2015-03-23, 22:07
Medlem
Tristanas avatar
Varför hade inte ägaren till den attackerade kunden kontroll över den från början?

Har man en hund som husdjur så är det upp till ÄGAREN att uppfostra hunden och inte ha del lös även om hunden är lojal mot ägaren. Man kan inte jämföra människans instinkter med hundens, vi är två olika typer. Alla hundar är lojala mot sin flock. Min hund är väldigt bra uppfostrad och lyder till minsta lilla vink men det betyder inte att den inte agerar försvarsfullt mot någonting som den anser hota flocken. Tänk vargar.

Som hundägare vet jag precis hur jag ska få en hund att öppna ett bett. Ett bett kan vara helt omöjligt att öppna i vissa fall, precis som när min hund käkar på godsaker från marken. Att bända upp en hunds mun kan vara omöjligt, om det nu handlar om att den ena hunden haft ett tag på den andre genom bett. Och när det är "kamphundsrasen" involverat så
I detta fallet är ett knep att ta tag i nosen på hunden så att djuret inte kan andas. Men självklart fungerar inte detta på en okänd och förmodligen väldigt ouppfostrad hund, då det innebär en stor risk för att man själv ska bli attackerad.

Hade jag burit kniv och min hund blivit attackerad så hade jag inte skurit halsen av den på en gång utan snarare själv attackerat på ett lämpligare sätt utan tillhygge på ett av hundens känsliga delar. Men samtidigt så var faktiskt hunden okopplad.
Hade ingenting fungerat och min egen hund riskerat att dö så självklart hade jag valt att som sista utväg att få bort den attackerande hunden på ett dödligt sätt.

Men det är många frågor som dyker upp. Är det rätt att skära halsen av ett djur som skyddar sin ägare som också haft den okopplad? Är det rätt att skära halsen av en hund som agerar efter sin instinkt?

Edit: Hatar att rasen spelar roll i denna frågan. Äger själv en renrasig amstaff och rasen på hunden ger ingen som helst givande information om händelsen.

Hur hade ni reagerat om det var ett rovdjur som attackerade ert djur?

Edit: Okej rasen kanske spelar roll eftersom det är skillnad på större och mindre hundar. My bad
Senast redigerad av Tristana 2015-03-23 kl. 22:14.
Citera
2015-03-23, 22:08
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
nousernameneeded, varför är han en idiot ? För att han har kniv eller ?

Att han behövde använda den är ju snarare tragiskt, och varför hade den andra personen inte koll på sin hund. Det är ju där problemet ligger, om man sedan blir straffad för att man bröt mot knivlagen tror jag dom flesta strunta i när man försökte rädda sin egen hund från en annan hund som attackerar.

Om han sedan använder för mycket våld är än annan fråga men det som antagligen, som värst kan hända här är att man får betala böter. Men samma sak här, det tror jag många struntar i. Sedan vet vi inte hur situationen såg ut och då kan man inte göra en bedömning av vad som var rimligt. Jag anser att det är helt OK som folk bär kniv i dagens samhälle pga alla dårar som finns där ute oavsett brott mot knivlagen eller inte.

Varför han är en idiot redogjorde jag rätt tydligt?

"Behövde" använda det... Hör du hur du låter? Är mannen mentalt efter i huvudet, som inte kan freda sin hund utan att ta en kniv och skära halsen av den andra? Jag har stoppat en del hundslagsmål utan att behöva ta till vapen... Mot helt okända hundar.

Så du anser att det är helt ok att bära kniv... Då anser du säkert att det är helt ok att folk bär handeldvapen också då? Så någon gång om någon hoppar på dig eller någon annan på stan så är det bara o sätta en kula mitt i nian på dem? Jag menar du måste ju få freda dig!

Nä respekt för livet... Då spelar det ingen roll om det handlar om en hund eller en människa.

Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Frågan är väl varför besten sprang lös! Ta samtidigt och fråga vilken hundägare som helst som har en fredlig liten hund hur de reagerar när en aggresivare ras kommer springande lös mot dem?Det finns alldeles för många småhundar som blir ihjälbitna av liknande raser och ansvarig ägare gör inte ett skit. Så länge hunden "bara" biter en annan hund blir det inget straff heller. Nej, Bodenbon gjorde helt rätt.
Och hur hade du gått i närkamp med en amstaff då, pratat lite snällt och kliat bakom örat?

