Citat:
Ursprungligen postat av
Pung
Bjurvald har skrivit en avslöjande krönika i medievärlden där hon snyftar över hur förtroende för hennes kår rasat med tio procentenheter på ett år. Vilket faktiskt är anmärkningsvärt.
Tack för tipset! Den krönikan är
obligatorisk läsning för tråddeltagare. Det blir läxförhör i Laidback på måndag.
http://unvis.it/www.medievarlden.se/journalister-mindre-palitliga-an-google
Citat:
...rena skräckläsningen för journalister: Förtroendet för medier faller med 10 procent, från redan dåliga 44 procent ned till 34 procent [...] Det är inte bara medier generellt som ligger illa till, utan journalister som yrkespersoner:
Åhå. Verkligen förvånande. Vad kan det bero på?
Citat:
Ett pressmeddelande från ett företag, som naturligtvis agerar i egen sak, bedöms till exempel som mer pålitligt än en oberoende nyhet från en tidningsredaktion.
Vet du vad, kära journalist? Det finns en liten ruta med ett foto på dig till höger om artikeln. Under den berättar du om din yrkesprofil. Du beskriver den såhär:
"Här håller jag koll på mina kärnfrågor, främlingsfientlighet och jämställdhet"
Som du vet gäller
total homogenitet för journalisters politiska verklighetsuppfattning. Alla håller koll på samma kärnfrågor, såsom "främlingsfientlighet", och alla har den rätta åsikten. Tror du att detta kan ha något att göra med att ni inte anses helt objektiva?
Ni tycker exakt samma sak allihop, och ni serverar exakt samma vinklade propaganda. Samtidigt som ni hycklar om "oberoende". Löjeväckande.
Citat:
I övrigt är det anmärkningsvärt att siffrorna i Sverige är så låga jämfört med andra undersökta länder, trots att medierna här är välkänt oberoende och icke-korrumperade.
En fars. Det här är en fars.
Patologiskt chutzpah-blåljugande är inte längre en användbar strategi. Vi har internet nu. Du får hitta på något annat. Ni får försöka censurera nätet, ja ni har ju redan börjat. Men tills vidare får du byta strategi.
"Trots att medierna här är välkänt oberoende". Välkänt
av vem? Jag är så otroligt less på era små knep. "Välkänt" säger journalisten, jaha alla tycker tydligen så, bäst att jag tycker så också.

Vi går inte på det där numera. Det är inte längre fungerande manipulation. Nu är det bara underhållning.
Jag googlade lite på "Lisa Bjurwald" förresten. Du är kommunikationsansvarig på "Teskedsorden", med mottot "Tillsammans för mångfald och tolerans". Du har också jobbat på Expo. Du får betalt för att du tycker såhär. Samtidigt som du anser dig vara "oberoende", och menar att man ska vara kritisk mot "företag" som "agerar i egen sak". Ser du någon liten inkonsekvens här? Blir det automatiskt undantag när man har den rätta åsikten om befolkningspolitik?
Citat:
Först det första tydliggör den hur källkritik på nätet är en central kunskapsbrist
Det är precis tvärtom. Källkritik blev möjlig i Sverige tack vare nätet. Du gillar inte när dina politiska floskler kritiseras. Eftersom du älskar att förnedra folk som inte delar dina åsikter, så döper du det till "kunskapsbrist". Trots att det egentligen är motsatsen. Men ni gillar ju att kalla saker för sina motsatser. Nyspråk. Sanning är lögn. Journalister är pålitliga. Krig är fred. Media är oberoende.
Citat:
Trots att Google med flera varken sållar bland eller exkluderar tveksamma, vinklade och direkt felaktiga resultat (sök bara på "Förintelsen").
Usch då. Skönt att du och dina kollegor tillhandahåller information som inte är "vinklad". Eller ens "tveksam". Bara den rena, ohöljda sanningen, utan maktpolitiska baktankar.