2015-02-17, 22:18
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
SVD berätta igår att "Troligen blir skatten på ISK 0 procent nästa år, enligt ett färskt beslut från Skatteverket"
Mycket intressant med 0 procent i skatt.

Ja då kan vi onekligen komma överens om att ISK är det optimala, eller? Finns det konto där man får pengar istället kanske
Citera
2015-03-24, 12:00
Medlem
En sak jag inte förstår är varför ISK finns, sett ur statens perspektiv. Är det en politisk önskan om att inte beskatta vinster på aktiemarknaden?
Citera
2015-03-24, 13:18
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pitchblende
En sak jag inte förstår är varför ISK finns, sett ur statens perspektiv. Är det en politisk önskan om att inte beskatta vinster på aktiemarknaden?
Jag gissar att det inte var tänkt från början att kapitalförsäkringen skulle användas som alternativ till aktiedepå.

Den skapades som en livförsäkring där man själv kunde välja placeringar i fonder, precis som att man kan välja hur ens pension ska placeras i ppm.

Men folk använde inte den som en livförsäkring. Då öppnade man även för placering i aktier.

En fördel för staten är att de alltid får in skatt, 30% av den säkra räntan kan kanske vara mer attraktiv inkomst än 30% av börsens extrema svängningar.

Sen skapade man ISK för att göra ett riktigt konto, så som folk ändå använde KF till.

Eller nåt.
Citera
2016-01-19, 20:52
Medlem
BoKKaBruns avatar
Skattar man bara vid försäljning på ett aktiekonto? dvs att så länge aktierna bara ligger i ett företag så betalar jag ingen skatt fast bolaget gått upp 1000%?
Citera
2016-01-20, 01:06
Medlem
Ren-Potatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoKKaBrun
Skattar man bara vid försäljning på ett aktiekonto? dvs att så länge aktierna bara ligger i ett företag så betalar jag ingen skatt fast bolaget gått upp 1000%?
Korrekt, men du måste skatta för eventuella utdelningar du tar del av.
Citera
2016-01-20, 15:53
Medlem
BoKKaBruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ren-Potatis
Korrekt, men du måste skatta för eventuella utdelningar du tar del av.
Men på ett ISK så har man en schablonsskatt 1 gång per år + 30% vid försäljning? Varför väljer man då ett ISK?
Citera
2016-01-20, 15:56
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Men på ett ISK så har man en schablonsskatt 1 gång per år + 30% vid försäljning? Varför väljer man då ett ISK?
Nej, du har enbart schablonskatten.
Citera
2016-01-20, 21:15
Medlem
BoKKaBruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Nej, du har enbart schablonskatten.
Känns ju som ett ISK nästan alltid är bättre än ett aktiekonto då?
Citera
2016-01-20, 21:20
Medlem
Citat:
Känns ju som ett ISK nästan alltid är bättre än ett aktiekonto då?

Det är det som regel så länge man äger aktier eller aktiefonder. Kontot skapades utifrån tanken att man ville att sparare skulle belönas för att ta mer risk så man skapade ett konto där du beskattas som om du ägt räntor, men där du kan få en avkastning motsvarande att äga aktier, vilket då ger incitament till att ta större risk i sitt sparande eftersom det lönar sig mer rent skattemässigt.

Så länge du har en årlig avkastning som överstiger statslåneräntan den 30:e november året innan + 0,75% (lägsta totalsumma: 1,25%) så tjänar du på att ha ISK.
Citera
2016-01-20, 21:27
Medlem
BoKKaBruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det är det som regel så länge man äger aktier eller aktiefonder. Kontot skapades utifrån tanken att man ville att sparare skulle belönas för att ta mer risk så man skapade ett konto där du beskattas som om du ägt räntor, men där du kan få en avkastning motsvarande att äga aktier, vilket då ger incitament till att ta större risk i sitt sparande eftersom det lönar sig mer rent skattemässigt.

Så länge du har en årlig avkastning som överstiger statslåneräntan den 30:e november året innan + 0,75% (lägsta totalsumma: 1,25%) så tjänar du på att ha ISK.
Tack, då tänkte jag rätt! Ja man får ju hoppas att man siktar på att ha en avkastning på högre än 1,25%, klart det kan bli ett år börsen går ner men det får man ta antar jag isf.
Citera
2017-09-09, 15:06
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Regeringen och Vänsterpartiet har kommit överens om att höja skatten på kapitalförsäkringar och Investeringssparkonton, ISK.

Höjningen som drar in 790 miljoner kronor till statskassan tas ut genom att kapitalunderlaget multipliceras med ett högre belopp, statslåneräntan plus en procent mot tidigare 0,75 procentenheter.
http://www.di.se/nyheter/hojd-kapita...-efter-v-krav/
Citera
2017-09-09, 17:22
Medlem
Snart tveksamt om man ska ha sina Spiltan räntefond i en isk alltså?
Senast redigerad av Jex 2017-09-09 kl. 17:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in