Tror du helt ärligt Amstaff är värsta hunden tycker jag du redan nu ska sluta denna diskussion och sluta tro på allt du läser om i media...

Har särat på en Dog Argentino som är en något värre hundras än en amstaff när det kommer till att jaga/döda, när denne anföll...

Citat:
Ursprungligen postat av wxUeHeKQ
Lycka till att slåss mot en gigantisk hund... De flesta bär kniv nuförtiden, det är inget konstigt med det.

Ännu en idiot som inte vet vad han pratar om

Hade det varit en Caucasian Ovcharka som anfallit hade jag förstått att han varit tvungen att ta till en kniv...
Senast redigerad av nousernameneeded 2015-03-23 kl. 22:22.
Citera
2015-03-23, 22:08
Medlem
torstenhingstens avatar
Ogillar hundar starkt.
När man är ute i joggingspåret och springer händer det ibland att man får en stor fet hund intill sig.
Ägaren har släppt hunden fri.
När man påtalar att det inte är speciellt trevligt att det kommer en lös hund i 180 knyck mot en får man till svar
- nej min hund är så snäll, du behöver inte vara rädd.

Vissa hundägare behöver sig en fet läxa. En uppskuren hund är inte trevligt för ngn part.
Citera
2015-03-23, 22:17
Medlem
mercys avatar
En annan sak med hundar som biter. Jag vet flera hundar som blivit bitna av lös hund. I alla dessa fall har hundägaren till den anfallande hunden uppgett fel telnr och namn så att den bitne hundägaren fått stå för samtliga vetrinärkostnader och inte kunnat nå "anfallaren". Heldåligt.
Faktiskt ofta amstaffägare
Citera
2015-03-23, 22:27
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Varför han är en idiot redogjorde jag rätt tydligt?

"Behövde" använda det... Hör du hur du låter? Är mannen mentalt efter i huvudet, som inte kan freda sin hund utan att ta en kniv och skära halsen av den andra? Jag har stoppat en del hundslagsmål utan att behöva ta till vapen... Mot helt okända hundar.

Så du anser att det är helt ok att bära kniv... Då anser du säkert att det är helt ok att folk bär handeldvapen också då? Så någon gång om någon hoppar på dig eller någon annan på stan så är det bara o sätta en kula mitt i nian på dem? Jag menar du måste ju få freda dig!

Nä respekt för livet... Då spelar det ingen roll om det handlar om en hund eller en människa.

Tror du helt ärligt Amstaff är värsta hunden tycker jag du redan nu ska sluta denna diskussion och sluta tro på allt du läser om i media...

Har särat på en Dog Argentino som är en något värre hundras än en amstaff när det kommer till att jaga/döda, när denne anföll...

Ännu en idiot som inte vet vad han pratar om

Hade det varit en Caucasian Ovcharka som anfallit hade jag förstått att han varit tvungen att ta till en kniv...
Du kan sluta spela Rambo . Tror inte ett skit på att du skulle lägga en galen amstaff om din lilla fiffi höll på att bli uppäten
Citera
2015-03-23, 22:34
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Du kan sluta spela Rambo . Tror inte ett skit på att du skulle lägga en galen amstaff om din lilla fiffi höll på att bli uppäten

Oj vilken jävla pajas du är helt ärligt... tror du verkligen inte jag skulle våga sparka till en amstaff?! du är ju helt jäkla blåst... men det märker man ju på ditt sätt att skriva här i tråden också! samt din totala brist på kunnande om hundrasen amstaff som du har uppvisat här, märks ju tydligt att du tar din fakta ifrån "aftonhoran" eller någon annan skvallerblaska som tycker om att skriva ner denna hundras som något helt otroligt farligt och jo jag har gått emellan en Dogo Argentino i action... varför det nu skulle vara Rambo style...
Citera
2015-03-23, 22:38
Medlem
Citat:
En annan sak med hundar som biter. Jag vet flera hundar som blivit bitna av lös hund. I alla dessa fall har hundägaren till den anfallande hunden uppgett fel telnr och namn så att den bitne hundägaren fått stå för samtliga vetrinärkostnader och inte kunnat nå "anfallaren". Heldåligt.
Faktiskt ofta amstaffägare

Tack vare att jag själv är en inbiten hundägare, har jag träffat många trevliga hundar även amstaff.

Det är mycket mer än rasen som avgör hur hunden beter sig.
Citera
2015-03-23, 22:43
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wxUeHeKQ
Lycka till att slåss mot en gigantisk hund... De flesta bär kniv nuförtiden, det är inget konstigt med det.

