Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-03-21, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truthers
Det är riktigt att regeringen ville ha hårdare straff för grova brott, det är därför lagändringen som gäller från och med den 1 juli 2014 infördes. Och det tror man ju på förstås, det må vara riktigt och bra, som du skriver.

Det andra du skriver stämmer dock inte. Domstolen ska döma enligt den lagstiftning som gäller vid tidpunkten för brottet. Det har hänt att man gjort undantag från det - det gäller endast när ny lagstiftning är till fördel för den åtalade. Inte till nackdel, som det är i det här fallet med Jonna. Så Jonna ska alltså dömas efter den förra lagstiftningen som gällde till och med sista juni 2014.
Det var mina egna värderingar, uttryckte mig fel. Även om jag inte är särskilt kunnig inom området är jag medveten om att man ska döma enligt lagen såsom den var vid tidpunkten för brottet.

Det har hänt att man gjort undantag, skriver du, men endast när det är till fördel och inte nackdel för åtalad. - Tills nu.

Varför skulle någon som mördat få några fördelar, har man inte då förbrukat sådana rättigheter?
Citera
2015-03-21, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glue
Det har hänt att man gjort undantag, skriver du, men endast när det är till fördel och inte nackdel för åtalad. - Tills nu.

Nej, inte heller nu dömde man till den åtalades nackdel med stöd av ny lagstiftning. Domstolen dömde enligt den lag som gällde vid brottet.

(Sedan kan man som sagt ha synpunkter på det riktiga i domslutet. Eller på att Hovrätten saknade motivering till varför man frångick praxis eller menade att domslutet var korrekt enligt praxis.)
Citera
2015-03-22, 12:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, faktiskt inte. Den grymheten i sig räcker för att motivera 16 års fängelse - två år över normalstraffet 14 år.

Mer än en gärning med livstidsstraff i straffskalan - inte bara mordet, utan minst ett mordförsök. Det hjälpte honom inte att det var ett mordförsök på en polis.

Jäkla babbel från din sida tycker jag. Acceptera att domstolar resonerar och ser sammantaget både på bevis, bevisvärdering och straff.
Du verkar hemfalla dig åt mångordighet som ett rättesnöre snarare än sakfrågan.

Varför inte jämföra med Boden ?
Där blev du närmast upphetsad av domslutets formuleringar som gav GM dråp, trots att du ville ha honom för mord.

Här skriker du "ORDFATTIGT" och vill att GM ska ha knäppskallerabatt och lägre straff.

Varför inte utgå från gärningen och bevisen ?
Klart KJ skulle haft mord och längre straff, fråga de båda åklagarna. Klart Lovisa förtjänar livstid för sitt vidriga och planerade brott.

Sluta leta efter "välskrivna domar" och använd huvudet, insidan av detta, istället för att hänge dig åt språkvetenskap. Domstolar är människor och de resomerar fanimej inte som dig iaf. Sluta gråt och gå vidare liksom...
Citera
2015-03-22, 14:23
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jäkla babbel från din sida tycker jag. Acceptera att domstolar resonerar och ser sammantaget både på bevis, bevisvärdering och straff.

Där blev du närmast upphetsad av domslutets formuleringar som gav GM dråp, trots att du ville ha honom för mord.

Här skriker du "ORDFATTIGT" och vill att GM ska ha knäppskallerabatt och lägre straff.

Klart KJ skulle haft mord och längre straff, fråga de båda åklagarna. Klart Lovisa förtjänar livstid för sitt vidriga och planerade brott.

