Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-07-25, 12:57
  #1
Medlem
Jag är just nu kund hos Avanza och handlar en hel del med både aktier och fonder. Just nu har jag mitt kapital på ett aktie- och fondkonto som det kallas, och redovisar alltså vinster till Skatteverket och betalar 30% skatt på dessa.

Jag läste lite om investeringssparkonto (ISK), och funderar på att ersätta mitt aktiekonto med en ISK istället. Det jag skulle vilja är att få en bekräftelse på om det jag tror stämmer:

Enligt Avanza är det 0,627% i skatt på sin ISK, vilken jag antar gäller för ett helt år, oavsett hur mycket vinst eller förlust man gör. (med andra ord är en ISK sämre om man skulle göra en förlust, eftersom förlusten blir ännu större?)

Räkneexempel ISK:
Du har en ISK med ett kapital på 100 000 kr.
Beskattas med 627 kr i deklarationen nästa år, oavsett vinst/förlust.

Räkneexempel Aktie- och fondkonto:
Du har ett kapital på 100 000 kr.
Du gör en vinst på 10 000 kr (10% avkastning)
Beskattas med 3000 kr i deklarationen nästa år. (30% skatt på vinst)

Stämmer mitt räkneexempel gällande en ISK?
__________________
Senast redigerad av Robinjoeh 2014-07-25 kl. 13:03.
Citera
2014-07-25, 13:05
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robinjoeh
Jag är just nu kund hos Avanza och handlar en hel del med både aktier och fonder. Just nu har jag mitt kapital på ett aktie- och fondkonto som det kallas, och redovisar alltså vinster till Skatteverket och betalar 30% skatt på dessa.

Jag läste lite om investeringssparkonto (ISK), och funderar på att ersätta mitt aktiekonto med en ISK istället. Det jag skulle vilja är att få en bekräftelse på om det jag tror stämmer:

Enligt Avanza är det 0,627% i skatt på sin ISK, vilken jag antar gäller för ett helt år, oavsett hur mycket vinst eller förlust man gör. (med andra ord är en ISK sämre om man skulle göra en förlust, eftersom förlusten blir ännu större?)

Räkneexempel ISK:
Du har en ISK med ett kapital på 100 000 kr.
Beskattas med 6270 kr i deklarationen nästa år, oavsett vinst/förlust.

Räkneexempel Aktie- och fondkonto:
Du har ett kapital på 100 000 kr.
Du gör en vinst på 20 000 kr (20% avkastning)
Beskattas med 6000 kr i deklarationen nästa år. (30% skatt på vinst)

Personligen tycker jag att det är en väldigt hög schablonsbeskattning. En avkastning på runt 20% per år är rätt mycket, och kräver att man har en hel del tur.

Men kanske är det så enkelt att jag bara har helt fel fakta?


Skatten beräknas på riksgäldsräntan eller nåt sånt. Möjligen blir skatten på det 0,6%
Däremot blir inte 0,6 % av 100 000 6000 spänn?

ISK är bra så länge du inte gör förluster. Tror det blir ännu bättre om man har räntekostnader att dra av det mot löpande.
Citera
2014-07-25, 13:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Skatten beräknas på riksgäldsräntan eller nåt sånt. Möjligen blir skatten på det 0,6%
Däremot blir inte 0,6 % av 100 000 6000 spänn?

ISK är bra så länge du inte gör förluster. Tror det blir ännu bättre om man har räntekostnader att dra av det mot löpande.

Nej jag vet, jag skrev helt fel siffror där. Gjorde en uppdatering för någon minut sedan. Men den uträkningen jag gjort där stämmer. Eller hur?

Givetvis ska man undvika förluster, men 600 kr mer eller mindre i förlust per 100 000 kr är verkligen inte mycket pengar om man redan gjort några procents förlust genom en aktie.

Då gör ju jag en rätt dålig affär med ett aktie- och fondkonto hos Avanza nu då. Det är i varje fall min slutsats.
Citera
2014-07-25, 13:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robinjoeh
Nej jag vet, jag skrev helt fel siffror där. Gjorde en uppdatering för någon minut sedan. Men den uträkningen jag gjort där stämmer. Eller hur?

Givetvis ska man undvika förluster, men 600 kr mer eller mindre i förlust per 100 000 kr är verkligen inte mycket pengar om man redan gjort några procents förlust genom en aktie.

Då gör ju jag en rätt dålig affär med ett aktie- och fondkonto hos Avanza nu då. Det är i varje fall min slutsats.

Det blir ju inte 600 mer i förlust eftersom du inte kan göra några förlustavdrag. Problemet är alltså om du nollar dina 100 000 så får du betala 600 i skatt och du får inte tillbaka 21000 SEK (eller vad det nu är) när du drar av förlusten alltså närmare 22 000 i diff mot vanlig depå.
Citera
2014-07-25, 13:17
  #5
Medlem
Man brukar säga att börsen går upp ca 6% per år över lång tid. Det skulle betyda att dina 100 000 ökar med 6 000 kr per år. Det ger en skatt på 1800 kr per år. Just nu är räntan superlåg vilket ger låg skatt på ISK men när räntan ökar så kommer skattefördelarna med ISK att upphöra däremot så är beskattningen enklare vilket kan vara en stor fördel.

