2015-03-24, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Fördelningen är hypergeometrisk. Du kan antingen räkna ut komplementsannolikheten, alltså att man får exakt 0, 1, ..., 5 vinster, för hand eller använda hjälmedel: http://stattrek.com/online-calculator/hypergeometric.aspx

Jag förstår inte hur jag ska kunna räkna ut höga tal med formeln jag har eftersom miniräknaren inte klarar av !-tal över 100.

((200!)/6! * (800!)/14!) / (1000!/20!)

eller gör jag fel?
Citera
2015-03-24, 15:59
Medlem
Skyrocketins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlaceToBe
Vad tusan är primtalsfaktorisering och hur lär man sig förstå detta? Är detta vitalt att kunna inför högskoleprovet? Åsyftar givetvis på uppgiften ifrån VT2014 som ser ut på följande sätt.

Vilket svarsförslag är en fullständig primtalsfaktorisering av 156?
A 12 * 13
B 3 * 52
C 2 * 2 * 3 * 13
D 2 * 2 * 39

Jag chansade mig fram till svarsalternativ C, men har ingen som helst aning om detta är korrekt eller ej. Vad är logiken bakom detta?

Har aldrig hört ordet "primtalsfaktorisering" förut och inte heller sett det på HP. Så det är nog inget vanligt begrepp. Som ordet antyder innebär det väl en faktorisering av ett tal i dess minsta primtal. Rätt svar borde ju då vara C, eftersom alla andra svarsalternativ innehåller tal som inte är primtal. Så denna fråga handlar nog inte så mycket om matematisk färdighet som allmänbildning.

Kolla in videon för utförligare förklaring; http://matematikvideo.se/lektioner/primtal/
Citera
2015-03-24, 16:02
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikost
Hej, har lite problem med att komma framåt på denna:

Beräkna arean av den rotationsyta som uppstår när kurvan y=x²/28, 0≤y≤21,
får rotera runt y-axeln.

Har den här formeln:
_______b
A= 2pi*∫ f(x)√(1+f'(x)²)dx
______a

Men eftersom den roterar kring y axeln bör väl det vara f(y) som tar f(x) platser?

Vid rotation kring y-axeln gäller

A = 2pi*∫ x√(1+f'(x)²)dx

http://en.wikipedia.org/wiki/Surface_of_revolution
Citera
2015-03-24, 16:36
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Vid rotation kring y-axeln gäller

A = 2pi*∫ x√(1+f'(x)²)dx

http://en.wikipedia.org/wiki/Surface_of_revolution

Tänk dig ett ”tunnband” med radien x och bredden ds:
Kod:
y
|     x
+-------------/ds
|
|

Areaelement: dA = (omkrets)·ds = (2pi·x)ds, där

(ds)² = (dx)²+(dy)² = (1+(dy/dx)²)(dx)²,

dvs ds = √(1+(f´²(x))dx.

Alltså,

dA = 2pi·x√(1+(f´(x))²)dx.
Citera
2015-03-24, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sentience
Kan någon ge mig tips hur man löser cos(arcsin(1/6)). Skulle vilja veta vad för metod man använder för att lösa liknande problem som till exempel sin(arccos) cos(arcsin) tan(arcsin) m.m. utan att memorea dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av eldoradokaffe
Rita upp en rätvinklig triangel i enhetscirkeln och namnge vinkeln arcsin(1/6)

α = arcsin(1/6).

Utnyttja Pythagoras sats och det faktum att hypotenusan i triangeln har längden 1 för att få ut den okända kateten i triangeln. Nu kan du teckna

α = arccos√[1-6⁻²]

och erhåller då slutligen

cos(arcsin(1/6)) = cos(arccos√[1-6⁻²]) = √[1-6⁻²].

Samma princip gäller för de andra fallen.

Citat:
Den okända kateten? Du menar att om hypotenusan är 1 så har vi 1^2+b^2=c^2.

