Citat:
Ursprungligen postat av
BruuucE
Nu kanske inte du kan svara på min fråga men den relaterar till ditt inlägg så valde att citera dig för att se om någon kan svara.
Jag är själv relativt ny och som jag förstått det så är det ganska vanligt att kurserna svänger under hösten. Finns det någon förklaring varför detta sker är det många som säljer av efter utdelning eller?
Jag skulle säga att årstiden inte har något betydelse... Om du tänker på sättningen i Oktober så var det främst att marknaden tog fasta på det negativa. Till exempel på Europas dåliga makro
* , FED hade precis slutat med QE och började prata om eventuella räntehöjningar samt ECB som aldrig gjorde något åt situationen i EU..
Det löse sig snabbt med ett gäng bra rapporter samt att ECB gick ut med att de skulle lansera QE i början av 2015 som vi nu har fått.. Värt att lägga till är att räntan är extremt låg så vad finns det för något alternativ till aktier just nu?
*(Tysklands statistik pekade på att de var på väg in i recession vilket skulle vara förödande för ett redan problematiskt EU, det är i princip bara Tyskland som går bra i EU)