2015-03-28, 10:56
Bannlyst
Har kommit fram till detta och ska förklara varför och sen får ni säga vad ni tror om det..

Anledningarna hur livet kunde uppstå här på Jorden är ju många, och det som inte tas med i beräkningarna i tex Drake Eqationen är ju alla de slumpmässiga tillfälligheter(eller vad man ska kalla dem) som gjorde livet möjligt på Jorden. Men jag kan ha fel, det behöver inte va lika för andra världar heller det förstår jag, men såhär tänker iaf jag:

1. En passande typ av galax - våran är en stavspiralgalax - läs på om det!

2. För att en civilisation(av våran typ) ska kunna existera i en galax, måste den ligga på "rätt" ställe, inte för långt in i galaxen där stjärnorna ligger tätt och för mycket strålning. Vi ligger på ett lagom avstånd från Vintergatans centrum 28 000 ljusår.

3. "rätt" sorts stjärna, inte för stor/för liten/varm/kall, utan lagom.. vi fick lagom.(förstår såklart att om det är en stor/varmare stjärna så kan planeten ligga längre ifrån men dessa stjärnor kan även ha en annan slags strålning gissar jag på så jag tror endå det är nödvändigt med en stjärna av våran typ(Solen).

4. Jorden har en naturlig satellit, Månen. Den är spelar nog en viktig roll för livets uppkomst här. Tex stabiliserar Jordens rotation kring sin egen axel så den inte går för fort. Sen tidvatten/havsströmmar som spred/sprider organismer runt Jorden. Månen fångar även upp hot tex asteroider/kometer som annars kunnat träffa Jorden.

5. Jupiter(och Saturnus) två nödvändiga gasjättar med dess enorma gravitation förmodligen räddat livet på Jorden många gånger från asteroider/kometer som istället dessa gasjättar slukat.

6. massutrotningen av dinosaurierna(orsaken är bara spekulationer) gav möjlighet för andra livsformer att fortsätta utvecklas utan att störas/saktas ner av dessa monster-ödlor. Förmodligen hade Jorden fortfarande haft en massa olika ödlor som dominerande art idag som en teknologisk civilisation aldrig kunnat utvecklas från.

Jaja där är iaf några av de "hinder" som talar emot att avancerade civilisationer är vanliga och det finns såklart ännu mer att ta med i beräkningarna..
Men jag positiv över att det kan finnas liknande som oss på andra galaxer, men då tror jag mer på 2-3 st på 500 galaxer.

Vad tror ni om det jag sagt, rätta mig gärna
Senast redigerad av PerEvertt 2015-03-28 kl. 11:12.
Citera
2015-03-28, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PerEvertt
Har kommit fram till detta och ska förklara varför och sen får ni säga vad ni tror om det..

Anledningarna hur livet kunde uppstå här på Jorden är ju många, och det som inte tas med i beräkningarna i tex Drake Eqationen är ju alla de slumpmässiga tillfälligheter(eller vad man ska kalla dem) som gjorde livet möjligt på Jorden. Men jag kan ha fel, det behöver inte va lika för andra världar heller det förstår jag, men såhär tänker iaf jag:

2. För att en civilisation(av våran typ) ska kunna existera i en galax, måste den ligga på "rätt" ställe, inte för långt in i galaxen där stjärnorna ligger tätt och för mycket strålning. Vi ligger på ett lagom avstånd från Vintergatans centrum 28 000 ljusår.

3. "rätt" sorts stjärna, inte för stor/för liten/varm/kall, utan lagom.. vi fick lagom.(förstår såklart att om det är en stor/varmare stjärna så kan planeten ligga längre ifrån men dessa stjärnor kan även ha en annan slags strålning gissar jag på så jag tror endå det är nödvändigt med en stjärna av våran typ(Solen).

4. Jorden har en naturlig satellit, Månen. Den är spelar nog en viktig roll för livets uppkomst här. Tex stabiliserar Jordens rotation kring sin egen axel så den inte går för fort. Sen tidvatten/havsströmmar som spred/sprider organismer runt Jorden. Månen fångar även upp hot tex asteroider/kometer som annars kunnat träffa Jorden.

5. Jupiter(och Saturnus) två nödvändiga gasjättar med dess enorma gravitation förmodligen räddat livet på Jorden många gånger från asteroider/kometer som dessa istället dessa gasjättar slukat.

6. massutrotningen av dinosaurierna(orsaken är bara spekulationer) gav möjlighet för andra livsformer att fortsätta utvecklas utan att störas/saktas ner av dessa monster-ödlor. Förmodligen hade Jorden fortfarande haft en massa olika ödlor som dominerande art idag som en teknologisk civilisation som oss aldrig kunnat utvecklas från.

