2015-03-26, 09:28
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Bjurvald har skrivit en avslöjande krönika i medievärlden där hon snyftar över hur förtroende för hennes kår rasat med tio procentenheter på ett år. Vilket faktiskt är anmärkningsvärt. I sak har hon alltså rätt till sitt snyft.
[...]

Pung, det är som alltid ett nöje, att avnjuta dina mini-krönikor till morgonkaffet. Mycket roande!
Citera
2015-03-26, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Jo, det stod först att inlägget väntar på moderering, sedan försvann den texten utan att inlägget dök upp.

Det vore intressant att göra några dussin inlägg i känsliga frågor i olika kommentarsfält hos etablerade medier, för att få statistik på hur mycket som släpps igenom. Sakligt, informativt, men med superkontroversiella politiska ståndpunkter. Exempelvis "svenska medier är inte alltid helt objektiva" och andra neofascistiska uppfattningar.
Citera
2015-03-26, 09:39
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Det vore intressant att göra några dussin inlägg i känsliga frågor i olika kommentarsfält hos etablerade medier, för att få statistik på hur mycket som släpps igenom. Sakligt, informativt, men med superkontroversiella politiska ståndpunkter. Exempelvis "svenska medier är inte alltid helt objektiva" och andra neofascistiska uppfattningar.

Jag var kanske lite snabb! Går jag in på min profil så står det "pending".

Citerar inlägget här så att alla kan bilda sig en uppfattning, även om det kanske är att sträcka topic lite:

Citat:
Ja du, Lisa. Det är ju i själva verket precis ett helt omvänt förhållande – Internet har revolutionerat möjligheterna att vara källkritisk. Etablerad press har inte längre ensamrätten på mediautrymmet, och därför inte längre möjligheten att i ensam majestät bestämma vilken sanning som är bäst att förmedla till läsaren.
I själva verket är du inte ledsen över att källkritik saknas, utan att du som journalist kritiseras som källa, vilket för mig är väldigt talande. Ni är fullt medvetna om problematiken, men vill inte acceptera hur den ska lösas.
Att etablerad media skulle vara mer värd som källa än ett youtubeklipp, en flashbacktråd eller en blogg är förstås inte i alla fall nödvändigtvis sant. Den gemensamma värdegrund samtliga aktörer inom etablerad media ställer upp på är ett direkt hinder när det kommer till att förmedla sanning och vara objektiv inom massor av ämnen – ämnen som bara blir fler och fler och viktigare och viktigare. Det som sker nu är att ni skördar det ni sått. Ni ligger som ni bäddat. Ni ifrågasätts som sanningssägare, och det med rätta! Läsarna vill bara veta sanningen – om ni inte förmedlar den, så sjunker förtroendet och läsarsiffrorna och statistiken talar sitt tydliga språk.
Citera
2015-03-26, 09:43
Medlem
blowns avatar
Förresten – är det bara jag som reagerar på att siffrorna är väldigt höga? 31% har förtroende för journalister, det låter ju förbannat högt. Statistiken verkar vara skriven på engelska så är det kanske så att de har undersökt utanför Sveriges gränser?
Citera
2015-03-26, 09:55
Medlem
Citat:
Förresten – är det bara jag som reagerar på att siffrorna är väldigt höga? 31% har förtroende för journalister, det låter ju förbannat högt. Statistiken verkar vara skriven på engelska så är det kanske så att de har undersökt utanför Sveriges gränser?

Det framgår av krönikan att siffran inte gäller befolkningen som helhet, utan en utvald delgrupp där förtroendet är högt. (Se stycket 'Och det här är ändå siffrorna för den "informerade publiken" (IP)').

Citat:
Ursprungligen postat av Blown
Ni ifrågasätts som sanningssägare, och det med rätta! Läsarna vill bara veta sanningen – om ni inte förmedlar den, så sjunker förtroendet

Här anar jag en "negativ inverkan på samtalsklimatet".
Citera
2015-03-26, 11:36
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Det framgår av krönikan att siffran inte gäller befolkningen som helhet, utan en utvald delgrupp där förtroendet är högt. (Se stycket 'Och det här är ändå siffrorna för den "informerade publiken" (IP)').

Sedär, nu skäms jag

Citat:
Här anar jag en "negativ inverkan på samtalsklimatet".

Jo, det är sannerligen ett riktigt samhällsfördärv i textform!

Edit: Det står fortfarande pending, men hoppet börjar så sakterliga dö ut både för mitt inlägg, och för att media vid någon punkt skulle komma in i matchen...
Senast redigerad av blown 2015-03-26 kl. 11:38.
Citera
2015-03-26, 12:29
Medlem
Citat:
Det står fortfarande pending, men hoppet börjar så sakterliga dö ut både för mitt inlägg, och för att media vid någon punkt skulle komma in i matchen...

Du kommer förmodligen att bli fälld, men beslutet kan dröja, och du får nog aldrig reda på vad du gjorde för fel.

Påminner osökt om en bok jag läste en gång:

Citat:
Josef K. är banktjänsteman. På sin trettioårsdag arresteras han för ett brott, oklart vilket. Han får tills vidare sköta sitt arbete men kallas ofta till förhör. Omgivningen är obestämt hotfull och han håller på att gå vilse i gångarna i det hus där förhören hålls. Förgäves försöker han övertyga åklagaren om sin oskuld, varvid han blir utskrattad av vissa åhörare. Processen mot honom går vidare. Domaren får han aldrig se och han vet inte vilket brott han anklagas för.