Skatten på ISK och KF beräknas genom 30 procent av statslåneräntan den 30 november året innan. För 2014 gäller schablonskatt 2,09 x 0,30 = 0,627 procent

1800 mot 627 kr är det som gäller i ditt fall.

Du betalar inte 1800 kr i skatt varje år utan du lånar pengarna av staten tills du säljer aktierna. Du har alltså ett gratis lån som du har placerat på börsen. Det ska man också ha med i kalkylen.
__________________
Senast redigerad av Mynicname 2014-07-25 kl. 13:53.
Citera
2014-07-25, 13:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Det blir ju inte 600 mer i förlust eftersom du inte kan göra några förlustavdrag. Problemet är alltså om du nollar dina 100 000 så får du betala 600 i skatt och du får inte tillbaka 21000 SEK (eller vad det nu är) när du drar av förlusten alltså närmare 22 000 i diff mot vanlig depå.

Med "nollar dina 100 000", menar du då en förlust på 100% (dvs hela kapitalet)? Får man tillbaka pengar på förluster i deklarationen? Det var mer än jag visste.

Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Man brukar säga att börsen går upp ca 6% per år över lång tid. Det skulle betyda att dina 100 000 ökar med 6 000 kr per år. Det ger en skatt på 1800 kr per år. Just nu är räntan superlåg vilket ger låg skatt på ISK men när räntan ökar så kommer skattefördelarna med ISK att upphöra däremot så är beskattningen enklare vilket kan vara en stor fördel.

Skatten på ISK och KF beräknas genom 30 procent av statslåneräntan den 30 november året innan. För 2014 gäller schablonskatt 2,09 x 0,30 = 0,627 procent

1800 mot 627 kr är det som gäller i ditt fall.

Du betalar inte 1800 kr i skatt varje år utan du lånar pengarna av staten tills du säljer aktierna. Du har alltså ett gratis lån motsvarande 1173 kr (skillnaden mellan 1800 och 627) som du har placerat på börsen. Det ska man också ha med i kalkylen.

Tack för informationen!

Känns som om jag öppnar en ISK och flyttar över alla värdepapper dit. Skulle det inte löna sig skattemässigt under kommande år kan man trots allt flytta över till ett vanligt aktie- och fondkonto igen. Jag handlar med rätt stora belopp, så det känns som man har mycket att vinna men lite att förlora.
Citera
2014-07-25, 17:14
  #7
Medlem
svampgaffels avatar
I dagsläget verkar en ISK vara att föredra om man lyckas få en avkastning på >3-4% någonting (kommer inte ihåg exakt).

Som någon påpekat i en tidigare tråd så får man numera (sen 2012) även betala en fondskatt om man har fonder på ett aktiekonto. Det slipper man på ISK och kapitalförsäkring, vilket ytterligare minskar värdet av aktiedepån. Annars skulle det ju eventuellt kunna bli långsiktiga fördelar eftersom man skjuter upp beskattningen.

http://www.swedbank.se/privat/nyhets...?WT.seg_2=4303
Citera
2014-07-25, 20:54
  #8
Medlem
Ja, du kan dra av förluster. Handlar du med stora belopp vore det kanske vettigt om du kollade upp detta lite bättre.
Citera
2014-07-29, 00:30
  #9
Medlem
Glöm inte att man betalar skatt för insättningar också.. Sedan om man är långsiktig som jag och redan har en portfölj som ligger + så blir det dyrt att flytta in i en ISK då flytten ses som en försäljning med de skatteefekkter det innebär.. Så jag väntar till nästa större kris innan jag flyttar in i en ISK,,
Citera
2014-07-29, 01:23
  #10
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaffis_hence
Glöm inte att man betalar skatt för insättningar också.. Sedan om man är långsiktig som jag och redan har en portfölj som ligger + så blir det dyrt att flytta in i en ISK då flytten ses som en försäljning med de skatteefekkter det innebär.. Så jag väntar till nästa större kris innan jag flyttar in i en ISK,,

Glöm bara inte att först sälja INNAN krisen...
Citera
2014-07-29, 09:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Glöm bara inte att först sälja INNAN krisen...
Varför? Om syftet är att ligga lång och köpa tillbaka omgående in i ISK.
Citera
2014-07-29, 12:33
  #12
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Varför? Om syftet är att ligga lång och köpa tillbaka omgående in i ISK.

Kanske för att man tjänar mer på att sälja dyrt och köpa tillbaka billigt jämfört med att sälja billigt och köpa tillbaka billigt? Men visst, den som kunde sia vore lyckligt lottad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback