Citat:
Ursprungligen postat av
SvetiNikola
Asså, alla vet vad medvetande är, du är väl medveten över dina tankar och känslor som alla andra?
Medvetande ja, men medvetande
t är en annan sak.
Medvetande: awareness
Medvetande
t: Consciousness.
Stora skillnader här.
Citat:
Skillnaden är att visa förstår sig på det andra inte. Den som lever i frid utan konflikt kan sägas förstå sig på sitt medvetande. Kräver du någon vetenskaplig förklaring?
Ifall det nu skulle finnas så skulle det nog inte säga så mycket för medvetande kan bara förstås genom mer medvetande inte genom mer vetenskap.
Medvetandet, medvetande och medvetenhet är lika mycket vetenskap som det är spiritualism, detta är högst filosofiska frågor och termer, filosofi är vetenskap.
Citat:
Eckhart Tolle förstår sig på sitt medvetande till fullo skulle jag säga. Han förstår ju alla budskap som Jesus och Buddha predikade om. Han skriver ju lev i nuet, lev utan rädsla, utan konflikt, utan ego, utan identifikationer, osv..Det säger ju att han förstår sig på det? Eller?
Nej, det säger att han förstår sig på hur man lever ett både psykiskt och fysiskt hälsosamt liv utan lidande.
Citat:
Du hakar upp dig på helt meningslösa saker. Du försöker rätta mig som om jag vore någon skolpojke istället för att flyta med i konversationen.
Jaså, jag tycker det "flyter" på ganska bra, tänk så olika vi kan uppfatta saker och ting. Men ja, om du känner att det är jobbigt att flyta med så är du självklart välkommen att avsluta konversationen.
Citat:
Inte du heller, hur mycket du än må tro det. Har du ens den minsta känsla av negativitet, rädsla, ångest eller behov av ego-identifikationer som status,pengar, vänner etc...så har du inte ens en droppe av kärlek spelar ingen roll hur mycket du experimenterat med knark.
Det är ju lite ironiskt att komma från en som anser att det finns ett "jag".
Citat:
Menade mest när du hakade upp dig på "undermedvetande" och "dimensioner". Visst det är lätt att fatta men jag tycker det är ren nonsens. Hur kan du tro på det? Det är ju uppenbart att det inte har så mycket med kärlek att göra om något alls. Uppskattning, respekt, givmildhet, tolerans, generositet, vänlighet har inte med kärlek att göra. Till och med Hitler kan ha sådana kvaliteter så det är inget att skryta om.
Vad har dessa faktorer med att göra då?
Citat:
Jag är mitt medvetande. Mitt medvetande består av tankar, känslor som skapar massor med olika sinnestillstånd. Glädje, lycka, sorg, ångest, etc...
Jag kan inte tala om för dig vad du är, är du det som du skriver att du är, så är du det.
Citat:
nej, du gör det. Jag gav en förklaring på inte VAD kärlek är utan att vi inte är medvetande om det och förklarade metaforiskt att det ligger i vårt undermedvetande.
Min medvetenhet sträcker sig långt in i mitt undermedvetna. Således borde jag även enligt din beskrivning vara medveten om vad kärlek är. Men du däremot är nog som du säger själv inte medveten om ditt undermedvetna.
Citat:
Jag talar för de flesta, förstår inte varför du är så noga med att korrigera det. Påstår du att du vet vad kärlek är? När jag säger kärlek så menar jag inte uppskattning utan jag menar ett permanent tillstånd av glädje, lycka och frihet som kommer inifrån och inte kan förstöras av yttre omständigheter.
Jaha, jag är definitivt i ett sinnestillstånd av permanent glädje, lycka och frihet, ett sinnestillstånd som inte kan förstöras av yttre omständigheter, men jag beskriver fortfarande inte detta som kärlek. Men detta är inte aspekter som präglar medvetande
t, utan aspekter som är begränsade till din egen kropp och en effekt av ett frigjort sinne.
Vet du, jag har en förslag, du kanske ska uppnå detta sinnestillstånd innan du yttrar dig om tillståndet, det kan ju faktiskt hjälpa dig på traven en aning.
Citat:
Förståelse av medvetande kräver inte analyserande överhuvudtaget eller uteslutande. om du är kompis med Eckhart tolles böcker så framgår det ganska tydligt. Allt man behöver är medvetenhet, inget annat. Visst kan man behöva ifrågasätta och tänka en hel del, men det är begränsat till tankens område och inte till medvetandet i sig dvs: rädsla, kärlek, våld, lycka,ångest osv...
Jag vet inte om du riktigt har hajat detta, men medvetande och medvetenhet betyder exakt samma sak: awareness. Däremot om du skriver medvetande
t så betyder detta något helt annat, dessutom så präglas inte medvetandet av några som helst kroppsliga faktorer som rädsla, kärlek, våld, lycka, ångest osv., dessa saker är helt och hållet begränsat till det mänskliga nervsystemet och tillhörande sinnen, eller nja, troligtvis upplever nog andra arter som inne har ett nervsystem liknande saker. Dessvärre kan jag bara utgå från min egna kroppsliga biologiska sammansättning.
Citat:
Vetenskap krävs inte det minsta. Du är ute och cyklar min vän. Vetenskapsmän vet en hel del om svarta hål men de är primitiva inombords, de har ingen koll på sitt egna medvetande. De är korrupta och bygger atombomber och utvecklar andra vapen så att säga.
Oj vilka fördomar.
Citat:
Asså du är rolig som låtsas ha förståelse och en metod för det men du kan inget själv. Är du fri från ångest, rädsla, egot? Har du ens förståelse för det? Intuitivt? Hur? Har du klarat av att analysera bort ditt ego? Självklart har du inte det. Du är bara fylld av teorier och annat svammel och låtsas som att du vet något.
Jag tycker du är rolig som i princip kopierar andras spirituella uppfattningar och sedan manifesterar detta och utgår från att du har erhållit en förståelse från detta. Det är lite som religion, där en profet förklarar sin egna spirituella upplevelse och sedan kommer ett x antal efterföljande och sprider profetens ord som några absoluta sanningar, trots att de själva inte har upplevt profetens spirituella upplevelse överhuvudtaget.
Men...
Om jag
inte anser att det finns ett jag (som jag ganska utförligt tidigare har skrivit att jag inte anser att det gör, det som du ifrågasatte och så strikt hävdade att det minsann finns ett jag), och att detta jag som jag är är obefintligt och präglas i princip av ingenting och således inga identiteter eftersom det inte finns något jag som kan erhålla en identitet, så vill jag nog faktiskt påstå att det som jag är har "analyserat" bort egot, för egot är nämligen en egenskap utav ett "jag".
Så du kan väl tala för mig vem eller vad utav oss som troligtvis har analyserat bort sitt ego, den/det som anser att det
inte existerar något jag, eller den som anser att det existerar ett jag.