Josef fick iallafall träffa åklagaren, medan den moderna motsvarigheten döljer sig någonstans ute på nätet. Namnlös, maktfullkomlig, oåtkomlig. En person, eller grupp, som undanröjer olämpligt tankegods från allmänhetens åsyn. Kanske dags för en uppföljare till Processen? Den kunde heta "Interaktiv säkerhet".

Den organisationen finns på riktigt. "Interaktiv Säkerhet" alltså. De håller rent i kommentarsfälten. Från "risker". Risker, det är sådana som du och jag.

"Risker kräver hantering. Interaktiv Säkerhet hjälper företag att hantera några av dessa."
https://www.interaktivsakerhet.se/

Du kanske helt enkelt har blivit..."hanterad"? Jag föredrar iallafall eufemismerna, framför Bjurwalds nyspråk där ordens innebörd byts ut mot sin raka motsats.
Senast redigerad av LasseHansson 2015-03-26 kl. 12:39.
Citera
2015-03-26, 14:30
Medlem
FarbrorBerits avatar
Urvalskriterier vid anställning:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=bjnMuqhP-88

Citera
2015-03-26, 18:46
Medlem
Gyrks avatar
Citat:
Jag kommenterade väldigt sakligt och ifrågasatte hennes eviga sanningar om de etablerade medierna som sanningssägare och påpekade att det i många fall är sanningshalten som är problemet, men det verkar inte ha gått igenom modereringen. Ingen otrevlig ton, inga fula ord, inget osakligt påhopp.

Tänk att även i en artikel där man lipar över att ha lågt förtroende så ska kritiska och ifrågasättande röster kväsas i sin linda. Ironin är TOTAL.
Faktum är att inte enda enda kommentar verkar ha slunkit igenom.
Citera
2015-03-26, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Läs det här om hur Wolodarski torterade en grupp anställda till en kostnad av minst 30 miljoner för att få dem att säga upp sig. Dråpligt är bara förnamnet.

http://www.journalisten.se/nyheter/en-frysbox-30-miljoner

Vem är pajsaren som har skrivit det här? Ser ut som en 15-16 åring som blivit tvingad av sina förädrar som vill verka lite ambitiös men som suger balle.
Citera
2015-03-26, 20:53
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyrk
Faktum är att inte enda enda kommentar verkar ha slunkit igenom.

Faktum är att mitt inlägg fortfarande har status "pending" så jag antar att de skiter i det. Det var aldrig meningen att man skulle få bemöta dravlet

Det är ju ganska schysst att skylta med att vara en av få ställen läsarna kan få möjlighet att skriva av sig, men det är inte lika intressant i realiteten antar jag.
Citera
2015-03-26, 22:28
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsdoktor
Vem är pajsaren som har skrivit det här? Ser ut som en 15-16 åring som blivit tvingad av sina förädrar som vill verka lite ambitiös men som suger balle.

Och inte en enda av de intervjuade vågade stå med namn när de kritiserade chefen. Inte en enda av de "modiga sanningsägarna som granskar makten och slår underifrån".

Här har ni förklaringen till varför kriminella invandrargäng inte avslöjas, inte IS-sympatisörer i svenska moskéer, varför muhammed-karikatyrer inte visas trots att ingen nyhetsvärderare i världen kan tycka det saknar nyhetsvärde att visa bilden som motiverat massmord.

För sådant kan innebära hembesök, attentat på redaktionen, gäng som står och väntar vid deras bil.

Lika farligt är det inte att granska någon i Bonnier. Det innebär ingen yxa i dörren. Men den journalist som gör det stänger dörren till hälften av alla journalistjobb. Granskar han dessutom Gotiamedia, Schipstedt och mittmedia så stänger han snart dörren till resten också.

Ingen "granskare" vågar därför granska någon annan "granskare" eftersom det kan vara en framtida arbetsgivare, och i dessa tider har ingen råd att stöta sig med någon. Även detta problem har diskuterats i bland annat medievärlden.

På branschbloggar skrivs det dessutom ganska fritt om hur man undviker granska stora annonsörer och även stora kändisar. Ingen vill vara den som får Zlatan att bojkotta tidningen man jobbar på.

Slutsumman blir att en väldigt massa undantas från granskning. Och deras gemensamma egenskap är just att de besitter makt. Antingen i form av våldskapital, eller i egenskap av chef eller potentiell framtida chef. Eller för att de på annat sätt kan straffa reportern.

Ju mer makt, desto farligare, desto mer skyggar reportern.

Vilka blir kvar att granska. Jo, de ofarliga... "Näthatare" och Putin och Marcus Birro. Ingen journalist har någonsin begärt att få vara anonym när han eller hon uttalar sig om dem!

Det patetiska är inte bara själva fegheten, utan att de inte kan stå för den. Säg som det är "ja, muhammedbilderna har ett nyhetsvärde, men vi vill faktiskt inte riskera döden för en story". Nej, istället försöker de låtsas som att det stora farliga samhällsproblemet är gubbar som skriver plumpt på internet och slår sig själva över bröstet för att de är så tuffa som vågar konfrontera dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in