Eftersom det är arcsin 1/6 så är motsatta sidan 1 och hypotenusan 6 (?). Hänger inte med riktigt, är dålig på trigonometri.

Ingen som vet? Jag antar att den motsatta sidan är 1 och att hypotenusan är 6. Men om jag sätter a^2+1^2=6^2 så får jag a=√35.
Senast redigerad av sentience 2015-03-24 kl. 17:11.
Citera
2015-03-24, 17:20
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranel
Jag förstår inte hur jag ska kunna räkna ut höga tal med formeln jag har eftersom miniräknaren inte klarar av !-tal över 100.

((200!)/6! * (800!)/14!) / (1000!/20!)

eller gör jag fel?
Ja, du gör på det naiva sättet. Fakultetsfunktionen (n!) växer oerhört snabbt, och det är inte möjligt att räkna täljare och nämnare för sig. Antingen har din räknare stöd för att förkorta innan den försöker evaluera (så att du kan knappa in HELA uttrycket och få ett svar), eller så måste du förkorta först. Skriv allt på samma bråkstreck och försök få bort så mycket som möjligt, så att det du knappar in blir tillräckligt litet för din räknare.

Du har dessutom skrivit in fel. Kom ihåg att (n över k)=n!/(k!(n-k)!) och inget annat.
Senast redigerad av Nimportequi 2015-03-24 kl. 17:32.
Citera
2015-03-24, 17:53
Medlem
Nails avatar
Citat:
Den okända kateten? Du menar att om hypotenusan är 1 så har vi 1^2+b^2=c^2.

Eftersom det är arcsin 1/6 så är motsatta sidan 1 och hypotenusan 6 (?). Hänger inte med riktigt, är dålig på trigonometri.

Om du följer eldoradokaffes recept är triangelns
hypotenusa = radien i enhetscirkeln, dvs hypotenusan = 1.

Har du ritat figur?

sin α = (vertikal katet)/(hypotenusa) = a/1 = 1/6
=> a = 1/6.
cos α = (horisontell katet)/(hypotenusa) = b/1 = b

a²+b² = 1,
b = ?
Citera
2015-03-24, 18:49
Medlem
Jake88s avatar
Hej. Jag har en uppgift i statistik på universitets nivå som jag skulle behöva lite hjälp med.

Ska lösa/ställa upp en hypotes.

Jag är inte helt överens med lth´s lösning av frågan. Främst att de inte använder samma tabellvärde som mig. Jag vill ha alpha/2 eftersom jag ska styrka att något är sant eller falskt medans de löser det med alpha som om att intervallet uppåt inte spelar någon roll.

http://i.imgur.com/IbPbgyq.jpg min lösning

http://www.maths.lth.se/matstat/kurser/fms601/fms601_LosnVannman_Kap9_11.pdf lth´s lösning uppgift 9.1

Edit: alpha ska enligt mig vara 1.96 inte 2.326/2 tänkte fel. Men fortfarande samma frågeställning.
Senast redigerad av Jake88 2015-03-24 kl. 18:52.
Citera
2015-03-24, 19:11
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jake88
Hej. Jag har en uppgift i statistik på universitets nivå som jag skulle behöva lite hjälp med.

Ska lösa/ställa upp en hypotes.

Jag är inte helt överens med lth´s lösning av frågan. Främst att de inte använder samma tabellvärde som mig. Jag vill ha alpha/2 eftersom jag ska styrka att något är sant eller falskt medans de löser det med alpha som om att intervallet uppåt inte spelar någon roll.

http://i.imgur.com/IbPbgyq.jpg min lösning

http://www.maths.lth.se/matstat/kurser/fms601/fms601_LosnVannman_Kap9_11.pdf lth´s lösning uppgift 9.1

Edit: alpha ska enligt mig vara 1.96 inte 2.326/2 tänkte fel. Men fortfarande samma frågeställning.