Jaja där är iaf några av de "hinder" som talar emot att avancerade civilisationer är vanliga och det finns såklart ännu mer att ta med i beräkningarna..
Men jag positiv över att det kan finnas liknande som oss på andra galaxer, men då tror jag mer på 2-3 st på 500 galaxer.

Tråden bör nog hemma i filosofi eftersom dina argument inte håller en vetenskaplig nivå, men det är mycket intressant för det. Argument 6 skulle jag vilja säga motsatsen. Livet på jorden fungerade bra mycket bättre än det gör nu. Människan har på en mycket kort del av jordens historia förstört en jävla massa. Jordens resurser räcker helt inte till om det fortsätter i denna acceleration av problem.
Vi förstör regnskog, överbefolkar jorden, förstör fisket och försurar havet med våra utsläpp.

Sen är det väl inte du som kommit fram till detta eller?

Två nödvändiga saker för att liv ska uppstå är (Engeri) och vatten i flytande form
Energin kommer ofta ifrån soljus men jag tror inte det är nödvändigt för att liv ska uppstå. Ett exempel på detta är ju bakterier i jorden och liv långt under havsnivå. Men flytande vatten kan vi nog vara överens om att det måste finnas.

Liv, är inte helt bestämt på vad man menar med liv?
Är en sten levande?
Är en bakterie levande?
Är ett virus levande?
Är ett löv levande?
Är spermie levande?
Senast redigerad av AntiBus 2015-03-28 kl. 11:16.
Citera
2015-03-28, 11:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AntiBus
Tråden bör nog hemma i filosofi eftersom dina argument inte håller en vetenskaplig nivå, men det är mycket intressant för det. Argument 6 skulle jag vilja säga motsatsen. Livet på jorden fungerade bra mycket bättre än det gör nu. Människan har på en mycket kort del av jordens historia förstört en jävla massa. Jordens resurser räcker helt inte till om det fortsätter i denna acceleration av problem.
Vi förstör regnskog, överbefolkar jorden, förstör fisket och försurar havet med våra utsläpp.

Inte håller en vetenskaplig nivå? vad menar du då? :/

Fungerade bättre ja, men nu handlade det inte om det, utan att en civilisation av vår typ(intelligent) med möjlighet att utveckla teknologi, kan bildas. Ja vi förstör en hel del för Jorden och andra livsformer, vad har det med saken att göra?

Nej det är säkert många som tänkt på samma sak, men igen, vad har det med saken att göra?
Citera
2015-03-28, 11:19
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:

5. Jupiter(och Saturnus) två nödvändiga gasjättar med dess enorma gravitation förmodligen räddat livet på Jorden många gånger från asteroider/kometer som istället dessa gasjättar slukat.

6. massutrotningen av dinosaurierna(orsaken är bara spekulationer) gav möjlighet för andra livsformer att fortsätta utvecklas utan att störas/saktas ner av dessa monster-ödlor. Förmodligen hade Jorden fortfarande haft en massa olika ödlor som dominerande art idag som en teknologisk civilisation aldrig kunnat utvecklas från.

Jag tror du i huvudsak har rätt. Vi har också trotts idgt letande inte hittat minsta spår av att det skulle finnas andra tekniskt högtstående civilisationer i universum - vilket i sig inte betyder att de inte finns, men nog är sällsyntare än många tror.
Citera
2015-03-28, 11:20
Bannlyst
Citat:

Är en sten levande?
Är en bakterie levande?
Är ett virus levande?
Är ett löv levande?
Är spermie levande?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Liv
Citera
2015-03-28, 11:30
Medlem
Jag tycker det intressanta är att livet har en design där den gör att intelligens blir möjligt att uppstå, alltså blir vi vad vi gör, ju mer vi pressas desto mer kommer vi att prestera.

Men kan vi verkligen påstås vara så intelligenta? Vi gör ju precis som alla andra insekter gör, vi gör samma sak som myror gör, tex vi samlas och jobbar ihop för att bygga en myrstack. Är inte myror intelligenta? De får ju jobbet avklarat.
Citera
2015-03-28, 11:32
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:

5. Jupiter(och Saturnus) två nödvändiga gasjättar med dess enorma gravitation förmodligen räddat livet på Jorden många gånger från asteroider/kometer som dessa istället dessa gasjättar slukat.

6. massutrotningen av dinosaurierna(orsaken är bara spekulationer) gav möjlighet för andra livsformer att fortsätta utvecklas utan att störas/saktas ner av dessa monster-ödlor. Förmodligen hade Jorden fortfarande haft en massa olika ödlor som dominerande art idag som en teknologisk civilisation som oss aldrig kunnat utvecklas från.

Problemet är att vi har än så länge bara en referens att tillgå, vårt eget solsystem, vilket gör att det mesta blir mest gissningar.

1. Förstår nog inte vad det har för betydelse

2. Fast vad säger att en livsform inte skulle kunna utvecklas i en miljö med högre strålning? Finns livsformer på jorden som klara viss strålning bättre än oss människor.