Sluta leta efter "välskrivna domar" och använd huvudet, insidan av detta, istället för att hänge dig åt språkvetenskap. Domstolar är människor och de resomerar fanimej inte som dig iaf. Sluta gråt och gå vidare liksom...
Ha ha, du har ju helt klart en poäng där, det blir ju inte så lite absurt när FB´s inelligentia sitter och spekulerar om hovrättsdomar som att de skulle vara helt tagna ur luften. Hamilkar och kompani bör nog ta till sig att juridik är lite mer än att sitta på kammaren och läsa domar. Utbildning, erfarenhet i rättsväsendet ger ju som sagt en del mervärde, även om vissa inte verkar förstå det.
Citera
2015-03-22, 14:54
Medlem
Handsekreterarens avatar
Tjäbbel och trams!
Jag förstår fortfarande inte varför vissa anser att det skall daltas med en brutal mördare?

Hon valde att begå ett brutalt mord av tortyrliknande karaktär, att skända den döda å det grövsta och försökte vilseleda och försvåra för polisen.
Begår man sådana handlingar förtjänar man, som hovrätten så föredömligt kom fram till, att dömas till livstids fängelse, vilket är ett av de i lagen angivna straffen för mord och således vad man får ta med i ekvationen om man avser mörda någon.
För ingen tror väl på fullt allvar att hon avstått mordet om hon vetat att hon skulle få livstid, men genomfört det om hon vetat att hon skulle få 14 år?

Hovrätten hade i det här fallet kulor nog att tänka till i stället för att slentrianmässigt följa praxis, och det gjorde de rätt i. Praxis är inte alltid tillämpligt och skall ses som riktlinjer, inte någon absolut sanning. Dessutom är praxis inte statiskt.

Om nu domen är så åt helvete som vissa tjäbblar om, så får väl HD rätta till det?
Citera
2015-03-22, 14:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
För mig känns livstid som ett korrekt straff. Även om den nya lagen var 13 dagar bort. Domen är i lagens riktning.
Fast man får alltså inte döma "i lagens riktning" till men för den tilltalade.
Citera
2015-03-22, 15:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
En dom ska inte karakteriseras av mångordighet. Däremot ska den var väl motiverad. Det är inte den här domen. Avviker man från NJA 2013 s 376 utan att ens vidgå att detta vägledande rättsfall existerar - trots att tingsrätten dessutom åberopade fallet - så har man skrivit en dålig dom. Vad sen random flashbackare anser att gärningen i högre, andlig, Boströmsk mening är värd för straff är rätt ointressant i det sammanhanget.

Citat:
Det var också en dom som var avfattad på ett diskutabelt sätt. Det händer inte så ofta i hovrätten i spektakulära rättsfall, men det är klart att det händer nån gång. Sen är det upp till dig om du köper mina resonemang, men ska du få genomslag ska du ju helst argumentera ner dem också.

Citat:

Sa Fnurra-pa-traden, den store och erkände auktoriteten på svenskt rättsväsende...
Citera
2015-03-22, 15:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Tjäbbel och trams!
Jag förstår fortfarande inte varför vissa anser att det skall daltas med en brutal mördare?

Hon valde att begå ett brutalt mord av tortyrliknande karaktär, att skända den döda å det grövsta och försökte vilseleda och försvåra för polisen.
Begår man sådana handlingar förtjänar man, som hovrätten så föredömligt kom fram till, att dömas till livstids fängelse, vilket är ett av de i lagen angivna straffen för mord och således vad man får ta med i ekvationen om man avser mörda någon.
För ingen tror väl på fullt allvar att hon avstått mordet om hon vetat att hon skulle få livstid, men genomfört det om hon vetat att hon skulle få 14 år?
Den typen av resonemang ska dock inte en domstol ägna sig åt. Den ska bestämma straffvärdet utifrån gällande rätt, dvs lagstiftning och praxis.
Citat:
Hovrätten hade i det här fallet kulor nog att tänka till i stället för att slentrianmässigt följa praxis, och det gjorde de rätt i.
Men då ska man ha kulor nog att vidgå att man går ifrån praxis, och motivera varför man gör det. Göta hovrätt gjorde intetdera.