I avsaknad av själva uppgiftens formulering får man gå på vad som står lösningarna. Det är alltså två personer, A och B, som hävdar olika saker om mängden innehåll i A:s flaskor. A säger 200, B säger 190.

Man kan ju inte riktigt säga att det finns bara ett objektivt rätt sätt att beskriva detta i hypoteser, men jag lutar i alla fall åt att det är mer rimligt att som LTH:s lösning visar se det som att man bedömer vem som har mest rätt av A och B, dvs H0 är att my är specifikt 190 och H1 är att my är specifikt 200. Dina hypoteser tar ju ingen hänsyn till den specifika siffran som B hävdar. Om B hävdat 110 så hade hypoteserna enligt din uppställning fortfarande varit desamma medan LTH:s lösning hade ändrat H0 i det fallet.
Citera
2015-03-24, 19:32
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyrocketin
Hej! Sitter med två räkneproblem just nu. Håller på med gränsvärden och vi har kommit in på trigonometriska funktioner, det var åratal sedan jag räknade med trigonometri.

Första uppgiften ser som följande: lim x->0 ((tan x)/(x)). Ska jag utnyttja att (tan x)=((sin x)/(cos x))? Hittar ingen bra förklaring hur man kan omvandla (tan x) och jag kommer således inte vidare i uppgiften.

Andra uppgiften ser ut såhär: lim x->0 ((x+sin x)/(x+sin 5x)). Denna borde vara enkel, jag kan enkelt lösa uppgifter som ser ut på följande sätt ((sin ax)/sin bx)) med godtycklig variabel på a och b, men när detta extra "x" blandas in så får jag en mental spärr. Hur ska jag behandla denna variabel? Har testat att försöka bryta ut den, men det blir fel svar.
tan(x)/x = (sin(x)/cos(x))/x = sin(x)/x·1/cos(x) → 1·1/1 = 1 då x → 0

(x + sin(x))/(x + sin(5x)) = (1 + sin(x)/x)/(1 + 5·sin(5x)/(5x)) → (1 + 1)/(1 + 5·1) = 2/6 = 1/3 då x → 0
Citera
2015-03-24, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Tänk dig ett ”tunnband” med radien x och bredden ds:
Kod:
y
|     x
+-------------/ds
|
|

Areaelement: dA = (omkrets)·ds = (2pi·x)ds, där

(ds)² = (dx)²+(dy)² = (1+(dy/dx)²)(dx)²,

dvs ds = √(1+(f´²(x))dx.

Alltså,

dA = 2pi·x√(1+(f´(x))²)dx.

Då borde det väl bli x=√(28y), så att

2pi∫√(28y)√(1+(√7/√x)²)?
Citera
2015-03-24, 19:58
Medlem
Jake88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
I avsaknad av själva uppgiftens formulering får man gå på vad som står lösningarna. Det är alltså två personer, A och B, som hävdar olika saker om mängden innehåll i A:s flaskor. A säger 200, B säger 190.

Man kan ju inte riktigt säga att det finns bara ett objektivt rätt sätt att beskriva detta i hypoteser, men jag lutar i alla fall åt att det är mer rimligt att som LTH:s lösning visar se det som att man bedömer vem som har mest rätt av A och B, dvs H0 är att my är specifikt 190 och H1 är att my är specifikt 200. Dina hypoteser tar ju ingen hänsyn till den specifika siffran som B hävdar. Om B hävdat 110 så hade hypoteserna enligt din uppställning fortfarande varit desamma medan LTH:s lösning hade ändrat H0 i det fallet.

Okej. Hur ska man tolka det med skillnader då ? Om jag sätter min mothypotes till 190 ska jag fortfarande kolla om k ligger inom intervallet åt bara ena håller med hela alpha som svängrum, som man gör när någon säger att något är strikt mindre/större än något. Eller ska man ta halva alpha eftersom att de påstår att det är lika med något och inte strikt större/mindre ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in