2015-06-12, 23:07
Medlem
Det blev (4-3-3): Buffon; De Silvestri, Bonucci, Astori, Darmian; Parolo, Pirlo, Marchisio; Candreva, Pellé, El Shaarawy
Citat:
Ursprungligen postat av myskankan
...
Ranocchia i en backlinje, inte bra.
...
Astori istället för Ranocchia. Osäkert om det var rätt beslut. Rugani däremot? Annars var min inför från igår rätt. Men jag håller med myskankan att det i dagens situation eventuellt skulle kunna finnas förstärkningar att hämta från i U21.

Åttonde matchen mellan Italien och Kroatien. Och fortfarande ingen seger för Italien.

Inte lätt för Buffon, Bonucci, Pirlo och Marchisio att ladda om. Men om någon ska få dem laddade inför en fullständigt tom arena så är det Conte. Alla sjunger Fratelli d'Italia. Startelvan, avbytarna, Conte och resten av staben.

https://pbs.twimg.com/media/CHUwgJoWgAAvUSz.jpg:large

Båda lagen i sina klassiska färger. Fint.

Direkt ett klumpigt ingripande av Astori i ett ofarligt läge som gav Kroatien möjlighet att få en straff. Buffon räddade och då trodde man kanske att det fanns en rättvisa. Såklart inte. Det är fan fotboll. El Sharaawy gjorde mål på ett vackert anfall, som oförklarligt dömdes bort. Medan italienarna firade sitt mål så startade kroaterna ett anfall som resulterade i ett mål som däremot absolut kan diskuteras om det var offside. Vaffanculo!

Allt hände de första minuterna. Vansinne!

I Italien hade det startats en utredning om fulspel, vi hade fått se dramatiska bilder på nyheterna om razzior under natten hemma hos domarna.

Sedan ännu en straff efter ännu ett relativt onödigt ingripande i eget straffområde. Denna gången i Kroatiens straffområde. Solklar hands, som inte ens kvällens domare kunde bortse från. Candreva slog en ”Pirlo-straff”, och kvitterade. Iskallt.

Eller som zach & co skulle kalla den, en ”Totti-straff”?
https://pbs.twimg.com/media/CHU4UaDWwAAOpga.jpg

Oavsett så är här ”Panenka-straffen”:
https://pbs.twimg.com/media/CHUrVnEWgAAbg0W.jpg
närbild:
https://pbs.twimg.com/media/CHUrjrEWgAAhdv4.jpg

Även då Pirlos spel inte fungerar så är det estetiskt vackert att se honom på en fotbollsplan. Rörelsemönstret och blicken. Samarbetet med Marchisio är stundtals briljant. Candreva var riktigt bra och var nog Italiens bästa spelare. El Sharaawy imponerade, även om han sumpade lägen, och visar att han trots allt kommer att vara att räkna med nästa säsong. Han är en möjlig stjärna. Hoppas att han kommer att lysa.

Efter den hysteriska första halvleken blev det en tämligen avslagen andra halvlek där båda lagen verkade nöjda. Särskilt som där inte fanns någon publik som jagade på. Italien erbjöd remi utifrån en styrkeposition.

Italien dominerade och styrde matchen. Skapade chanser och borde gjort fler mål. Visade på stor moral som hämtade upp ett galet orättvist underläge. Oavgjort var ok under omständigheterna. Men under normala omständigheter hade det varit en relativt säker seger.

PS
Blir säkert mycket snack om en svastika på gräsmattan som lär dominera eftersnacket på Aftonbladet och andra ställen.
Citera
2015-06-14, 20:00
Medlem
Verkar bli strid om Nainggolan. Skulle kunna bli en mindre lustig ”blind auktion” för både Cagliari och Roma. Kan bli en av de större åtminstone på senare tid.

Jag tycker att man ska undvika det in i det längsta. En spelare som var lojal mot Cagliari, och har visat sig vara betydelsefull för Roma.Han förtjänar bättre...

Han är den krigare som Roma behöver. Spelskicklig, stark och har ryggrad. Dessutom går han inte sönder. Självklart borde de investera.
Citera
2015-06-14, 21:10
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Verkar bli strid om Nainggolan. Skulle kunna bli en mindre lustig ”blind auktion” för både Cagliari och Roma. Kan bli en av de större åtminstone på senare tid.

Jag tycker att man ska undvika det in i det längsta. En spelare som var lojal mot Cagliari, och har visat sig vara betydelsefull för Roma.Han förtjänar bättre...

Han är den krigare som Roma behöver. Spelskicklig, stark och har ryggrad. Dessutom går han inte sönder. Självklart borde de investera.

Det jobbiga är om Cagliari säljer sin del till Juve, då har Roma inte mycket att sätta emot juves CL-pengar.

