2015-03-26, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Ja, vi är nog överens om att terrorister hänvisar till koranen,
Den första glimten av sunt förnuft från dig hittills
Citat:
men hur kommer det sig att det är alltid wahhabister som är terrorister i modern tid? Har du någon förklaring till det?
Varför är det en intressant fråga när det handlar om alla koran-inspirerade terrorister?

Blir terrorismen mindre brutal av att det finns muhammedaner som inte är terrorister?
Citat:
Varför ser vi inga Sufi- eller shiamuslimer som är terrorister?
Blir terrorismen mindre brutal av att det finns muhammedaner som inte är terrorister?
Citat:
Följer de inte koranen, menar du?
Specificera hur du har dragit den slutsatsen!

Nu blev det uppenbart att du är en djupt ohederlig debattör som gör den där sortens omfokuseringar
Citat:
Är de inte riktiga muslimer?

Det kan inte jag avgöra. Jag vet bara att terroristerna har koranen som inspirationskälla.

Dina ohederliga omfokuseringar är stundtals enfaldiga och stundtals pinsamt tydliga taqiyyainslag.
Citat:
Jag tror att din förklaring att koranen föder terrorister inte är en bra modell. För annars hade vi sett många sufi-muslimer vara terrorister.
Nu framstår du faktiskt som rent obildad

Analogin blir dramatisk här om man gör en konskvensanalys av ovanstående kommentar.

Om Islamiska staten, al-qaida, boko haram, al-shabaab och alla andra islamiska terrorgrupper inspireras av koranen, behöver inte alla muhammedaner triggas till våld av samma orsak men med ditt resonemang borde alla muhammedaner bli terrorister eftersom du erkänner att dagens terrordåd har sin grund i koranens texter.
Citat:
Visa mig gärna en enda Sufi-muslim eller en Shia-muslim som har sprängt sig själv, så tror jag på dig, annars inte.
Om Islamiska staten, al-qaida, boko haram, al-shabaab och alla andra islamiska terrorgrupper inspireras av koranen, behöver inte alla muhammedaner triggas till våld av samma orsak men med ditt resonemang borde alla muhammedaner bli terrorister eftersom du erkänner att dagens terrordåd har sin grund i koranens texter.
Citera
2015-03-26, 12:18
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stofil-x
[...]
Jag vet bara att terroristerna har koranen som inspirationskälla.
Ja, det är givetvis hemskt att terroristerna använder koranen som inspirationskälla. Men vi bör komma ihåg att terrorister hänvisar till vissa verser i koranen tagna ur sitt sammanhang, det menar tex Hamza Yusuf som har Ph.d inom islam.
Citera
2015-03-26, 12:24
Medlem
Citat:
Ja, det är givetvis hemskt att terroristerna använder koranen som inspirationskälla. Men vi bör komma ihåg att terrorister hänvisar till vissa verser i koranen tagna ur sitt sammanhang, det menar tex Hamza Yusuf som har Ph.d inom islam.
Menar du att terrorismen kan ursäktas med att terroristerna inte har hela koranen som våldsmanual?
Citera
2015-03-26, 12:27
Medlem
Citat:
Hur många andra akademiska examina utanför islam, kan denne Ph.D. visa på sitt cv?
Citera
2015-03-26, 12:41
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stofil-x
Menar du att terrorismen kan ursäktas med att terroristerna inte har hela koranen som våldsmanual?
Det är ju uppenbart att terroristerna inte använder hela koranen som instruktionsmanual. Koranen säger ju tydligt att om man mördar en människa, så är det som om man mördat hela människosläktet. Dessa terrorister massmördar ju oskyldiga muslimer. De spränger ju moskéer och förstör gravar. De vill till och med förstöra den svarta stenen i Mecka. Men terroristerna överlever nog inte särskilt länge med tanke på att 99.9% av muslimer är emot dem. Jordaniens kung Abdullah, som är en moderat muslim, kommer förmodligen utrota dessa terrorister. Så vi behöver nog inte vara så oroliga.
Senast redigerad av Ismail 2015-03-26 kl. 12:47.
Citera
2015-03-26, 12:48
Medlem
Citat:
Det är ju uppenbart att terroristerna inte använder hela koranen som instruktionsmanual. Koranen säger ju tydligt att om man mördar en människa, så är det som om man mördat hela människosläktet. Dessa terrorister massmördar är ju oskyldiga muslimer. De spränger ju moskéer och förstör gravar. De vill till och med förstöra den svarta stenen i Mecka. Men terroristerna överlever nog inte särskilt länge med tanke på att 99.9% av muslimer är emot dem. Jordaniens kung Abdullah, som är en moderat muslim, kommer förmodligen utrota dessa terrorister. Så vi behöver nog inte vara så oroliga.
Din empatiska nivå är klassiskt islamisk

Du kanske inte behöver vara orolig men alla som snart kommer att få halsarna avskurna, bli sprängda i luften eller skjutna, är sannolikt fruktansvärt oroliga men det struntar väl du och de andra islam-missionärerna i

Fy hundan för vidskepliga våldssympatisörer
Citera
2015-03-26, 12:53
Medlem
Ismails avatar
Jag har i alla fall sagt vad jag tycker. Terroristerna representerar inte min tolkning av koranen. Du får tycka vad du vill.
Senast redigerad av Ismail 2015-03-26 kl. 13:00.
Citera
2015-03-26, 13:05
Medlem
Citat:
Jag har i alla fall sagt vad jag tycker. Terroristerna representerar inte min tolkning av koranen. Du får tycka vad du vill.
Tror du att terroristernas offer blir tröstade av att du utger dig för att ha en annan korantolkning än alla galningar i islamiska staten, al-qaid, boko haram, al-shabaab och andra islamiska terrororganisationer?
Citera
2015-03-26, 15:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hamza Yusuf, som har Ph.D i islam, har studerat koranen i många år och menar att koranen inte alls uppmanar till terrorism som IS menar. Krigsverserna bör läsas i dess sammanhang menar han. Se här: https://www.youtube.com/watch?v=naEj915VU20

Aaah, ett "argument from authority" som stödjar ditt koran-efterrationaliserande.
Citera
2015-03-26, 15:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Problemet är bara, att din koran-tolkning vilar på slingre-retorik och efterrationalisering.
Citera
2015-03-26, 15:43
Medlem
Citat:
Ja och? Fredliga muslimer har också Koranen som inspirationskälla.

.

Bra att du höll med: terrorister använder koranen som inspirationskälla. Verkar vara en farlig bok, tycker du inte?
Citera
2015-03-26, 16:34
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Bra att du höll med: terrorister använder koranen som inspirationskälla. Verkar vara en farlig bok, tycker du inte?
Om koranen tolkas fel, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in