3. är väl utifrån den kunskap vi har idag mest rimliga antagandet.

4. Ser jag inte som nödvändig, ser ingen direkt korrelation till tidvatten och spridning av organismer, vi har vindar mm som skulle kunba sprida dessa. Med tanke på månens storlek och avstånd till jorden ser jag inte att dess skydd mot asteroider är jättestark, visst en och annan har vi säker sluppit, men frågan om det varit avgörande.

5. Ytters begränsat att det skulle skyddat oss. Likväl som deras gravitation skulle ändra ett objekt bana från oss skulle den kunna ändra en bana så att objektet kan gå mot oss. För att de skulle ge ett sådant skydd krävs det att de alltid är i en bana framför oss, vilket de inte är, om man nu kan tala om objekt i rymden i de termerna. Med tanke på Siljan och nedslaget utanför Mexicos atlantkust verkar de inte skydda så jättebra.

6. Fast djur dör ut av olika andledningar, tillgång på föda, virus mm. Så däggdjuren hade kanske ändå skulle dominerat, och vad motsäger att en dinosaurie art kunde utvecklat intelligentmässigt till att bruka och skapa verktyg?
Citera
2015-03-28, 11:45
Bannlyst
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Liv
gick inte tråden ut på att ha en egen uppfattning och inte länka till andras tankar om liv?
Det var ju dina funderingar vi skulle fokusera på. Du har för svaga punkter som du stödjer "dina" teorier på i nuläget. För mycket antaganden som du inte motiverar tillräckligt.
Citera
2015-03-28, 11:49
Medlem
nedboys avatar
Jag tycker TS drar slutsatser på ett lika obegåvat sätt som gudstroende gör. Tror TS på gud?

Det enda som är intressant är hur TS kommer fram till att det skulle vara 3-5 möjligheter/galax? Det är det du måste ge förklaring på.

Ta punkt nummer 1. Alla förstår väl att det inte kan bli liv om galaxen saknar förutsättning för liv? No-shit Sherlock!

Men anta att det finns ett par miljarder planeter i vår galax som har de attribut som du talar om (finns förmodligen fler planeter). Lägg till alla de miljarder potentiella planeter från andra galaxer i vår galaxhop. Det blir många många miljarder möjliga planeter. Fortsätt sen till andra galaxhopar...

Det kanske finns hundra miljoner planeter i vår galax med liv där 10 miljoner planeter har liv som kan räknas till intelligentare än oss. Det kanske inte finns en enda planet i hela universum (förutom vår) som har liv?

Dina slutsatser är mycket tokiga.

EDIT:
Ops, jag hade fel. TS skrev 2-3 planeter på 500 galaxer. Först tänker jag att den motiveringen skulle vara intressant att se. Men sen kommer jag på att den är nog lika ointressant som bibeln är.
Citera
2015-03-28, 12:05
Medlem
LeonVances avatar
Citat:

Två nödvändiga saker för att liv ska uppstå är (Engeri) och vatten i flytande form
Energin kommer ofta ifrån soljus men jag tror inte det är nödvändigt för att liv ska uppstå. Ett exempel på detta är ju bakterier i jorden och liv långt under havsnivå. Men flytande vatten kan vi nog vara överens om att det måste finnas.

Är en sten levande?
Är en bakterie levande?
Är ett virus levande?
Är ett löv levande?
Är spermie levande?

Skitsamma vad "liv" är. TS pratar om INTELLIGENT liv.
Citera
2015-03-28, 12:05
Medlem
Citat:

Vad menar du med "fungerade bättre" egentligen? Är det mängden biomassa som avgör hur "bra" livet funkar eller är definitionen någon annan? Det här med att vi förstör jorden kan bara vara sant ur vår synvinkel. Jag tycker dock inte vi förstör jorden, bara det faktum att vi gjort avtryck i rymden gör att jag tycker livet aldrig fungerat bättre och vi är den enda art som hittills existerat på jorden som har potential att förlänga jordens arv bortom jordens livslängd. Såklart också ett subjektivt värde som egentligen saknar mening utan intelligent liv.
Citera
2015-03-28, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maritbergman
Vad menar du med "fungerade bättre" egentligen? Är det mängden biomassa som avgör hur "bra" livet funkar eller är definitionen någon annan? Det här med att vi förstör jorden kan bara vara sant ur vår synvinkel. Jag tycker dock inte vi förstör jorden, bara det faktum att vi gjort avtryck i rymden gör att jag tycker livet aldrig fungerat bättre och vi är den enda art som hittills existerat på jorden som har potential att förlänga jordens arv bortom jordens livslängd. Såklart också ett subjektivt värde som egentligen saknar mening utan intelligent liv.
Vad du tycker är inte så intressant ur ett globalt perspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in