Jo, det är väldigt konstigt att gå runt med kniv. Tycker synd om dig. Tycker dock inte synd om hunden som avlivades.
Citera
2015-03-23, 22:46
Medlem
mercys avatar
Citat:
Oj vilken jävla pajas du är helt ärligt... tror du verkligen inte jag skulle våga sparka till en amstaff?! du är ju helt jäkla blåst... men det märker man ju på ditt sätt att skriva här i tråden också! samt din totala brist på kunnande om hundrasen amstaff som du har uppvisat här, märks ju tydligt att du tar din fakta ifrån "aftonhoran" eller någon annan skvallerblaska som tycker om att skriva ner denna hundras som något helt otroligt farligt och jo jag har gått emellan en Dogo Argentino i action... varför det nu skulle vara Rambo style...
Lilla du! Du kanske ska googla på rasen amstaff, det är ingen liten vanlig terrier om det är det du tror. Sen kan du ju fråga dig själv varför rasen är förbjuden i många länder, ehhh!?
Ditt skryt om din hundförmåga tror jag 0 på, du behöver inte spela macho här..
Citera
2015-03-23, 22:51
Medlem
wishyouwereheres avatar
Citat:
Oj vilken jävla pajas du är helt ärligt... tror du verkligen inte jag skulle våga sparka till en amstaff?!
klart du skulle våga! fast skulle ha svårt bli av me jycke som biter fasst i o tuggar sönder låret
Citera
2015-03-23, 22:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Å andra sidan har jag inte sagt att han skall fällas - jag har sagt att det skall prövas. Avlivar du ett djur så är du ju skyldig att göra det snabbt och så skonsamt som möjligt.
Ja, men i den här typen av nöd handlar det ju inte i första hand om att avliva ett annat djur, utan att värna sitt eget.

Men det finns en komplexitet när det gäller att värna djur som inte finns när det gäller nödvärn visavi människor, det erkänner jag, och det är att djurplågeri är ett svårare brott än den skadegörelse det blir att ha ihjäl hunden, medan misshandel ju är ett lindrigare brott än dråp och mord. Men jag tror inte att det spelar någon roll i sådana här fall.
Citera
2015-03-23, 22:58
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Lilla du! Du kanske ska googla på rasen amstaff, det är ingen liten vanlig terrier om det är det du tror. Sen kan du ju fråga dig själv varför rasen är förbjuden i många länder, ehhh!?
Ditt skryt om din hundförmåga tror jag 0 på, du behöver inte spela macho här..

Du vet att Amstaff är en rätt vanlig hundras? jag vet exakt hur d ser ut och jo de är pygméer jämfört med Dogos eller andra stora hundar... och ditt hundkunnande är lika med 0... varför rasen är förbjuden därför att den fått ett oförtjänt dåligt rykte, inte något du förstått? Eller tror du att en
Caucasian Ovcharka är en så mycket snällare hund?! Eller annan valfri jakthund med betoning på jakthund! som hugger tag i sina byten

Nä vad du tror ger jag iof inte mkt för!

Som sagt ditt kunnande om denna hundras sträcker sig inte längre än skvallertidningarnas babbel om denna hundras. Varför tror du aldrig tidningarna skriver ut när småhundar eller andra hundraser hugger mot människor för? men så fort en Amstaff eller en annan kamphunds rankad hund, göra det så står det med stor fetad text "KAMPHUND BET MÄNNISKA"

Sen kan jag ärligt säga att jag inte skulle gå in i en kamp med en amstaff i onödan... men vore det så att den höll på att bita ihjäl min hund skulle jag definitivt klappa på den eller slita tag i den och slänga den i backen, sen om du tror det eller inte lägger jag inte så stor vikt på då det egentligen är helt ointressant.

Citat:
Ursprungligen postat av wishyouwerehere
klart du skulle våga! fast skulle ha svårt bli av me jycke som biter fasst i o tuggar sönder låret

Har iof aldrig brutet ett slagsmål med en amstaff, däremot fick jag ett skönt hugg i handen när jag bröt slagsmålet med Dogon! som har lite värre dödar instinkter än amstaffs, och är betydligt större. men den var kanske normal i huvudet ändå?! även fast den slogs med den andra hunden, då den bara hugg mig "i stundens hetta så att säga"
Senast redigerad av nousernameneeded 2015-03-23 kl. 23:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in