2015-03-28, 12:45
Medlem
tjenaremannen123s avatar
Du har en bra poäng i många av dina argument, men än en gång så är universum OTROLIGT stort, vissa säger till och med oändligt men om vi bortser ifrån det då det garanterar mer liv på andra planeter.

De flesta av argumenten du lägger fram är gällande oss och de arter vi har här på jorden. Det är inte jorden och dess förutsättningar som passar oss, det är vi som passar jorden bestämt av evolution!
Citera
2015-03-28, 12:51
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerEvertt
Har kommit fram till detta och ska förklara varför och sen får ni säga vad ni tror om det..

Anledningarna hur livet kunde uppstå här på Jorden är ju många, och det som inte tas med i beräkningarna i tex Drake Eqationen är ju alla de slumpmässiga tillfälligheter(eller vad man ska kalla dem) som gjorde livet möjligt på Jorden. Men jag kan ha fel, det behöver inte va lika för andra världar heller det förstår jag, men såhär tänker iaf jag:

1. En passande typ av galax - våran är en stavspiralgalax - läs på om det!

Formen på en galax är fullständigt irrelevant för existensen av sollika stjärnor och jordlika planeter

Citat:
2. För att en civilisation(av våran typ) ska kunna existera i en galax, måste den ligga på "rätt" ställe, inte för långt in i galaxen där stjärnorna ligger tätt och för mycket strålning. Vi ligger på ett lagom avstånd från Vintergatans centrum 28 000 ljusår.

Felaktigt antagande. Kraftig strålning är skadlig för oss men hade vi utvecklats i en miljö med mycket strålning hade evolutionen löst problemen och vi hade helt enkelt klarat av mer strålning. Dessutom är liv i haven väl skyddade mot strålning. Och det finns gott om intelligenta varelser i våra hav där liv på jorden först uppstod.

Citat:
3. "rätt" sorts stjärna, inte för stor/för liten/varm/kall, utan lagom.. vi fick lagom.(förstår såklart att om det är en stor/varmare stjärna så kan planeten ligga längre ifrån men dessa stjärnor kan även ha en annan slags strålning gissar jag på så jag tror endå det är nödvändigt med en stjärna av våran typ(Solen).

Uppskattat antal "lagom" stjärnor enbart i Vintergatan: 80 miljarder. Inte precis dåliga odds.

Citat:
4. Jorden har en naturlig satellit, Månen. Den är spelar nog en viktig roll för livets uppkomst här. Tex stabiliserar Jordens rotation kring sin egen axel så den inte går för fort. Sen tidvatten/havsströmmar som spred/sprider organismer runt Jorden. Månen fångar även upp hot tex asteroider/kometer som annars kunnat träffa Jorden.

Helt fel att månen skyddar oss från asteroider. Jorden har träffats 10 ggr så ofta som månen. Vi ser bara få spår av dessa nedslag här pga jordens geologiska aktivitet samt vind och vattenerosion.

Flera små månar, typ infångade asteroider, i omloppsbana skulle med sin samlade tyngdkraft kunna ha samma stabiliserande effekt på jordens rotationsaxel som en stor. Och alla planeter i solsystemet förutom Venus och Merkurius har såna. En stor bamsemåne är alltså inte en livsnödvändighet.

Citat:
5. Jupiter(och Saturnus) två nödvändiga gasjättar med dess enorma gravitation förmodligen räddat livet på Jorden många gånger från asteroider/kometer som istället dessa gasjättar slukat.

Det är lite ge och ta med den saken. Jupiter och Saturnus fångar in mycket bråte med sin gravitation, bråte som annars kunnat hota jorden. Men de påverkar även föremål i Kuiperbältet och Oorts moln och kan orsaka störningar som får kometer att trilla inåt i solsystemet. De kan dessutom störa omloppsbanan i en långperiod komets omlopps bana och förvandla denna till en kortperiods komet. Och istället för att passera nära jorden en gång på 1 miljon år så passerar den jorden en gång på 100 år vilken gör den betydligt farligare för oss.

Citat:
6. massutrotningen av dinosaurierna(orsaken är bara spekulationer) gav möjlighet för andra livsformer att fortsätta utvecklas utan att störas/saktas ner av dessa monster-ödlor. Förmodligen hade Jorden fortfarande haft en massa olika ödlor som dominerande art idag som en teknologisk civilisation aldrig kunnat utvecklas från.