Lackade ur rejält i vintras när Sabatini inte tog tag och löste Nainggolan. Tappar vi honom nu är det bara för Sabatini att tacka för sig.
Citera
2015-06-14, 21:26
Medlem
Citat:
Har skrivit några inlägg om det. Se inom spoiler, men kontentan av de två utvalda inläggen är:

”Efter matchen står Conti under la Curva och låter sina tårar flöda fritt...”
https://pbs.twimg.com/media/CGWkbmXUQAEmHja.jpg

Samma kväll, efter matchen, hemma hos Conti:
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Cj1xVb0bOLI

Så jag kan trots allt förlika med att det på så vis blev ett värdigt avslut där den ömsesidiga respekten och kärleken stod i centrum.

Inte omöjligt att han spelar något år till, men knappast i Italien. Lugano har det snackats om...Hans storebror Andrea har ju tillbringat ett antal år i Schweiz.

Fast nu blev det klart att Zeman ska träna Lugano. Därmed tror jag knappast att Conti söker sig dit?
Senast redigerad av Brille68 2015-06-14 kl. 21:29.
Citera
2015-06-14, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Det jobbiga är om Cagliari säljer sin del till Juve, då har Roma inte mycket att sätta emot juves CL-pengar.

Lackade ur rejält i vintras när Sabatini inte tog tag och löste Nainggolan. Tappar vi honom nu är det bara för Sabatini att tacka för sig.

Och det blir kontentan med en blind auktion. Cagliari lägger ett bud å en annan klubbs vägnar och tar en viss marginal. För Nainggolan kommer inte att spela i Serie B nästa år.

Men jag tycker att han förtjänar mer respekt. Från båda klubbarna.
Citera
2015-06-16, 21:44
Medlem
Så Italiens gränser mot Frankrike, Österrike och Schweiz är numera i princip stängda. Man vill skydda Europa från den flod som strömmar in från Afrika. Vansinne såklart eftersom det beror på beslut som inte minst Frankrike tagit mot Italien.

Italien hade avtal merd Kadaffi om hur man skulle hantera flyktingar. Och att det var viktigt att ha en stabil regering i Libyen. Något som Frankrike i högsta grad stödde USA att störta.

Vafan i helvete. Skapa problem där de inte finns. Jämför t ex statskuppen i Ukraina...

Oavsett så verkar nu Italien resa sig upp. Sluta huka. Sluta ta skiten.

Agnelli står starka, Berlusconi vill satsa, och Morattis Inter verkar ha en vilja. Tre ägare som hade goda relationer med inte minst Kadaffi.

Och man verkar vara redo at sluta spela svaga. Man tar upp striden. Som sig bör. Man förstår att man subventionerat Tyskland ekonomiskt. Vafan i helvete räntan på tioåriga obligationer var uppe i över 7 procent. Nu är de på ca 1,8 procent. Ingenting har hänt. Vare sig före eller efter. Men räntan i Tyskland var fan negativ.

Slut med sånt skit. Så jävla många miljarder.

Ge flyktingarna ett tillf¨lliugt visum och skicka dem vidare till länderna som verkligen vurmar för multikulti.
Senast redigerad av Brille68 2015-06-16 kl. 21:50.
Citera
2015-06-16, 21:55
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Och det blir kontentan med en blind auktion. Cagliari lägger ett bud å en annan klubbs vägnar och tar en viss marginal. För Nainggolan kommer inte att spela i Serie B nästa år.

Men jag tycker att han förtjänar mer respekt. Från båda klubbarna.

Det var så vi fick Giorgio Chellini en gång i tiden när Romamerda försökte hustla Livorno....
Citera
2015-06-16, 21:58
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:

Ge flyktingarna ett tillf¨lliugt visum och skicka dem vidare till länderna som verkligen vurmar för multikulti.

Det vill säga den humanitära stormakten Sverige?`
Citera
2015-06-16, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Det var så vi fick Giorgio Chellini en gång i tiden när Romamerda försökte hustla Livorno....
Och det skulle såklart knappast vara en sportslig förlust för Nainggolan. Men han vill veta. Han har sin familj i Cagliari, och är en krigare. Och han har sedan krigat för Roma. Men han vill veta.

Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Det vill säga den humanitära stormakten Sverige?`
Vi lever i en sjuk värld. Sverige förordar att vi måste öppna våra hjärtan, men det är fan Italien som måste ta emot den värsta vågen. Mot sin vilja.

Afrikanen Mastour är född i Italien, spelat i italienska ungdomslandslag men valde i slutändan Marocko. Vafan i helvete.

Det har snackats så mycket om honom så att jag gärna ser honom lyckas. Men vafan han verkar ju vara ett pissarsle, så...
Citera
2015-06-16, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Ur led är tiden när Portugal och Italien ska spela sin träningslandskamp i Qatar. I kväll 20.45 svensk tid. Lagen har mötts i tre vänskapsmatcher under 2000-talet, italienarna har segrat varje gång.

