uppställning över Walkie-Talkie iakttagelser lyckas man slarva bort Ulla Strömbäck-Larsson. Trots att hon är den enda som , tillsammans med skelleftehamnsmannen, kommer med sina uppgifter innan Holmer gått ut med sitt eftersök av WT-iaktagelser.
Citera
2016-01-26, 00:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparkalle
Det är ju ändå intressant att dessa tre, om än diskutabla, vittnesmål har en kronologi som skulle kunna följa en eventuell TP från AF kyrkogård, över åsen och ner till bussen på andra sidan. Den mellersta observationen skulle också, om man vill, kunna styrkas med Claes Brewits lubbande man med påse.

Detta gör att vår kanske första misstänkte GM får ligga kvar på arbetsbordet, kanske nåt decennium till.

Han går att följa parallellt med den gåtfulla "bruna skinnjackan". Han får också ligga kvar.

Du kan skönja en kedja , men den blir med ytterligt svaga länkar.
Citera
2016-01-26, 00:24
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ögnade som hastigast igenom expressen nyss. I uppställning över Walkie-Talkie iakttagelser lyckas man slarva bort Ulla Strömbäck-Larsson. Trots att hon är den enda som , tillsammans med skelleftehamnsmannen, kommer med sina uppgifter innan Holmer gått ut med sitt eftersök av WT-iaktagelser.

Även de vittnen som GW skriver om i senaste boken lämnade tidigt uppgifter om wt-män. Tog dock 28 år innan någon ville lyssna det.
Citera
2016-01-26, 01:12
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag tycker att det är att dra en för snabb slutsats.
Vi vet inte alls vilket syfte de wt-män som observerades under mordkvällen spanade.

Spanade de på OP pga en övning?

Spanade de på OP för att mörda honom?

Hade OP ett "extra skydd" som följde OPs steg?

Det vi vet är landets polisledning inte drog sig för att offentligt smutskasta vittnen, komma med den ena bortförklaringen efter den andra, och att det tog nästan 30 år innan någon person med anknytning till OP som var med om händelserna den kvällen faktiskt "erkänt" att wt-männen fanns i området.

På den tiden använde även vanliga "hobby " bovar wt. Går att läsa i utredningen att en blev gripen med walkie-talkie i närheten utav platsen bara kort innan ( dag/dagar) så det kan varit något bryt på gång också som är oskyldigt i MOP.

Sedan ABAB som hade tillgång till fastigheter och tunnlar bla i närheten brukade även de ha walkie-talkie.
Citera
2016-01-26, 08:46
Medlem
Kopparkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Har någon kännedom när vittnesmålet från det parkerande paret på Norra Latins gård kom in?
Citera
2016-01-26, 08:54
Medlem
När det gäller radiotrafik så har vi även:

Ted Holmqvist i Dalarnas Tidning 2011-04-27

""En natt i mars 1986 satt han där i Tanzania och lyssnade på Voice of America.
- Strax efter midnatt bröt de plötsligt sändningen och berättade att Sveriges "premiärminister" skjutits på öppen gata. Det var enda gången jag varit med om att håret stått rakt upp.
- Det framkom också genom den amerikanska ambassaden i Stockholm att det varit en otrolig radiotrafik i området under flera timmar för att sedan tvärt upphöra strax innan det hände, tillägger han apropå de teorier som finns kring det olösta mordet.""
Citera
2016-01-26, 09:05
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
När det gäller radiotrafik så har vi även:

Ted Holmqvist i Dalarnas Tidning 2011-04-27

""En natt i mars 1986 satt han där i Tanzania och lyssnade på Voice of America.
- Strax efter midnatt bröt de plötsligt sändningen och berättade att Sveriges "premiärminister" skjutits på öppen gata. Det var enda gången jag varit med om att håret stått rakt upp.
- Det framkom också genom den amerikanska ambassaden i Stockholm att det varit en otrolig radiotrafik i området under flera timmar för att sedan tvärt upphöra strax innan det hände, tillägger han apropå de teorier som finns kring det olösta mordet.""
Jag trodde att uppgiften om den radiotrafik som skulle ha uppfattats på Stockholmsambassaden förmedlades genom Voice of America... Var har han annars fått uppgiften ifrån?
Citera
2016-01-26, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det finns ju trådar att dra i, bland annat från Sten Andersson. Och han var ju ändå utrikseminster. Inget geni, förståss, men inte någon pajas heller.

Syftet med att hålla koll på Palme begriper ju vem som helst. Inget komplicerat eller svårt alls.

Sten Andersson fick anonymt hotbrev att han ska dödas som Palme.
Jag tycker det brevet liknar Skelleftehamnsmannens. Jag har studerat breven noga för ett tag sen.
Citera
2016-01-26, 09:19
Medlem
Sen har vi wt signal testerna i butiken (hemtex?) på Sveavägen tidigare på dagen. Långt innan OP lämnar hemmet för att gå på bio. Någon visste att wt skulle användas på kvällen i kvarteret kring mordplatsen , vem och varför ? det verkar inte vara så diskret utfört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in