2015-03-18, 23:02
Medlem
en fråga då jag missade hela dagens händelser..

Var det inplanerat/kommunicerat sedan tidigare att Riksbanken skulle göra något uttalande eller förändring idag, eller kom den helt oannonserat?
Citera
2015-03-18, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger

Var det inplanerat/kommunicerat sedan tidigare att Riksbanken skulle göra något uttalande eller förändring idag, eller kom den helt oannonserat?

Det kom helt oannonserat.
Citera
2015-03-18, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger

Det var inte ett ordinarie men det hade annonserats från andra håll.. sen säger en del att ingen kan spå framtiden?
Citera
2015-03-18, 23:23
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det var inte ett ordinarie men det hade annonserats från andra håll.. sen säger en del att ingen kan spå framtiden?
FYI är inte ett läckt Riksbanksbeslut längre någon framtidshändelse.

Liksom spekulation om framtiden inte heller sker i något annat än i nurumstiden.
Citera
2015-03-19, 05:08
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chig
http://macworld.idg.se/2.1038/1.614802/apple-chockhojer-priserna-pa-svenska-apple-store
33% billigare än när jag köpte mitt macschabrak.
Citera
2015-03-19, 07:27
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
NYTTIGA AKADEMISKA STUDIER

How Many Mutual Funds Routinely Rout the Market? Zero

Does Market Timing Work?

etc...

Har någon på Flashback, förutom Swingtrader förstås, någonsin träffat rätt? Överhuvudtaget?

Ändå fortsätter folk självsäkert spå om framtiden, till och med folk som (verkar det som) knappt vet nånting om investeringar.

Dunning–Kruger effect skulle jag tro.

Det sägs att trading är bara gissning och att det inte går att förutspå en kursutveckling, jag skulle vilja påstå att det inte stämmer.

De som har total marknadsöversikt och kan handla snabbast är de som sätter och följer priserna bäst.

Mr. Celeno därmed vill jag påstå att jag kan bara vinna genom att delaya min internetuppkoppling eftersom jag inte har super avancerad teknik så får jag gå åt andra hållet detta om jag hittar en mäklare som tillåter det när jag flyttar till solen

Citera
2015-03-19, 08:44
Medlem
Det finns ju risk för bubbla både på börs och bostadsmarknad, men Stefan Ingves säger att det ändå finns en stor verktygslåda för att hantera det.
Så jag tolkar det som att det finns en möjlighet att hantera en kommande krasch?
Enligt andra kommer börsen att fortsätta stiga under året.
Citera
2015-03-19, 09:13
Medlem
Kommer ju aldrig komma en separat OMX-krasch och OMX kommer heller aldrig kunna stå emot en global börskrasch oavsett vilka verktyg Ingves har. Hur det går får vi väl se. Jag håller fast vid min strategi tills vidare och sitter lugnt i båten även om det känns surt att vara 60% likvid en sån här dag.
Citera
2015-03-19, 10:41
Medlem
Det är en sak att använda sunt förnuft och fakta, men sen kan utfallet bli något helt annat.

Själv anser jag att den svenska börs- och bostadsmarknaden är överprissatt.
Men så länge världsbankerna inkl riksbanken kör det här racet så är det bara att sitta lugnt i båten och se på (ifall man äger aktier/fonder). Bostads- och börsägare är just nu de stora vinnarna, sådana är spelreglerna. Även om det är åt helvete fel....
Citera
2015-03-19, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Bostads- och börsägare är just nu de stora vinnarna[/u], sådana är spelreglerna. Även om det är åt helvete fel....

För närvarande är bostadsägare de stora vinnarna, vid en bostadskrasch likt den i USA, skulle folk med stora lån drivas man ur huse. Men det kanske inte händer i Sverige. Vad vet jag?

Jag är inte så hemma på det här med kraschar, då jag inte haft stora innehav då det skett förr. Den som lever får se.

Men du sa ju verkligen just nu.
Citera
2015-03-19, 13:05
Medlem
Hulls avatar
Ja det är inte börsen som Ingves är orolig för. Det är våra bostadslån som är avgörande. Om kronan stärks kommer lånen bli väldigt dyra och en bokrash oundviklig. Blir det inflation som vanligt däremot så kommer lånen minska i värde över tid. Ett lån på 10 miljoner idag sätts mot lön på 100.000kr i månaden. Om 10 år gör förhoppningsvis inflationen att du har 200.000 kr i lön men fortfarande bara max 10 miljoner i lån, med amortering mindre än så.
Citera
2015-03-19, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Ja det är inte börsen som Ingves är orolig för. Det är våra bostadslån som är avgörande. Om kronan stärks kommer lånen bli väldigt dyra och en bokrash oundviklig. Blir det inflation som vanligt däremot så kommer lånen minska i värde över tid. Ett lån på 10 miljoner idag sätts mot lön på 100.000kr i månaden. Om 10 år gör förhoppningsvis inflationen att du har 200.000 kr i lön men fortfarande bara max 10 miljoner i lån, med amortering mindre än så.

Problemet med detta resonemang är att det är meningslöst om man inte vet hur stor räntan på bolånet kommer vara i förhållande till inflationen. Om den reala räntan (nominell ränta-inflation) är högre när inflationen är stor än när den är låg har du nog reellt förlorat mer än om inflationen hade varit låg (allt annat lika).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in