Italien startar med dessa elva: Sirigu; Darmian, Ranocchia, Bonucci, De Sciglio; Soriano, Pirlo, Bertolacci; Candreva, Immobile, El Shaarawy.

Contes första förlust med gli Azzurri... Var väl ett tämligen rimligt tillfälle...
Citera
2015-06-17, 12:02
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Contes första förlust med gli Azzurri... Var väl ett tämligen rimligt tillfälle...

Sirigu; Darmian, Ranocchia, Bonucci, De Sciglio; Soriano, Pirlo, Bertolacci; Candreva, Immobile, El Shaarawy.

Fan den här startelvan får jag typ Engelska-landslaget vibbar av

Riktigt dålig och svag

Sirigu gillar helt klart!
Darmian Milan-akademi reject jävligt märkliga klubbval aldrig sett hans storhet sämre än Coco
Ranocchia Inter-spelare (behöver man säga något mer)
Bonucci - Världsback
De Sciglio skulle typ inte platsa i Hamrens landslag
Soriano vem? är hans änns från ITalien? Borde han inte ha svalt tillräkligt mycket av Sinisa DNA för att klassas som Serb?
Pirlo - Blir ju som att damma av en discman på midsommarfesten
Bertolacci - jaaa du... finns ju ett antal spelare som är bättre vad gör han i en startelva?
Candreva - klass, styrka, dynamik, spelförståelse
Immobile - Efter en misslyckad säsong i Tyskland... Är han Italiens bästa 9a?
Egyptern - en Milan hype'ad spelare som dansade en höst för länge sedan... Ser nu ut som "a poor man's Mohamed Salah"....

Fy fan det känns som AC trasdockorna det här....
Citera
2015-06-17, 12:08
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Det här är tråden för allt om den italienska fotbollen - Calcio! Den gamla tråden har blivit så astronomiskt stor att det är läge för en ny, som även är säsongsbaserad. Framförallt är det svårt att hitta bland gamla inlägg i och med att tråden skrider över flera säsonger (dock har vissa en enorm fallenhet för att gräva i arkiven och lyckas hitta nålar i höstackar, men sådan talang är tyvärr inte alla frälsta med). Med den här säsongsuppdelningen blir det dessutom smidigare då man har hela säsongen förpackad i en och samma tråd, klart och tydligt.

Diskussioner kring Serie A, Serie B, Lega Pro Prima, Lega Pro Seconda osv ända ner till amatörligorna hör hemma här. Så även de italienska klubbarnas framfart i olika europeiska turneringar samt rykten och transfers rörande Calcio-relaterade spelare. Även det italienska landslaget, Gli azzurri, hör så klart hemma här.

Vi diskuterar allt som berör den italienska fotbollen på ett eller annat sätt. Allt från veckans matcher till personliga anekdoter och reseberättelser. Mat och kultur har så klart också en stor roll, särskilt i Italien, och diskussioner som kretsar kring de ämnena är således välkomna. Även politik, som mer eller mindre påverkar folket, fansen och klubbarna, har också en plats i tråden. Historia kring klubbar och spelare är också särskilt välkommet.

Jag gillar verkligen den gamla tråden och sättet den fungerar på och jag skulle vilja att den här tråden följer samma spår. Det är en av de absolut bästa trådarna på Flashback med flera otroligt duktiga och kunniga skribenter som skriver med sådan kvalité och passion. Jag hoppas att den här tråden går samma öde till mötes.

Nedan följer länkar till tidigare upplagor av Serie A-trådar och den enorma "Allt om Calcio"-tråden som kan vara bra att ha lättillgängliga. Jag brukar själv ibland när jag har tid över klicka mig in på en gammal säsong och läsa. Det finns så otroligt många guldkorn att hitta som man antingen har glömt bort eller helt enkelt missat, det är något jag rekommenderar alla att göra. Man får också en ganska bra bild av vad som präglade de olika säsongerna och blir uppdaterad på vad som var i ropet just då, vilket är lätt att glömma bort så här i efterhand.

(FB) Allmänt -- Serie A (2004/2005)
(FB) Serie A 2005/2006
(FB) Italienska Serie A 06/07
(FB) Italienska Serie A 2007/2008 (Allt om italiensk fotboll)
(FB) Italienska Serie A 2008/2009 (Allt om Calcio)
(FB) Serie A 2009/2010
(FB) Allt om Calcio!

Nu har ni lite lektyr för sommaren, som i övrigt starkt kommer präglas av ett VM-slutspel i Brasilien, där vi givetvis hoppas att Italien sopar hem det hela.

PEllebelle kan du starta en ny tråd med liknande intro som denna fick ju skit då jag ville starta en tråd på under en minut med inte tillräkligt med länkar i första inlägget osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in