Igen, ett väldigt antropocentriskt yttrande som det att framstå som att vi är skapelsen höjdpunkt. Vad är det för fel på dinosaurier? Vissa arter hade betydande intelligens och kunde jaga i flock i koordinerade attacker. Om de inte hade dött ut så hade knappast evolutionen stannat upp med en massa hjärndöda monster. De hade utvecklats precis som vi utvecklats och förr eller senare hade något med självmedvetande uppstått. Och varelser från planeten jorden kanske besökt månen för 64 miljoner år sen. Eller 63 miljoner år sen. Eller 62. Eller 61...
Citera
2015-03-30, 15:10
Medlem
nerdnerds avatar
Råkar just nu läsa en bok, Lucky Planet av David Waltham, som just går ut på att vi kanske faktiskt är ganska ensamma (eller iaf sällsynta) i universum. Och han är noga med att markera att det är på vetenskaplig grund och inte religiös. (Får öht inte intrycket att han är religiös, om det nu ska vara relevant när själva argumenten är strikt vetenskapliga. Eller ska man vara extra skeptisk mot Big Bang-teorin därför att upptäckaren Lemaitre var en katolsk präst??). Hittills bara i början, men han har iaf hunnit konstatera att vi ju idag inte alls är lika optimistiska om liv överallt som när man trodde att Venus var täckt av djungler och Mars av konstgjorda kanaler. Återstår väl ännu att definitivt avgöra om det finns något sorts primitivt liv på Mars (eller kanske under isen på Europa?) men nog är vi alla beredda på att det jorden kan vara den enda platsen i solsystemet med liv. Och så har han även diskuterat att vi ju faktiskt inte kan dra några statistiska slutsatser alls av att vi finns på en planet med ideala förutsättningar. OM det bara finns ytterligt få planeter där intelligent liv har kunnat utvecklas så måste ju vår egen planet vara en av dem.

Iaf tänkte jag inte nu ge mig in i diskussionen. Här är en recension av boken:

http://www.thespacereview.com/article/2493/1
Citera
2015-03-30, 15:24
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag tycker också att det lutar åt att intelligent liv är sällsynt. Men det måste ju vara en ganska godtycklig och spekulativ skattning, eftersom vår kunskap är begränsad.

En av de omständigheter som jag tycker är väsentlig är den tid det har tagit för intelligent liv och en teknologisk civilisation att uppstå på jorden. Liv uppstod tidigt i jordens historia, när vi nätt och jämnt hade en stabil jordskorpa. Sedan har det utvecklats under miljarder år, en tid som är en signifikant del - ca en tredjedel - av hela universums historia.

Om samma sak gäller de andra intelligenta civilisationer som utvecklats, och de alltså inte haft 'mer tur' och utvecklats snabbare än vi, så är vi sällsynta, och man kan anta att andra civilisationer även de uppstår ungefär nu och inte för 6 miljarder år sedan eller dylikt.

Men det betyder ju fortfarande att det finns miljoner/miljarder av sådana civilisationer eftersom universum är stort.
Citera
2015-03-30, 18:15
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag tycker också att det lutar åt att intelligent liv är sällsynt. Men det måste ju vara en ganska godtycklig och spekulativ skattning, eftersom vår kunskap är begränsad.

En av de omständigheter som jag tycker är väsentlig är den tid det har tagit för intelligent liv och en teknologisk civilisation att uppstå på jorden. Liv uppstod tidigt i jordens historia, när vi nätt och jämnt hade en stabil jordskorpa. Sedan har det utvecklats under miljarder år, en tid som är en signifikant del - ca en tredjedel - av hela universums historia.

Om samma sak gäller de andra intelligenta civilisationer som utvecklats, och de alltså inte haft 'mer tur' och utvecklats snabbare än vi, så är vi sällsynta, och man kan anta att andra civilisationer även de uppstår ungefär nu och inte för 6 miljarder år sedan eller dylikt.

Men det betyder ju fortfarande att det finns miljoner/miljarder av sådana civilisationer eftersom universum är stort.