Citat:
Praxis är inte alltid tillämpligt och skall ses som riktlinjer, inte någon absolut sanning.
För att använda en klassisk flashbackreplik: Källa på det?
Citat:
Dessutom är praxis inte statiskt.
Nej, den kan ändras av högsta domstolen. Men en hovrätt kan inte ändra praxis som HD har fastställt. Det kan bara HD själv göra. Och gör fö ytterst sällan.

Citat:
Om nu domen är så åt helvete som vissa tjäbblar om, så får väl HD rätta till det?
HD är ingen kassatiosdomstol som har som uppgift att undanröja felaktiga domar.
Citera
2015-03-22, 15:29
Medlem
Citat:
Fast man får alltså inte döma "i lagens riktning" till men för den tilltalade.

Får? Uppenbarligen kan HR det. Jag tvivlar på att HD kommer att ta upp domslutet till beaktande.
Citera
2015-03-22, 15:42
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Klart Lovisa förtjänar livstid för sitt vidriga och planerade brott.
Lovisa är offret.
Jonna heter förövaren i det här caset.

Blanda inte ihop folk nu.
Senast redigerad av Grandioso 2015-03-22 kl. 16:01.
Citera
2015-03-22, 15:50
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Jo, klarar man av att läsa NJA 2013 s 376 med straffjuridiska glasögon, så står det faktiskt just det där: Livstid ska var förbehållet undantagsfallen, som karakteriseras antingen av att det är flera mordoffer, eller av att ett enstaka offer som mördats i sitt hem, bevittnat av sina minderåriga barn - vilket i sig också det ger flera offer till brottet. Det brott som JH har gjort sig skyldig till är inte så allvarligt, och hade hovrätten tyckt det, hade de varit tvungna att föra ett resonemang där de hävdar att det är lika allvarligt att stycka ett mordoffer som att avliva det i sitt hem i minderåriga vittnen´s närvaro. Och jag har en viss förståelse för att de inte försökte sig på det.
Men så bra då så slipper vi käbbla mer och du kan ju då bara visa försvaret var det står så att HD kan rätta till den felaktiga domen. Nej visst ja, det kan du ju inte göra därför att det står ingenstans att JH inte kan få livstid. Ingenstans i NJA 2013 s 376 står det att JH inte kan få livstid. Om det står någonstans så fram med det då. Exakta rader ska det vara. Jag har själv skummat igenom NJA 2013 s 376 ett tiotal gånger nu och har inte hittat ett smack som säger att JH inte kan få livstid. Men om du har hittat något så fram med det så att försvaret isf inte missar det i sin överklagan till HD.
Citera
2015-03-22, 16:00
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ja. Det är de juridikkunniga mot högaffelbrigaden.
Även Göran Lambertz ansågs vara rätt så juridikkunig en gång i tiden. Tycker du att vi ska börja vara oroliga för din skull också?

Citat:
När det gäller knäppskallerabatt är det rätt tydlig praxis för hur mycket om ges. För de längsta tidsbegränsade straff kan man dra av två år. Livstid dras ner till 18 års tidsbegränsat.

De dömde de två år som praxis är - varken mer eller mindre. Men du har rätt i att om det är nåt som HD kan vilja ta upp här, så är det just knäppskallerabatten, eftersom den kan hanteras oberoende av den senaste lagändringen, och ett utslag om den alltså har vägledande kraft också under den nya lagstiftningen.

Det finns precis ingenting som säger att en livstidsdom måste dras ner till tidsbestämt från livstid om det döms ut knäppskallerabatt. Knäppskallerabatten kan sänka till tidsbestämt men den behöver inte göra det. I just det här aktuella fallet så tycker jag att man inte ska sänka till tidsbestämt även om man dömer ut knäppskallerabatt. Tidsbestämt känns för milt för mig i just det här fallet. Nu vet inte jag exakt hur det funkar i överklagan till HD. Men om det är teoretiskt möjligt så skulle HD kunna sänka till tidsbestämt, som i tex bajonettmålet. Men det blir en bedömningsfråga isf och det kan gå hursomhelst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in