2015-03-23, 21:57
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Braga har bruttolöner ett bra år på MFF nivå och sedan har de flesta av lagen nettolöner som kan mäta sig med Allsvenskan....

Det där låter lite kryddat, ett "normalt" år utan Europa-spel ligger Bragas lönekostnader på €10-12 miljoner. När dom spelade i Champions League var den uppe och nosade på mellan 18 och 20 miljoner euro. Säg att en trupp består av 30 spelare, det ger en snittlön på ungefär 6,2 miljoner svenska kronor per säsong. Mig veterligen är det högre än vad många av topplönerna låg på i Allsvenskan för något år sedan. Även om det är mycket sign-on bonusar i Sverige. Nåväl.

Måste även säga att anteris ursprungliga inlägg är bland det bättre som skrivits i den här forumdelen. Tummen upp.
Senast redigerad av 4522 2015-03-23 kl. 22:00.
Citera
2015-03-23, 22:11
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Det där låter lite kryddat, ett "normalt" år utan Europa-spel ligger Bragas lönekostnader på €10-12 miljoner. När dom spelade i Champions League var den uppe och nosade på mellan 18 och 20 miljoner euro. Säg att en trupp består av 30 spelare, det ger en snittlön på ungefär 6,2 miljoner svenska kronor per säsong. Mig veterligen är det högre än vad många av topplönerna låg på i Allsvenskan för något år sedan. Även om det är mycket sign-on bonusar i Sverige. Nåväl.

Måste även säga att anteris ursprungliga inlägg är bland det bättre som skrivits i den här forumdelen. Tummen upp.

Möjligt att mina bekanta polare överdrev... Om man dock faktorerar in alla saker i en bruttolön som sociala avgifter etc i Swe samt sänker totallönen pga av mindre lönesäkerhet i Portugal då du många gånger kan gå utan lön i x månader. Så kanske man får en rätvisare bild av det hela?
hursomhaver kan det mycket väl vara sockrat som du antyder...
Citera
2015-03-24, 02:41
Medlem
JayGatsbys avatar
Mycket bra och initierat snack.

En sidnot kring scouting är hur mycket bättre Italien är än Spanien på latinamerika.
Där egentligen Spanien har ett enormt försprång med språket så är Italien betydligt bättre på att scouta bra latinamerikaner.

Skulle Spanien vara lika bra som Portugal är på att hitta bra brassar, på att hitta bra spelare i spanskspråkiga latinamerika (dvs från Ciudad Juarez till Ushaia) så hade man fått bra många fler talanger.
Citera
2015-03-24, 10:29
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Mycket bra och initierat snack.

En sidnot kring scouting är hur mycket bättre Italien är än Spanien på latinamerika.
Där egentligen Spanien har ett enormt försprång med språket så är Italien betydligt bättre på att scouta bra latinamerikaner.

Skulle Spanien vara lika bra som Portugal är på att hitta bra brassar, på att hitta bra spelare i spanskspråkiga latinamerika (dvs från Ciudad Juarez till Ushaia) så hade man fått bra många fler talanger.

Tycker inte ITalien är bättre än Spanien alls där. Du är nog färgad som Calcio supporter.
Dessutom är Portugal bra på att snappa upp mycket mer än bara Brassar...

Har du några objektiva belägg för detta eller är det din subjektiva åsikt?

Om vi tar VM Finalisten Trupp och ser till vilket land spelarna först Utvandra ifrån Argentina till:
(har de utvandrat till annat amerikanskt land och sedan till Europa räknas det som en halv)

Romero (Nederländrna)
Guzman (Mexiko)
Rulli (Uruguay / Spanien de kan få en halv)

Garay (Spanien)
Orban (Mexiko - Spanien)
Zabaleta (Spanien)
Ortamendi (Portugal)
Roncaglia (Spanien)
Mussacio (Spanien)
Rojo (Ryssland)
Funes Mori (Dallas fast återvänt till River)

Biglia (Belgien)
Di Maria (Portugal)
Perez (Portugal)
Mascherano (Brasilien - England)
Perrerya (Italien)
Pastaore (Italien)
Ever Banega (Spanien)
Maxi Rod (Spanien)
Mancuello (aldrig lämnat)

Gonzalo Higuain (Spanien även om han spendera en del av sin uppväxt i Frankrike då Pappa var proffs där)
Messi (Spanien obviously)
Aguerro (Spanien)
Lavezzi (Italien)
Tevez (Brasilien - England)

Summa:
1: Espana 10
2: Italien & Portugal 3 var
4. Belgien, Ryssland, Nederländerna & England 1

Då saknas ändå Gaitan, Gago, Salvio & Fazio (där de tre senaste är Spanien och Gaitan stack till Portugal)

Så hoppas jag lyckades slå hål på två av dina fördomar:

Att Spanien inte kan scouta i Sydamerika
Att Portugal bara värvar Brassar

Då det Brassetokiga (obs ironi) Portugal är tydligen lika bra på att scout'a Argentinare som Italien

Edit:
Valde just Argentina då Italienare oftast brukar lyfta det som det mest Italienska landet i Latinamerika (vilket enligt JayGatsby sätt att se det skulle ju ge Italien något försprång i scoutingen) men är säker att utfallet skulle bli liknande om än mer extremt om man applicera det på andra nationern också.
Senast redigerad av L-illuminato 2015-03-24 kl. 10:45.
Citera
2015-03-24, 20:10
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
En annan skum grej han sa för någon vecka sedan var att Llorente varit en flopp för Juventus, något som han visade tydligt förra säsongen.

Eh. Llorente har varit värdelös den här säsongen, det är riktigt, men han var riktigt bra förra året. Ett tag var han förmodligen ligans formstarkaste spelare. Helt galet att hävda att Llorente floppade i Juventus under debutsäsongen.
Det tog väl ett tag innan han kom igång minns jag. Man undrade om han bara var snygg...
Citera
2015-03-24, 20:17
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Så uselt som Tevez alltid presterat i landslaget så var det beslutet fullt befogat. Dessutom har han haft en tendens att förpesta omklädningsrummet i Argentina. Hade landet saknat andra bra anfallare hade man kunnat argumentera för att det var ett felbeslut. Nu såg man istället ett helharmoniskt Argentina som gick till VM-final, inte fy skam.
Men Carlito har det Messi saknar: Jävlaranamma! Och det är därför Messi inte kommer att kunna bli lika stor som Maradona.

Med Tevez tror jag att man hade kunnat gå all in. Att Tyskland vann berodde på att de var mer på hugget, Argentina saknade det där lilla extra som Tevez kunnat bidra med.
Han funkar tydligen bra i Juventus, så varför skulke han inte kunnat funka i Argentinas landslag?
Citera
2015-03-24, 20:43
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Messi spansk (om jag förstått L-illuminato rätt)? Hans farfarsfar (Angelo Messi) var från Ancona och kom till Argentina 1883. Hans mor heter Cuccittini i efternamn, och det låter mer italienskt än spanskt.
Naturligtvis är han ingalunda "helitaliensk", men jag vill inte kalla honom "urspansk"...

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Lionel_Messi
Citera
2015-03-24, 21:03
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Messi spansk (om jag förstått L-illuminato rätt)? Hans farfarsfar (Angelo Messi) var från Ancona och kom till Argentina 1883. Hans mor heter Cuccittini i efternamn, och det låter mer italienskt än spanskt.
Naturligtvis är han ingalunda "helitaliensk", men jag vill inte kalla honom "urspansk"...

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Lionel_Messi

Nu var diskussionen mellan mig och Gatsby om vilket Europeisk nation som hade bäst koll på att plocka över Sydamerikaner.
Så du får nog läs om hela inlägget då det missförstår det. Spelarnas ursprung är totalt ointressant ifrågan. UTan det handlar ju om att det var Barcelona som fick han över Atlanten.

Edit:
Sen är det mycket möjligt att Messi har mer "Italienskt blod" än Thiago Motta och MAuro Camonaresi men det förbiser inte det faktumet att det inte var Italienska klubbar som scouta/plocka över honom
Citera
2015-03-24, 21:52
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Nu var diskussionen mellan mig och Gatsby om vilket Europeisk nation som hade bäst koll på att plocka över Sydamerikaner.
Så du får nog läs om hela inlägget då det missförstår det. Spelarnas ursprung är totalt ointressant ifrågan. UTan det handlar ju om att det var Barcelona som fick han över Atlanten.

Edit:
Sen är det mycket möjligt att Messi har mer "Italienskt blod" än Thiago Motta och MAuro Camonaresi men det förbiser inte det faktumet att det inte var Italienska klubbar som scouta/plocka över honom
Sorry, läste om meningen du skrev innan uppräkningen nu ett par gånger och poletten trillade ner. Skrev också en reservation i mitt inlägg huruvida jag förstått dig rätt.
I övrigt har jag följt er diskussion och tyckte den var intressant.

Sen så finns det väl fler latinamerikanska spelare som är bra än de i argentinska landslaget, fastän jag förstår att du tog det som ett exempel och varför.
Det finns gott om latinamerikaner i Serie A, samtidigt som det är liiite svårare att urskilja dem på namnet i La Liga.
Citera
2015-03-24, 22:35
Medlem
Kvalificerat snack i tråden igår. Väljer att inte ta upp den tråden, eftersom min kunskap om andra ligor är begränsad...

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Gillar Avelar. Verkar vara en skön person, som trivs i Cagliari samt framförallt en duktig fotbollsspelare som visar hjärta. Och även om inte jag längre tror på la Salvezza så gör han det:

https://twitter.com/avelardanilo/status/577458696931942400/photo/1

Och dessutom måste man älska hur han efter matchen smyger upp bakom Abate med mobilen:

https://pbs.twimg.com/media/CAs8IbtWEAA3WYe.jpg:large

Även om straffen såklart var obefintlig så var Cagliari helt enkelt inte tillräckligt bra. Något som har gått igen under hela säsongen och är den enkla förklaringen till att man kommer att spela i Serie B nästa säsong om inte ett mirakel inträffar. Man står upp fint och vågar spela sitt spel. Men man plockar för få poäng.

Mittfältet är bra. Conti har överskuggats av Ekdal, och framförallt har Crisetig och senare ännu mer Donsah, blommat ut. Talanger som vi kommer att höra mer från.

Försvaret är tämligen medelmåttigt intetsägande, där dock Avelar har hållit Murru på bänken. På gott och ont.

Anfallet kan inte göra mål. Fan i helvete, var nästan säker på att Saus återförening med Zeman skulle få honom att ta steget fullt ut. Istället; pffft.

Och målvakten. Kanske stabilare med Brkic, men vafan i helvete, vilken trött lösning. Har en god vän som tyvärr är fanatisk Leeds-anhängare och jag tvingas ständigt höra hur fantastisk Silvestri är. T ex i senaste matchen. Fulham hade 27 goal attempts medan Leeds hade 8. Men Leeds vann med 0-3.

Giulini agerade under januari, men har inte Cellinos erfarenhet eller fingertoppskänsla.

Allt detta tillsammans gör att man ligger på nedflyttningsplats. Det finns inte en enskild sak att peka på. Fansen är såklart förbannade och vill mana på, men har ingen att riktigt ta ut sin ilska på. Spridda skurar.
Citera
2015-03-24, 22:39
Medlem
Runkles avatar
Mycket intressant diskussion vi har kunnat följa de senaste sidorna i tråden.

För att byta ämne men ändå stanna vid nationaliteter så har Mancini varit ute i media och yrat om oriundi i Gli Azzurri.
http://www.fotbollskanalen.se/landslag/mancini-landslaget-ska-bara-innehalla-italienare/

Vad tycker herrskapet om denna frågan?

Personligen tycker jag att Mancini är en bakåtsträvare och jag förstår inte riktigt vad han har för poäng. Handlar det bara om någon form av nationalistisk stolthet från gubbens sida eller?

Det är ju uppenbart att det italienska landslaget är oerhört svagt profilmässigt just nu, och jag ser inte varför man inte skulle ge spelare en spelare som Vazquez chansen. Han har varit riktigt bra och jämn under större delen av säsongen och det känns som att man har chansen att knyta riktig kvalitet till landslaget. Angående Eder så tror jag inte att det är en spelare som på sikt kan tillföra särskilt mycket till Italien. I anfallsväg finns det redan mer talang hos "riktiga" italienare (Zaza, Balo, Immobile, Insigne, Berardi till exempel), dock är dessa spelare riktigt formsvaga just nu och Eder kan bli ett friskt tillskott för årets landslagstrupper. Om han däremot skulle ta plats i en framtida EM-trupp skulle jag se det som ett rejält svaghetstecken.
Citera
2015-03-24, 22:53
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkle
Mycket intressant diskussion vi har kunnat följa de senaste sidorna i tråden.

För att byta ämne men ändå stanna vid nationaliteter så har Mancini varit ute i media och yrat om oriundi i Gli Azzurri.
http://www.fotbollskanalen.se/landslag/mancini-landslaget-ska-bara-innehalla-italienare/

Vad tycker herrskapet om denna frågan?

Personligen tycker jag att Mancini är en bakåtsträvare och jag förstår inte riktigt vad han har för poäng. Handlar det bara om någon form av nationalistisk stolthet från gubbens sida eller?

Håller helt med
Det här är en löjlig diskussion som artikeln nämner så har Tyskland icke-födda Tyskar hade även med han Brassen 96... Asamoah, mdfl....

Spanien hade han mörka defensiva mittfältaren från Villareal (Sena?) och sedan Diego Costa nu.

Italien har fan applicerat detta ända sedan Omar Sivoris dagar. Tror det här en diversifieringstaktik från Mancio (eller Mazzini som Svenskafans inter sektion numera kallar honom )...

Inte en särsklit klok sådan det räcker ju att vrida tillbaka klockan några år för att Inter skulle sakna en enda Italienare i startlevan men däremot mönstra 6-7 Argentinare. Samma med Lo Monacos Catania.....

Edit:

Att någon som är annställd av FC Internazionale ska börja prata om födda Italienare är bara tragiskomisk och faller verkligen under avdelningen kasta sten i glashus.
Senast redigerad av L-illuminato 2015-03-24 kl. 22:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in