Tid är, i min mening, den absolut viktigaste komponenten för att liv ska kunna uppstå. Alla övriga komponenter, kemi, energi, medium, är alla vanliga. Men finns det inte tillräckligt tid för att alla dessa komponenter ska hinna samverka och bilda de komplicerade kemikalier som är ingredienserna i det liv vi känner till så spelar det ingen roll. Vissa stjärnor lever bara i några miljoner år. Dessa stjärnor är dock sällsynta och det är betydligt vanligare med mindre och mer stabila stjärnor.

Men tid är även den komponent som separerar eventuella civilisationer ifrån varandra. Även om N, i Drakes ekvation, är lika med L vilket, efter hur länge vi själva varit en kommunicerbar civilisation, innebär 100 + teknologiskt avancerade civilisationer i Vintergatan så kan alla dessa grannar befinna sig tiotusentals ljusår från oss. En civilisation som är 10000 ljusår bort kan inte veta att vi finns här då inte en enda av våra radiosändningar hunnit ta sig mer än något över 100 ljusår bort även om de hade en effekt som skulle göra de detekterbara över det avståndet. Och de kanske slutade använda elektromagnetisk strålning för kommunikation 10200 år sedan. De skulle innebära att deras sista signaler passerade oss 100 år innan vi hade teknologin att detektera dessa. Denna civilisation kanske skulle lyst som hel stjärna i radio och mikrovågsdelen av EM spektrat om den befunnit sig vid rätt avstånd och rätt tid i från oss idag. Men vi skulle aldrig veta.

Jag är övertygad om att intelligent liv inte alls är så extremt sällsynt i universum. De första planeterna som kunde hysa liv kanske uppstod så fort de första metallrika stjärnorna uppstod ca 800 miljoner år efter Big Bang. Dessa stjärnor kan mycket väl befinna sig i huvudserien än idag och deras planeter skulle fortfarande vara gästvänliga för liv. Det skulle gett intelligent liv ca 13 miljarder år att utvecklas på dessa planeter. Det tog betydligt mindre tid än så på jorden. Men det är en liten tröst för oss idag då en sådan civilisation ändå skulle kunna befinna sig många, många miljarder år bort från oss både i tid och rymd.
Citera
2015-03-31, 06:08
Medlem

1. Så du har information om de olika galaxerna och deras funktion och deras innehåll? Dela med dig! Vill gärna veta vad du vet!

2. Vad jag senast hörde så såg vi runt 8000 stjärnor ifrån jorden, alltså stjärnor som ligger i vårat område av galaxen, men hur många stjärnor finns det uppskattningsvis i vintergatan? Har du några belägg för att liv/intelligent liv inte skulle finnas på andra platser?

3. Vad säger att liv inte skulle kunna utvecklas på andra sätt/ställen?

4. Månen kan säkert haft en inverkan på våran planet, ja!

5. Världen kryllar istället av en hel del däggdjur, vad säger att inte dinosaurier/ödlor/kräldjur skulle kunna utvecklas till en form av avancerad livsform. Har du någon som helst information om hur underutvecklade/välutvecklade dinosaurierna var när dem fanns?
Citera
2015-03-31, 06:21
Medlem
ItWasJustifieds avatar
Med tanke på hur jäkla enormt vårat universum är så bör det ju rent logiskt finnas liv och intelligent liv nånstans därute.
Citera
2015-04-03, 05:03
Medlem
Citat:
Men jag positiv över att det kan finnas liknande som oss på andra galaxer, men då tror jag mer på 2-3 st på 500 galaxer.

Om vi säger att din statistik stämmer, då finns det ca 4 miljoner st som är liknande som oss. Vad säger du om det? Du har många poäng, men dina tankar tar inte hänsyn till hur stort allt är och du säger att intelligent liv är sällsynt, men drar sedan till med att 4 miljoner st som är liknande som oss finns. Är inte det ändå extremt vanligt då, även om Universum är oerhört stor?
Citera
2015-04-05, 02:08
Bannlyst
Citat:
Har kommit fram till detta och ska förklara varför och sen får ni säga vad ni tror om det..

Anledningarna hur livet kunde uppstå här på Jorden är ju många, och det som inte tas med i beräkningarna i tex Drake Eqationen är ju alla de slumpmässiga tillfälligheter(eller vad man ska kalla dem) som gjorde livet möjligt på Jorden. Men jag kan ha fel, det behöver inte va lika för andra världar heller det förstår jag, men såhär tänker iaf jag:

1. En passande typ av galax - våran är en stavspiralgalax - läs på om det!

2. För att en civilisation(av våran typ) ska kunna existera i en galax, måste den ligga på "rätt" ställe, inte för långt in i galaxen där stjärnorna ligger tätt och för mycket strålning. Vi ligger på ett lagom avstånd från Vintergatans centrum 28 000 ljusår.

3. "rätt" sorts stjärna, inte för stor/för liten/varm/kall, utan lagom.. vi fick lagom.(förstår såklart att om det är en stor/varmare stjärna så kan planeten ligga längre ifrån men dessa stjärnor kan även ha en annan slags strålning gissar jag på så jag tror endå det är nödvändigt med en stjärna av våran typ(Solen).

4. Jorden har en naturlig satellit, Månen. Den är spelar nog en viktig roll för livets uppkomst här. Tex stabiliserar Jordens rotation kring sin egen axel så den inte går för fort. Sen tidvatten/havsströmmar som spred/sprider organismer runt Jorden. Månen fångar även upp hot tex asteroider/kometer som annars kunnat träffa Jorden.

5. Jupiter(och Saturnus) två nödvändiga gasjättar med dess enorma gravitation förmodligen räddat livet på Jorden många gånger från asteroider/kometer som istället dessa gasjättar slukat.

6. massutrotningen av dinosaurierna(orsaken är bara spekulationer) gav möjlighet för andra livsformer att fortsätta utvecklas utan att störas/saktas ner av dessa monster-ödlor. Förmodligen hade Jorden fortfarande haft en massa olika ödlor som dominerande art idag som en teknologisk civilisation aldrig kunnat utvecklas från.

Jaja där är iaf några av de "hinder" som talar emot att avancerade civilisationer är vanliga och det finns såklart ännu mer att ta med i beräkningarna..
Men jag positiv över att det kan finnas liknande som oss på andra galaxer, men då tror jag mer på 2-3 st på 500 galaxer.

Vad tror ni om det jag sagt, rätta mig gärna
grattiis? tror du att du är först med dessa tankar? visst är det säkert ovanligt men du får tänka på att universum är så stort så finns säkert 100tals planeter med intelligent liv, och kanske 10000tals planeter med liv som inte är intelligent...
Citera
2015-04-05, 04:58
Medlem
KattenMedCiggens avatar
Kan man inte tänka sig att det skulle kunna vara ganska vanligt med tanke på att vi t.ex. vet om oss själva, i den lilla delen av universum/multiversum som vi faktiskt har kunnat observerat under den korta tiden som vi vetat om att vi ens lever på en planet?
Citera
2015-04-05, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenMedCiggen
Kan man inte tänka sig att det skulle kunna vara ganska vanligt med tanke på att vi t.ex. vet om oss själva, i den lilla delen av universum/multiversum som vi faktiskt har kunnat observerat under den korta tiden som vi vetat om att vi ens lever på en planet?

Absolut. Men det kan också vara en slump. Finns det liv på ett ställe i Universum (här) så kan vi inte anta att det finns massor bara för att vi säg observerat 1/1 000 000-del. Statistiskt så är 1 inget att dra en slutsats av.
Citera
2015-04-08, 21:51
Medlem
KattenMedCiggens avatar
Citat:

Vad tror ni om det jag sagt, rätta mig gärna

Intressant artikel som berör ämnet:
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/livets-byggstenar-funna-pa-ett-stalle-till-i-universum
Citat:
Ursprungligen postat av SVT.se
"I en gas- och stoftskiva runt en mycket ung stjärna har en internationell forskargrupp funnit spår av komplexa organiska molekyler. Samma slags molekyler som är livets byggstenar i vårt solsystem. – Vi är alltså inte så unika, säger Karin Öberg, professor i astronomi

Stjärnan MWC 480 ligger drygt 450 ljusår bort i stjärnbilden Oxen. Den är bara någon miljon år gammal och finns en region där nya stjärnor skapas ur stoft och damm. Och runt nya stjärnor finns ganska ofta stoftskivor. En gång, för över fyra miljarder år sedan, såg vårt solsystem förmodligen ut så.

De nya observationerna, som publiceras i veckans nummer av tidskriften Nature, har gjorts med ALMA-radioteleskopet i norra Chile"

Jag tror att upptäckter som detta bör tas med i ekvationen.

/ Katten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in